Tesla låter andra ladda på SuC?

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

R_Edvinsson
elbilist

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Inlägg av R_Edvinsson »

fth skrev:
Frisk skrev:
A76 skrev:
Det hade varit mycket bättre att ha laddluckan höger bak. Tänk gatuparkering längs gatan, då hade laddluckan varit placerad mot trottoaren och inte ut mot gatan, bara ett exempel.
Det är ett bra argument! Samtidigt står man ju trångt på högersidan (och vissa fall både fram och bak) i många villagarage att det nog vore mycket svårt att komma åt att koppla in en laddare. Men på sidan med förardörren har man ju av naturliga orsaker normalt plats.
Jag tycker också vänster sida är den "naturliga" placeringen av laddluckan, iofs till viss del färgat av att jag kör Tesla.

Jag står ofta parkerad med begränsad plats på passagerarsidan, men jag har hittills aldrig laddat vid en stolpe vid trottoarkanten där laddlucka på passagerarsidan skulle vara bra.

Är dessa vanliga? Jag tror jag knappt någonsin har sett en sådan laddplats, jag tror mig kanske minnas att det finns ett par på Kungsholmen, men fickor där man kör/backar in är ju i stort sett allenarådande vad jag kan se.

/fth
Finns ett antal av denna typen i Stockholm.
Och mer skall det bli enligt nya direktiv.
1E2686AD-E0CC-4E48-9AF0-8F27D0FC58F6.jpeg
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Referralkod: ts.la/niklas42449

Inlägg av Niklas Z »

R_Edvinsson skrev:
Blir de vanligare måste jag skaffa en längre laddkabel, helst med vinklad kontakt så den inte sticker ut så mycket.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare

Inlägg av BrooklynS »

DanneLKPG skrev:
BrooklynS skrev:
Sedan är det inte alls så att det varit någon standard med tankpåfyllningen höger bak. Alla japanska bilar har tex vänster bak (lucka manövrerad med wire sedan 1970-talet).
Gissa varför? Japan har vänstertrafik...
Behöver inte gissa, jag vet att det är så. :)

Men poängen är att de största marknaderna för japanska tillverkare är och har varit USA och Europa där högertrafik råder.
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare

Inlägg av bonath »

MWall skrev:
Höger bak är ju där tankluckan alltid suttit på bilar som tillverkats i länder som har högertrafik. Det är logiskt för om du parkerar längs vägen så kan du tanka/ladda från sidan av vägen utan att behöva parkera mot trafiken.

Frugans Citroen C2 -04 har luckan på vänster sida.
Vår Merc. husbil har luckan på vänster sida.
Kompisens Peugeot 208 har luckan på vänster sida.
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

BrooklynS skrev:
DanneLKPG skrev:
BrooklynS skrev:
Sedan är det inte alls så att det varit någon standard med tankpåfyllningen höger bak. Alla japanska bilar har tex vänster bak (lucka manövrerad med wire sedan 1970-talet).
Gissa varför? Japan har vänstertrafik...
Behöver inte gissa, jag vet att det är så. :)

Men poängen är att de största marknaderna för japanska tillverkare är och har varit USA och Europa där högertrafik råder.

Något sånt samband verkar det inte finnas. Man anpassar mer åt sin egen hemmamarknad än vad som kanske är rimligt. Det har ju Volvo också gjort i alla tider.

En annan detalj är att europeiska bilar oftast har haft avgasröret på höger vänster sida medan japanska haft det till höger. Dvs bort från trottoaren/vägrenen.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

bonath skrev:
MWall skrev:
Höger bak är ju där tankluckan alltid suttit på bilar som tillverkats i länder som har högertrafik. Det är logiskt för om du parkerar längs vägen så kan du tanka/ladda från sidan av vägen utan att behöva parkera mot trafiken.

Frugans Citroen C2 -04 har luckan på vänster sida.
Vår Merc. husbil har luckan på vänster sida.
Kompisens Peugeot 208 har luckan på vänster sida.
Undantag finns väl alltid... Annars vore det inte regler. :D
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Inlägg av fth »

chaffis75 skrev:
Vet jag såg de på en del ställen i Tyskland (München) för ett antal år sedan. Om de fortfarande har längs gatorna vet jag inte.
Ja, det finns nog sådana lite här och var, jag har dock ladddat många gånger i Tyskland dom senaste åren och aldrig ens sett en "längs gatan"-variant i dom städer jag har besökt.

