Tesla P85D

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Re: Tesla P85D

Inlägg av Herr X »

drakbane skrev:
Eller några ChaDeMo / Typ2 på alla bensinstationer..
Hämtade bilen i onsdags, körde då 11 + 17 mil med ett snabb stopp på en SuC, toa o kaffe. Inga konstigheter alls.
Det kan till och med vara roligt att sitta och fundera på var man ska ladda på en laddare utanför SuC-nätverket och räkna på hur länge man behöver vara där.
Men det gäller knappast för alla. Min morsa hade satt en kniv i Teslans sköra aluminium-motorhuv om hon skulle tvingas sitta och ställa upp matematiska ekvationer för att kunna komma hem från släktträffen på östkusten. De allra flesta vill ha en bil som funkar till de reguljära behoven utan att den ska behöva kelas med som ett litet husdjur - Tesla är nästan där, men SuC-nätverket måste byggas ut ytterligare för att man ska kunna känna att man kan åka dit man har lust utan massa meck med ChaDeMo-adaptrar och långa väntetider vid trasiga Typ2-laddare.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
ovelundkvist
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av ovelundkvist »

+1
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

Herr X skrev:
Svenssons skrev:
Kan du inte se att flera ifrågasätter dig när de vet att de kör 35 mil eller mer utan problem och du säger att de ska tala sanning och säga att den bara går max 20 mil eller 20-30 mil?
Så här års kommer man inga 35 mil på motorväg om man inte gubbkör. Mellan 25 och 30 mil skulle jag säga är realistiskt, och om man åker Rv40 från Göteborg mot Stockholm med full laddning så kommer man komma fram till Ödeshög med 10-15% laddning kvar. Då måste man ladda där i en dryg halvtimma för att ta sig vidare till Sillekrog och därefter ytterligare 15 minuter laddning för att komma till Stockholm.

Kombinationen kyla och för få laddare på sträckan Göteborg-Stockholm gör att det kan bli lite fler/längre stopp än man haft lust med, och det kan såklart vara irriterande. Åker man andra sträckor, exempelvis genom Småland eller på södra östkusten kan det också vara pyssligt. Att frångå den inbyggda navigatorns rekommenderade laddstopp och hålla på och mecka med ChaDeMo-laddare som man får leta upp i en separat app är något som vi early adoptors kan syssla med, men när Teslas bilar ska nå ut till en bredare publik måste superladdarnätverket vara ordentligt utbyggt - det kommer bli många Dan Persson om det inte funkar smärtfritt med laddandet.
Över 250wh/km ska man väl inte behöva ligga på ändå? Då kommer man ändå 30mil med en 85a. Vi vet sedan dina tidigare resor att du har en rätt tung högerfot herr x ;)

Men jag håller med dig. När model 3 kommer så behöver hela Sverige vara täckt ännu bättre än 2016 års karta.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Herr X skrev:
Svenssons skrev:
Kan du inte se att flera ifrågasätter dig när de vet att de kör 35 mil eller mer utan problem och du säger att de ska tala sanning och säga att den bara går max 20 mil eller 20-30 mil?
Så här års kommer man inga 35 mil på motorväg om man inte gubbkör. Mellan 25 och 30 mil skulle jag säga är realistiskt, och om man åker Rv40 från Göteborg mot Stockholm med full laddning så kommer man komma fram till Ödeshög med 10-15% laddning kvar. Då måste man ladda där i en dryg halvtimma för att ta sig vidare till Sillekrog och därefter ytterligare 15 minuter laddning för att komma till Stockholm.

Kombinationen kyla och för få laddare på sträckan Göteborg-Stockholm gör att det kan bli lite fler/längre stopp än man haft lust med, och det kan såklart vara irriterande. Åker man andra sträckor, exempelvis genom Småland eller på södra östkusten kan det också vara pyssligt. Att frångå den inbyggda navigatorns rekommenderade laddstopp och hålla på och mecka med ChaDeMo-laddare som man får leta upp i en separat app är något som vi early adoptors kan syssla med, men när Teslas bilar ska nå ut till en bredare publik måste superladdarnätverket vara ordentligt utbyggt - det kommer bli många Dan Persson om det inte funkar smärtfritt med laddandet.
Jag håller med om, precis som jag skrev, att fler laddare krävs, särskilt i dessa sydöstra delarna av landet. Här finns dock inte lika mycket motorväg som runt Stockholm och jag tror att det inte borde vara några problem att fixa 35 mil med 100% laddning även under denna tid på året om man ser till att förvärma bilen och batteri innan man tar långkörningen. Gäller dock att man inte har bly i högerskon...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Herr X skrev:
...som vi early adoptors kan syssla med,t.

