Har elbilen verkligen förmågan att slå igenom i Tyskland?

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Fredrik j
elbilist

Re: Har elbilen verkligen förmågan att slå igenom i Tyskland

Inlägg av Fredrik j »

MWall skrev:
Fredrik j skrev:
BrooklynS skrev:
Ja, försök byta in en MB S-klass eller BMW 750i med 20.000 mil på mätaren...
Du tänker på en sån här?

https://www.autoscout24.se/erbjudanden/ ... aign=share

Den har tappat betydligt mer i värde än motsvarande Model S iaf. :)
Det har den säkert. Utrustning drar ju lätt iväg i nypris på dom där.

Men nu är det ju ungefär samma:

Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

NiklasTesla skrev:
HelectriC skrev:
Jag hade ett intressant samtal med en affärspartner i Tyskland. Han kör idag en Merca GLE hybrid sen ca 6mån och var i början väldigt positiv. Den gick nästan 100km på el under sommaren och i alla fall 60km om vintern. Men, när han ska köra långt, som då blir på autobahn, så räcker ju självklart inte batteriet så länge och den lilla fyrcylindern måste jobba hårt för att hålla autobahntempo (han kör väl 160-180kmh där det går). Detta leder till en förbrukning som ligger över 1,2liter/mil bensin om man räknar in batteridriften de första km. Slår han ut hela förbrukningen på en 150mils resa, så blir det nästan 1,4l/mil Dessutom känns bilen alltid som fullastad map bromsar pga det tunga batteriet. Nu är han så missnöjd att han kontaktade sin lokala Mercahandlare och bad att få lämna tillbaks bilen. Säljaren erkände att ganska många kunder till samma bil har hört av sig med samma problem. Vidare måste han ha en ny bil och sa då att han är intresserad av nya EQS, varpå säljaren svarade att den kan du inte köpa. Varför då? Jo, för dom behöver lägga på 1000 euro/månad i leasing eftersom han kör 12.000 mil på en 36månader period och Merca vägrar ta in en elbil där batteriet har gått så långt då de är rädda för batteridegraderingen. Att betala 36.000 euro extra i leasing är ju ekonomiskt ofördelaktigt. Summa summarum, nu har han beställt en GLE igen, men en bensin V8, s.k. 580. Den fick han provköra i några dagar och fick samma förbrukning som hybriden, dock slipper han den jobbiga fyrcylindern som går på maxvarv så fort han kör på autobahn. Priset på 580 och hybrid är ca samma med liknande utrustning.
Nu undrar jag egentligen hur Tyskland ska kunna ha sina många resande i tjänsten på autobahn om de skall ha elbil om säljarna vägra ta in bilarna efter 36månader och erbjuda skäliga andrahandsvärden? Sen är det ju också BS att alla elbilars batterier degraderas så mkt att man inte kan ta tillbaka de efter 36mån. Här finns det nog återigen en inre friktion mot elbilar.
Anekdotisk tillägg är att han dessutom ringde och pratade med BMW om samma tema. ÅF hade då precis haft en potentiell kund på besök som var intresserad av ny i3 eftersom han haft sin nuvarande i3 i 7år. Innan affären blev signerad testade ÅF batteriet på i3, som visade sig ha 63% av kapaciteten kvar, varpå inbytespriset blev satt til 0 euro!!! Även BMW vägrar alltså fixa ev felaktiga celler, man lägger bara över hela kostnaden på kunden.

Detta var en ny infallsvinkel som jag inte tänkt på förr!
Man köper en Model 3 LR så är saken klar.

MVH
Tesla är helt uteslutet för honom och många andra tyskar.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

MWall skrev:
HelectriC skrev:
MWall skrev:
Låter väldigt konstigt med endast 63% av kapaciteten kvar på i3:an. Jag är med i en i3-grupp på FB där vissa har kört väldigt långt, över 20 tusen mil, med sina bilar och har fortfarande knappt märkbar degradering. Min i3 har bara gått drygt 6 tusen mil men den är 5,5 år gammal. Går man in i servicemenyn som visar batteriets kapacitet så visar den typ samma som när den var ny. Det måste nästan vara något annat än vanlig degradering om det där är sant. Typ tillverkningsfel. Ingen har rapporterat någon degradering att tala om av vad jag kan minnas och det är väl några tusen medlemma iaf.

Ärligt talat tycker jag det låter som en vandringssägen. Lite som när jag var in på BMW här i stan häromåret och fick höra av en säljare vars bekant bekant hade kört sin E-Tron till Åre. "Det tog över 11 timmar. Det var kö överallt. Nä ni grabbar, det här med elbil är bara skit". Och det här var långt innan ID.4 och de andra som nu kanske orsakar köer på Ionity...

