Kommer Tesla Sverige drabbas av växtvärk?

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Kategoriregler
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
Användarvisningsbild
improwise
Teslaägare

Kommer Tesla Sverige drabbas av växtvärk?

Inlägg av improwise »

Detta har säkert diskuterats tidigare men hittade vid en sökning ingen tråd så testar skapa en ny, finns det redan på samma ämne så hänvisa gärna till den/dom.

Att Tesla går som tåget och säljer bilar som aldrig förr har väl inte undgått någon. Vilket så klart är bra. Det jag funderar på är om det även kommer leda till växtvärk, där man får svårare och svårare att klara av "eftermarknaden" i form av service, reservdelar, servicebesök osv. samt även då i vilken mån infrastrukturen i form av laddnätverk osv kommer räcka till.

Då tänker jag i första hand på Sverige här, dels för att de flesta av oss som hänger här lär bo i Sverige, dels för att jag upplever att Tesla alltid varit "America first" när det gäller leveranser, lansering av nya modeller osv. Som boende i Stockholm är man ändå välsignad med iaf två serviceverkstäder, men å andra sidan börjar det blir rätt många som ska dela på dessa numera och fler lär det bli i framtiden. Nu var det ett tag sen jag var i den i Upplands Väsby men iaf den i Segeltorp tycker jag fortfarnade mer känns som något av en tillfällig nödlösning än en "riktig" serviceverkstad, och jag kan tänka mig att det ser liknande ut på andra håll i landet, om man nu ens har en Tesla serviceverkstad inom 20 mil.

Vad tror ni, finns det en risk att vi snart hamnar i ett läge där främst skälet att INTE köpa en Tesla snarare handlar om hanteringen av eftermarknaden och evighetslånga väntetider på ditt och datt? Kan det till och med vara ett skäl att inte köpa Tesla? Är vi kanske redan där?

I teorin ska väl alla Tesla köpas online och levereras kontaktlöst och aldrig kräva någon service, men så ser så klart inte verkligheten ut även om det nog är bättre än hos ICE konkurrenterna :) De senare har väl dock rimligtvis en fördel iom att dom har rätt etablerade resurser för eftermarknad (till viss del beroende på att denna varit en stor del av hela affären).
Senast redigerad av improwise, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Re: Kommer Tesla Sverige drabbas av växtvärk?

Inlägg av martinot »

Tesla har väl redan haft växtvärk i ett antal år, och speciellt om man ser på den stress och beläggning hos deras verkstäder tycker jag det verkar som rätt tydligt.

Så jag skulle som svar på din fråga säga att det inträffade redan för en ungefär tre år sedan.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
improwise
Teslaägare

Inlägg av improwise »

martinot skrev:
Tesla har väl redan haft växtvärk i ett antal år, och speciellt om man ser på den stress och beläggning hos deras verkstäder tycker jag det verkar som rätt tydligt.

Så jag skulle som svar på din fråga säga att det inträffade redan för en tre år sedan.
Jo, det är den känsla jag har själv också baserat på några års ägande och de förändringar jag upplever under den tiden, men ville inte klämma in den direkt i första posten. Då är väl den uppenbara följdfrågan....hur illa kommer det att bli om ytterligare 3-5 år? Kommer man lyckas skala upp verksamheten eller riskerar vi att landa i ett läge där det blir mer eller mindre kaos?
Senast redigerad av improwise, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

improwise skrev:
martinot skrev:

Så jag skulle som svar på din fråga säga att det inträffade redan för en tre år sedan.
Jo, det är den känsla jag har själv också baserat på några års ägande och de förändringar jag upplever under den tiden, men ville helst inte klämma in den direkt i första posten. Då är väl den uppenbara följdfrågan....hur illa kommer det att bli om ytterligare 3-5 år? Kommer man lyckas skala upp verksamheten eller riskerar vi att landa i ett läge där det blir mer eller mindre kaos?
Ingen aning om de kan lyfta sig ur denna problematik, men det är ett område som jag verkligen tycker de borde fokusera på att sätta in mer resurser på. Situationen som den framstår idag känns inte som hållbar i längden. Varken för personalen, kvaliteten eller oss kunder.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
improwise
Teslaägare