Min spaning är att dom tillhör undantagen, men dom kanske blir vanligare i takt med att infrastrukturen byggs ut?

Med den vanliga blå 7m-kabeln bör man också väl nå laddluckan på Tesla oavsett stolpens placering, kanske krävs lite kreativ kabeldragning under bil el dyl, men det bör väl funka?

Knepigare förstås om det är fast kabel, men det är ju extremt ovanligt, det har jag nog iaf aldrig sett på någon gatuladdare.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
chaffis75
elbilist

Inlägg av chaffis75 »

Stulen bild från fb, men ja hur går de när denna vill ladda på suc :D ;)
FB_IMG_1636021476209.jpg
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist

Inlägg av DanneLKPG »

chaffis75 skrev:
Stulen bild från fb, men ja hur går de när denna vill ladda på suc :D ;)
Så länge det inte är en SuC-station där du måste backa in så kommer det fungera galant.
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
VW e-UP! 36,8kWh MY20
IONIQ 5 RWD 72,6 kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jonas44573

Inlägg av jonasl »

A76 skrev:
Det hade varit mycket bättre att ha laddluckan höger bak. Tänk gatuparkering längs gatan, då hade laddluckan varit placerad mot trottoaren och inte ut mot gatan, bara ett exempel.
Det är ju bara ett problem i länder där man inte får parkera "mot trafiken". Det är väl mest i Sverige det är en dödssynd.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
chaffis75
elbilist

Inlägg av chaffis75 »

Någon som hört rapporter från Nederländerna hur de går nu när de varit öppet ett par dagar..
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Frisk skrev:
A76 skrev:
Det är ett bra argument! Samtidigt står man ju trångt på högersidan (och vissa fall både fram och bak) i många villagarage att det nog vore mycket svårt att komma åt att koppla in en laddare. Men på sidan med förardörren har man ju av naturliga orsaker normalt plats.
Jo, just det användningsfallet kan jag se och förstå att vänsterplacering blir bättre.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

Gissar att de som inte kommer intill hellre laddar nån annanstans, finns ju andra laddare …
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Niklas Z skrev:
fth skrev:
Är dessa vanliga? Jag tror jag knappt någonsin har sett en sådan laddplats, jag tror mig kanske minnas att det finns ett par på Kungsholmen, men fickor där man kör/backar in är ju i stort sett allenarådande vad jag kan se.

/fth
Här i Uppsala finns en sådan stolpe, vad jag vet den enda (Salagatan för den som undrar). För att kunna ladda där var jag tvungen att ställa bilen mot körriktningen. Just då kom två p-vakter förbi och sade att jag kommer att få böter om jag ställer mig så. Tyvärr var min laddkabel för kort, vilket gjorde att jag blev tvungen att åka till en annan plats.
Auch! Det var nära ögat! Tur du hade som slapp böter (hade det inte dykt upp P-vakter just då så hade du kanske chansat på det). :D
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Niklas Z skrev:
R_Edvinsson skrev:

Bild
Blir de vanligare måste jag skaffa en längre laddkabel, helst med vinklad kontakt så den inte sticker ut så mycket.
Har en 7,5 meters blå Mennekes i frunken, men man kanske skall specialbeställa en på 10 meter och med Teslaknapp om detta blir vanligare längs våra gator.
Senast redigerad av martinot, redigerad totalt 1 gånger.
Bild
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare

Inlägg av zyax »

fth skrev:
Frisk skrev:
A76 skrev:
Jag tycker också vänster sida är den "naturliga" placeringen av laddluckan, iofs till viss del färgat av att jag kör Tesla.

Jag står ofta parkerad med begränsad plats på passagerarsidan, men jag har hittills aldrig laddat vid en stolpe vid trottoarkanten där laddlucka på passagerarsidan skulle vara bra.