Det här med att fyrcylindriga motorer ska behöva jobba hårdare än större motorer är för övrigt inte heller riktigt sant. Luftmotståndet i 180 km/h är lika oavsett om du har en R4:a eller V8:a. Däremot är oftast den mindre motorn mer effektiv och en turbomatad motor behöver inte varvas så hårt heller för att få ut effekten. Den extra vikten i form av batteriet påverkar inte så mycket. Dessutom, om han på riktigt avskydde känslan av att åka "fullastad" med hög förbrukning så hade han väl inte valt en stor klumpig SUV utan kört en C-klass istället. Men läser jag mellan raderna så förstår jag att hans ego inte får plats i en så liten bil. :roll:
Nja, är man 208cm lång så kanske man vill ha en bil av en viss storlek ;)
Han gör ju inte detta för att det är kul, han ville ju verkligen få det att funka, men fakta är fakta, mer kan jag nog inte lägga till. Men som vanligt blir ju det mesta bortförklarat här inne. Jag försökte bara ge lys till en vinkel på problemet som kanske inte tas upp så ofta. Även om vi diskuterar detta fram och tillbaks, så är situationen den samma hos min bekant och hos många andra i Tyskland.
Din kompis låter mer och mer som en outlier. Lite som de där som ska köra två skotrar till fjällen i 30 minusgrader. Inte bara kör han 150 mil åt gången, han är dessutom 208 cm lång så han inte får plats i en mer lämpad bil. Klart han kanske "måste" köra diesel. Även om han nu av oförklarlig anledning valde en bensin-V8:a? Varför gör han det om han bryr sig om förbrukningen?

Jag är nog en av de minst elbilsfanatiska medlemmarna här. Så sent som i mellandagarna satt jag och kollade på en BMW M550d som jag var lite sugen på. Så det är inte det att jag måste försvara elbilar till varje pris. Det handlar mer om att jag inte gillar när folk hycklar och överdriver för att få till nån slags dramatisk effekt.
fast just förbrukningen blev ca samma för GLE 580 som GLE hybrid, det är ju just det som är så intressant.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

För att det ska finnas någon som helt poäng med en hybrid måste ju sträckan man kör på el räcka för vardagskörningen.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Inlägg av fth »

Fredrik j skrev:
Laddmöjligheter var 20 mil längs autobahn låter bra. Det skulle iallafall teoretiskt möjliggöra husvagnssemester med elbil nedåt.
Det ligger ju redan snabbladdare betydligt tätare än så längs hela autobahn, så det bör inte vara något som helst problem ens nu.

Både Tesla SuC och Ionity ligger var för sig betydligt tätare än 20 mil, och kombinerar man dessa och andra nätverk så tror jag man får svårt att hitta sträckningar på autobahn där det är mer än typ 5 mil mellan snabbladdare.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

Fredrik j skrev:
MWall skrev:
Fredrik j skrev:
BrooklynS skrev:
Ja, försök byta in en MB S-klass eller BMW 750i med 20.000 mil på mätaren...
Du tänker på en sån här?

Den har tappat betydligt mer i värde än motsvarande Model S iaf. :)
Det har den säkert. Utrustning drar ju lätt iväg i nypris på dom där.

Men nu är det ju ungefär samma:

Teslan är värd 17% mer trots att BMW:n kostade flera hundra tusen mer som ny. Och även om el är dyrare i Tyskland så har bränslet till BMW:n kostat avsevärt mer. BMW:n har nog faktiskt kostat ungefär de där 1000 € i månaden mer som det pratades om förut. :lol:
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Fredrik j skrev:
För att det ska finnas någon som helt poäng med en hybrid måste ju sträckan man kör på el räcka för vardagskörningen.
ja, och just det är också intressant. Han körde i stort sett bara korta sträckor de första månaderna och då enbart på el, men så har senare delen av året inneburit en del kundbesök längre bort och en del semesterresor, som totalt gör att förbrukningen går i taket. För de som aldrig kör långt eller bara 2 gånger om året så spelar det nog inte så stor roll dock.
Model 3-24/Polestar 3-24
Användarvisningsbild
dd88

Inlägg av dd88 »

Just korta resor är ju svårslaget med hybrid. Såg att man kunde få en BMW 330e Touring med xDrive och drag för 4000kr per månad (3år/1500 mil) efter miljöbonus.

