Arbetsgivaren erbjuder ovanligt upplägg förmånsbil
Moderator: Redaktion
Arbetsgivaren erbjuder ovanligt upplägg förmånsbil
Frugans arbetsgivare erbjöd sig att ta leasingen på hennes bil. Hon har ingen nytta alls av att ha en bil i tjänsten utan arbetsgivaren erbjöd sig följande upplägg för att vara schysst (med reservation för att det kanske inte alls är förmånligt jämfört med ren privatleasing).
Bilen ska vara kostnadsneutral för företaget och ha garanterat restvärde.
Möjlighet till löneväxling finns och bolaget ersätter förlorad pension upp till samma nivå som utan förmånsbil.
Bilen hon tittar på kostar 6200kr i leasingavgift och förmånsvärde är på 3450kr (privatleasing 8800kr)
Kan det löna sig?
Möjlighet till löneväxling finns och bolaget ersätter förlorad pension upp till samma nivå som utan förmånsbil.
Bilen hon tittar på kostar 6200kr i leasingavgift och förmånsvärde är på 3450kr (privatleasing 8800kr)
Kan det löna sig?
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Re: Arbetsgivaren erbjuder ovanligt upplägg förmånsbil
Ja.dd88 skrev:Frugans arbetsgivare erbjöd sig att ta leasingen på hennes bil. Hon har ingen nytta alls av att ha en bil i tjänsten utan arbetsgivaren erbjöd sig följande upplägg för att vara schysst (med reservation för att det kanske inte alls är förmånligt jämfört med ren privatleasing).
Kan det löna sig?
Checka dock med https://teslakalkylen.se/ så får ni exakta svar.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Det där är en personalbil, ingen förmånsbil. Har svårt att se hur hennes kostnad vid 50% skatt blir 4800kr om privatleasingen kostar 8800:-., eller har du räknat förmånsvärde netto och leasingen brutto där? Skriv gärna vilken bil det gäller. Personalbil idag lönar sig knappt efter förmånsvärdet höjdes i somras, och absolut inte om pensionsavsättningen beräknas efter bruttlöneavdraget, men det verkar inte gälla din fru, och inte mig heller på företaget jag jobbar.dd88 skrev:Frugans arbetsgivare erbjöd sig att ta leasingen på hennes bil. Hon har ingen nytta alls av att ha en bil i tjänsten utan arbetsgivaren erbjöd sig följande upplägg för att vara schysst (med reservation för att det kanske inte alls är förmånligt jämfört med ren privatleasing).
Kan det löna sig?
Det som lönar sig är extrautrustning och fler mil. Jag tog en M3 LR med metallic och 2000 mil för 6800 i månaden, kontra leasplan osv som vill ha över 8000 för samma sak. Tesla är dock sämsta bilen att ta för att få ut största förtjänsten kontra privatleasing, då man inte får rabatter. Beroende på avtal så är det allt mellan 12%(merca) och 4%(Seat), men det var ingen annan elbil som passade mig riktigt, så jag gick för en Tesla iaf.
Kan vara jag som blandat ihop siffrorna.
Bilen är en BMW IX3 Charged, enligt Skatteverket:
Har mailat en säljare för att få pris på en Charged Plus men utgår från Charged till att börja med.
Drog upp milen ett par snäpp så ”7 143 kr/mån i leasingavgift och förmånsvärde från 3 433 kr/mån” enligt BMW.seBilens förmånsvärde är 6 629 kronor per månad och 79 559 kronor per år under inkomståret 2022.
Har mailat en säljare för att få pris på en Charged Plus men utgår från Charged till att börja med.
Tänk på att leasing inte är exakt samma sak som kostnadsneutral personalbil. För en leasingbil som företaget står för tar du som arbetstagare ingen risk öht.
För en kostnadsneutral personalbil så kommer man överens om ett restvärde efter avtalstidens slut - vanligtvis tre år. Om bilen värderas högre får du som arbetstagare tillbaka pengar men om värderingen är lägre än vad som beräknades så får du istället betala mellanskillnaden, vilket alltså inte är fallet med en bil som arbetsgivaren tar risken för.
Ofta hanteras personalbil av en tredje part som sedan fakturerar arbetsgivaren kostnaden för själva bilen. Be den som hanterar personalbilen (inte BMW-säljaren) om en uträkning som visar nettoeffekten på lönen med hänsyn taget till allt.
Först då kan man börja jämföra vad kostnaden jämfört med exempelvis privatleasing eller privatköp hade blivit.
