Led matrix
Moderator: Redaktion
Led matrix
Hej,
Jag har förstått att m3 LR har led matrix lysen.
Vad exakt innebär det? Anpassar den ljusbilden efter andra bilar eller är det någon annan variant?
Mvh
NP
Vad exakt innebär det? Anpassar den ljusbilden efter andra bilar eller är det någon annan variant?
Mvh
NP
-21 Model 3LR
- 22 BMW i3
-16 Model S85D - borta
BMW i3S - borta
- 22 BMW i3
-16 Model S85D - borta
BMW i3S - borta
-
Re: Led matrix
Då ser vi väldigt mycket fram emot mjukvaran!
-21 Model 3LR
- 22 BMW i3
-16 Model S85D - borta
BMW i3S - borta
- 22 BMW i3
-16 Model S85D - borta
BMW i3S - borta
Det finns en hel del utrymme för förbättring när det gäller mjukvaran. Automatiken behöver man allt som oftast slå av eftersom den bländar av för mötande bilar väldigt sent.
- mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Tydligen har de nya lika dålig avbländning som de gamla, men åtminstone något slags asymmetriskt halvljus. De bilder jag sett visar en ganska fyrkantig ljusbild.np519 skrev:Hej,
Mvh
NP
Man kan ju hoppas på någon form av LED-Matrix så småningom genom OTA-uppdatering, men håll inte andan.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
- Bira
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/kristian389856
Nu är det ju inte strålkastarna i sig som står för avbländningsfunktionen, utan en kamera. Det är alltså inte speciellt konstigt att det fungerar likadant trots nya strålkastare.mikebike skrev:Tydligen har de nya lika dålig avbländning som de gamla, men åtminstone något slags asymmetriskt halvljus. De bilder jag sett visar en ganska fyrkantig ljusbild.np519 skrev:Hej,
Mvh
NP
Man kan ju hoppas på någon form av LED-Matrix så småningom genom OTA-uppdatering, men håll inte andan.
- mikebike
- Teslaägare
Sant, men den nya hårdvaran ger nya möjligheter. Faran är väl att de lägger sina resurser på att utveckla LED-Matrix och ger upp funktionaliteten för "de gamla".Bira skrev:Nu är det ju inte strålkastarna i sig som står för avbländningsfunktionen, utan en kamera. Det är alltså inte speciellt konstigt att det fungerar likadant trots nya strålkastare.mikebike skrev:Tydligen har de nya lika dålig avbländning som de gamla, men åtminstone något slags asymmetriskt halvljus. De bilder jag sett visar en ganska fyrkantig ljusbild.np519 skrev:Hej,
Mvh
NP
Är de nya strålkastarna på 2021 årsmodell betydligt bättre än en på tidigare generationer av Tesla model 3?
Jag har förvisso ägt båda modellerna men det är jättesvårt att värdera detta utan att köra bilarna samtidigt under liknande körförhållanden
Jag har förvisso ägt båda modellerna men det är jättesvårt att värdera detta utan att köra bilarna samtidigt under liknande körförhållanden
- NEO
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/alfredo77771
Säker?Arn skrev:Är de nya strålkastarna på 2021 årsmodell betydligt bättre än en på tidigare generationer av Tesla model 3?
Dag och natt mellan gamla och 2021. Det är verkligen WOW upplevelse när man slår på helljus. De gamla var som nya 2021 halvljus.
- mikebike
- Teslaägare
Jag har en 2021 med gamla strålkastarna, så brytpunkten går inte vid 2021/facelift.
- NEO
- Teslaägare
Nej precis, på P kom de tidigt. Men hade själv en förmånsbil 2021 LR som inte hade matrix.mikebike skrev:Jag har en 2021 med gamla strålkastarna, så brytpunkten går inte vid 2021/facelift.
Det är helt omöjligt att inte märka skillnaden. Därav frågan om han är säker på att det är en 2021 med Matrix.
Är halvljuset också avsevärt bättre än 2019-20 års modell? Helljuset är absolut bra men man kör med halvljuset merparten av tiden
Se förresten denna
https://www.vibilagare.se/nyheter/algen ... -helljuset
Se förresten denna
- NEO
- Teslaägare
Ja halvljuset är bra också. Helljuset är något helt annat. Som en ridå som lyser upp -allt-Arn skrev:Är halvljuset också avsevärt bättre än 2019-20 års modell? Helljuset är absolut bra men man kör med halvljuset merparten av tiden
Se förresten denna
- ChristerSjo
- Teslaägare
Stora problemet med lysena med Model 3 (2019) är att de faller ur synk och vrids uppåt och till slut bländar mötande bilar. De tror man har helljus på. Brukar få kalibrera dom med jämna mellarum men nu var det ett tag sedan, kasnke Tesla fått ordning på mjukvaran.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Säkert att du inte har Auto helljus på då? Känns som många Tesla ägare inte noterat att det är på by default (iaf hos de två bilar jag hämtat ut) - något jag stänger av genast, föredrar att starta helljus manuellt.
- Dinsdale
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/gustav72756
Halvljuset tycker jag är dåligt på led-matrixstrålkastarna, det blir becksvart alldeles för nära på vänster sida. Den där filmen som länkades ovan ( ) visar fenomenet väldigt tydligt. Vid 0:14 går bilen ner på halvljus, varav hela älgen (som är på vänster sida) försvinner i mörkret. Exakt sådär upplever jag det i verkligheten med halvljuset. Uppskattningsvis hade jag 2 sek i 80 kmh av upplyst vägsträcka till vänster.
Däremot till höger lyses vägen upp något längre med halvljuset (även det syns i älg-videon), men väggrenen till höger lyses inte upp av halvljuset, så även där är man helt blind. Sammantaget upplever jag det mycket olustigt och på alla sätt otillräckligt. Hade jag bott så att jag ofta körde på vägar utan viltstängsel hade jag valt en annan bil. Teslor borde vara överrepresenterade i viltolyckor.
Helljuset är dock helt ok men det känns som ett stort steg tillbaka att behöva manövrera det själv.
Däremot till höger lyses vägen upp något längre med halvljuset (även det syns i älg-videon), men väggrenen till höger lyses inte upp av halvljuset, så även där är man helt blind. Sammantaget upplever jag det mycket olustigt och på alla sätt otillräckligt. Hade jag bott så att jag ofta körde på vägar utan viltstängsel hade jag valt en annan bil. Teslor borde vara överrepresenterade i viltolyckor.
Helljuset är dock helt ok men det känns som ett stort steg tillbaka att behöva manövrera det själv.
Model 3 RWD 18" 2024
Model 3 SR+ 18" 2021
Finns ju fortfarande automatiskt helljus så mer en smak sak.
Tycker Tesla har överlägset halv som helljus jmf med de tyska bilar jag kört senaste åren.
Min 2019 M3 hade riktigt bra ljus och nu med min nya 2021 MY med LED Matrix är det ju ännu bättre.
Tycker Tesla har överlägset halv som helljus jmf med de tyska bilar jag kört senaste åren.
Min 2019 M3 hade riktigt bra ljus och nu med min nya 2021 MY med LED Matrix är det ju ännu bättre.
mikebike skrev:Jag har en 2021 med gamla strålkastarna, så brytpunkten går inte vid 2021/facelift.
Samma här och ingen rattvärme eller uppdaterade sidopanelerna heller.
Håller med om att ljuset är bedrövligt

