Att Tesla går som tåget och säljer bilar som aldrig förr har väl inte undgått någon. Vilket så klart är bra. Det jag funderar på är om det även kommer leda till växtvärk, där man får svårare och svårare att klara av "eftermarknaden" i form av service, reservdelar, servicebesök osv. samt även då i vilken mån infrastrukturen i form av laddnätverk osv kommer räcka till.
Då tänker jag i första hand på Sverige här, dels för att de flesta av oss som hänger här lär bo i Sverige, dels för att jag upplever att Tesla alltid varit "America first" när det gäller leveranser, lansering av nya modeller osv. Som boende i Stockholm är man ändå välsignad med iaf två serviceverkstäder, men å andra sidan börjar det blir rätt många som ska dela på dessa numera och fler lär det bli i framtiden. Nu var det ett tag sen jag var i den i Upplands Väsby men iaf den i Segeltorp tycker jag fortfarnade mer känns som något av en tillfällig nödlösning än en "riktig" serviceverkstad, och jag kan tänka mig att det ser liknande ut på andra håll i landet, om man nu ens har en Tesla serviceverkstad inom 20 mil.
Vad tror ni, finns det en risk att vi snart hamnar i ett läge där främst skälet att INTE köpa en Tesla snarare handlar om hanteringen av eftermarknaden och evighetslånga väntetider på ditt och datt? Kan det till och med vara ett skäl att inte köpa Tesla? Är vi kanske redan där?
I teorin ska väl alla Tesla köpas online och levereras kontaktlöst och aldrig kräva någon service, men så ser så klart inte verkligheten ut även om det nog är bättre än hos ICE konkurrenterna