Använder man bilen i närområdet och klarar sig på runt 4 mil i faktisk räckvidd så är det sjukt billigt för bilklassen.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

fth skrev:
Fredrik j skrev:
Laddmöjligheter var 20 mil längs autobahn låter bra. Det skulle iallafall teoretiskt möjliggöra husvagnssemester med elbil nedåt.
Det ligger ju redan snabbladdare betydligt tätare än så längs hela autobahn, så det bör inte vara något som helst problem ens nu.

Både Tesla SuC och Ionity ligger var för sig betydligt tätare än 20 mil, och kombinerar man dessa och andra nätverk så tror jag man får svårt att hitta sträckningar på autobahn där det är mer än typ 5 mil mellan snabbladdare.

/fth
Ja, teoretiskt ska det nog fungera. Om man får plats är väl nästa. Gissar att jag skulle behöva ladda 9-10 gånger under en resdag.
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

dd88 skrev:
Just korta resor är ju svårslaget med hybrid. Såg att man kunde få en BMW 330e Touring med xDrive och drag för 4000kr per månad (3år/1500 mil) efter miljöbonus.

Använder man bilen i närområdet och klarar sig på runt 4 mil i faktisk räckvidd så är det sjukt billigt för bilklassen.
Förstår inte varför dom måste kombineras med bensinmotor bara. Det är väl bara MB som har dieselhybrider kvar?
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare

Inlägg av tor-ake »

Fredrik j skrev:
dd88 skrev:

Förstår inte varför dom måste kombineras med bensinmotor bara. Det är väl bara MB som har dieselhybrider kvar?
Det är lite speciella krav på förbränningsmotorn i en plugin-hybrid, den måste kunna kallstartas och ge full effekt med kort varsel, och inte ta skada av att köras kall korta sträckor. Även avgasreningen måste vara funktionell vid dessa korta cykler.

Svårt att åstadkomma med förbrännningsmotor i allmännhet, och diesel i synnerhet. Det går så klart, men är dyrt.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare

Inlägg av tor-ake »

Den här tråden ringde i fake-news klockan för mig (ingenjör) men jag kollade upp lite fakta kring just GLE och dess motoralternativ, samt förbrukningen inrapporterad av ägare på spritmonitor.de, och bilarna med stora v6 och v8 bensinmotorer har samma förbrukning som hybridens lilla 4:a vid ren autobahnkörning.

Det beror sannolikt på att den lilla 4:an är på bara knappt två liters cylindervolym men ger över 200hk, alltså hög grad av överladdning. Verkningsgraden om man kör en bensinmotor på högt laddtryck är dålig, det gör att en motor med större cylindervolym paradoxalt nog kan få högre verkningsgrad.

Om snubben skulle bry sig om bränsleförbrukningen skulle han hålla igen på gasen så att den lilla bensinfyran kunde gå på atmosfärtryck, säg att han håller 130km/h istället för 170km/h, då blir rollerna ombytta och den lilla motorn får mycket högre verkningsgrad. Påverkan på restiden lär inte vara signifikant, men det är ju så klart tråkigt och jobbigt att ligga och köra "långsamt".
Användarvisningsbild
Jwe
Teslaägare

Inlägg av Jwe »

12000mil på 36 mån = 4000 mil om året.
Kan knappast köras utan mycket snabbladdande.
Försäljarna har läst instruktionsboken och gått kursen:
Batterierna tål inte snabbladdning.
Resultat: de önskar ej återta bilen eller förser leasingen med ett högt pris som kompensation.
Jag har full förståelse för det, de måste överleva.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

tor-ake skrev:
Den här tråden ringde i fake-news klockan för mig (ingenjör) men jag kollade upp lite fakta kring just GLE och dess motoralternativ, samt förbrukningen inrapporterad av ägare på spritmonitor.de, och bilarna med stora v6 och v8 bensinmotorer har samma förbrukning som hybridens lilla 4:a vid ren autobahnkörning.

Det beror sannolikt på att den lilla 4:an är på bara knappt två liters cylindervolym men ger över 200hk, alltså hög grad av överladdning. Verkningsgraden om man kör en bensinmotor på högt laddtryck är dålig, det gör att en motor med större cylindervolym paradoxalt nog kan få högre verkningsgrad.

