Led matrix

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Led matrix

Inlägg av mikebike »

12man skrev:
mikebike skrev:
Jag har haft bilen inne för justering, ingen skillnad alls. Efter lite korrespondens med teknikern framkom att min generation av M3 inte har asymmetriskt halvljus.
Förhoppningsvis har nästa bil både asymmetriskt halvljus och rattvärme. De fula sidopanelerna är jag gärna utan dock. ;)
Och jag som trodde det var lag på assymetriskt halvljus i europa, jaja
Tvärtom, det var lag i Sverige tidigare, men inträdet i EU tog bort stänkskydd, assymmetriskt halvljus och tänd färdbelysning dagtid.
Däremot är det förbjudet att köra med "fel" asymmetri. Min gamla Volvo hade ett val i menyerna för att ändra mellan höger- och vänstertrafik. Något sådant val finns inte i min M3, finns det i nyare bilar?
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare

Inlägg av mikebike »

Maw skrev:
Om man vill ha assymetriskt ljus men inte har det kanske man kan ordn det med några tejpbitar på strålkastarna på motsvarande sätt som man gjorde förr i tiden när man besökte ett land med vänstertrafik för att kompensera assymetrin som blev på fel håll :)
Nej, det man gör då är att blockera asymmetrin så att man får (nästan) symmetriskt halvljus. Det gjordes allmänt i september 1967 tills man hunnit byta strålkastare eller strålkastarglas.
Jag kommer ihåg detta.....
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare

Inlägg av Maw »

mikebike skrev:
Maw skrev:
Om man vill ha assymetriskt ljus men inte har det kanske man kan ordn det med några tejpbitar på strålkastarna på motsvarande sätt som man gjorde förr i tiden när man besökte ett land med vänstertrafik för att kompensera assymetrin som blev på fel håll :)
Nej, det man gör då är att blockera asymmetrin så att man får (nästan) symmetriskt halvljus. Det gjordes allmänt i september 1967 tills man hunnit byta strålkastare eller strålkastarglas.
Jag skämtade förstås men borde det inte gå att få assymetriskt ljus genom att ställa halvljuset lite för högt och sedan skärma av åt vänster med tejp?

Jag har tyvärr inget minne av övergången till högertrafik. Troligtvis pga att det var ett decennium innan jag föddes :D
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare

Inlägg av mikebike »

Maw skrev:
mikebike skrev:
Maw skrev:
Jag skämtade förstås men borde det inte gå att få assymetriskt ljus genom att ställa halvljuset lite för högt och sedan skärma av åt vänster med tejp?

Jag har tyvärr inget minne av övergången till högertrafik. Troligtvis pga att det var ett decennium innan jag föddes :D
Någon föreslog att man skulle justera höger strålkastare så att den lyser åt höger snarare än rakt fram.
Det är inte heller rätt. ;)

Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

mikebike skrev:
Då förstår jag varför du är för gammal för att förstå och uppskatta dator/TV-spel. :D
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare

Inlägg av mikebike »

martinot skrev:
mikebike skrev:
Då förstår jag varför du är för gammal för att förstå och uppskatta dator/TV-spel. :D
Vi streamar varken TV eller musik heller (utom i bilen). 8-)

Användarvisningsbild
Arn
Teslaägare

Inlägg av Arn »

NEO skrev:
Arn skrev:
Är halvljuset också avsevärt bättre än 2019-20 års modell? Helljuset är absolut bra men man kör med halvljuset merparten av tiden

Se förresten denna
https://www.vibilagare.se/nyheter/algen ... -helljuset
Ja halvljuset är bra också. Helljuset är något helt annat. Som en ridå som lyser upp -allt-
Skönt att höra . Är överlag ganska tillfreds med halvljuset även om det är svårt att avgöra utan att köra båda samtidigt under liknande förhållanden.

Apropå älgen som det skrivs om i Vi bilägare så får man ibland helljus blinkningar på sig fastän man har halvljuset på och utfört fabriksåterställning av ljus inställningarna. Då undrar man ju förstås: vill mötande bilister varna för en älg eller står mina strålkastare för högt alternativt någon poliskontroll etc....
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

mikebike skrev:
martinot skrev:
mikebike skrev:
Vi streamar varken TV eller musik heller (utom i bilen). 8-)
Hemma har jag inte ens någon antennkabel inkopplad i TV:en. Allt går endast på streaming via Internet. Fungerar utmärkt!

Men om du kan göra undantag i bilen, så kanske du kan göra det för spel också. :)
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
Användarvisningsbild
infelicitas
Teslaägare

Inlägg av infelicitas »

Jag hämtade min model 3 idag men redan på hemvägen i dagsljus så fick jag lite blinkningar. Verkar som en fyrkant i ljusbilden är högre än resten.
Kan man göra något själv eller är det bara service som gäller?
taliz skrev:
Model 3 har ju riktigt bra LED-lampor. Däremot kan de vara felinställda. Prova justera dem, görs enkelt via skärmen.
Vad kan man justera?

EDIT: hittade i manualen att det ska finnas något under service. får titta på det i morgon.
Användarvisningsbild
m05erili
Teslaägare
Referralkod: ts.la/erik460049

Inlägg av m05erili »

infelicitas skrev:
Jag hämtade min model 3 idag men redan på hemvägen i dagsljus så fick jag lite blinkningar. Verkar som en fyrkant i ljusbilden är högre än resten.
Kan man göra något själv eller är det bara service som gäller?
taliz skrev:
Model 3 har ju riktigt bra LED-lampor. Däremot kan de vara felinställda. Prova justera dem, görs enkelt via skärmen.
Vad kan man justera?

EDIT: hittade i manualen att det ska finnas något under service. får titta på det i morgon.
Guide för halvljusjustering på model 3:
2022 - M3P - Midnight Silver - Svart Interiör
Användarvisningsbild
wannabee
Teslaägare

Inlägg av wannabee »

martinot skrev:
mikebike skrev:
Det varierar nog från person till person, jag kommer ihåg att jag cyklade på fel sida en gång, strax efter det lagts om till högertrafik, så jag är också några år..

Kastade Tv:n för 20 år sedan kollar film och serier på datorn, men ser ytterst sällan på tex SVT, dataspel blir det någon timme eller två varje kväll och spelar då mot andra spelare på nätet.

Så det har inte bara med ålder att göra utan även vilka intressen man har. :D
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

wannabee skrev:
martinot skrev:
mikebike skrev:
Det varierar nog från person till person, jag kommer ihåg att jag cyklade på fel sida en gång, strax efter det lagts om till högertrafik, så jag är också några år..

Kastade Tv:n för 20 år sedan kollar film och serier på datorn, men ser ytterst sällan på tex SVT, dataspel blir det någon timme eller två varje kväll och spelar då mot andra spelare på nätet.

Så det har inte bara med ålder att göra utan även vilka intressen man har. :D
Helt riktigt! Man skall inte dra alla pensionärer över en kam (även om det säkert finns en viss korrelation). Härligt att höra! :D
Bild
Skriv svar