Skall jag välja en MY eller ID4??

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

SwedishAdvocate

Re: Skall jag välja en MY eller ID4??

Inlägg av SwedishAdvocate »

lem skrev:
Hur blir det med dragkroken? Var inne och skulle kolla på beställa men dragkrok fanns fortfarande inte som valbart till MY. Finns det någon bra info?
Är inte dragkroken listad som standardutrustning?

Förslag: Nu verkar ju Tesla generellt ha mycket att göra – verkar vara mycket bilar som ska levereras innan månadsskiftet...

Men det finns ju nummer till säljare på Teslas hemsida. Varför inte testa att ringa och prata med dem om dragkroken. Ju fler som betonar det för dem – desto fler är det förhoppningsvis inom Tesla som förstår hur viktigt det är med dragkrok på den svenska marknaden. Förklara gärna även för dem att ifall det varit möjligt så hade du självklart valt till dragkrok till din Model S när du beställde den (om nu det är fallet).
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare

Inlägg av Maw »

Än så länge verkar ju alla MY gå åt trots att dragkroken inte finns för leverans så de kanske inte behöver lägga så mycket energi på den just nu?
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Maw skrev:
Än så länge verkar ju alla MY gå åt trots att dragkroken inte finns för leverans så de kanske inte behöver lägga så mycket energi på den just nu?
Är nog inte det, utan att den europeiska leverantören har produktions/leveransproblem (har för mig det är Westfalia, som även BMW och andra har leveransproblem med från deras tjeckiska fabrik).
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
Electric Boy
Teslaägare

Inlägg av Electric Boy »

Valde MY :D. Vägrar lägga mina pengar på den gamla fordonsindustrins elbilar, de har fuskat med avgaser och förhalat övergången till elbilar. Siktar på en M3 SR eller billigare M2 som andra bil.
Peter Andersson

Inlägg av Peter Andersson »

Electric Boy skrev:
Valde MY :D. Vägrar lägga mina pengar på den gamla fordonsindustrins elbilar, de har fuskat med avgaser och förhalat övergången till elbilar. Siktar på en M3 SR eller billigare M2 som andra bil.
Grattis!
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Dafro skrev:
MarkusL skrev:
Dexter skrev:
Konstigt val enligt min uppfattning.
Men kommer man ifrån en fossil innan så är steget lättare att anpassa sig till en ID 4 tror jag.
Tesla är lite mer en Dator på 4 hjul.
Borde inte vara svårt att välja beroende på vilken person man är.
Borde ju kunna skriva detta som att ”Är man van vid dator/smartphone av nyare modell så är steget till Tesla inte långt. Att anpassa sig till en id4/3 tror jag är svårare då det är lite mer som en Nokia från tidigt 2000-tal”
Numtror jag du överdriver nåågot, har dock bara iPhone X men har inte vant mig vid Tesla än, så mycket mer än bara Skärm/datordel. Ja jag vill ha en tyst bil.
Det är en vanlig attityd här på forumet att den som gillar teknik kör Tesla, och alla andra kör nåt annat. Jag skriver inte under på detta överhuvudtaget. En av anledningarna varför jag bytte från Model S till Audi e-tron var just all teknik som Tesla inte hade men som gick att få med Audin. LED-matrix, Night Vision, HUD, regnsensor, strålkastarspolning samt spolning av av kamerorna, osv osv. Visst fick jag äta upp det sen i form av skyhögt förmånsvärde, men jag ångrar inte att jag valde allt teknik-lull-lull till min e-tron. För jag gillar teknik. :)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Esterox

Inlägg av Esterox »

