Första laddningen till 100%

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Haze
Teslaägare
Inlägg: 114
Blev medlem: 22 feb 2020 09:13

Första laddningen till 100%

Inlägg av Haze »

Hej
Nu har jag laddat min MIC LR 2021 och den kom upp i 541km, är det normalt? Trodde det skulle vara runt 580km eller?
Annars laddar jag bara till 80%.
Tesla model 3 LR Dual Motor (Midnattssilver metallic med dragkrok)
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Inlägg: 1094
Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
Referralkod: ts.la/gustav72756

Re: Första laddningen till 100%

Inlägg av Dinsdale »

Är det inte så att bilens kilometermätare visar räckvidd enligt amerikanska standarden? Den är mer realistisk än den europeiska, så den påstådda räckvidden blir kortare med det sättet att mäta.
Model 3 RWD 18" 2024
Model 3 SR+ 18" 2021
Användarvisningsbild
borgward
Teslaägare
Inlägg: 245
Blev medlem: 06 jun 2020 09:51
Ort: Stockholm

Re: Första laddningen till 100%

Inlägg av borgward »

Mitsubishi Outlander PHEV 2015
Nissan Leaf 40kWh 2018
Tesla Model 3 LR AWD 2020
Tesla Model 3 LR AWD 2023

Wokeswagen ID.5 GTX 2023
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 2220
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm

Re: Första laddningen till 100%

Inlägg av pejvic »

Det är normalt men ett tips till dig. Du skall ALLTID ladda till 100%. Läs gärna manualen
Användarvisningsbild
Christian K
Teslaägare
Inlägg: 34
Blev medlem: 25 jul 2021 13:56

Re: Första laddningen till 100%

Inlägg av Christian K »

pejvic skrev:
Det är normalt men ett tips till dig. Du skall ALLTID ladda till 100%. Läs gärna manualen
Fel. Long range har inte lfp så man skall helst inte ligga på 100% mer än nödvändigt
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare
Inlägg: 1582
Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
Ort: Södermanland

Re: Första laddningen till 100%

Inlägg av ChristerSjo »

Christian K skrev:
pejvic skrev:
Det är normalt men ett tips till dig. Du skall ALLTID ladda till 100%. Läs gärna manualen
Fel. Long range har inte lfp så man skall helst inte ligga på 100% mer än nödvändigt
Den är ju gjord i kina (MIC) och de har väl LFP batterier?
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Användarvisningsbild
pp3
Teslaägare
Inlägg: 62
Blev medlem: 15 mar 2021 10:37

Re: Första laddningen till 100%

Inlägg av pp3 »

Nej. SR+ har LFP och LR har LG 580km eller Panasonic 614km (iaf för 2021 modellerna). Sen kan ngn med bättre koll ge exakta datum för 2021 LR med LG/Panasonic batteriet.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14902
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Första laddningen till 100%

Inlägg av taliz »

Vet inte hur många sånna här trådar det finns. Hundratals?
Räckvidden på displayen har inget med WLTP att göra, utan är Teslas egna beräkning(mer jämförlig med amerikanska EPA).

Och glöm inläggen om LFP och 100%. Det gäller bara MIC SR+. Ingen LR eller P skall laddas till 100% annat än i undantagsfall.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 2220
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm

Re: Första laddningen till 100%

Inlägg av pejvic »

Sorry läste fel. Trodde det var LFP.
Ja men då är det bara det där med vila på olika nivåer då som hen behöver tänka på. Utan sentry.
C981
Inlägg: 148
Blev medlem: 07 okt 2021 19:39

Re: Första laddningen till 100%

Inlägg av C981 »

taliz skrev:
Vet inte hur många sånna här trådar det finns. Hundratals?
Räckvidden på displayen har inget med WLTP att göra, utan är Teslas egna beräkning(mer jämförlig med amerikanska EPA).

Och glöm inläggen om LFP och 100%. Det gäller bara MIC SR+. Ingen LR eller P skall laddas till 100% annat än i undantagsfall.
Nybörjarfråga men går det att ställa in så den slutar ladda vid X%?

Jag har idag ingen laddplats hemma (lär få det inom 1-2 år men tills dess) men har dels en 50kw DC med överkomligt pris i närheten, samt en 3.7 kw AC där jag kan ladda för 40kr per dygn. Så min lösning vore att använda dessa växelvis beroende på behov och tid.

LR hade ju varit trevlig pga att den skulle behövts ladda mer sällan. Å andra sidan åker jag sällan långt och SR+ batteri verkar ha sina fördelar med.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 9388
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Första laddningen till 100%

Inlägg av mikebike »

C981 skrev:
taliz skrev:
Vet inte hur många sånna här trådar det finns. Hundratals?
Räckvidden på displayen har inget med WLTP att göra, utan är Teslas egna beräkning(mer jämförlig med amerikanska EPA).

