Regen SR+ vid underkylt regn

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Jonte73

Re: Regen SR+ vid underkylt regn

Inlägg av Jonte73 »

valleb skrev:
Jonte73 skrev:
Inatt var det underkylt regn och fick då äntligen uppleva hur bilen beter sig vid extremhalka.
Detta blev då en stor besvikelse måste jag då säga.
Var det inte sagt att regen skulle anpassa sig efter underlaget på -21:orna?
Var ju inte sån trevlig upplevelse då bilen ställer sig på tvären i 110. (Det var saltat innan och helt plötsligt var det skridskobana)
Jag har ändå kört både rally och isracing en hel del i mina dagar så att gå på sladd har jag inget emot.
Överlag så betedde sig den otroligt instabilt. Nu var det visserligen extremt halt, men ändå.
Tycker f*n att då man körde 240 (Volvo)med slitna vinterdäck kändes mer stabil.
Framför allt så var min BMW 530 som jag hade innan ett tusen ggr bättre beteende än Teslan.
Just regen är ju helt värdelöst i underlag som detta. Man borde ju kunna stänga av det kan jag tycka.
Det finns förare där ute som kör dessa bilar som detta skulle kunna bli riktigt farligt för.
Tur att du satt i en Tesla och inte någon annan bil, för i dom hastigheterna på motorväg med extremhalka så hade du säkert haft en ännu mer negativ upplevelse!
Skylla på att regen inte går att stänga av är lågt, med den erfarenheten du skriver att du har så borde du veta bättre än att köra i 110 på is.

PS! Bor du i Skåne så är du förlåten :!:
Jag har kört på sladd i högre hastigheter än så…
Skyller inte på något. Jag har åsikter om regen och att man inte har möjlighet att stänga av det.
Det skulle man kunna välja själv, torrt som halt. Man ska kunna välja helt enkelt.
Lika väl som att man ska kunna stänga av alla system som det gått att göra på alla mina tidigare bilar. Ibland vill man ha kul helt enkelt utan att något system ska kicka in och förstöra nöjet.
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare

Inlägg av Maw »

valleb skrev:
Maw skrev:
valleb skrev:
Vet inte vilken tilltro man har på elektronik men ABS kan ju inte trolla heller.
Hur tycker du att ABS på is skulle fungera?
Förhindra att hjulen bromsar så hårt att de glider tycker jag.
Så hur tänker du då att ABS skulle kunna bromsa hjulet tillräckligt "lite" för att inte "låsa" hjulet om det inte finns någon friktion mellan däck och vägbana? Genom att trolla?
Vem har sagt att det helt saknas friktion?
Även på is så finns friktion även om den är mindre. ABS-bromsar har fungerat på is i flera decennier.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
valleb
Teslaägare

Inlägg av valleb »

Maw skrev:
valleb skrev:
Maw skrev:
valleb skrev:
Vet inte vilken tilltro man har på elektronik men ABS kan ju inte trolla heller.
Så hur tänker du då att ABS skulle kunna bromsa hjulet tillräckligt "lite" för att inte "låsa" hjulet om det inte finns någon friktion mellan däck och vägbana? Genom att trolla?
Även på is så finns friktion även om den är mindre. ABS-bromsar har fungerat på is i flera decennier.
Du vet att detta handlar om att köra i 110km/h på klaris ?! Och du tror att ABS på något sätt skulle kunna hjälpa dig här? OM du tror att den gör det så tycker jag att du borde prova en dag, helst på en sjö i norrland så att du inte kör ihjäl dig eller någon annan i valfri bil.
Användarvisningsbild
valleb
Teslaägare

Inlägg av valleb »

Jonte73 skrev:

Skyller inte på något. Jag har åsikter om regen och att man inte har möjlighet att stänga av det.
Det skulle man kunna välja själv, torrt som halt. Man ska kunna välja helt enkelt.
Lika väl som att man ska kunna stänga av alla system som det gått att göra på alla mina tidigare bilar. Ibland vill man ha kul helt enkelt utan att något system ska kicka in och förstöra nöjet.
Det går att stänga av alla system på en gång (jag har INTE provar detta själv).