Om snubben skulle bry sig om bränsleförbrukningen skulle han hålla igen på gasen så att den lilla bensinfyran kunde gå på atmosfärtryck, säg att han håller 130km/h istället för 170km/h, då blir rollerna ombytta och den lilla motorn får mycket högre verkningsgrad. Påverkan på restiden lär inte vara signifikant, men det är ju så klart tråkigt och jobbigt att ligga och köra "långsamt".
Tack för att du tror jag sprider fake news, jag har ju bara skrivit sisådär 10.000inlägg här och varit medlem ett halvt decennium ;)
Ang hastigheten, så tror jag inte man vinner över tyskar till elbil genom att säga ”kör saktare”. Det ligger liksom inte i blodet till många därnere att köra sakta och definitivt inte som ett resultat av att välja elbil, som de egentligen inte önskar alls. Hela grejen med EQS är ju tex att man faktiskt kan köra ganska snabbt med den och ändå få lång räckvidd.
Model 3-24/Polestar 3-24
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

Jwe skrev:
Resultat: de önskar ej återta bilen eller förser leasingen med ett högt pris som kompensation.
4000 mil är 11 mil om dagen i snitt. :)
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

MWall skrev:
Jwe skrev:
Eller ca 18mil per vardag.
Användarvisningsbild
Jwe
Teslaägare

Inlägg av Jwe »

MWall skrev:
Jwe skrev:

Ja, med vad vi nu vet om batterierna så är det en helt annan belastning på dem om resandet sker så (underförstått med långsamladdning) eller om det är 7 långresor t.o.r sydspanien som de 4000 milen fördelas på.
Det senare alternativet liknar mer hur jag själv körde 8000 mil första året i Tesla s
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

Jwe skrev:
MWall skrev:
Jwe skrev:

Ja, med vad vi nu vet om batterierna så är det en helt annan belastning på dem om resandet sker så (underförstått med långsamladdning) eller om det är 7 långresor t.o.r sydspanien som de 4000 milen fördelas på.
Det senare alternativet liknar mer hur jag själv körde 8000 mil första året i Tesla s
Hur mycket degraderades din bil?

Min har tappat mindre än 5% på drygt 3 år och 10 tusen mil.
Användarvisningsbild
nek0

Inlägg av nek0 »

HelectriC skrev:
Jag hade ett intressant samtal med en affärspartner i Tyskland. Han kör idag en Merca GLE hybrid sen ca 6mån och var i början väldigt positiv. Den gick nästan 100km på el under sommaren och i alla fall 60km om vintern. Men, när han ska köra långt, som då blir på autobahn, så räcker ju självklart inte batteriet så länge och den lilla fyrcylindern måste jobba hårt för att hålla autobahntempo (han kör väl 160-180kmh där det går). Detta leder till en förbrukning som ligger över 1,2liter/mil bensin om man räknar in batteridriften de första km. Slår han ut hela förbrukningen på en 150mils resa, så blir det nästan 1,4l/mil Dessutom känns bilen alltid som fullastad map bromsar pga det tunga batteriet. Nu är han så missnöjd att han kontaktade sin lokala Mercahandlare och bad att få lämna tillbaks bilen. Säljaren erkände att ganska många kunder till samma bil har hört av sig med samma problem. Vidare måste han ha en ny bil och sa då att han är intresserad av nya EQS, varpå säljaren svarade att den kan du inte köpa. Varför då? Jo, för dom behöver lägga på 1000 euro/månad i leasing eftersom han kör 12.000 mil på en 36månader period och Merca vägrar ta in en elbil där batteriet har gått så långt då de är rädda för batteridegraderingen. Att betala 36.000 euro extra i leasing är ju ekonomiskt ofördelaktigt. Summa summarum, nu har han beställt en GLE igen, men en bensin V8, s.k. 580. Den fick han provköra i några dagar och fick samma förbrukning som hybriden, dock slipper han den jobbiga fyrcylindern som går på maxvarv så fort han kör på autobahn. Priset på 580 och hybrid är ca samma med liknande utrustning.
Nu undrar jag egentligen hur Tyskland ska kunna ha sina många resande i tjänsten på autobahn om de skall ha elbil om säljarna vägra ta in bilarna efter 36månader och erbjuda skäliga andrahandsvärden? Sen är det ju också BS att alla elbilars batterier degraderas så mkt att man inte kan ta tillbaka de efter 36mån. Här finns det nog återigen en inre friktion mot elbilar.
Anekdotisk tillägg är att han dessutom ringde och pratade med BMW om samma tema. ÅF hade då precis haft en potentiell kund på besök som var intresserad av ny i3 eftersom han haft sin nuvarande i3 i 7år. Innan affären blev signerad testade ÅF batteriet på i3, som visade sig ha 63% av kapaciteten kvar, varpå inbytespriset blev satt til 0 euro!!! Även BMW vägrar alltså fixa ev felaktiga celler, man lägger bara över hela kostnaden på kunden.