Inlägg av improwise »

martinot skrev:
Ingen aning om de kan lyfta sig ur denna problematik, men det är ett område som jag verkligen tycker de borde fokusera på att sätta in mer resurser på. Situation som den är idag känns inte som hållbar i längden. Varken för personalen, kvaliteten eller oss kunder.
Problemet är väl att även om man fattat beslutet att göra det och avsatt pengar för det, så är det knappast något som bara händer över en natt. Lär väl knappast vara så att det finns perfekta lediga lokaler som kan tas i bruk och drivor av personal med rätt kunskaper som står redo att kliva in. Sen ska man dessutom få ordning på sin egen organisation med den interna växtvärk som brukar uppstå när man på kort tid expanderar snabbt, då behöver man även få tag på duktiga och erfarna chefer. Inte direkt så att man anställer 25 000 indier som arbetar på distans....

För egen del är detta nog främst skälet till att jag tvekar kring att även nästa bil ska bli en Tesla, trots att jag är rätt övertygad om att Tesla gör de bästa elbilarna (om man nu har råd) samt att jag är jäkligt nöjd med min nuvarnade.
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare

Inlägg av thebishop »

Jag tyckte det var ganska uppenbart att detta inträffade när Model 3 rullade ut i sverige och Tesla stängde av telefonerna för att kunderna inte skulle störa... Telefonerna är väl tillbaka nu ivf, så ett steg i rätt riktning. Men just nu är service-biten väldigt blandad - ibland får man hjälp snabbt och med ranger, ibland för lång väntan - det kanske faktiskt blir bättre med större volymer på vägarna så att organisationen skalas upp, då blir det procentuellt mindre problem när en enstaka mekaniker blir sjuk till exempel...
Model S P90DL+ (2015) Såld 2024
Model 3 LR (2021) (såld 2025)
BMW iX xDrive50 (2024)
Kia EV3 (2025)
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael25

Inlägg av EnTraktor »

Tesla drabbades av växtvärk 2019 när M3 släpptes. Då byggdes serviceorganisationen ut och det blev mycket bättre. Skulle köerna öka igen så borde 1-2 nya SC lösa problemet.
Teslaägare sedan 2014. Ägt S, 3, X, Y. Nuvarande bilar:
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Inlägg av mikebike »

"Snart" skall tusentals dragkrokar och hundratals laddplattor + USB-uttag eftermonteras. Det blir spännande
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
B99

Inlägg av B99 »

mikebike skrev:
"Snart" skall tusentals dragkrokar och hundratals laddplattor + USB-uttag eftermonteras. Det blir spännande
Haha ja, jag har tänkt samma sak om dragkrokarna som ska monteras. Följer med spänning.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

Min bil är inlämnad på en annan verkstad idag för fix med fukt i strålkastare, hjulinställning så att den ej ska slita däck ojämnt i low och ev om det går att förbättra vindrutespolningen på något sätt.

Varför jag ej vände mig till Tesla?

- Lång väntetid.
- Känns som att de har hög personalomsättning?
- Stressad personal.
- Opersonligt.
- Ingen lånebil om man det inte är garantiärende.

Den verkstad jag vände mig till är ganska nya på Tesla men har lång erfarenhet av USA-bilar och har väldigt bra rating på nätet. De ser Tesla som viktiga för framtiden även om det fortfarande finns gott om V8-bilar som han sa. :) Finns ju ett sug efter verkstäder som kan Tesla framöver. Fri låne-Tesla hade de åt mig också.

Blir jag nöjd med resultatet så avslöjar jag namnet på verkstaden också. :) Men som det ser ut nu så har min bil varit till SC för sista gången i min ägo om det inte rör sig om återkallelse eller goodwill. Eller om det är något som ingen annan kan göra förstås.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

thebishop skrev:
Jag tyckte det var ganska uppenbart att detta inträffade när Model 3 rullade ut i sverige och Tesla stängde av telefonerna för att kunderna inte skulle störa... Telefonerna är väl tillbaka nu ivf, så ett steg i rätt riktning. Men just nu är service-biten väldigt blandad - ibland får man hjälp snabbt och med ranger, ibland för lång väntan - det kanske faktiskt blir bättre med större volymer på vägarna så att organisationen skalas upp, då blir det procentuellt mindre problem när en enstaka mekaniker blir sjuk till exempel...
Vad jag vet så stängdes telefonerna av igen för rätt länge sedan :evil:
Håller även med om att Tesla har lidit länge av växtvärk och gör det fortfarande, det räcker inte ens med att
säga att det började iom model 3, det började långt före, iaf om man hade Väsby som SC…
Och det lär bli svårt att hinna ikapp som någon redan skrivit, det är inte enkelt att bygga upp en
service-organisation, speciellt om man är så jä….la ego som Tesla är :evil:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
flamman
Teslaägare

