Jo, det kan ju mycket väl vara den kombon som är problemet som sabbar Teslas ombordladdare. Men när jag ser en Garo-box "på stan" så vet jag ju inte hur den är uppsatt, och vågar därmed inte att chansa att ladda på den även om det är gratis.Nicke Nyfiken skrev:Jag och flera kollegor med Tesla har laddat på Garobox på jobbet i många år utan problem. Det verkar bara vara Garobox i kombination med effektvakt (ofta felaktigt kallat lastballansering på detta forum) som orsakar problem.
Val av laddbox för MY
Moderator: Redaktion
Re: Val av laddbox för MY

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Majoriteten i denna stan är Garomartinot skrev:Jo, det kan ju mycket väl vara den kombon som är problemet som sabbar Teslas ombordladdare. Men när jag ser en Garo-box "på stan" så vet jag ju inte hur den är uppsatt, och vågar därmed inte att chansa att ladda på den även om det är gratis.Nicke Nyfiken skrev:Jag och flera kollegor med Tesla har laddat på Garobox på jobbet i många år utan problem. Det verkar bara vara Garobox i kombination med effektvakt (ofta felaktigt kallat lastballansering på detta forum) som orsakar problem.
Jag är personligen inte generellt orolig. Har laddat på olika CEE-uttag, olika Typ2-uttag och även andra snabbladdare som inte är SuC, som tex. CK och Lidl. Använder även flera Typ2-kablar och portabla EVSE (både typer med Teslaknapp) från Metron.Sandalninjan skrev:Ni som är oroliga för garantin när ni laddar på icke tesla laddare. Hur gör ni ute på stan? laddar ni aldrig på annat än superchargers och teslas egna destinationsladdare? Hämtar min MY nästa vecka och är intresserad av att veta hur jag ska tänka, har själv tänkt använda den lite äldre 11kw laddbox som förra husägaren installerat med medföljande typ2 kabel. Men funderar på en ny sladd med knapp, då ska man inte det ? utan köpa en till sladd från tesla istället?
Det enda jag är orolig för (efter alla problem jag läst om här på TCS) är Garos laddboxar. De är väl de enda jag undviker.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
Hej,
Den här tråden gör mig orolig. Jag är nära att trycka på beställ-knappen för en MY men har sedan ett år tillbaka en Garo GLB med effektvakt/lastbalansering. Boxen har funkat fint till vår Kia e-Niro. Jag har varit i kontakt med både Garo och Tesla och ingen av dem har velat kännas vid att det skulle finnas något problem med kombinationen Tesla+Garo. Ibland kan ju några enstaka användares problem bli en generell "sanning" och för att få en så rättvisande bild som möjligt hade det varit toppen om det finns några Tesla-ägare här som vill ge sig till känna som använder eller har använt Garo regelbundet och som inte har haft några problem. Stort tack på förhand!
//Niklas
Den här tråden gör mig orolig. Jag är nära att trycka på beställ-knappen för en MY men har sedan ett år tillbaka en Garo GLB med effektvakt/lastbalansering. Boxen har funkat fint till vår Kia e-Niro. Jag har varit i kontakt med både Garo och Tesla och ingen av dem har velat kännas vid att det skulle finnas något problem med kombinationen Tesla+Garo. Ibland kan ju några enstaka användares problem bli en generell "sanning" och för att få en så rättvisande bild som möjligt hade det varit toppen om det finns några Tesla-ägare här som vill ge sig till känna som använder eller har använt Garo regelbundet och som inte har haft några problem. Stort tack på förhand!
//Niklas
Halloj !
Kollade med en snubbe i styrelsen hos oss
Han sa det är effektvakt/lastbalansering monterat på våra Garo också….
Är det nu man ska bli orolig eller?
Tänker att alla Garo på stan har ju troligtvis också det…?
Edit
Det är dock bara jag som laddar på den om d har någon betydelse
Kollade med en snubbe i styrelsen hos oss
Han sa det är effektvakt/lastbalansering monterat på våra Garo också….
