Short Squeezefth skrev:Det fanns flera faktorer som drev AVIS-kursen igår, elbilsnyheten var nog det lilla i sammanhanget.
/fth
https://www.nasdaq.com/articles/why-avi ... ustainable
Moderator: Redaktion
Short Squeezefth skrev:Det fanns flera faktorer som drev AVIS-kursen igår, elbilsnyheten var nog det lilla i sammanhanget.
/fth
Jag sålde ändå en del warrants. Behöver pengar till bostadsköp. Känns alltid skönt att ta lite vinst medSabbe skrev:
Exponentiell tillväxt...Gustafsson skrev:Sanslös produktion! Tesla tillverka nu lika många bilar per dag som det totala antalet Roadsters som producerats…och det tog 4 år…
Om du tycker en 4x-avkastning på Tesla är dålig på dessa nivåer så skulle jag rekommendera ett kasino istället. Varför är 2x Microsoft taket i din värld? Tesla skulle väl lika gärna kunna bli värdefullare än alla andra bolag tillsammans (som det redan är i bilsektorn, varför inte bredda det till mjukvara och hela energisektorn när man ändå håller på)? Det är ju inte så att man kan räkna hem dagens kurs ens på tio år av perfekt execution, och ändå fortsätter aktien att gå upp. Fundamenta är så 1999.tor skrev:Även om allt just nu ser kanon ut och Tesla fortsätter växa så borde det väl inte finnas kvar så enormt mycket tillväxt i aktien kvar?
Tesla har idag ett börsvärde på 1,27 och Microsoft 2,5 https://companiesmarketcap.com/. Om man är extremt positiv och säger att Tesla kommer ha dubbelt så högt börsvärde som världens idag högst värderade bolag (Microsoft) är det "bara" en ökning med ca 400%.
Har jag otur när jag tänker?
Fast just 1999 vill jag minnas att fundamenta inte var alls viktigt, åtminstone inte i IT-sektorn, det pratades om något som kallades "Nya ekonomin". Det fanns inga krav alls på att aktiekursen skulle vara kopplad till vinsten eller rimliga framtida vinster. The sky is the limit.. en Spray-aktie kostade 24000 kronor år 2000 och Birgersson var kung.. det var kul så länge det varadespacecoin skrev:Om du tycker en 4x-avkastning på Tesla är dålig på dessa nivåer så skulle jag rekommendera ett kasino istället. Varför är 2x Microsoft taket i din värld? Tesla skulle väl lika gärna kunna bli värdefullare än alla andra bolag tillsammans (som det redan är i bilsektorn, varför inte bredda det till mjukvara och hela energisektorn när man ändå håller på)? Det är ju inte så att man kan räkna hem dagens kurs på tio år ens, och ändå fortsätter aktien att gå upp. Fundamenta är så 1999.tor skrev:Även om allt just nu ser kanon ut och Tesla fortsätter växa så borde det väl inte finnas kvar så enormt mycket tillväxt i aktien kvar?
Tesla har idag ett börsvärde på 1,27 och Microsoft 2,5 https://companiesmarketcap.com/. Om man är extremt positiv och säger att Tesla kommer ha dubbelt så högt börsvärde som världens idag högst värderade bolag (Microsoft) är det "bara" en ökning med ca 400%.
Har jag otur när jag tänker?
Missförstår du medvetet?spacecoin skrev:Om du tycker en 4x-avkastning på Tesla är dålig på dessa nivåer så skulle jag rekommendera ett kasino istället. Varför är Microsoft taket i din värld? Tesla skulle väl lika gärna kunna bli värdefullare än alla andra bolag tillsammans (som det redan är i bilsektorn, varför inte bredda det till mjukvara och hela energisektorn när man ändå håller på)? Det är ju inte så att man kan räkna hem dagens kurs på tio år ens, och ändå fortsätter aktien att gå upp. Fundamenta är så 1999.tor skrev:Även om allt just nu ser kanon ut och Tesla fortsätter växa så borde det väl inte finnas kvar så enormt mycket tillväxt i aktien kvar?
Tesla har idag ett börsvärde på 1,27 och Microsoft 2,5 https://companiesmarketcap.com/. Om man är extremt positiv och säger att Tesla kommer ha dubbelt så högt börsvärde som världens idag högst värderade bolag (Microsoft) är det "bara" en ökning med ca 400%.