Du kan väl knappast räknas som early adopter, halva det land du bor i har ju redan skaffat en Tesla innan dig. ;) Eller har du redan flyttat hem igen?
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

HelectriC skrev:
Herr X skrev:

Du kan väl knappast räknas som early adopter, halva det land du bor i har ju redan skaffat en Tesla innan dig. ;) Eller har du redan flyttat hem igen?
Jag köpte Tesla när bara 3 % av norska bilparken var elbilar, det måste väl ändå räknas som early adoptor? Dessutom har vi inte köpt bara en elbil, utan två - och har nu inga fossilbilar alls i hushållet.

För att cementera argumentationen hade jag köpt elbil ett drygt år tidigare om jag inte först hade snöat in på att jag skulle vänta på Model X.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

apkungen skrev:
Över 250wh/km ska man väl inte behöva ligga på ändå? Då kommer man ändå 30mil med en 85a. Vi vet sedan dina tidigare resor att du har en rätt tung högerfot herr x ;)
Nu får jag äta upp mitt bloggande från Gdansk-resan :)
Fast när det är 5-10 grader minus och is på vägen så kör jag naturligtvis försiktigt. 250Wh/km skulle jag säga är en glädjekalkyl när det är ordentligt kallt ute, de flesta turerna nu snittar på minimum 275Wh/km, ofta över 300Wh/km. Vid nollgradigt kan 250 vara realistiskt.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

Jag låg på 200wh/km när det var - 10 genom Norge nyligen. Beror mycket på om bilen är varm tror jag, förbrukningen låg på över 300 initialt.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

Gustafsson skrev:
Jag låg på 200wh/km när det var - 10 genom Norge nyligen. Beror mycket på om bilen är varm tror jag, förbrukningen låg på över 300 initialt.
Om jag gubbkör i 40 km/h på motorvägen så kan jag också nå 200Wh/km.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Användarvisningsbild
Dan Persson
Teslaägare

P85

Inlägg av Dan Persson »

Jag har nu laddad bilen i sommarstugan i natt, säkring 20 amp. gick sönder tre gånger, jag stängde av allt , belysning, värme, stereo, dator, bastu, osv. för att laddningen skulle kunna genomföras, 10, 3 timmar från mätarställning 240km ( typical) till 352 km. Detta kommer räcka ca blandand körning, motorväg, stadstrafik, teoretiskt 27,2 mil, men ser man de praktiskt så måste du dra bort 5 mil, för att vara säker på laddning etc.
Det betyder under absolut mest gynnsamma förhållande i vintertider kan du köra Tesla 27, 2 mil minus det avstånd för att hitta laddning.
Alla är ju inte hemmanissar som kör mellan ICA och garaget, utan kanske ligger på någon väg där det inte är självklart med laddningsstolpar.
Det kan vara av just detta skälet de andra biltillverkarna inte kommit längre med idén - räckvidden är helt enkelt bedrövlig.
Jag såg demonstrationsfilmen igår om P85, alla finesser, möjligheter, etc.men man nämnde inte hur långt du kommer.
Att sitta i garaget med laddning på och leka med alla finesser etc. är ju en kul grej, men det är ju faktiskt också en bil.
För en miljon kan du köpa hur många elektroniska leksaker som helst.
Bilen är ju jämförbara med de allra förnämsta lyxbilarna, varför dessa lyxbilar etc. är bekväma är just för långfärder.-
Inte ens resonemanget med att ladda på Supercharger håller, då måste dessa finnas på 5 mils mellanrum, inte ens det är okey, då du måste pausa ca 30 minuter och äta Max-hamburgare varannan timma.
Ha en trevlig söndag.