mati skrev:
Dafro skrev:
MarkusL skrev:
Dexter skrev:
Men kommer man ifrån en fossil innan så är steget lättare att anpassa sig till en ID 4 tror jag.
Borde ju kunna skriva detta som att ”Är man van vid dator/smartphone av nyare modell så är steget till Tesla inte långt. Att anpassa sig till en id4/3 tror jag är svårare då det är lite mer som en Nokia från tidigt 2000-tal”
Numtror jag du överdriver nåågot, har dock bara iPhone X men har inte vant mig vid Tesla än, så mycket mer än bara Skärm/datordel. Ja jag vill ha en tyst bil.
Det är en vanlig attityd här på forumet att den som gillar teknik kör Tesla, och alla andra kör nåt annat. Jag skriver inte under på detta överhuvudtaget. En av anledningarna varför jag bytte från Model S till Audi e-tron var just all teknik som Tesla inte hade men som gick att få med Audin. LED-matrix, Night Vision, HUD, regnsensor, strålkastarspolning samt spolning av av kamerorna, osv osv. Visst fick jag äta upp det sen i form av skyhögt förmånsvärde, men jag ångrar inte att jag valde allt teknik-lull-lull till min e-tron. För jag gillar teknik. :)
Håller med. Tesla saknar så himla mycket teknik och jag kan inte påstå att man ligger i framkant när det gäller teknik när en rutt bara kan innehålla A-B (verkar dock som tesla nyligen släppt en uppdatering, men ändå ruttplanering har ju funnits i många många många år).

Tesla är i framkant med deras elektriska drivlina och app. Men sen är det så att Tesla har vissa saker som andra saknar och Tesla saknar saker som andra kan erbjuda.
tesla newbie

Inlägg av tesla newbie »

Den teknik som lockar i Tesla är väl snarare mjukvaran med funktioner som camp mode, keep climate on, autopilot, sentry mode, bra styrning via appen osv. Till och med i MB EQS var Björn Nyland tvungen att ha bilen i neutralläge för att den inte skulle stänga av klimatanläggningen. Och varför saknar många andra tillverkare möjligheten att ha klimatanläggningen på när man går in i en affär en stund? Men vill man ha funktioner som bygger på hårdvara såsom night vision och HUD är nog Tesla fel bil. De verkar vara mycket restriktiva med att lägga till extra hårdvara i bilarna, utan vill lösa allt med mjukvara.
Esterox

Inlägg av Esterox »

tesla newbie skrev:
Den teknik som lockar i Tesla är väl snarare mjukvaran med funktioner som camp mode, keep climate on, autopilot, sentry mode, bra styrning via appen osv. Till och med i MB EQS var Björn Nyland tvungen att ha bilen i neutralläge för att den inte skulle stänga av klimatanläggningen. Och varför saknar många andra tillverkare möjligheten att ha klimatanläggningen på när man går in i en affär en stund? Men vill man ha funktioner som bygger på hårdvara såsom night vision och HUD är nog Tesla fel bil. De verkar vara mycket restriktiva med att lägga till extra hårdvara i bilarna, utan vill lösa allt med mjukvara.
Har inga problem att slå på klimat i min bil (Audi) när jag går in i en affär, eller via app. Förvisso bara 30 min i taget men ändå. Jag har inge behov av att campa i bilen för det finns hotell för sådana saker. Precis som det finns BIO om jag vill sitta i en stol och glo på film.
Använder du Autopilot ofta ? Och Teslas mjukvara klarar ju inte av att hantera exempelvis en sån enkel sak som automatiska torkare :?
SwedishAdvocate

tesla newbie skrev:
.../ De verkar vara mycket restriktiva med att lägga till extra hårdvara i bilarna, utan vill lösa allt med mjukvara.
Som jag förstår det:

Tesla prioriterar volym och sitt övergripande mål om att accelerera övergången till hållbara transporter.

Adderar man hårdvara ökar ju kostnaden och priset för konsument dels genom själva hårdvaran och dels genom att det blir mer komplicerat att uppgradera mjukvaran.
Tesla’s mission is to accelerate the world’s transition to sustainable energy.

/.../ Tesla believes the faster the world stops relying on fossil fuels and moves towards a zero-emission future, the better. /...

Source: https://www.tesla.com/about?redirect=no
Men med det sagt, så hade jag personligen av estetiska skäl hellre sett att det fanns instrumentering bakom ratten på Model 3. Har aldrig testat HUD själv, men det verkar ju onekligen smart och säkerhetsbefrämjande att ha hastigheten så nära som möjligt den punkt där man själv har blicken när man kör bil...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare

Inlägg av frippe »

SwedishAdvocate skrev:
Men med det sagt, så hade jag personligen av estetiska skäl hellre sett att det fanns instrumentering bakom ratten på Model 3. Har aldrig testat HUD själv, men det verkar ju onekligen smart och säkerhetsbefrämjande att ha hastigheten så nära som möjligt den punkt där man själv har blicken när man kör bil...
Jag vet inte riktigt vad som är bäst ur körsäkerhetssynpunkt. Att sänka blicken lite för att titta på hastighetsmätaren bakom ratten, eller flytta blicken lite åt höger för att se den på skärmen mitt i bilen?