Har jag otur när jag tänker?
Det går att räkna hem dagens kurs på bara några år. Med tanke på hur snabbt vinsten ökar så kan pe vara nere på 60-80 inom 2 år på dagens höga kurs. Det är billigt för ett företag som knappt har påbörjat produktionen i sina två största fabriker och som fortsatt har en grym tillväxtsresa framför sig.spacecoin skrev:Det är ju inte så att man kan räkna hem dagens kurs ens på tio år av perfekt execution, och ändå fortsätter aktien att gå upp. Fundamenta är så 1999.
Jag tror du blandar ihop tillväxt och värdering. Jag köper inte en bilaktier till 423 P/E. Inte heller 50.tor skrev:Missförstår du medvetet?spacecoin skrev:Om du tycker en 4x-avkastning på Tesla är dålig på dessa nivåer så skulle jag rekommendera ett kasino istället. Varför är Microsoft taket i din värld? Tesla skulle väl lika gärna kunna bli värdefullare än alla andra bolag tillsammans (som det redan är i bilsektorn, varför inte bredda det till mjukvara och hela energisektorn när man ändå håller på)? Det är ju inte så att man kan räkna hem dagens kurs på tio år ens, och ändå fortsätter aktien att gå upp. Fundamenta är så 1999.tor skrev:Även om allt just nu ser kanon ut och Tesla fortsätter växa så borde det väl inte finnas kvar så enormt mycket tillväxt i aktien kvar?
Tesla har idag ett börsvärde på 1,27 och Microsoft 2,5 https://companiesmarketcap.com/. Om man är extremt positiv och säger att Tesla kommer ha dubbelt så högt börsvärde som världens idag högst värderade bolag (Microsoft) är det "bara" en ökning med ca 400%.
Har jag otur när jag tänker?
4 ggr pengarna är inte dåligt på något sätt men är inte nära 31 ggr pengarna som det varit senaste 5 åren.
Microsoft är inte taket "i min värld" utan bara en referens på det högst värderade bolaget idag. Om Tesla behåller samma tillväxt som dom senaste 5 åren har Tesla ett börsvärde på 157 ggr Microsoft. Tycker du det är rimligt i din värld?
Poängen är att även om det fortsätter gå kanon för Tesla på alla vis så är det svårt att fortsätta ha en sådan enorm procentuell ökning som hitills anser jag. Detta beror helt enkelt på att Tesla redan har ett så högt börsvärde idag i pengar.
En femdubbling på säg 10 år är ju väldigt bra utveckling. Men om 10 år är det nog vanligt med företag värderade till 5-10 biljoner dollar och om då Tesla värderas dubbelt så högt så finns fortfarande väldigt stor uppsida om man är långsiktig.tor skrev:Även om allt just nu ser kanon ut och Tesla fortsätter växa så borde det väl inte finnas kvar så enormt mycket tillväxt i aktien kvar?
Tesla har idag ett börsvärde på 1,27 och Microsoft 2,5 https://companiesmarketcap.com/. Om man är extremt positiv och säger att Tesla kommer ha dubbelt så högt börsvärde som världens idag högst värderade bolag (Microsoft) är det "bara" en ökning med ca 400%.
Har jag otur när jag tänker?
Investerar bryr sig om vinsttillväxt. Har en biltillverkare hög vinsttillväxt så kommer den värderas utifrån det. Att det är en biltillverkare spelar ingen roll. Tesla har nästan fyrdubblat vinst per aktie från q1 till q3 i år. Vad aktien har för pe ttm är irrelevant.spacecoin skrev:Jag tror du blandar ihop tillväxt och värdering. Jag köper inte en bilaktier till 423 P/E. Inte heller 50.
Ja, det är klart att i en tillväxtaktie som ökar marknadsandelar så är det mindre intressant med P/E än hos än mer etablerad aktör. Men värdering spelar roll i min bok i alla fall.Jordad skrev:Investerar bryr sig om vinsttillväxt. Har en biltillverkare hög vinsttillväxt så kommer den värderas utifrån det. Att det är en biltillverkare spelar ingen roll. Tesla har nästan fyrdubblat vinst per aktie från q1 till q3 i år. Vad aktien har för pe ttm är irrelevant.spacecoin skrev:Jag tror du blandar ihop tillväxt och värdering. Jag köper inte en bilaktier till 423 P/E. Inte heller 50.