Inlägg av flamman »

Tesla söker åtminstone just nu 28 pers i Sverige. Varav en rekryterare. :D
Har tyvärr ingen koll på om det är mkt/lite jämfört med tidigare.
https://www.tesla.com/sv_SE/careers/search/?country=SE
Kia EV9 GT-line 7-sits Pebble Grey 2024
Model Y LR Quicksilver lev mars 2023 såld
Model Y P vit/sv lev. aug 2022 såld
Användarvisningsbild
improwise
Teslaägare

Inlägg av improwise »

Nyfiken, är det någon som tvekar att köpa Tesla just nu pga den växtvärk som vi verkar eniga om att Tesla har i Sverige (och förmodligen även utomlands)? Eller kanske någon som drabbats redan nu så pass mycket att det är påverkar viljan att vara kund framöver?

För egen del har jag inte drabbats speciellt mycket så här långt ska sägas, men också mycket beroende på att jag sluppit allvarliga / akuta problem med bilen. Jag har dock vid varje servicebesök haft en känsla av att det är en organisation där rutiner och processer inte känns helt hundra och lite som i vården där alla på golvet sliter och kämpar så gott dom kan men kanske utan att det riktigt sitter ihop på högre nivå.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

improwise skrev:
Nyfiken, är det någon som tvekar att köpa Tesla just nu pga den växtvärk som vi verkar eniga om att Tesla har i Sverige (och förmodligen även utomlands)? Eller kanske någon som drabbats redan nu så pass mycket att det är påverkar viljan att vara kund framöver?

För egen del har jag inte drabbats speciellt mycket så här långt ska sägas, men också mycket beroende på att jag sluppit allvarliga / akuta problem med bilen. Jag har dock vid varje servicebesök haft en känsla av att det är en organisation där rutiner och processer inte känns helt hundra och lite som i vården där alla på golvet sliter och kämpar så gott dom kan men kanske utan att det riktigt sitter ihop på högre nivå.
Exakt så har jag upplevt det också. Skulle tro att det sliter att vara mek hos Tesla så det blir väl mest yngre oerfarna som skruvar. (Utan att veta)

Samma med kundmottagarna. De har rejäl uppförsbacke och får slita för att försöka göra kunderna nöjda. Tycker alltid det är nån kund som gapar och är missnöjd när jag är där. (Obs, inte jag. :lol: )

Jag har inte drabbats särskilt mycket alls personligen. Min lust att köpa Tesla är ganska begränsad av det faktum att de inte längre säljer nån bil jag vill ha. Men det är ju nåt annat.
Dafro
elbilist

Inlägg av Dafro »

Håller med dig om bil man vill ha och om förväntad servicenivå. Jag tror det kommer slå tillbaka på Tesla, troligen redan i år.
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

MWall skrev:
improwise skrev:

Exakt så har jag upplevt det också. Skulle tro att det sliter att vara mek hos Tesla så det blir väl mest yngre oerfarna som skruvar. (Utan att veta)

Samma med kundmottagarna. De har rejäl uppförsbacke och får slita för att försöka göra kunderna nöjda. Tycker alltid det är nån kund som gapar och är missnöjd när jag är där. (Obs, inte jag. :lol: )

Jag har inte drabbats särskilt mycket alls personligen. Min lust att köpa Tesla är ganska begränsad av det faktum att de inte längre säljer nån bil jag vill ha. Men det är ju nåt annat.
Helt och fullt mitt intryck också…
Och ja, för mig är det solklart en begränsande faktor, skulle inte köpa en ny även om model S
hade funnits det senaste året…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Referralkod: ts.la/kent 76750

Inlägg av kenjon »

För mej spelar det faktiskt ingen roll. Jag kör bilen 365 dagar om året, förutom ett utbyte av baklampa, på två år. Men jag har väl haft tur. För mej blir det ingen annan bil än Tesla nästa gång heller.
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå (ska säljas)
Model Y LR 2024 Midnight Cherry vit inredning
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Användarvisningsbild
improwise
Teslaägare

Inlägg av improwise »

MWall skrev:
Antar att du syftar på att S och X inte går att köpa (annat än genom att hoppas på det bästa)?
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

improwise skrev:
MWall skrev:
Antar att du syftar på att S och X inte går att köpa (annat än genom att hoppas på det bästa)?
Precis. Och på att Tesla förstört S genom yoke och annat.