Det är nog mer en smaksak än något som påverkar säkerheten. Även om vanan är stor hos oss människor.
Model Y LR.
Model S70D
SwedishAdvocate

frippe skrev:
SwedishAdvocate skrev:
Jag vet inte riktigt vad som är bäst ur körsäkerhetssynpunkt. Att sänka blicken lite för att titta på hastighetsmätaren bakom ratten, eller flytta blicken lite åt höger för att se den på skärmen mitt i bilen?

Det är nog mer en smaksak än något som påverkar säkerheten. Även om vanan är stor hos oss människor.
Kanske lite otydligt av mig, men i just det fallet syftade jag på en HUD.

Jag tycker att en HUD rakt framför ögonen är säkrare än traditionell instrumentering bakom ratt eller Teslas lösning i 3 och Y med hastigheten i hörnet på en centralt placerad skärm. Hastighet på HUD ger mycket kortare avstånd för blicken att scanna mellan hastighet och väg...
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare

Inlägg av frippe »

SwedishAdvocate skrev:
frippe skrev:
SwedishAdvocate skrev:

Kanske lite otydligt av mig, men i just det fallet syftade jag på en HUD.

Jag tycker att en HUD rakt framför ögonen är säkrare än traditionell instrumentering bakom ratt eller Teslas lösning i 3 och Y med hastigheten i hörnet på en centralt placerad skärm. Hastighet på HUD ger mycket kortare avstånd för blicken att scanna mellan hastighet och väg...
Aha, då förstår jag.
Model Y LR.
Model S70D
Esterox

Inlägg av Esterox »

frippe skrev:
SwedishAdvocate skrev:

Du har bättre periferi upp och ner än höger vänster. Och ner är närmare än höger.
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Referralkod: ts.la/kent 76750

Inlägg av kenjon »

Det spelar ingen stor roll hur långt avståndet är som man måste flytta blicken (inom rimliga gränser). Det som är avgörande är att ögat ändå måste fokusera om pga avståndsskillnaden mellan vägen/trafiken och instrumentet inne i bilen.
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå (ska säljas)
Model Y LR 2024 Midnight Cherry vit inredning
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Användarvisningsbild
12man
Teslaägare

Inlägg av 12man »

Esterox skrev:
frippe skrev:
SwedishAdvocate skrev:

Du har bättre periferi upp och ner än höger vänster. Och ner är närmare än höger.
Felfelfel
https://sv.wikipedia.org/wiki/Synf%C3%A4lt
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
Dexter
Teslaägare

Inlägg av Dexter »

mati skrev:
Dafro skrev:
MarkusL skrev:
Dexter skrev:
Skillnad på teknik och teknik.
Software-Guy eller Hardware-Guy.
Beror vilket man gillar bäst.
Jag kan direkt peka ut i min omgivning av vänner som absolut inte jag skulle rekommendera en Tesla till.
De skulle behöva för mycket hjälp med funktionerna när det inte fungerar direkt.
Samma problem är det med de värsta Smartphones modellerna ,Tv apparater, nätverk och datorer.
Många har dem men får ofta ringa en vän när det strular med de sakerna.
För dem passar nog en ID4 bättre än en Tesla tror jag.
Alla reglage på rätt ställe man kan ha mycket lull-lull (hardware teknik) och det är en rätt fin bil.
Esterox

Inlägg av Esterox »

12man skrev:
Esterox skrev:
frippe skrev:
SwedishAdvocate skrev:

Felfelfel
Slarvigt uttryckt av mig. Du kommer alltid ha lättare att uppfatta saker upp och ner (framifrån) än från sidan.
Står ju även i din länk att förare behöver panorera höger vänster för att upptäckta allt.

