MWall skrev:Jwe skrev:MWall skrev:Jwe skrev:12000mil på 36 mån = 4000 mil om året.
Kan knappast köras utan mycket snabbladdande.
Försäljarna har läst instruktionsboken och gått kursen:
Batterierna tål inte snabbladdning.
Resultat: de önskar ej återta bilen eller förser leasingen med ett högt pris som kompensation.
Jag har full förståelse för det, de måste överleva.
4000 mil är 11 mil om dagen i snitt.

Ja, med vad vi nu vet om batterierna så är det en helt annan belastning på dem om resandet sker så (underförstått med långsamladdning) eller om det är 7 långresor t.o.r sydspanien som de 4000 milen fördelas på.
Det senare alternativet liknar mer hur jag själv körde 8000 mil första året i Tesla s
Hur mycket degraderades din bil?
Min har tappat mindre än 5% på drygt 3 år och 10 tusen mil.
Hej
Hur har du räknat ut det?
Min laddar nu max till drygt 39 mil, ursprungligen 42. Enl typical.
Det ger en degradering på mindre än 8%
MEN:
Samtidigt har beräkninsgrunden för typical ändrats från att förr varit 190 till att numera vara ca 165…………….varför??
Min tolkning: man dribblar bort en del av degradationen.
Räknar man på detta blir i stället degradationen 20%
Skall man vara snäll har nog algoritmen för motorerna ändrats något så en viss effektivitetsökning och därmed besparing har nog skett. Men ej så mycket. Och det påverkar ju inte själva batteriet.
Den stora smällen är laddhastigheten som minskat till 60%.