Är det nu man ska bli orolig eller?
Tänker att alla Garo på stan har ju troligtvis också det…?
Edit
Det är dock bara jag som laddar på den om d har någon betydelse
Undvik för allt i världen Garobox med Tesla. Hade effektvakt och Garobox installerat av väl beprövad elfirma. Tog ca 3 månader sedan gick två ombordladdare inom 1v. Bytte sedan till Teslas laddare istället och har funkat fint sedan dess (över 1 år sedan). Ombordladdare på min S kostar ca 25tkr att byta. Tur att Tesla gick med på att stå för kostnaden andra gången.
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Verkar till 99% varit S och X som haft problem med dessaMangeT skrev:Undvik för allt i världen Garobox med Tesla. Hade effektvakt och Garobox installerat av väl beprövad elfirma. Tog ca 3 månader sedan gick två ombordladdare inom 1v. Bytte sedan till Teslas laddare istället och har funkat fint sedan dess (över 1 år sedan). Ombordladdare på min S kostar ca 25tkr att byta. Tur att Tesla gick med på att stå för kostnaden andra gången.
Ganska svårt undvika Garo när mer eller mindre alla laddstolpar i denna stan är Garo typ
Samt allla våra laddare i BRF
Har hört om liknande problem för M3-ägare. Orsaken som jag förstått det är att Garos effektvakt slår av på strömmen med extremt korta intervall (var en här på TCS som visade en uppmätt graf på det) utanför specifikation. Detta är onyttigt för alla typer av laddare/likriktare, men speciellt Teslas verkar vara statistiskt extra känsliga för det. Sedan är grundkonstruktionen av likriktarna extremt lika mellan M3/MY och MS/MX, men lite högre effekt på de senare (så kanske de är extra känsliga), så alla kan bli drabbade.
Jag hade personligen inte laddat en Tesla i en anläggning med Garo effektvakt. Avbeställ Teslan och välj en annan bil är mitt råd, eller (som kanske är främsta rådet) se till att hitta ett annat sätt att ladda där Garo inblandad (kan ju inte vara nyttigt för någon elbil i längden).
Men undvik absolut kombination Tesla & Garo effektvakt. Ni kanske har tur och klarar er i ett par år (finns många som har det), men jag skulle inte chansat på det. Det är som att verkligen be om problem med defekt ombordladdare.
Jag hade personligen inte laddat en Tesla i en anläggning med Garo effektvakt. Avbeställ Teslan och välj en annan bil är mitt råd, eller (som kanske är främsta rådet) se till att hitta ett annat sätt att ladda där Garo inblandad (kan ju inte vara nyttigt för någon elbil i längden).
Men undvik absolut kombination Tesla & Garo effektvakt. Ni kanske har tur och klarar er i ett par år (finns många som har det), men jag skulle inte chansat på det. Det är som att verkligen be om problem med defekt ombordladdare.

Var nån här på forumet i en annan tråd som sa att GARO släppt en ny firmware som ska ha åtgärdat problemet. Men hittar inget officiellt som stödjer det påståendet. Har själv en GARO med dynamisk lastbalansering i stugan och har märkt en viss skillnad efter den senaste uppdateringen. Den börjar nu på lägre effekt i början och rampar sakta upp effekten. Tidigare gick den väldigt fort upp och ner med effekten. Sneglar nu på en M3P som andra bil för resorna till stugan (köer på laddarna påvägen upp är numer regel än undantag förutom på SuC då) Men är lite rädd med anledning min GARObox (Förening där alla har samma GARO, så jag får tyvärr inte byta ut den till annan box).martinot skrev:Har hört om liknande problem för M3-ägare. Orsaken som jag förstått det är att Garos effektvakt slår av på strömmen med extremt korta intervall (var en här på TCS som visade en uppmätt graf på det) utanför specifikation. Detta är onyttigt för alla typer av laddare/likriktare, men speciellt Teslas verkar vara statistiskt extra känsliga för det. Sedan är grundkonstruktionen av likriktarna extremt lika mellan M3/MY och MS/MX, men lite högre effekt på de senare (så kanske de är extra känsliga), så alla kan bli drabbade.