För en kostnadsneutral personalbil så kommer man överens om ett restvärde efter avtalstidens slut - vanligtvis tre år. Om bilen värderas högre får du som arbetstagare tillbaka pengar men om värderingen är lägre än vad som beräknades så får du istället betala mellanskillnaden, vilket alltså inte är fallet med en bil som arbetsgivaren tar risken för.
Ofta hanteras personalbil av en tredje part som sedan fakturerar arbetsgivaren kostnaden för själva bilen. Be den som hanterar personalbilen (inte BMW-säljaren) om en uträkning som visar nettoeffekten på lönen med hänsyn taget till allt.
Först då kan man börja jämföra vad kostnaden jämfört med exempelvis privatleasing eller privatköp hade blivit.
Jag har svårt att definiera om det är en personalbil eller förmånsbil, bilen kommer gå via BMW Business Lease:
Som jag har förstått det så kommer bilen betalas av arbetsgivaren, och den faktiska kostnaden löses med löneväxling. Kompletteras sen med pensionssparande som ska täcka utebliven pension.
Jag har bara haft rena tjänstebilar tidigare och har ingen koll på hur man på bästa sätt ska lägga upp det.
Deras ekonomiavdelning ska kolla på hur dom ska lägga upp det, förutsättningen är att det ska göras så billigt som möjligt utan att bryta någon regel eller lag.BMW Business Lease ger dig som företagare en förutsägbar månadskostnad, bekymmersfri hantering och garanterat restvärde. Det behövs ingen kontantinsats och du kan välja mellan alla olika BMW-modeller.
Som jag har förstått det så kommer bilen betalas av arbetsgivaren, och den faktiska kostnaden löses med löneväxling. Kompletteras sen med pensionssparande som ska täcka utebliven pension.
Jag har bara haft rena tjänstebilar tidigare och har ingen koll på hur man på bästa sätt ska lägga upp det.
Skyr privatleasingmodellen. Det innebär alldeles för stor risk för en stor ballong betalning i slutet och då utan att ha en bil att visa upp för det. Ska jag betala 50 000kr efter 3 år så ska jag åtminstone ha kvar bilen efteråt.
Jag skulle rekommendera en personalbil där den anställde står för alla kostnader och risker OCH eventuell vinst i slutet. Du ska alltså ha med rätten att köpa ut bilen efter 3 år och få eventuell vinst till delad dig som lön eller kredit till nästa bil.
Se till att hon får köra minst 100 mil per år i tjänsten, då får företaget dra halva momsen. Naturligtvis med avdrag för den ersättning som företaget ska betala för milen… så att det blir kostnadsneutralt för företaget.
Jag skulle rekommendera en personalbil där den anställde står för alla kostnader och risker OCH eventuell vinst i slutet. Du ska alltså ha med rätten att köpa ut bilen efter 3 år och få eventuell vinst till delad dig som lön eller kredit till nästa bil.
Se till att hon får köra minst 100 mil per år i tjänsten, då får företaget dra halva momsen. Naturligtvis med avdrag för den ersättning som företaget ska betala för milen… så att det blir kostnadsneutralt för företaget.
Det där med att få köpa loss bilen för marknadsvärdet, det vill säga det den värderas till, efter privatleasingperioden är slut tycker jag är fullt rimligt.
Dom gånger jag diskuterat privatleasing med diverse bilhandlare har det varit ”svårt” att ordna. Nån hävdade t.o.m. att det var olagligt vilket ju strunt.
Fick man rätt till att köpa bilen för från början uträknade restvärdet skulle det skapa balans mellan parterna och värderingen skulle varken bli för hög eller för låg.
Dom gånger jag diskuterat privatleasing med diverse bilhandlare har det varit ”svårt” att ordna. Nån hävdade t.o.m. att det var olagligt vilket ju strunt.
Fick man rätt till att köpa bilen för från början uträknade restvärdet skulle det skapa balans mellan parterna och värderingen skulle varken bli för hög eller för låg.
Olagligt blir det om man får köpa loss den för restvärde istället för marknadsvärde. Går man enbart efter restvärdet kan skatteverket komma och knacka på.Fredrik j skrev:Det där med att få köpa loss bilen för marknadsvärdet, det vill säga det den värderas till, efter privatleasingperioden är slut tycker jag är fullt rimligt.
Så säg att du köper en bil för 500 000 nypris. Betalar ner den till 200 000 men marknadsvärdet är 250 000 så måste du alltså köpa loss den för 250 000. Inte jätte förmånligt att lägga dessa 50 000 extra. Då är det bättre att sälja bilen och ta vinsten.
Skatteverket bryr sig knappast om privatleasing. Där håller jag helt med om att jag inte skulle skriva på ett kontrakt utan att ha ett fast utköpspris i slutet så att de inte kan skinna mig på pengar.Esterox skrev:Olagligt blir det om man får köpa loss den för restvärde istället för marknadsvärde. Går man enbart efter restvärdet kan skatteverket komma och knacka på.