MVH
Dan Persson
Användarvisningsbild
Dan Persson
Teslaägare

Inlägg av Dan Persson »

apkungen skrev:
Dan, i en 85kwh tesla är ungefär 74kwh tillgängligt. Om du har en snittförbrukning på 245wh/km, hur många mil kommer du då om du fortsätter med din snittförbrukning? Prova att göra utträkningen.
Hej, jag vet inte riktigt vad du menar, me kan du hjälpa mej med uträkningen ?
Användarvisningsbild
Dan Persson
Teslaägare

Inlägg av Dan Persson »

ovelundkvist skrev:
Ställ ner laddningen till 10A!
Jepp har gjort detta, tack, men då tar det ca 14 timmar för att få ut ca 10 mil.
Användarvisningsbild
Dan Persson
Teslaägare

Inlägg av Dan Persson »

Svenssons skrev:
Dan Persson skrev:
Jodå jag har ett enfas uttag både i stugan och hemma just nu, stugan slocknade total en 20 amp. säkring är bytt ett antal gånger nu, skall bara basta klart sedan laddar vi rullatorn.
I sommarstugan lär du då ha något som drar rätt mycket ström förutom laddningen till bilen. Misstänker att du har direktverkande el som uppvärmning där. I Teslan kan du begränsa max ström som ska dras och är det bara enfasuttag som du har kan du antagligen bara ta ut 10A under längre tid från den vilket du bör sätta Teslan på. Du bör också fixa ett trefasuttag både i sommarstugan samt i andra huset. Kostar troligen i princip bara en timmes besök av en elektriker och kommer lösa alla dina problem med laddningen som du har beskrivit här. Med tanke på vad bilen kostar så är det bara idiotiskt att inte fixa laddningen om man har möjlighet.
Absolut, jag skall fixa detta snarast, tack för ditt svar.
Användarvisningsbild
Dan Persson
Teslaägare

Inlägg av Dan Persson »

drakbane skrev:
15 mil, om man INTE VILL köra elbil. Annars ca 30.
Sen varför Tesla lagt bricking m. m. på annonserade kWh, istället för utanför e ju bara störtdumt!

/Sony Z3 Dual
Sorry , ni tesla ägare slänger er med en helt nya benämningar och ordval, jag vet inte vad det betyder.
Kan du förklara på ett annat sätt.
vad är bristning??
Det enad jag förstod är 15 mil, det är ungefär det jag kommer i stadsmiljö p vintern.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

Bricking är sista några kWh i "botten" av ett batteri man aldrig använder för att skydda batteriet. När bilen visar "0%" finns det fortfarande några kWh el kvar i batteriet.
Bild
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Dan Persson skrev:
ovelundkvist skrev:
Ställ ner laddningen till 10A!
Jepp har gjort detta, tack, men då tar det ca 14 timmar för att få ut ca 10 mil.
Du får uppdatera högstadiefysiken.

Du borde få nästan 14 mil på 14 timmar. 240 V * 10 A /245 W/km = 9,8 km/h eller 137 km på 14h. Fungerar till daglig pendling på 6 mil enkel resa men som sagt var så kostar det inte mycket mer än en timmes elektriker att installera 16A trefas och då laddar du 4,5 gånger snabbare.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall

Dan Persson skrev:
drakbane skrev:
15 mil, om man INTE VILL köra elbil. Annars ca 30.
Sen varför Tesla lagt bricking m. m. på annonserade kWh, istället för utanför e ju bara störtdumt!

/Sony Z3 Dual
Sorry , ni tesla ägare slänger er med en helt nya benämningar och ordval, jag vet inte vad det betyder.
Kan du förklara på ett annat sätt.
vad är bristning??
Det enad jag förstod är 15 mil, det är ungefär det jag kommer i stadsmiljö p vintern.
De 15 milen drakbane skrev var ett skämt.
Räknat på de värden du uppgav kommer din bil 30 mil.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Herr X skrev:
HelectriC skrev:
Herr X skrev:

Jag köpte Tesla när bara 3 % av norska bilparken var elbilar, det måste väl ändå räknas som early adoptor? Dessutom har vi inte köpt bara en elbil, utan två - och har nu inga fossilbilar alls i hushållet.