Det är det ena. Den andra anledningen är att jag tröttnat på att bränna pengar på nya dyra bilar. Vilket är ironiskt för jag har aldrig varit i så gynnsam ekonomisk situation förut. Men jag har liksom tappar lusten.
tommyd

Inlägg av tommyd »

MWall skrev:
Min bil är inlämnad på en annan verkstad idag för fix med fukt i strålkastare, hjulinställning så att den ej ska slita däck ojämnt i low och ev om det går att förbättra vindrutespolningen på något sätt.

- Lång väntetid.
- Stressad personal.
- Opersonligt.

Den verkstad jag vände mig till är ganska nya på Tesla men har lång erfarenhet av USA-bilar och har väldigt bra rating på nätet. De ser Tesla som viktiga för framtiden även om det fortfarande finns gott om V8-bilar som han sa. :) Finns ju ett sug efter verkstäder som kan Tesla framöver. Fri låne-Tesla hade de åt mig också.

Blir jag nöjd med resultatet så avslöjar jag namnet på verkstaden också. :) Men som det ser ut nu så har min bil varit till SC för sista gången i min ägo om det inte rör sig om återkallelse eller goodwill. Eller om det är något som ingen annan kan göra förstås.
Nice. Kan du skapa en ny tråd i forumet ifall det visar sig att tredjeparts-verkstan du provar visar sig ha gjort ett bra, snabbt och prisvärt jobb? Det är alltid trevligt att känna till alternativa lösningar. Den där verkstan som Teslabjörn så ofta varit hos och gjort Youtube-videor om verkar jättebra på alla sätt förutom att man måste åka ända till Norge för att kunna få dem att arbeta på ens Tesla. Vore nice att känna till en sådan nära Stockholm när underhållsbehov av bilen uppstår nästa gång. De skulle t.ex. kunna uppgradera vänster vindrutetorkare så den spolar mycket starkare än med bara "within spec"-tryck.
Här är en lista på förkortningar och deras betydelse, som folk i detta Tesla-forum ofta använder: viewtopic.php?f=57&t=6258#p122075
Användarvisningsbild
yps
Teslaägare

Inlägg av yps »

flamman skrev:
Tesla söker åtminstone just nu 28 pers i Sverige. Varav en rekryterare. :D
Har tyvärr ingen koll på om det är mkt/lite jämfört med tidigare.
https://www.tesla.com/sv_SE/careers/search/?country=SE
Intressant att många jobb är placerade i Uppsala, kanske ett SC är på gång där.
HX100

Inlägg av HX100 »

Brist på serviceverkstäder nära och ett väldigt blandat kundmottagande (de gör nog det bästa de kan) gör att nästa bil inte kommer bli en Tesla. Vilket är synd för det är väldigt bra bilar.

Kommer försöka skaffa elbil med nära serviceverkstad (bilar är en slitvara)

Dock håller jag mig långt borta från allt med Volvo /polestar. De om någon borde haft tid på sig att skaffa en bra serviceverkstäder men har enbart dåliga erfarenheter.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

MWall skrev:

- Lång väntetid.
- Stressad personal.
- Opersonligt.

Grufman Bil som har ett väldigt liknande upplägg har i alla fall jag varit nöjd med då en parkeringsbromsmotor lade av. Jag hoppas att du blir nöjd med resultatet från din verkstad 8-)
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

bylund skrev:
Grufman Bil som har ett väldigt liknande upplägg har i alla fall jag varit nöjd med då en parkeringsbromsmotor lade av. Jag hoppas att du blir nöjd med resultatet från din verkstad 8-)
Har inte fått tillbaka bilen men det är mycket riktigt Grufman i Järfälla. Verkar vara en rejäl verkstad.
Användarvisningsbild
roder99
Teslaägare

Inlägg av roder99 »

mikebike skrev:
Det finns säkert ett gäng bilar med MCU1 som behöver uppdateras oxå. Själv drömmer jag om att gå direkt från MCU1 till MCU3 :-)
-16 Model S 85D Multi-Coat Red
-09 Think City Gul
-09 Think City Svart
Skriv svar