Så om du tittar ner på en siffra kommer du ha lättare att uppfatta vad som händer framför dig än om du tittar åt höger för siffran och något händer till vänster om dig.
Har man hållit på med sport vet man även detta. Utespelare i hockey tittar exempelvis inte på pucken.

Men visst Tesla har ju alltid rätt så hastighet i mitten är perfekt och Tesla var såklart först med det. Nä jag skojade bara, mini var före tesla iallafall.
Användarvisningsbild
flamman
Teslaägare

Inlägg av flamman »

Flertalet gamla amerikanska bilar och Toyota Yaris mellan 2005-2009 hade hastighetsmätare till höger om ratten.
5E9959B0-B6A0-4F82-B04D-986B9C495D80.jpeg
Kia EV9 GT-line 7-sits Pebble Grey 2024
Model Y LR Quicksilver lev mars 2023 såld
Model Y P vit/sv lev. aug 2022 såld
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Referralkod: ts.la/niklas42449

Inlägg av Niklas Z »

Jag hade kört BMW i 28 år, alltid med konventionellt placerat instrumentkluster, innan jag köpte Teslan. Det var inte svårt att ställa om till central skärm. Jag kan verkligen inte förstå hur man kan lägga nämnvärd vikt vid det.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Användarvisningsbild
Lessmog
Teslaägare

Inlägg av Lessmog »

kenjon skrev:
Det spelar ingen stor roll hur långt avståndet är som man måste flytta blicken (inom rimliga gränser). Det som är avgörande är att ögat ändå måste fokusera om pga avståndsskillnaden mellan vägen/trafiken och instrumentet inne i bilen.
Nja. Headup-displayen är väl inställd på fokus "oändligt"?
tesla newbie

Inlägg av tesla newbie »

Esterox skrev:

Har inga problem att slå på klimat i min bil (Audi) när jag går in i en affär, eller via app. Förvisso bara 30 min i taget men ändå. Jag har inge behov av att campa i bilen för det finns hotell för sådana saker. Precis som det finns BIO om jag vill sitta i en stol och glo på film.
Använder du Autopilot ofta ? Och Teslas mjukvara klarar ju inte av att hantera exempelvis en sån enkel sak som automatiska torkare :?
Jag campar inte i bilen, men ibland sitter jag i bilen och väntar medan min dotter är på träning och då är det riktigt trevligt att kunna ha värme på och titta på Netflix.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

tesla newbie skrev:
Intressant att autopiloten alltid nämns som nånting som utmärker Tesla. Så var det i början när den kom. Auto-steer alltså. Men den adaptiva farthållaren med alla spökinbromsningar och elände har jag alltid upplevt som extremt jobbig och mycket sämre än farthållaren i alla andra bilar jag har haft.
Och numera har ju nästan alla nya bilar auto-steer. Mer eller mindre sofistikerat såklart, men det är ingenting som Tesla är ensamma om längre. Bara för att man var först betyder inte nödvändigtvis att man är bäst.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
12man
Teslaägare

Inlägg av 12man »

Esterox skrev:
12man skrev:
Esterox skrev:
frippe skrev:
SwedishAdvocate skrev:

Felfelfel
Slarvigt uttryckt av mig. Du kommer alltid ha lättare att uppfatta saker upp och ner (framifrån) än från sidan.
Står ju även i din länk att förare behöver panorera höger vänster för att upptäckta allt.

Så om du tittar ner på en siffra kommer du ha lättare att uppfatta vad som händer framför dig än om du tittar åt höger för siffran och något händer till vänster om dig.
Har man hållit på med sport vet man även detta. Utespelare i hockey tittar exempelvis inte på pucken.

Men visst Tesla har ju alltid rätt så hastighet i mitten är perfekt och Tesla var såklart först med det. Nä jag skojade bara, mini var före tesla iallafall.
Är öht inte frågan om att "Tesla har ju alltid rätt" utan hur vi människor ser. Den engelska wikisida har mer om detta, 2 bilder därifrån, obs utan att röra på skallen eller pupillerna.
330px-Vertical_FOV.svg.png
330px-FOV_both_eyes.svg.png
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare

Inlägg av Walker »

HUD är ju helt galet, eller hur? Det är väl därför man utrustar stridsflygplan med det - för att göra livet lite svårare för piloterna. (Ironi)
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Skriv svar