Dyno Mode executes the following features:
‐ Disable Stability Control to ensure no false interaction with the dyno.
‐ Disable Traction Control to ensure no false interaction with the dyno.
‐ Disable Active Drive Line Damping to avoid inducing oscillations in the dyno.
‐ Force the torque split to be as it would be under normal straight‐line driving conditions
‐ Disable Brake Disk Wipe

Dyno Mode can be activated by the user, according to the following steps:
1. Vehicle must be in Park.
2. While holding down left (turn signal) stalk, press and hold the Tesla “T” logo at the top of the screen.
3. Enter the Dyno Mode activation password, “dynotest”.

Dyno Mode can be deactivated by the user by pressing the “Power Off” button within the Safety & Security tab of the UI.

Kör försiktigt!

https://driveteslacanada.ca/model-3/tes ... -and-more/
Teslawessla

Inlägg av Teslawessla »

valleb skrev:
Maw skrev:
valleb skrev:
Maw skrev:
valleb skrev:
Du vet att detta handlar om att köra i 110km/h på klaris ?! Och du tror att ABS på något sätt skulle kunna hjälpa dig här? OM du tror att den gör det så tycker jag att du borde prova en dag, helst på en sjö i norrland så att du inte kör ihjäl dig eller någon annan i valfri bil.
Fördelen med abs på klaris är att bilens kurs håller sig relativt rak. Utan abs så kommer den dominanta bromsen se till att sladden är oundviklig. Vi provade och visade det ofta på halkbanan där jag jobbade förut.
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Referralkod: ts.la/kent 76750

Inlägg av kenjon »

Jonte73 skrev:
kenjon skrev:
Tesla är den bästa vinterbil jag har haft. Fyrhjulsdriften funkar kalas.
Orutinerat att släppa gasen fullt om det är halt ute, man får vara lite lätt på foten. Och visst kan du stänga av regen i Inställningarna.
Går inte att göra något alls åt regen i inställningarna på 2021.

Orutinerat? Ja just det. För det är jag verkligen. Jävla tråkig kommentar alltså.
Kör runt 8000 mil per år. Har kört både buss, lastbil och som jag sa både rally och på is.
Sa jag något om att toksläppa på gasen? Jag minskade ”gaspådraget” bara lite och bilen tvärställde.
Sedan så ”jazzade” baken som en tvål i badkar tom med när vägbanan lutade. Så det var extremt halt.
Så uttala dig inte då du inte har ett enda rätt i din kommentar
Uj va' stött du blev. På min Performance kunde jag ändra regen. Rally och is leder du på, jag har bara kört ambulans drygt 40 år.
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå (ska säljas)
Model Y LR 2024 Midnight Cherry vit inredning
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Jonte73

Inlägg av Jonte73 »

valleb skrev:
Jonte73 skrev:

Det går att stänga av alla system på en gång (jag har INTE provar detta själv).

Dyno Mode executes the following features:
‐ Disable Stability Control to ensure no false interaction with the dyno.
‐ Disable Traction Control to ensure no false interaction with the dyno.
‐ Disable Active Drive Line Damping to avoid inducing oscillations in the dyno.
‐ Force the torque split to be as it would be under normal straight‐line driving conditions
‐ Disable Brake Disk Wipe

Dyno Mode can be activated by the user, according to the following steps:
1. Vehicle must be in Park.
2. While holding down left (turn signal) stalk, press and hold the Tesla “T” logo at the top of the screen.
3. Enter the Dyno Mode activation password, “dynotest”.

Dyno Mode can be deactivated by the user by pressing the “Power Off” button within the Safety & Security tab of the UI.

Kör försiktigt!

https://driveteslacanada.ca/model-3/tes ... -and-more/
Har redan provat. Men så fort man svänger spärrar den till 24 km/t
Jonte73

Inlägg av Jonte73 »

kenjon skrev:
Jonte73 skrev:
kenjon skrev:
Orutinerat att släppa gasen fullt om det är halt ute, man får vara lite lätt på foten. Och visst kan du stänga av regen i Inställningarna.

Orutinerat? Ja just det. För det är jag verkligen. Jävla tråkig kommentar alltså.
Kör runt 8000 mil per år. Har kört både buss, lastbil och som jag sa både rally och på is.
Sa jag något om att toksläppa på gasen? Jag minskade ”gaspådraget” bara lite och bilen tvärställde.
Sedan så ”jazzade” baken som en tvål i badkar tom med när vägbanan lutade. Så det var extremt halt.
Uj va' stött du blev. På min Performance kunde jag ändra regen. Rally och is leder du på, jag har bara kört ambulans drygt 40 år.[/quote
Ok, ja jag har bara hållt på med motorsport i 35 år
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Jonte73 skrev:
LarsL skrev:
Konstigt. Jag har inte upplevt några problem alls med väghållningen på vintern med SR+. Jag har alltid kört med full regen. Jag har Hakka R3 däck som är sladdriga vid varmt väder.