Audi Q8 e-tron 55 -24
Model 3 har ju riktigt bra LED-lampor. Däremot kan de vara felinställda. Prova justera dem, görs enkelt via skärmen.JoeMad skrev:mikebike skrev:Jag har en 2021 med gamla strålkastarna, så brytpunkten går inte vid 2021/facelift.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- mikebike
- Teslaägare
Jag har haft bilen inne för justering, ingen skillnad alls. Efter lite korrespondens med teknikern framkom att min generation av M3 inte har asymmetriskt halvljus.taliz skrev:Model 3 har ju riktigt bra LED-lampor. Däremot kan de vara felinställda. Prova justera dem, görs enkelt via skärmen.JoeMad skrev:mikebike skrev:Jag har en 2021 med gamla strålkastarna, så brytpunkten går inte vid 2021/facelift.
Förhoppningsvis har nästa bil både asymmetriskt halvljus och rattvärme. De fula sidopanelerna är jag gärna utan dock.

Håller med. Tycker dessutom inte om rattvärme, men den behöver man ju inte använda.mikebike skrev:Jag har haft bilen inne för justering, ingen skillnad alls. Efter lite korrespondens med teknikern framkom att min generation av M3 inte har asymmetriskt halvljus.taliz skrev:Model 3 har ju riktigt bra LED-lampor. Däremot kan de vara felinställda. Prova justera dem, görs enkelt via skärmen.JoeMad skrev:mikebike skrev:Jag har en 2021 med gamla strålkastarna, så brytpunkten går inte vid 2021/facelift.
Förhoppningsvis har nästa bil både asymmetriskt halvljus och rattvärme. De fula sidopanelerna är jag gärna utan dock.
Audi Q8 e-tron 55 -24
Och jag som trodde det var lag på assymetriskt halvljus i europa, jajamikebike skrev:Jag har haft bilen inne för justering, ingen skillnad alls. Efter lite korrespondens med teknikern framkom att min generation av M3 inte har asymmetriskt halvljus.
ms 76132 "Eleamore"
Ja, det var en hard pass om det inte gick att få rattvärme när jag beställde ny bil till frun. Nu har ju Model 3 fått det, så då var den ok att beställa.tslaqqq skrev:Rattvärme som är så skönt?
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Om man vill ha assymetriskt ljus men inte har det kanske man kan ordn det med några tejpbitar på strålkastarna på motsvarande sätt som man gjorde förr i tiden när man besökte ett land med vänstertrafik för att kompensera assymetrin som blev på fel håll 

VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)