För att cementera argumentationen hade jag köpt elbil ett drygt år tidigare om jag inte först hade snöat in på att jag skulle vänta på Model X.
Man kanske inte ska se till % av hela bilparken för att avgöra om det klassas som early adopter eller inte. Snarare % av nybilsförsäljningen och den är betydligt högre. Enligt din definition så är då i stort sett alla som fortfarande köper elbilar i Norge early adopters (eller iaf fram till i somras), det håller jag inte med om. Elbilen i Norge har blivit nåt som väldigt många håller på med, till och med mina svärföräldrar har köpt en och dom är iaf INTE early adopters :lol:
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Dan Persson
Teslaägare

Inlägg av Dan Persson »

TiborBlomhall skrev:
Bricking är sista några kWh i "botten" av ett batteri man aldrig använder för att skydda batteriet. När bilen visar "0%" finns det fortfarande några kWh el kvar i batteriet.
Bild

Underbart, jag har lärt mej något nytt.
Betyder det att om mätaren visar på 0 i någon speciell situation så kan jag fortfarande ta mej fram några km ?
Användarvisningsbild
TiborBlomhall

Japp, man har upp till 2 mil till på sig som ett slags nödreserv. Inget man ska använda till vardags men bra att ha när det verkligen kniper.
Användarvisningsbild
Dan Persson
Teslaägare

Inlägg av Dan Persson »

TiborBlomhall skrev:
Japp, man har upp till 2 mil till på sig som ett slags nödreserv. Inget man ska använda till vardags men bra att ha när det verkligen kniper.

Kanon, mycket viktig info enligt min uppfattning, nej det skall naturligtvis inte användas, men uti fall att... även o det inte används fungerar det som en bra psykologisk reserv.
Nu blev jag glad, tack.
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

Dan Persson skrev:
apkungen skrev:
Dan, i en 85kwh tesla är ungefär 74kwh tillgängligt. Om du har en snittförbrukning på 245wh/km, hur många mil kommer du då om du fortsätter med din snittförbrukning? Prova att göra utträkningen.
Som Teslaägare ska du inte behöva hålla på och räkna, men en tumregel kan vara bra att ha med dig: på ett vanligt hushållsuttag (240V 10A) som man finner överallt, får man ca. 1 mil per timma.
Om du kör till din sommarstuga, laddar på superladdarna och kommer fram med tomt batteri, så behöver du ladda X timmar för att komma tillbaka till närmaste superladdare. Om du bor i Stockholm men har sommarstuga utanför Göteborg, så är närmaste superladdare (din väg) i Ödeshög. Från Göteborg är det ca. 23 mil dit, vilket betyder att du behöver ladda i minimum 23 timmar innan du kan åka tillbaka igen. Jag hade velat fylla mer än så och hade sannolikt velat ladda i 30 timmar innan jag hade känt mig bekväm med att köra till Ödeshög.

Om du tycker att detta är för problematiskt (det kan vara svårt att åka ner till sommarstugan över helgen om du behöver ha bilen på laddning i stort sett hela tiden och inte kan använda den), så behöver du skaffa en röd trefaskontakt på sommarstället - ur en sådan får du fem gånger så mycket kräm som ur ett hushållsuttag, vilket innebär att du bara behöver ladda 6 timmar för att komma från sommarstugan till superladdaren i Ödeshög. Står du hela natten så kommer du ha helt fullt batteri när du ska åka hem igen, vilket gör att du kan göra ett snabbstopp i Ödeshög, köpa en kopp kaffe och sedan åka vidare.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Re: P85

Inlägg av HelectriC »