Vad har du för däck?

Var det längesedan du körde bakhjulsdrivet? Jag har kört Mercedes med bakhjulsdrivet innan så jag är van vid att bakvagnen rör sig.
Körde BMW innan och MB före det. Körde en en E63:a på vintern förut. Gick hur stabilt som helst. Spelade ingen roll vad jag körde på för däck. BMW:n körde jag på några kinadäck och den gick som ett tåg även den.
Men i allmänhet så upplever jag Model som vindkänsliga och lite instabila i höga farter (torrt väglag)och då menar jag i farter över 200. (Ja det finns ställen man kan köra så fort)
Men då jämför jag med E63:an.
Men på snö går den riktigt bra. Men i underkylt regn som det var igår var den faktiskt helt värdelös.
Kör med Continental (dubb)
Kanske ska du göra en hjulinställning? Om nu inte Continental är riktigt sunkiga däck. Det är hur som helst inga problem generellt med Model 3 väghållning.
Teslawessla

Inlägg av Teslawessla »

Jonte73 skrev:
kenjon skrev:
Jonte73 skrev:
kenjon skrev:

Uj va' stött du blev. På min Performance kunde jag ändra regen. Rally och is leder du på, jag har bara kört ambulans drygt 40 år.[/quote
Ok, ja jag har bara hållt på med motorsport i 35 år
Jag själv har inget att komma med. Men som ex bärgare och trafiklärare under 20 år. så måste jag säga att jag har provocerat min bil till det yttersta och jag har inget att anmärka på..men dina mil må variera.
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare

Inlägg av Maw »

valleb skrev:
Maw skrev:
Jag har provat vid flera tillfällen och om det är någon gång jag inte skulle vilja vara utan ABS så är det i hög hastighet på riktigt hal väg. Jag har även provat utan ABS när jag ung och dum vilket slutade med att jag kanade baklänges längs med ytterräcket på en motorväg. Man lär sig om man överlever :)
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
ducce916m
Teslaägare

Inlägg av ducce916m »

En värsting att köra på glashal väg var Porsche 911 80 - 90-tal. Den ville hellre åka baklänges än framlänges, fick köras med fjäderlätt styrning, gas och broms. Tycker nog M3 är lättare att behärska.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

Enligt min erfarenhet med körstil som närmar sig körning med keps, så är Teslans fyrhjulsdrift och antisladd suveränt bra, men som trådskrivaren är inne på kan det bli äventyr när det är snorhalt. Fått sladd två gånger under de 7 år jag kört Tesla (MS 4WD), bägge vid dåliga förhållanden, ca 1 dm nysnö där bilen sladdat vid gassläpp. Kommer oväntat plötsligt och är värt att varna för. Efter detta sätter jag alltid ner regen till låg när det är halt. Tror inte antisladdalgoritmerna kan reglera graden av regen. Åtminstone känns det inte så.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
amolin
Teslaägare

Inlägg av amolin »

Skulle väl påstå att det egentligen inte har så mycket att göra med hur bra föraren är i såna här situationer.
En M3 RWD har ju ca 350 HK på bara bakhjulen (enligt div. dyno tester), kör du 110 och med så gott som ingen friktion på marken (underkylt regn/is) så handlar det mer om fysikens lagar än erfarenhet bakom ratten.

Håller dock med om "regen bromsning" då du aldrig någonsin vill bromsa på is eller i kurvor om du inte såklart vill framkalla överstyrning själv så detta bör vara något att kunna stänga av i vinterförhållanden.
Alternativt att kunna få den i "frirullnings" läge när man släpper pedalen, då blir det ju likt att lägga i kopplingen i vanliga bilar.
Mini Cooper Austin -76 -> BMW 320 -03 -> Volkswagen Golf GTI -10 -> Mercedes CLA AMG -18 -> Audi A5 Coupe -20 - > Slutet på ICE & övergång till
Model 3 -21
.
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Referralkod: ts.la/kent 76750

Inlägg av kenjon »

Man kanske ska undvika att köra i 110 om det är is/snorhalt... :-)
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå (ska säljas)
Model Y LR 2024 Midnight Cherry vit inredning
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Användarvisningsbild
Fladric
Teslaägare