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Polestar 2 LRSM -25
Polestar 2 LRSM -25
Låter bra att Garo uppmärksammat problemet, och även tagit fram en fix med ny firmware som de rullat ut. Låter som den enklaste lösningen är att säkerställa att ni alla som har Garoboxar med lastbalansering har den senaste mjukvaran.Nect skrev:
Var nån här på forumet i en annan tråd som sa att GARO släppt en ny firmware som ska ha åtgärdat problemet. Men hittar inget officiellt som stödjer det påståendet. Har själv en GARO med dynamisk lastbalansering i stugan och har märkt en viss skillnad efter den senaste uppdateringen. Den börjar nu på lägre effekt i början och rampar sakta upp effekten. Tidigare gick den väldigt fort upp och ner med effekten. Sneglar nu på en M3P som andra bil för resorna till stugan (köer på laddarna påvägen upp är numer regel än undantag förutom på SuC då) Men är lite rädd med anledning min GARObox (Förening där alla har samma GARO, så jag får tyvärr inte byta ut den till annan box).

Väntar på Tesla och har inte skaffat laddbox än.
Antar att det går att ladda andra elbilar utan problem med Tesla laddbox?
Jag kan bara ladda 3-fas 6A p g a en lång och klen kabel.
Har ni koll på skillnaden att begränsa strömmen i laddbox eller i bilen?
Hörde att garantin på Tesla gäller bara vid användning av deras laddbox.
Finns ju olika sätt att styra strömmen med s k fasvinkelstyrning eller burststyrning (nollgenomgång)
Jag kan bara ladda 3-fas 6A p g a en lång och klen kabel.
Har ni koll på skillnaden att begränsa strömmen i laddbox eller i bilen?
Hörde att garantin på Tesla gäller bara vid användning av deras laddbox.
Finns ju olika sätt att styra strömmen med s k fasvinkelstyrning eller burststyrning (nollgenomgång)
M3 RWD -22
Oftast, men inte alltid klockrent. Kan strula ibland för vissa elbilar har jag läst, som tex. mati.ANLI skrev:Väntar på Tesla och har inte skaffat laddbox än.
Är nog bättre att satsa på en "normal" icke-märkes-specifik box om man vill kunna ladda alla typer av bilar, som tex. Easee mflr.

Sånna här sitter i vår förening
https://ibb.co/wY3kR5L
Samt på Väääldigt många BRF och runt i stan på diverse ställen o parkeringshus osv
https://ibb.co/wY3kR5L
Samt på Väääldigt många BRF och runt i stan på diverse ställen o parkeringshus osv
Vad jag förstår går det inte att enkelt få ut förbrukningen från en WC som du kan med moderna laddboxar via appar eller öppna API:er som exempelvis Tibbers app använder. Kan det verkligen stämma?
Vad är det några skriver gällande att allt måste hamna på samma faktura? Vad är det som bör vara på samma faktura och varför?
Som jag förstått så om du köper en laddbox med installation så får du 50% i grönt avdrag. Och om du då köper en laddkabel samtidigt från installatören så blir det 50% på den med.Peja83 skrev:Vad är det några skriver gällande att allt måste hamna på samma faktura? Vad är det som bör vara på samma faktura och varför?
Men om du köper en laddkabel separat går det inte att få grönt avdrag. Kolla på denna länk. https://www.skatteverket.se/privat/fast ... 92860.html
Ahh okej. Men om jag då vill ha Teslas WC kan min elfirma då beställa den och få installationskostnaden på samma faktura?
Ja precis!Peja83 skrev:Ahh okej. Men om jag då vill ha Teslas WC kan min elfirma då beställa den och få installationskostnaden på samma faktura?