Dan Persson skrev:
Jag har nu laddad bilen i sommarstugan i natt, säkring 20 amp. gick sönder tre gånger, jag stängde av allt , belysning, värme, stereo, dator, bastu, osv. för att laddningen skulle kunna genomföras, 10, 3 timmar från mätarställning 240km ( typical) till 352 km. Detta kommer räcka ca blandand körning, motorväg, stadstrafik, teoretiskt 27,2 mil, men ser man de praktiskt så måste du dra bort 5 mil, för att vara säker på laddning etc.
Det betyder under absolut mest gynnsamma förhållande i vintertider kan du köra Tesla 27, 2 mil minus det avstånd för att hitta laddning.
Alla är ju inte hemmanissar som kör mellan ICA och garaget, utan kanske ligger på någon väg där det inte är självklart med laddningsstolpar.
Det kan vara av just detta skälet de andra biltillverkarna inte kommit längre med idén - räckvidden är helt enkelt bedrövlig.
Jag såg demonstrationsfilmen igår om P85, alla finesser, möjligheter, etc.men man nämnde inte hur långt du kommer.
Att sitta i garaget med laddning på och leka med alla finesser etc. är ju en kul grej, men det är ju faktiskt också en bil.
För en miljon kan du köpa hur många elektroniska leksaker som helst.
Bilen är ju jämförbara med de allra förnämsta lyxbilarna, varför dessa lyxbilar etc. är bekväma är just för långfärder.-
Inte ens resonemanget med att ladda på Supercharger håller, då måste dessa finnas på 5 mils mellanrum, inte ens det är okey, då du måste pausa ca 30 minuter och äta Max-hamburgare varannan timma.
Ha en trevlig söndag.

MVH
Dan Persson
Varför måste superchargers finnas med 5 mils mellanrum? Räcker det inte som idag med 10-20 mils mellanrum. Funkar för mig. Det verkar som du har ett behov av att vräka ur dig ganska allvarliga felaktiga uppgifter i diverse trådar. Om det är så att du inte förstår hur saker och ting hänger ihop, så är det väl vara att fråga? Ingen här inne tar dig seriöst när du skriver att SC måste finnas var 5e mil för att det ska funka.
Sen kan det ju knappast vara Teslas fel att du har ett undermåligt elektriskt anlägg hemma? Låt en elektriker se igenom vad problemet år så kanske elektrikern hittar boven och du kan få ett stabilare nät?
Model 3-24/Polestar 3-24
Användarvisningsbild
Dan Persson
Teslaägare

Inlägg av Dan Persson »

Herr X skrev:
Dan Persson skrev:
apkungen skrev:
Som Teslaägare ska du inte behöva hålla på och räkna, men en tumregel kan vara bra att ha med dig: på ett vanligt hushållsuttag (240V 10A) som man finner överallt, får man ca. 1 mil per timma.
Om du kör till din sommarstuga, laddar på superladdarna och kommer fram med tomt batteri, så behöver du ladda X timmar för att komma tillbaka till närmaste superladdare. Om du bor i Stockholm men har sommarstuga utanför Göteborg, så är närmaste superladdare (din väg) i Ödeshög. Från Göteborg är det ca. 23 mil dit, vilket betyder att du behöver ladda i minimum 23 timmar innan du kan åka tillbaka igen. Jag hade velat fylla mer än så och hade sannolikt velat ladda i 30 timmar innan jag hade känt mig bekväm med att köra till Ödeshög.

Om du tycker att detta är för problematiskt (det kan vara svårt att åka ner till sommarstugan över helgen om du behöver ha bilen på laddning i stort sett hela tiden och inte kan använda den), så behöver du skaffa en röd trefaskontakt på sommarstället - ur en sådan får du fem gånger så mycket kräm som ur ett hushållsuttag, vilket innebär att du bara behöver ladda 6 timmar för att komma från sommarstugan till superladdaren i Ödeshög. Står du hela natten så kommer du ha helt fullt batteri när du ska åka hem igen, vilket gör att du kan göra ett snabbstopp i Ödeshög, köpa en kopp kaffe och sedan åka vidare.
Härligt åter ett konstruktivt svar, tack.
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

Nej, man ska aldrig köra till under noll för att bilen aldrig kan vara helt säker på hur mycket laddning som finns. Det mesta som teslan kan felberäkna motsvarar "zero-mile" -skyddet. det betyder att du aldrig kommer att få stopp så länge som teslan visar att du har laddning kvar men så fort du är nere på noll så kan det i teorin vara helt slut.

Björn Nyland fick nyligen stopp. Han har kört 20000mil. Det här var det första stoppet:
Skriv svar