Inte alls ovanligt i Stockholms regionen. Ingångslön för en mekaniker är runt 23-25. Uppsala Gävle kan ha lite sämre men inte mycket. Vet flertalet servicetekniker som tjänar 40+ och är runt 35 år gamlaWalker skrev:Ursäkta, men i vilken värld då? Jag är själv hantverkare och är inte i närheten av de lönerna. Svårt att tro att även bilmekaniker tjänar över en halv miljon/år. ”Väldigt vanligt” skulle jag påstå är en skev verklighetsuppfattning.LarsL skrev:Särskilt i den gruppen, hantverkare är ruskigt överbetalada och dessutom skattesubventionerade.Esterox skrev:Väldigt vanligt med lön över 537k 2021. Även i serviceyrken som rörmokare,elektriker,bilmekaniker osv.
Arbetsgivaren erbjuder ovanligt upplägg förmånsbil
Moderator: Redaktion
Re: Arbetsgivaren erbjuder ovanligt upplägg förmånsbil
Re: Arbetsgivaren erbjuder ovanligt upplägg förmånsbil
Ja, om jag går efter fackets lönesökning så ligger medellönen för sådana som mig (född 74, civ-ing inom industri, specialist data/it) på 720k/år. Intressant.Walker skrev:Ursäkta, men i vilken värld då? Jag är själv hantverkare och är inte i närheten av de lönerna. Svårt att tro att även bilmekaniker tjänar över en halv miljon/år. ”Väldigt vanligt” skulle jag påstå är en skev verklighetsuppfattning.LarsL skrev:Särskilt i den gruppen, hantverkare är ruskigt överbetalada och dessutom skattesubventionerade.Esterox skrev:Väldigt vanligt med lön över 537k 2021. Även i serviceyrken som rörmokare,elektriker,bilmekaniker osv.
Snittlönen för en snickare 2021 ligger på 411K
Men om jag bara söker utanför storstäderna så sjunker det drastiskt, och specificerar man sökningen ännu mer så blir det för lite dataunderlag. Det finns med andra ord nästan inga sådana som mig utanför storstäderna. Snittlönen är alltså helt irrelevant i ett sådant sammanhang. Man får det man får.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Arbetsgivaren erbjuder ovanligt upplägg förmånsbil
Detta borde ju iofs höja din lön om nu någon måste ha din kompetens ute på landsbygden. Men tyvärr är det väl så att de företag som behöver resurserna väljer att etablera sig i storstäderna. Synd då landsbygden är så mycket trevligare.mati skrev:Det finns med andra ord nästan inga sådana som mig utanför storstäderna. Snittlönen är alltså helt irrelevant i ett sådant sammanhang. Man får det man får.
Re: Arbetsgivaren erbjuder ovanligt upplägg förmånsbil
Ja, så är det tyvärr. Behovet finns inte riktigt här ute. Det är därför lätthänt att man får uppgifter som man egentligen är fullständigt överkvalificerad för. Jag har också råkat ut för att ansvariga chefer helt enkelt trodde att jag skämtade när jag berättade om min bakgrund. Ungefär i stilen "om detta är sant, vad gör du här då...?"LarsL skrev:Detta borde ju iofs höja din lön om nu någon måste ha din kompetens ute på landsbygden. Men tyvärr är det väl så att de företag som behöver resurserna väljer att etablera sig i storstäderna. Synd då landsbygden är så mycket trevligare.mati skrev:Det finns med andra ord nästan inga sådana som mig utanför storstäderna. Snittlönen är alltså helt irrelevant i ett sådant sammanhang. Man får det man får.
Och eftersom jag är allmänt dålig på att positionera mig så händer det allt för ofta att andra personer får uppgifter som de inte kan lösa men som jag själv hade kunnat lösa med lätthet. Och jag får istället hålla på med enkla skitsaker. Som en kollega sa till mig häromdagen, "du är nog den med bäst dokumenterad bakgrund och erfarenhet på hela företaget, men ingen begriper detta". Men jag är ju bara konsult och då är det väl så att man får göra det man blir tillsagd.
Visst är det frustrerande ibland. Men som du säger, landsbygden är så mycket trevligare. Jag flyttade ju hit trots att jag visste att jag troligen aldrig kommer att få jobba med det jag är utbildad i. Jag hade ju kunnat stanna kvar i Tyskland och göra karriär där. Men här är det trevligare.

e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Arbetsgivaren erbjuder ovanligt upplägg förmånsbil
Det här upplägget med ”kostnadsneutral bilförmån” är inte så himla ovanligt. Vi har det allihop på min arbetsgivare, och vi är ändå sisådär 10 000 anställda i Sverige.
