Val av laddbox för MY

Här diskuterar vi hur vi laddar våra bilar hemma.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 12025
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Val av laddbox för MY

Inlägg av martinot »

Nicke Nyfiken skrev:
Jag och flera kollegor med Tesla har laddat på Garobox på jobbet i många år utan problem. Det verkar bara vara Garobox i kombination med effektvakt (ofta felaktigt kallat lastballansering på detta forum) som orsakar problem.
Jo, det kan ju mycket väl vara den kombon som är problemet som sabbar Teslas ombordladdare. Men när jag ser en Garo-box "på stan" så vet jag ju inte hur den är uppsatt, och vågar därmed inte att chansa att ladda på den även om det är gratis.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
Dexter86
Teslaägare
Inlägg: 902
Blev medlem: 28 jul 2021 18:08

Re: Val av laddbox för MY

Inlägg av Dexter86 »

martinot skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
Jag och flera kollegor med Tesla har laddat på Garobox på jobbet i många år utan problem. Det verkar bara vara Garobox i kombination med effektvakt (ofta felaktigt kallat lastballansering på detta forum) som orsakar problem.
Jo, det kan ju mycket väl vara den kombon som är problemet som sabbar Teslas ombordladdare. Men när jag ser en Garo-box "på stan" så vet jag ju inte hur den är uppsatt, och vågar därmed inte att chansa att ladda på den även om det är gratis.
Majoriteten i denna stan är Garo
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 12025
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Val av laddbox för MY

Inlägg av martinot »

Sandalninjan skrev:
Ni som är oroliga för garantin när ni laddar på icke tesla laddare. Hur gör ni ute på stan? laddar ni aldrig på annat än superchargers och teslas egna destinationsladdare? Hämtar min MY nästa vecka och är intresserad av att veta hur jag ska tänka, har själv tänkt använda den lite äldre 11kw laddbox som förra husägaren installerat med medföljande typ2 kabel. Men funderar på en ny sladd med knapp, då ska man inte det ? utan köpa en till sladd från tesla istället?
Jag är personligen inte generellt orolig. Har laddat på olika CEE-uttag, olika Typ2-uttag och även andra snabbladdare som inte är SuC, som tex. CK och Lidl. Använder även flera Typ2-kablar och portabla EVSE (både typer med Teslaknapp) från Metron.

Det enda jag är orolig för (efter alla problem jag läst om här på TCS) är Garos laddboxar. De är väl de enda jag undviker.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
Niklas73
Teslaägare
Inlägg: 2
Blev medlem: 12 sep 2021 18:43

Re: Val av laddbox för MY

Inlägg av Niklas73 »

Hej,
Den här tråden gör mig orolig. Jag är nära att trycka på beställ-knappen för en MY men har sedan ett år tillbaka en Garo GLB med effektvakt/lastbalansering. Boxen har funkat fint till vår Kia e-Niro. Jag har varit i kontakt med både Garo och Tesla och ingen av dem har velat kännas vid att det skulle finnas något problem med kombinationen Tesla+Garo. Ibland kan ju några enstaka användares problem bli en generell "sanning" och för att få en så rättvisande bild som möjligt hade det varit toppen om det finns några Tesla-ägare här som vill ge sig till känna som använder eller har använt Garo regelbundet och som inte har haft några problem. Stort tack på förhand!
//Niklas
Användarvisningsbild
Dexter86
Teslaägare
Inlägg: 902
Blev medlem: 28 jul 2021 18:08

Re: Val av laddbox för MY

Inlägg av Dexter86 »

Halloj !
Kollade med en snubbe i styrelsen hos oss
Han sa det är effektvakt/lastbalansering monterat på våra Garo också….
Är det nu man ska bli orolig eller?
Tänker att alla Garo på stan har ju troligtvis också det…?