Detta var en ny infallsvinkel som jag inte tänkt på förr!
Har man inte några batteri garantier i Tyskland?
"I princip behöver du som kör en elbil inte oroa dig över batteriets uthållighet, i en BMW är batteriet utvecklat så att det ska leva lika länge som bilen. I BMW i3 till exempel finns det en garanti på livslängden på upp till åtta år eller 160.000 kilometer."
https://www.bmw.se/sv/elektrifiering/el ... bilar.html
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare

Inlägg av tor-ake »

HelectriC skrev:
tor-ake skrev:

[...]

Tack för att du tror jag sprider fake news, jag har ju bara skrivit sisådär 10.000inlägg här och varit medlem ett halvt decennium ;)
Ang hastigheten, så tror jag inte man vinner över tyskar till elbil genom att säga ”kör saktare”. Det ligger liksom inte i blodet till många därnere att köra sakta och definitivt inte som ett resultat av att välja elbil, som de egentligen inte önskar alls. Hela grejen med EQS är ju tex att man faktiskt kan köra ganska snabbt med den och ändå få lång räckvidd.
Fake såtillvida att förstahandskällan skarvar eller ändrar sanningen. Ingen skugga över dig. Nu var det ju inte fallet, fakta stödjer ju lite oväntat din affärspartners historia.
Och lösningen synes ju enkel, han får köpa en Model X istället för en GLE. Men vill man inte ha en Tesla då går ju den lösningen bort.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

HelectriC skrev:
Tesla är helt uteslutet för honom och många andra tyskar.
Det är dumt (som tyskar säger ofta) att utan orsak välja bort ett fungerande alternativ. Påminner om mig och smartatelefoner där jag inte tyckte de fungerade förrän jag gick med på att köpa en IPhone. Att säga att elbilar är så eller så utan att utvärdera en Tesla är inte riktigt rätt helt enkelt.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

HelectriC skrev:
Jag hade ett intressant samtal med en affärspartner i Tyskland. Han kör idag en Merca GLE hybrid sen ca 6mån och var i början väldigt positiv. Den gick nästan 100km på el under sommaren och i alla fall 60km om vintern. Men, när han ska köra långt, som då blir på autobahn, så räcker ju självklart inte batteriet så länge och den lilla fyrcylindern måste jobba hårt för att hålla autobahntempo (han kör väl 160-180kmh där det går). Detta leder till en förbrukning som ligger över 1,2liter/mil bensin om man räknar in batteridriften de första km
Detta är en orsak till att jag föredrar antingen rena elbilar eller rena bensin/dieselbilar.

Hybrider blir det sämsta från två världar, istället för de bästa (som vissa tänker sig innan de köper).
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

HelectriC skrev:
MWall skrev:

Fast du förstår väl att vi diskuterar med en skröna som underlag? Kanske vore på plats med en liten faktakontroll?
Vad är skrönan då? Jag hade samtalet med en jag känner bra och förstår hans utmaning. Han vill köra elbil, men systemet tillåter det inte. Och Tesla vill han inte ha, är en riktigt tysk, som vill köra tyskt, det kan man inte ändra på tyvärr.
Han kanske kan tänka sig en Tesla när Berlin-fabriken är igång och bilarna produceras i Tyskland, och med tyska arbetare?
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Ja, det är väl en av orsakerna till att Tesla valde Tyskland för tillverkningen. Andra alternativ hade säkert kunnat vara bättre ur andra synpunkter som mindre byråkrati eller billigare arbetskraft. Men Tyskland ger prestige.
Användarvisningsbild
Jwe
Teslaägare

Inlägg av Jwe »

MWall skrev:
Jwe skrev:
MWall skrev:
Jwe skrev:

Hur mycket degraderades din bil?

Min har tappat mindre än 5% på drygt 3 år och 10 tusen mil.
Hej
Hur har du räknat ut det?
Min laddar nu max till drygt 39 mil, ursprungligen 42. Enl typical.
Det ger en degradering på mindre än 8%
MEN:
Samtidigt har beräkninsgrunden för typical ändrats från att förr varit 190 till att numera vara ca 165…………….varför??
Min tolkning: man dribblar bort en del av degradationen.
Räknar man på detta blir i stället degradationen 20%
Skall man vara snäll har nog algoritmen för motorerna ändrats något så en viss effektivitetsökning och därmed besparing har nog skett. Men ej så mycket. Och det påverkar ju inte själva batteriet.
Den stora smällen är laddhastigheten som minskat till 60%.
Skriv svar