Inlägg av Fladric »

Håller med, vore enkelt om man kunde justera regen lägre vintertid :)

Eller ett vinterläge som anpassar mappning av gas och regen (och framförallt 4wd) till vinterföre!
Min LR upplevs väldigt bakhjulsdriven på vinterväglag, skulle gärna sett att den var mer beredd med främre motorn när det är halt :)

Ungefär samma upplevelse som Björn Nyland har i videon nedan:

2021 vit Tesla Model 3 LR med drag
2021 grå Tesla Model Y LR
2024 blå Tesla Model 3 Performance
Användarvisningsbild
MangeT
Teslaägare

Inlägg av MangeT »

Vet inte om det här har bäring eller kan ge någon input till detta fenomen. För många år sedan var jag på väg i bakhjulsdriven BMW 5-serie med dubbdäck från Stockholm till Norrköping för kundmöte. Det var varningar om vädret så jag körde försiktigt, mellan 80-90km/h på motorvägen. Plötsligt märkte jag att ljudet från vägbanan ändrades och tänkte direkt. Nu kör jag på is. Tryckte lätt på bromsen och mycket riktigt, kunde höra och känna att bilen kanade. Gjorde nu det idiotiska misstaget att släppa bromspedalen vilket man tydligen absolut inte ska göra med ABS bromsar utan istället trycka till hårt på bromspedalen och hålla den intryckt tills grepp återkommer. Problemet när man släpper bromsen är att de kan släppa lite olika fort vilket hände så bilen började sakta vrida sig. Var kolugn och tänkte, jag parerar. Inga problem. Har gjort det så många gånger förr. Problemet var att det fanns i stort sett inget grepp alls. Hände absolut ingenting när jag försökte parera. Åkte ett tag i gissar 70km/h helt i sidled. Till slut gled jag av ner i ett dike. Bärgaren som till slut dök upp sa att han hade flera bilar till lite längre fram att plocka upp. Det jag kanske främst ville säga var att finns det så lite grepp förstår jag om regen kan ge problem.
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jonas44573

Inlägg av jonasl »

Svartis av det slaget är förrädisk som tusan. Problemet är ju att det oftast inte märks förrän det är kört så att säga.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
valleb
Teslaägare

Inlägg av valleb »

MangeT skrev:
Vet inte om det här har bäring eller kan ge någon input till detta fenomen. För många år sedan var jag på väg i bakhjulsdriven BMW 5-serie med dubbdäck från Stockholm till Norrköping för kundmöte. Det var varningar om vädret så jag körde försiktigt, mellan 80-90km/h på motorvägen. Plötsligt märkte jag att ljudet från vägbanan ändrades och tänkte direkt. Nu kör jag på is. Tryckte lätt på bromsen och mycket riktigt, kunde höra och känna att bilen kanade. Gjorde nu det idiotiska misstaget att släppa bromspedalen vilket man tydligen absolut inte ska göra med ABS bromsar utan istället trycka till hårt på bromspedalen och hålla den intryckt tills grepp återkommer. Problemet när man släpper bromsen är att de kan släppa lite olika fort vilket hände så bilen började sakta vrida sig. Var kolugn och tänkte, jag parerar. Inga problem. Har gjort det så många gånger förr. Problemet var att det fanns i stort sett inget grepp alls. Hände absolut ingenting när jag försökte parera. Åkte ett tag i gissar 70km/h helt i sidled. Till slut gled jag av ner i ett dike. Bärgaren som till slut dök upp sa att han hade flera bilar till lite längre fram att plocka upp. Det jag kanske främst ville säga var att finns det så lite grepp förstår jag om regen kan ge problem.
Och TS som är supererfaren förare klagar på att 110km/h i en Tesla på blankis är en värdelös bil för att hen inte kan hantera regen första gången hen provar sin Tesla trots sin mångåriga erfarenhet av ICE-bilar.
Tror TS bara är ett troll som försöker förklara för sin partner varför hen fick sladd med sin bil. Lyckligtvis så blev där inte en repa och inga fysiska skador vilket bara det är ett under på en motorväg i 110.. Så hen skall vara glad för att det var en Tesla och inte en BMW.