Jag är lite kluven. Rent ekonomiskt är det inte självklart att det är så hemskt mycket förmånligare än alternativen.
Lite grovt:
- Det ska vara kostnadsneutralt för firman, alltså;
- Firman tar ut en företagsleasing med garanterat restvärde på säg en Id4 GTX för 5000kr /månad exkl moms.
- du får ett bruttolöneavdrag på 5000 (dvs. 2500kr mindre i plånboken, givet 50% marginalskatt)
Detta är en beskattningsbar förmån så du skallbeskattad på ett förmånsvärde på säg 4000 kr/mån (dvs 2000kr mindre i plånboken).
Fördelen är förstås att man inte behöver lägga upp en handpenning som vid privatköp, samt att det finns ett värde i att upplägget är i princip riskfritt för både arbetsgivare och arbetstagare. Förmodligen riskfriare än privatleasing. Jag har aldrig hört samma skräckhistorier om extrakostnader vid återlämningen vid företagsleasing som vid privat.
Men det är svårt att hitta en sweetspot i det här upplägget tycker jag. Visst vi får reducerat förmånsvärde pga elbil, och miljöbonusen är ju inräknad i business lease-priset. Skulle man utnyttja systemet med miljöbonusen så ska man ju ta korta leasingavtal, men i regel kräver både arbetsgivare och leasingbolag 36-månaders.
En baksida är att Tesla inget garanterar restvärde. Så den situationen går jag inte in i. Kommer inte ta ut en Tesla. Vad händer vid under/övervärde? Ska jag betala för det som lön, alternativt få en extra löneutbetalning? Låter kladdigt.
Jag är lite kluven. Rent ekonomiskt är det inte självklart att det är så hemskt mycket förmånligare än alternativen.
Lite grovt:
- Det ska vara kostnadsneutralt för firman, alltså;
- Firman tar ut en företagsleasing med garanterat restvärde på säg en Id4 GTX för 5000kr /månad exkl moms.
- du får ett bruttolöneavdrag på 5000 (dvs. 2500kr mindre i plånboken, givet 50% marginalskatt)
Detta är en beskattningsbar förmån så du skallbeskattad på ett förmånsvärde på säg 4000 kr/mån (dvs 2000kr mindre i plånboken).
Fördelen är förstås att man inte behöver lägga upp en handpenning som vid privatköp, samt att det finns ett värde i att upplägget är i princip riskfritt för både arbetsgivare och arbetstagare. Förmodligen riskfriare än privatleasing. Jag har aldrig hört samma skräckhistorier om extrakostnader vid återlämningen vid företagsleasing som vid privat.
Men det är svårt att hitta en sweetspot i det här upplägget tycker jag. Visst vi får reducerat förmånsvärde pga elbil, och miljöbonusen är ju inräknad i business lease-priset. Skulle man utnyttja systemet med miljöbonusen så ska man ju ta korta leasingavtal, men i regel kräver både arbetsgivare och leasingbolag 36-månaders.
En baksida är att Tesla inget garanterar restvärde. Så den situationen går jag inte in i. Kommer inte ta ut en Tesla. Vad händer vid under/övervärde? Ska jag betala för det som lön, alternativt få en extra löneutbetalning? Låter kladdigt.
Re: Arbetsgivaren erbjuder ovanligt upplägg förmånsbil
För att det ska bli attraktivt med personalbil behöver det finnas en betydande skillnad mellan kostnaderna för bilen och förmånsvärdet.
Re: Arbetsgivaren erbjuder ovanligt upplägg förmånsbil
Om du har ett garanterat restvärde så kan du hamna i skräckscenariot att leasingbolaget tycker att du har en skada på bilen och att du ska betala för reparationen.Dizzycap skrev:Fördelen är förstås att man inte behöver lägga upp en handpenning som vid privatköp, samt att det finns ett värde i att upplägget är i princip riskfritt för både arbetsgivare och arbetstagare. Förmodligen riskfriare än privatleasing. Jag har aldrig hört samma skräckhistorier om extrakostnader vid återlämningen vid företagsleasing som vid privat.
…
En baksida är att Tesla inget garanterar restvärde. Så den situationen går jag inte in i. Kommer inte ta ut en Tesla. Vad händer vid under/övervärde? Ska jag betala för det som lön, alternativt få en extra löneutbetalning? Låter kladdigt.
Teslas alternativ är det jag skulle välja. Alltså ett beräknat restvärde men där jag står för risken och vinsten.
Ja eller att kostnaden för bolaget sjunker, tex genom att de får dra halva momsen på bilen. För att få göra det så ska du köra bilen 100 mil i tjänsten varje år, vilket borde vara rätt enkelt att få till.Fredrik j skrev:För att det ska bli attraktivt med personalbil behöver det finnas en betydande skillnad mellan kostnaderna för bilen och förmånsvärdet.