/fth
Jag står också parkerad så. Det är också därför det är irrelevant att gå på var tankluckan sitter då parkering och tankning är två olika scenarion. Däremot så underlättar ju högerplacerad laddning att man KAN ha laddning på gata i framtiden. Det är inte ett problem för mig men varför ska man vara så inskränkt att man inte kan se en framtid med detta. Nu sitter laddluckan där den sitter och skapar inte Tesla dubbla ladduttag, vilket jag inte tror så kommer det här vara så, inte mycket att hetsa upp sig för varken för Teslaägare eller andra som ska ladda på SuC som Tesla byggt!
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Referralkod: ts.la/kent 76750

Inlägg av kenjon »

DanneLKPG skrev:
Informationstavlan för testningen.

Källa:
Ingen info om kablar, förlängda/utbytta?
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå (ska säljas)
Model Y LR 2024 Midnight Cherry vit inredning
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Jag lyxade till det med en extra laddlucka även på höger sida. Tyvärr endast AC-laddning i den porten, skulle nog hellre ha DC-laddning på båda sidor om det gick.

Det är väldigt sällsynt att jag använder den högra laddporten, här var det i Köpenhamn på en E.on laddstolpe.

En till två gånger per år har jag nog använt höger sida, men flera gånger har det varit trångt på snabbladdarna och hade då varit bra med DC-laddport på båda sidorna.
Kopenhagen.jpg
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare

Inlägg av fth »

martinot skrev:
Har en 7,5 meters blå Mennekes i frunken, men man kanske skall specialbeställa en på 10 meter och med Teslaknapp om detta blir vanligare längs våra gator.
Om du är ok med att dra kabeln under bilen så räcker 7.5m oavsett var stolpen står.

/fth
Mickep

Inlägg av Mickep »

En sådan kabel kan lika väl vara dubbelt så lång. men vet aldrig när det kommer till användning. (ex om det står bilar parkerade mellan laddaren och dig). Då är det bra att ha 15 meter.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

fth skrev:
martinot skrev:
Om du är ok med att dra kabeln under bilen så räcker 7.5m oavsett var stolpen står.

/fth
Ok, bra att veta. Då klarar jag laddning med befintlig kabel i nödfall.

Det sagt så undviker jag gärna att smutsa ner kabeln genom att dra den över marken, och låter även lätt att smutsa ner kavaj eller jacka när man böjer sig ner under bilen och skall fippla med sådant. Så kommer nog ändå passa på att beställa en 10-12-meters laddkabel från Metron, och då får jag dessutom en med Teslaknapp på köpet (precis som den som sitter hemma i min Easee väggbox).
Bild
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare

Inlägg av fth »

martinot skrev:
Det sagt så undviker jag gärna att smutsa ner kabeln genom att dra den över marken[...]
Håller med, kladdig laddkabel är inte trevligt, men hur undviker man det, oavsett om man drar kabeln under eller bredvid bilen? :?

/fth
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

fth skrev:
martinot skrev:
Det sagt så undviker jag gärna att smutsa ner kabeln genom att dra den över marken[...]
Håller med, kladdig laddkabel är inte trevligt, men hur undviker man det, oavsett om man drar kabeln under eller bredvid bilen? :?

/fth
Jag inbillar mig att jag lyckats rätt väl, även i regn, genom att lägga försiktigt kabeln (utan att dra i den) på marken, och undvika ställen med mycket lera, smutspölar, eller liknande. En liten golfbollshandduk i trunken, och väskor att lägga alla kablar i, är inte heller fel.
Bild
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

fth skrev:
martinot skrev:

/fth
Finns ju sånna där elastiska spiralkablar(tappat ordet :lol: ). Då e dom ju i luften.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

taliz skrev:
fth skrev:
martinot skrev:

/fth
Finns ju sånna där elastiska spiralkablar(tappat ordet :lol: ). Då e dom ju i luften.
Själv är jag inte helt förtjust i idén även om jag aldrig provat någon. Tänker att de tar för mycket plats i frunken (har flera olika kablar och annat där redan).

Men det finns absolut, inklusive från min favorit Metron (som jag tycker gör de bästa Typ2-kablarna och portabla EVSE på marknaden).

https://eauto.si/metron-shop/product/cc ... ase-tesla/

Bild
Bild
Skriv svar