Edit
Det är dock bara jag som laddar på den om d har någon betydelse
Användarvisningsbild
MangeT
Teslaägare
Inlägg: 1187
Blev medlem: 27 nov 2016 01:05
Ort: Lidingö

Re: Val av laddbox för MY

Inlägg av MangeT »

Undvik för allt i världen Garobox med Tesla. Hade effektvakt och Garobox installerat av väl beprövad elfirma. Tog ca 3 månader sedan gick två ombordladdare inom 1v. Bytte sedan till Teslas laddare istället och har funkat fint sedan dess (över 1 år sedan). Ombordladdare på min S kostar ca 25tkr att byta. Tur att Tesla gick med på att stå för kostnaden andra gången.
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Användarvisningsbild
Dexter86
Teslaägare
Inlägg: 902
Blev medlem: 28 jul 2021 18:08

Re: Val av laddbox för MY

Inlägg av Dexter86 »

MangeT skrev:
Undvik för allt i världen Garobox med Tesla. Hade effektvakt och Garobox installerat av väl beprövad elfirma. Tog ca 3 månader sedan gick två ombordladdare inom 1v. Bytte sedan till Teslas laddare istället och har funkat fint sedan dess (över 1 år sedan). Ombordladdare på min S kostar ca 25tkr att byta. Tur att Tesla gick med på att stå för kostnaden andra gången.
Verkar till 99% varit S och X som haft problem med dessa
Ganska svårt undvika Garo när mer eller mindre alla laddstolpar i denna stan är Garo typ
Samt allla våra laddare i BRF
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 12025
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Val av laddbox för MY

Inlägg av martinot »

Har hört om liknande problem för M3-ägare. Orsaken som jag förstått det är att Garos effektvakt slår av på strömmen med extremt korta intervall (var en här på TCS som visade en uppmätt graf på det) utanför specifikation. Detta är onyttigt för alla typer av laddare/likriktare, men speciellt Teslas verkar vara statistiskt extra känsliga för det. Sedan är grundkonstruktionen av likriktarna extremt lika mellan M3/MY och MS/MX, men lite högre effekt på de senare (så kanske de är extra känsliga), så alla kan bli drabbade.

Jag hade personligen inte laddat en Tesla i en anläggning med Garo effektvakt. Avbeställ Teslan och välj en annan bil är mitt råd, eller (som kanske är främsta rådet) se till att hitta ett annat sätt att ladda där Garo inblandad (kan ju inte vara nyttigt för någon elbil i längden).

Men undvik absolut kombination Tesla & Garo effektvakt. Ni kanske har tur och klarar er i ett par år (finns många som har det), men jag skulle inte chansat på det. Det är som att verkligen be om problem med defekt ombordladdare.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Nect
elbilist
Inlägg: 1988
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Val av laddbox för MY

Inlägg av Nect »

martinot skrev:
Har hört om liknande problem för M3-ägare. Orsaken som jag förstått det är att Garos effektvakt slår av på strömmen med extremt korta intervall (var en här på TCS som visade en uppmätt graf på det) utanför specifikation. Detta är onyttigt för alla typer av laddare/likriktare, men speciellt Teslas verkar vara statistiskt extra känsliga för det. Sedan är grundkonstruktionen av likriktarna extremt lika mellan M3/MY och MS/MX, men lite högre effekt på de senare (så kanske de är extra känsliga), så alla kan bli drabbade.

Jag hade personligen inte laddat en Tesla i en anläggning med Garo effektvakt. Avbeställ Teslan och välj en annan bil är mitt råd, eller (som kanske är främsta rådet) se till att hitta ett annat sätt att ladda där Garo inblandad (kan ju inte vara nyttigt för någon elbil i längden).

Men undvik absolut kombination Tesla & Garo effektvakt. Ni kanske har tur och klarar er i ett par år (finns många som har det), men jag skulle inte chansat på det. Det är som att verkligen be om problem med defekt ombordladdare.
Var nån här på forumet i en annan tråd som sa att GARO släppt en ny firmware som ska ha åtgärdat problemet. Men hittar inget officiellt som stödjer det påståendet. Har själv en GARO med dynamisk lastbalansering i stugan och har märkt en viss skillnad efter den senaste uppdateringen. Den börjar nu på lägre effekt i början och rampar sakta upp effekten. Tidigare gick den väldigt fort upp och ner med effekten. Sneglar nu på en M3P som andra bil för resorna till stugan (köer på laddarna påvägen upp är numer regel än undantag förutom på SuC då) Men är lite rädd med anledning min GARObox (Förening där alla har samma GARO, så jag får tyvärr inte byta ut den till annan box).
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Polestar 2 LRSM -25
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 12025
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Val av laddbox för MY

Inlägg av martinot »

Nect skrev:

Var nån här på forumet i en annan tråd som sa att GARO släppt en ny firmware som ska ha åtgärdat problemet. Men hittar inget officiellt som stödjer det påståendet. Har själv en GARO med dynamisk lastbalansering i stugan och har märkt en viss skillnad efter den senaste uppdateringen. Den börjar nu på lägre effekt i början och rampar sakta upp effekten. Tidigare gick den väldigt fort upp och ner med effekten. Sneglar nu på en M3P som andra bil för resorna till stugan (köer på laddarna påvägen upp är numer regel än undantag förutom på SuC då) Men är lite rädd med anledning min GARObox (Förening där alla har samma GARO, så jag får tyvärr inte byta ut den till annan box).
Låter bra att Garo uppmärksammat problemet, och även tagit fram en fix med ny firmware som de rullat ut. Låter som den enklaste lösningen är att säkerställa att ni alla som har Garoboxar med lastbalansering har den senaste mjukvaran.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
ANLI
Teslaägare
Inlägg: 178
Blev medlem: 06 feb 2022 18:02

Re: Val av laddbox för MY

Inlägg av ANLI »

Väntar på Tesla och har inte skaffat laddbox än.

Antar att det går att ladda andra elbilar utan problem med Tesla laddbox?
Jag kan bara ladda 3-fas 6A p g a en lång och klen kabel.
Har ni koll på skillnaden att begränsa strömmen i laddbox eller i bilen?
Hörde att garantin på Tesla gäller bara vid användning av deras laddbox.

Finns ju olika sätt att styra strömmen med s k fasvinkelstyrning eller burststyrning (nollgenomgång)
M3 RWD -22
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 12025
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Val av laddbox för MY

Inlägg av martinot »

ANLI skrev:
Väntar på Tesla och har inte skaffat laddbox än.

Antar att det går att ladda andra elbilar utan problem med Tesla laddbox?
Oftast, men inte alltid klockrent. Kan strula ibland för vissa elbilar har jag läst, som tex. mati.

Är nog bättre att satsa på en "normal" icke-märkes-specifik box om man vill kunna ladda alla typer av bilar, som tex. Easee mflr.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
Dexter86
Teslaägare
Inlägg: 902
Blev medlem: 28 jul 2021 18:08

Re: Val av laddbox för MY

Inlägg av Dexter86 »

Sånna här sitter i vår förening
https://ibb.co/wY3kR5L
Samt på Väääldigt många BRF och runt i stan på diverse ställen o parkeringshus osv
Användarvisningsbild
d3marcus
Teslaägare
Inlägg: 546
Blev medlem: 18 feb 2020 10:47

Re: Val av laddbox för MY

Inlägg av d3marcus »

Vad jag förstår går det inte att enkelt få ut förbrukningen från en WC som du kan med moderna laddboxar via appar eller öppna API:er som exempelvis Tibbers app använder. Kan det verkligen stämma?
Användarvisningsbild
Peja83
Teslaägare
Inlägg: 61
Blev medlem: 31 jan 2022 21:23

Re: Val av laddbox för MY

Inlägg av Peja83 »

Vad är det några skriver gällande att allt måste hamna på samma faktura? Vad är det som bör vara på samma faktura och varför?
Användarvisningsbild
pugge
Teslaägare
Inlägg: 8
Blev medlem: 11 feb 2022 22:22

Re: Val av laddbox för MY

Inlägg av pugge »

Peja83 skrev:
Vad är det några skriver gällande att allt måste hamna på samma faktura? Vad är det som bör vara på samma faktura och varför?
Som jag förstått så om du köper en laddbox med installation så får du 50% i grönt avdrag. Och om du då köper en laddkabel samtidigt från installatören så blir det 50% på den med.

Men om du köper en laddkabel separat går det inte att få grönt avdrag. Kolla på denna länk. https://www.skatteverket.se/privat/fast ... 92860.html
Användarvisningsbild
Peja83
Teslaägare
Inlägg: 61
Blev medlem: 31 jan 2022 21:23

Re: Val av laddbox för MY

Inlägg av Peja83 »

Ahh okej. Men om jag då vill ha Teslas WC kan min elfirma då beställa den och få installationskostnaden på samma faktura?
Anderzzon
elbilist
Inlägg: 729
Blev medlem: 11 maj 2015 21:48

Re: Val av laddbox för MY

Inlägg av Anderzzon »

Peja83 skrev:
Ahh okej. Men om jag då vill ha Teslas WC kan min elfirma då beställa den och få installationskostnaden på samma faktura?
Ja precis!
Skriv svar