Tror du måste ha haft något fel på bilen för inte kan ABS göra så att bilen kanar, iallafall inte enligt andra experter/rallyförare här i tråden ( :D skämt!).
Användarvisningsbild
erbo73
Teslaägare

Inlägg av erbo73 »

Kan vi inte bara vara överens om att Tesla borde ge tillbaka möjligheten till förarna att själva reglera regen med minsta värdet varande 0?
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare

Inlägg av tor-ake »

Antisladd reglerar självklart motorstyrkan både i positivt och negativt moment.

Nu finns det samtidigt på samma sida två trådar där den ena klagar på att antisladd är för försiktig, och en annan där den inte gör tillräckligt. Stabilitetssystemen skall inte ha användarstyrda parametrar, det skall hålla bilen stabil i så stor utsträckning som möjligt. Sensorerna till systemet är enkla och beprövade, det är vinkel-, varvtals- och accelerationsgivare. Mjukvaran är samma, byte för byte, så den enda slutsats jag kan dra är att det är någon skillnad i hårdvaran.

Skulle det inte kunna vara så, givet den taskiga karosspassningen på alla andra plåtbitar, att bilarna lämnar fabriken med lite alla möjliga hjulvinklar? Och att en fyrhjulsinställning skulle kunna avhjälpa många märkliga beteenden? Jag vet att om man har fel toe-in på endera bak- eller framaxel kan ge horribla effekter när man kör i halt väglag.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Jonte73

Inlägg av Jonte73 »

valleb skrev:
MangeT skrev:
Och TS som är supererfaren förare klagar på att 110km/h i en Tesla på blankis är en värdelös bil för att hen inte kan hantera regen första gången hen provar sin Tesla trots sin mångåriga erfarenhet av ICE-bilar.
Tror TS bara är ett troll som försöker förklara för sin partner varför hen fick sladd med sin bil. Lyckligtvis så blev där inte en repa och inga fysiska skador vilket bara det är ett under på en motorväg i 110.. Så hen skall vara glad för att det var en Tesla och inte en BMW.

Tror du måste ha haft något fel på bilen för inte kan ABS göra så att bilen kanar, iallafall inte enligt andra experter/rallyförare här i tråden ( :D skämt!).
Jävla clown… Riktig tuffing du som snackar skit med tangentbordet.

Jag ville få fram att det är värdelöst att man inte kan reglera regen och i och med det så blir ju bilen alltså mindre bra på is.

Och ja… Jag är en bättre förare än dig..
Jonte73

Inlägg av Jonte73 »

erbo73 skrev:
Kan vi inte bara vara överens om att Tesla borde ge tillbaka möjligheten till förarna att själva reglera regen med minsta värdet varande 0?
Ja precis. Det är liksom det som är min poäng med hela inlägget.
För om man vill släppa på gasen i halt underlag eller för den delen torrt. Så ska man kunna göra det om man vill utan att bilen ska bromsa.
Svårare än så är det inte
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare

Inlägg av tor-ake »

Jonte73 skrev:
erbo73 skrev:
För om man vill släppa på gasen i halt underlag eller för den delen torrt. Så ska man kunna göra det om man vill utan att bilen ska bromsa.
Det är inte alls självklart att man skall kunna frirulla i en bil bara genom att släppa gasen. Av de bilar jag kört de senaste 30 åren är det bara SAAB 96 och Mitsubishi Outlander PHEV som gjorde det. Alla andra var man tvungen att antingen lägga "växeln" i neutralläge på, eller trampa ned kopplingen.

Jag har bara begränsad erfarenhet av Model S, går det inte att lägga i "N" medan man kör, om man vill frirulla? Det kan man på model 3, bara hålla höger rattspak uppåt.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Jonte73

Inlägg av Jonte73 »

tor-ake skrev:
Jonte73 skrev:
erbo73 skrev:
Det är inte alls självklart att man skall kunna frirulla i en bil bara genom att släppa gasen. Av de bilar jag kört de senaste 30 åren är det bara SAAB 96 och Mitsubishi Outlander PHEV som gjorde det. Alla andra var man tvungen att antingen lägga "växeln" i neutralläge på, eller trampa ned kopplingen.

Jag har bara begränsad erfarenhet av Model S, går det inte att lägga i "N" medan man kör, om man vill frirulla? Det kan man på model 3, bara hålla höger rattspak uppåt.
Men nu är inte motorbromsning som en fossilbil har jämförbart med regen.
Trodde det var uppenbart, men svårt att förstå för en hel del personer i denna grupp vad jag är ute efter…
Skriv svar