Det behövs inte 35 miljoner. Som sagt att räkna på ttm är meningslöst när vinsten växer så snabbt.spacecoin skrev:Ja, det är klart att i en tillväxtaktie som ökar marknadsandelar så är det mindre intressant med P/E än hos än mer etablerad aktör. Men värdering spelar roll i min bok i alla fall.Jordad skrev:Investerar bryr sig om vinsttillväxt. Har en biltillverkare hög vinsttillväxt så kommer den värderas utifrån det. Att det är en biltillverkare spelar ingen roll. Tesla har nästan fyrdubblat vinst per aktie från q1 till q3 i år. Vad aktien har för pe ttm är irrelevant.spacecoin skrev:Jag tror du blandar ihop tillväxt och värdering. Jag köper inte en bilaktier till 423 P/E. Inte heller 50.
Låt oss då anta att Tesla säljer hälften av alla personbilar i världen per år med samma marginaler som idag (vilket inte är troligt eftersom de flesta modeller som säljs är långt billigare bilar än de Tesla tillverkar).
Då skulle Tesla sälja 35M bilar per år vilket ger BASERAT PÅ DAGENS VÄRDERING en P/E på 10 (som är sektorgenomsnittet för biltillverkare skulle jag tro), vilket är traditionellt en "billig/köpvärd" aktie, om kursen är oförändrad till dess att de säljer 35M bilar per år.
Om dagens kurs skulle 4x så är P/E 40 (inte en billig aktie för ett icke-tillväxtbolag i tillverkningsindustri) när Tesla säljer 35M bilar. När säljer Tesla 35M bilar per år enligt ARK eller någon annan bull? 2040? Vilka är riskerna att dom inte når dit? Den största tillverkaren idag säljer 10M per år.
Om Tesla säljer 10M bilar per år 2030 med dagens relativt höga marginaler så är P/E 40 - år 2030 - givet att aktien har 0% i i kursuppgång till dess.
Det är nu någon drar "robotaxi/energilagring/solceller/AI/robotar"-kortet i debatten.
Du får gärna utveckla det här, för jag kan inte se hur det ska gå till. Dagens P/E är 400.Jordad skrev:Det går att räkna hem dagens kurs på bara några år. Med tanke på hur snabbt vinsten ökar så kan pe vara nere på 60-80 inom 2 år på dagens höga kurs.
De första man måste lära sig när det gäller snabbväxande tillväxt som Tesla är att det är meningslöst att bry sig om pe under perioden som sådana företag går från förlust till vinst. Amazon hade pe på 2-3000 under den perioden. Det var samma idiotkritik kring Amazon då som det är nu med Tesla.spacecoin skrev:Du får gärna utveckla det här, för jag kan inte se hur det ska gå till. Dagens P/E är 400.Jordad skrev:Det går att räkna hem dagens kurs på bara några år. Med tanke på hur snabbt vinsten ökar så kan pe vara nere på 60-80 inom 2 år på dagens höga kurs.
Tesla ska alltså göra en 5-6 gånger så stor vinst inom 24 månader. Hur ska det gå till tänker du?
Så genom att 2.5x:a produktionen på 24 månader så gör man ett vinstlyft på 5-6x? En marginalhöjning med 100% alltså? Vad blir det? 45% i vinst per bil?Jordad skrev:De första man måste lära sig när det gäller snabbväxande tillväxt som Tesla är att det är meningslöst att bry sig om pe under perioden som sådana företag går från förlust till vinst. Amazon hade pe på 2-3000 under den perioden. Det var samma idiotkritik kring Amazon då som det är nu med Tesla.spacecoin skrev:Du får gärna utveckla det här, för jag kan inte se hur det ska gå till. Dagens P/E är 400.Jordad skrev:Det går att räkna hem dagens kurs på bara några år. Med tanke på hur snabbt vinsten ökar så kan pe vara nere på 60-80 inom 2 år på dagens höga kurs.
Tesla ska alltså göra en 5-6 gånger så stor vinst inom 24 månader. Hur ska det gå till tänker du?