Så säg att du köper en bil för 500 000 nypris. Betalar ner den till 200 000 men marknadsvärdet är 250 000 så måste du alltså köpa loss den för 250 000. Inte jätte förmånligt att lägga dessa 50 000 extra. Då är det bättre att sälja bilen och ta vinsten.
Leasar du genom ett bolag så får du mycket riktigt inte plocka ut bilar från företaget utan att betala marknadsvärdet. Men om nu företaget gör 50 000kr på bilen så är det ju rimligt att du får dessa pengar om du nu tagit risken åt andra hållet. Och ja, det blir löneskatt på den summan.
Fast en personalbil måste väl stå på företagets parkering och får inte användas fritt..dd88 skrev:Jag har svårt att definiera om det är en personalbil eller förmånsbil, bilen kommer gå via BMW Business Lease:
Deras ekonomiavdelning ska kolla på hur dom ska lägga upp det, förutsättningen är att det ska göras så billigt som möjligt utan att bryta någon regel eller lag.BMW Business Lease ger dig som företagare en förutsägbar månadskostnad, bekymmersfri hantering och garanterat restvärde. Det behövs ingen kontantinsats och du kan välja mellan alla olika BMW-modeller.
Precis som LarsL säger så är inte skatteverket inblandat när det rör sig om privatleasing. Man betalar moms med skattade pengar.Esterox skrev:Olagligt blir det om man får köpa loss den för restvärde istället för marknadsvärde. Går man enbart efter restvärdet kan skatteverket komma och knacka på.Fredrik j skrev:Det där med att få köpa loss bilen för marknadsvärdet, det vill säga det den värderas till, efter privatleasingperioden är slut tycker jag är fullt rimligt.
Kostade bilen du privatleasar 500 000 och du har betalat 300 000 medans marknadsvärdet är 250 000 så har du gjort en dålig deal. Det hade blivit billigare att köpa bilen istället.
Vad jag menar är att om handlaren säger att du är skyldig 30 000 på grund av att onormalt slitage skulle man istället få ett erbjudande om att köpa bilen för marknadsvärdet. Om allt står rätt till skulle det i ditt exempel bli 220 000.
Ah missade att det var snack om privatleasing. Trodde inte det fanns möjlighet att köpa loss bilen.Fredrik j skrev:Precis som LarsL säger så är inte skatteverket inblandat när det rör sig om privatleasing. Man betalar moms med skattade pengar.Esterox skrev:Olagligt blir det om man får köpa loss den för restvärde istället för marknadsvärde. Går man enbart efter restvärdet kan skatteverket komma och knacka på.Fredrik j skrev:Det där med att få köpa loss bilen för marknadsvärdet, det vill säga det den värderas till, efter privatleasingperioden är slut tycker jag är fullt rimligt.
Kostade bilen du privatleasar 500 000 och du har betalat 300 000 medans marknadsvärdet är 250 000 så har du gjort en dålig deal. Det hade blivit billigare att köpa bilen istället.
Vad jag menar är att om handlaren säger att du är skyldig 30 000 på grund av att onormalt slitage skulle man istället få ett erbjudande om att köpa bilen för marknadsvärdet. Om allt står rätt till skulle det i ditt exempel bli 220 000.
Nej, det får man ju normalt inte. Det är det jag saknar. Med det avtal jag föreslår går det inte för handlaren att ta extra betalt för extra slitage som inte sänker värdet.Esterox skrev:Ah missade att det var snack om privatleasing. Trodde inte det fanns möjlighet att köpa loss bilen.Fredrik j skrev:Precis som LarsL säger så är inte skatteverket inblandat när det rör sig om privatleasing. Man betalar moms med skattade pengar.
Tänk på att när en bilsäljare säger att förmånsvärdet är x kr menar dom inte förmånsvärdet utan den skatt du får betala på förmånsvärdet om du har 50% marginalskatt. Bilsäljare vet inte vad förmånsvärde är.dd88 skrev:Kan vara jag som blandat ihop siffrorna.
Drog upp milen ett par snäpp så ”7 143 kr/mån i leasingavgift och förmånsvärde från 3 433 kr/mån” enligt BMW.seBilens förmånsvärde är 6 629 kronor per månad och 79 559 kronor per år under inkomståret 2022.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Hon ligger och snuddar vid 55% marginalskatt, så en löneväxling skulle ge lite mer marginal ifall en extra inkomst kommer in.
En personalbil är en förmånsbil där den anställde står för alla kostnader.Gargamel skrev:Fast en personalbil måste väl stå på företagets parkering och får inte användas fritt..