Re: Arbetsgivaren erbjuder ovanligt upplägg förmånsbil
Tror att vårt upplägg till och med tar för givet att man kör minst 100mil i tjänsten. Annars åläggs man extrakostnad.
Re: Arbetsgivaren erbjuder ovanligt upplägg förmånsbil
Eventuell skada borde man kunna undvika, i och med vagnskadegaranti och försäkring. Men absolut, har hört skräckhistorier på forum om privatleasing. Har ALDRIG efter tio år i branschen med tiotals (hundratals?) förmånsbilar återlämnade av kollegor hört talas om någon direkt tvist kring skick/slitage.
Re: Arbetsgivaren erbjuder ovanligt upplägg förmånsbil
Men hur funkar det? Om jag går i vinst på teslan, får jag den vinsten genom arbetsgivaren, som en extra löneutbetalning?LarsL skrev:Teslas alternativ är det jag skulle välja. Alltså ett beräknat restvärde men där jag står för risken och vinsten.
Re: Arbetsgivaren erbjuder ovanligt upplägg förmånsbil
Jag har en kostnadsneutral personalbil och det som gör att det kan vara ett bra alternativ är rabatten som man får på bilen, ca 17% tror jag det var på min X5. Men att ta en Tesla där du om jag förstått rätt inte får någon rabatt. Vid avslut så går bilen ut på auktion där andra firmor får buda och man har själv rätt att köpa loss bilen till maxbud och blir det mer penagrnän beräknat så får du det utbetalt som lön men den skatt som det är på toppen, oftast 50 plus. Men det är väldigt ärligt och ingen firma kan säga att den har skador som det kan ske med privatleasing. Men numer med ändringar av förmånsvärde så är det inte alls lika bra, men likväl bekvämt, så har man råd och möjlighet att få välja den bil man vill ha så slå till.
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Re: Arbetsgivaren erbjuder ovanligt upplägg förmånsbil
Kan 100% instämma med dig och Fredrik att nuvarande upplägg med fixerade restvärden, speciellt för privatpersoner som leasar, är lite av ett scamupplägg när man inte kan välja att köpa ut bilen för det värdet.LarsL skrev:Om du har ett garanterat restvärde så kan du hamna i skräckscenariot att leasingbolaget tycker att du har en skada på bilen och att du ska betala för reparationen.
Teslas alternativ är det jag skulle välja. Alltså ett beräknat restvärde men där jag står för risken och vinsten.
Bättre att ta finansiell leasing där man själv genom ens företag står för både risk/vinst. Känns som ett mer rent och ärligt upplägg då leasingbolaget blir mest en form av bank som tillhandahåller en finansiell tjänst.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Re: Arbetsgivaren erbjuder ovanligt upplägg förmånsbil
Ja, naturligtvis blir det som en löneutbetalning. Men det är väl också rimligt att de extra pengarna skulle kunna användas till köp av nästa bil så att månads avdraget blir lite mindre på den. Eller mer då om det är åt andra hållet.Dizzycap skrev:Men hur funkar det? Om jag går i vinst på teslan, får jag den vinsten genom arbetsgivaren, som en extra löneutbetalning?LarsL skrev:Teslas alternativ är det jag skulle välja. Alltså ett beräknat restvärde men där jag står för risken och vinsten.
Att ingå ett ensidig avtal där endast jag står för risken och andra parten tar vinsten är ju orimligt.
Re: Arbetsgivaren erbjuder ovanligt upplägg förmånsbil
Ahaaa. Ja kan man skjuta vidare ev. vinsten till nästa personalbilsupplägg är det förstås så man ska göra, snarare än att ta ut som vinst/lön med 50% marginalskatt. Undra om man får göra så på mitt företag.LarsL skrev:Ja, naturligtvis blir det som en löneutbetalning. Men det är väl också rimligt att de extra pengarna skulle kunna användas till köp av nästa bil så att månads avdraget blir lite mindre på den. Eller mer då om det är åt andra hållet.
Relaterat: kollade finansiell leasing på en MYLR, med noll insats och 1500 mil/år. Cirka 8500kr/mån plus förmånsvärde 5700kr/mån.
Sisådär 7000kr i månaden mindre i plånboken.
(fattar inte: ingår miljöbonusen i teslas kalkyl/offert på ”finansiell leasing”?)
Re: Arbetsgivaren erbjuder ovanligt upplägg förmånsbil
I vårt upplägg får man inte skjuta upp utan det blir avslut med utbetalning och sedan börja om, tror det är det vanligaste.
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Pixii Home 10 kWh/10 kW