Vinst senaste kvartal på 1,44usd är intressant för det var ett halvdåligt kvartal med uteblivna leveranser av S/X och en del annat som påverkade vinsten negativt. Teslas vinstförmåga är antagligen något högre närmare 2usd. Det är även tydligt att Giga Shanghai bidrar mycket till att Tesla har blivit den vinstmaskin man är idag. Med Austin och Berlin har man gjort ännu fler kostnadsbesparande åtgärder med 4680 och mer utbredd användning av gigapress.
Teslas produktion kommer antagligen närma sig 2,2-2,5 miljoner om 24 månader. Vinst per kvartal bör då ligga på minst 4-5usd vilket blir 16-20usd per år. Det ger pe på dagens kurs på 60-75. Tesla kommer vid den tidpunkten bara ha påbörjat produktionen i Austin och Berlin. Man har då ca 3 miljoner i kapacitet kvar att växa in i de fabrikerna.
Tror man att Tesla kommer fortsätta prestera på samma sätt man har gjort tidigare så är dagens värdering inte hög.
Räkna igenspacecoin skrev:Så genom att 2.5x:a produktionen på 24 månader så gör man ett vinstlyft på 5-6x? En marginalhöjning med 100% alltså? Vad blir det? 45% i vinst per bil?
Trots att arbetskraften i DE/US är dubbelt så dyr som i Kina? Fast man kanske spar lite på logistik och tullar som kan kompensera. Kalla mig skeptisk.
@spacecoin - du lyfter fram väldigt många argument och siffror så det blir svårt att bemöta allt. Men jag ska göra ett försök att bemöta några. Om du inte håller med får du gärna komma med konstruktiva motargument.spacecoin skrev:Så genom att 2.5x:a produktionen på 24 månader så gör man ett vinstlyft på 5-6x? En marginalhöjning med 100% alltså? Vad blir det? 45% i vinst per bil?Jordad skrev:De första man måste lära sig när det gäller snabbväxande tillväxt som Tesla är att det är meningslöst att bry sig om pe under perioden som sådana företag går från förlust till vinst. Amazon hade pe på 2-3000 under den perioden. Det var samma idiotkritik kring Amazon då som det är nu med Tesla.spacecoin skrev:Du får gärna utveckla det här, för jag kan inte se hur det ska gå till. Dagens P/E är 400.Jordad skrev:Det går att räkna hem dagens kurs på bara några år. Med tanke på hur snabbt vinsten ökar så kan pe vara nere på 60-80 inom 2 år på dagens höga kurs.
Tesla ska alltså göra en 5-6 gånger så stor vinst inom 24 månader. Hur ska det gå till tänker du?
Vinst senaste kvartal på 1,44usd är intressant för det var ett halvdåligt kvartal med uteblivna leveranser av S/X och en del annat som påverkade vinsten negativt. Teslas vinstförmåga är antagligen något högre närmare 2usd. Det är även tydligt att Giga Shanghai bidrar mycket till att Tesla har blivit den vinstmaskin man är idag. Med Austin och Berlin har man gjort ännu fler kostnadsbesparande åtgärder med 4680 och mer utbredd användning av gigapress.
Teslas produktion kommer antagligen närma sig 2,2-2,5 miljoner om 24 månader. Vinst per kvartal bör då ligga på minst 4-5usd vilket blir 16-20usd per år. Det ger pe på dagens kurs på 60-75. Tesla kommer vid den tidpunkten bara ha påbörjat produktionen i Austin och Berlin. Man har då ca 3 miljoner i kapacitet kvar att växa in i de fabrikerna.
Tror man att Tesla kommer fortsätta prestera på samma sätt man har gjort tidigare så är dagens värdering inte hög.
Trots att arbetskraften i DE/US är dubbelt så dyr som i Kina? Fast man kanske spar lite på logistik och tullar som kan kompensera. Kalla mig skeptisk.
Ja antingen är det du eller jag som inte kan räknaJordad skrev:Räkna igenspacecoin skrev:Så genom att 2.5x:a produktionen på 24 månader så gör man ett vinstlyft på 5-6x? En marginalhöjning med 100% alltså? Vad blir det? 45% i vinst per bil?
Trots att arbetskraften i DE/US är dubbelt så dyr som i Kina? Fast man kanske spar lite på logistik och tullar som kan kompensera. Kalla mig skeptisk.Drygt dubbla produktionen på 2 år och drygt dubbla vinsten är inte alls en överdriven prognos.