Det du tänker på är en tjänstebil. Brukar oftast vara någon typ av skåpbil, pickup, bokbuss polisbil eller brandbil som alltså är avsedda bara som arbetsredskap och som alltså står på jobbet hela tiden. En tjänstebil är inte någon förmån.
- Gustafsson
- Teslaägare
Om tjänstebilen används privat så blir den en förmånsbil typ.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Jag funderade på vilken arbetsgivare det är som ger så fina förmåner till sina anställda. Men jag inser nu att din fru inte har ett "vanligt" jobb. Det förklarar saken.dd88 skrev:Hon ligger och snuddar vid 55% marginalskatt, så en löneväxling skulle ge lite mer marginal ifall en extra inkomst kommer in.

e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- OfarligTesla
- Teslaägare
Vad är det i vad han skrev som gör det till ett inte vanligt jobb? Idag betyder 55% marginalskatt att kommunalskatten är 35% och man tjänar mer än 537 200 per år (för 2021) så man betalar statlig skatt. Det är det många vanliga jobb som uppfyller då det verkar vara kring 1,3 miljoner personer i landet som betalar statlig skatt.mati skrev:Jag funderade på vilken arbetsgivare det är som ger så fina förmåner till sina anställda. Men jag inser nu att din fru inte har ett "vanligt" jobb. Det förklarar saken.
Jo, det var skattesatsen jag reagerade på. I min värld är detta ett höginkomstjobb. Men det kanske inte är så längre. Det var länge sedan jag betalade statlig skatt, fast då låg gränsen på 29k i månaden tror jag. Men jag tillhör kanske fel referensgrupp.OfarligTesla skrev:Vad är det i vad han skrev som gör det till ett inte vanligt jobb? Idag betyder 55% marginalskatt att kommunalskatten är 35% och man tjänar mer än 537 200 per år (för 2021) så man betalar statlig skatt. Det är det många vanliga jobb som uppfyller då det verkar vara kring 1,3 miljoner personer i landet som betalar statlig skatt.mati skrev:Jag funderade på vilken arbetsgivare det är som ger så fina förmåner till sina anställda. Men jag inser nu att din fru inte har ett "vanligt" jobb. Det förklarar saken.
Väldigt vanligt med lön över 537k 2021. Även i serviceyrken som rörmokare,elektriker,bilmekaniker osv.mati skrev:Jo, det var skattesatsen jag reagerade på. I min värld är detta ett höginkomstjobb. Men det kanske inte är så längre. Det var länge sedan jag betalade statlig skatt, fast då låg gränsen på 29k i månaden tror jag. Men jag tillhör kanske fel referensgrupp.OfarligTesla skrev:Vad är det i vad han skrev som gör det till ett inte vanligt jobb? Idag betyder 55% marginalskatt att kommunalskatten är 35% och man tjänar mer än 537 200 per år (för 2021) så man betalar statlig skatt. Det är det många vanliga jobb som uppfyller då det verkar vara kring 1,3 miljoner personer i landet som betalar statlig skatt.mati skrev:Jag funderade på vilken arbetsgivare det är som ger så fina förmåner till sina anställda. Men jag inser nu att din fru inte har ett "vanligt" jobb. Det förklarar saken.
Särskilt i den gruppen, hantverkare är ruskigt överbetalada och dessutom skattesubventionerade.Esterox skrev:Väldigt vanligt med lön över 537k 2021. Även i serviceyrken som rörmokare,elektriker,bilmekaniker osv.
Okej. Inte för dataingenjörer. I alla fall inte här. Det måste ändå anses vara en jäkligt bra lön. Jag har aldrig fått så bra betalt. Beror nog delvis på att jag jobbar i en region av Sverige där många anser att "detdäringa med data" är en fluga som snart försvinner.Esterox skrev:Väldigt vanligt med lön över 537k 2021. Även i serviceyrken som rörmokare,elektriker,bilmekaniker osv.

Ursäkta, men i vilken värld då? Jag är själv hantverkare och är inte i närheten av de lönerna. Svårt att tro att även bilmekaniker tjänar över en halv miljon/år. ”Väldigt vanligt” skulle jag påstå är en skev verklighetsuppfattning.LarsL skrev:Särskilt i den gruppen, hantverkare är ruskigt överbetalada och dessutom skattesubventionerade.Esterox skrev:Väldigt vanligt med lön över 537k 2021. Även i serviceyrken som rörmokare,elektriker,bilmekaniker osv.
Snittlönen för en snickare 2021 ligger på 411K
Senast redigerad av Walker, redigerad totalt 1 gånger.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24