Och glöm inläggen om LFP och 100%. Det gäller bara MIC SR+. Ingen LR eller P skall laddas till 100% annat än i undantagsfall.
Nybörjarfråga men går det att ställa in så den slutar ladda vid X%?

Jag har idag ingen laddplats hemma (lär få det inom 1-2 år men tills dess) men har dels en 50kw DC med överkomligt pris i närheten, samt en 3.7 kw AC där jag kan ladda för 40kr per dygn. Så min lösning vore att använda dessa växelvis beroende på behov och tid.

LR hade ju varit trevlig pga att den skulle behövts ladda mer sällan. Å andra sidan åker jag sällan långt och SR+ batteri verkar ha sina fördelar med.
Ja, det går utmärkt att ställa laddgräns inifrån bilen.
Dessutom kan man ställa timer så att bilen är fulladdad när man skall åka. Då kan man ladda till 100% och direkt åka iväg.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 4435
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Första laddningen till 100%

Inlägg av jonasl »

Med de premisserna har du i princip samma nytta av en SR+ med LFP och en LR (som du bara vill ha laddad till 80% ca normalt sett).

På ett dygn laddar du en SR+ full med 3.7kW. Det är billigt med 40 kr, mindre än vad strömmen kostar.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
C981
Inlägg: 148
Blev medlem: 07 okt 2021 19:39

Re: Första laddningen till 100%

Inlägg av C981 »

mikebike skrev:
C981 skrev:
Nybörjarfråga men går det att ställa in så den slutar ladda vid X%?

Jag har idag ingen laddplats hemma (lär få det inom 1-2 år men tills dess) men har dels en 50kw DC med överkomligt pris i närheten, samt en 3.7 kw AC där jag kan ladda för 40kr per dygn. Så min lösning vore att använda dessa växelvis beroende på behov och tid.

LR hade ju varit trevlig pga att den skulle behövts ladda mer sällan. Å andra sidan åker jag sällan långt och SR+ batteri verkar ha sina fördelar med.
Ja, det går utmärkt att ställa laddgräns inifrån bilen.
Dessutom kan man ställa timer så att bilen är fulladdad när man skall åka. Då kan man ladda till 100% och direkt åka iväg.
Grymt!

jonasl skrev:
Med de premisserna har du i princip samma nytta av en SR+ med LFP och en LR (som du bara vill ha laddad till 80% ca normalt sett).

På ett dygn laddar du en SR+ full med 3.7kW. Det är billigt med 40 kr, mindre än vad strömmen kostar.
Tack för info, mycket uppskattat! Låter onekligen som att det är hugget som stucket, dvs fördel SR+ LFP pga priset. Man går i och för sig miste om lite extras som stereo osv men klarar mig nog fint.

Ja 40kr dygnet är parkeringsavgiften och strömmen är "gratis" vid laddtillfället, men det är kommunens så jag betalar via skattsedeln varesig jag använder eller ej, dvs lika bra att nyttja :D . Tids nog börjar den säkert kosta att använda men tills dess lär jag ha fått en här i garaget istället.

Är det skadligt att DC-ladda LFP ofta tro? Jag läste någonstans att dessa skulle vara känsligare för detta än Teslas andra batterier som tål supecharging lika bra som AC. Lyckas dock inte hitta den källan igen. Kanske var det en mardröm bara :lol:
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 4435
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Första laddningen till 100%

Inlägg av jonasl »

C981 skrev:
Är det skadligt att DC-ladda LFP ofta tro? Jag läste någonstans att dessa skulle vara känsligare för detta än Teslas andra batterier som tål supecharging lika bra som AC. Lyckas dock inte hitta den källan igen. Kanske var det en mardröm bara :lol:
Att ladda med jättehög effekt är nog sämre för de flesta batterier. Men DC i sig behöver inte vara nån fara, 50kW är inget jag skulle oroa mig för att ladda med regelbundet.

Jag gör ungefär som du tänkt just nu med vår SR+, laddar med 220v enfas över natten när jag kommit ner under 50-60%. Mest för att bilen står i vägen är den laddas.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
C981
Inlägg: 148
Blev medlem: 07 okt 2021 19:39

Re: Första laddningen till 100%

Inlägg av C981 »

jonasl skrev:
C981 skrev:
Är det skadligt att DC-ladda LFP ofta tro? Jag läste någonstans att dessa skulle vara känsligare för detta än Teslas andra batterier som tål supecharging lika bra som AC. Lyckas dock inte hitta den källan igen. Kanske var det en mardröm bara :lol:
Att ladda med jättehög effekt är nog sämre för de flesta batterier. Men DC i sig behöver inte vara nån fara, 50kW är inget jag skulle oroa mig för att ladda med regelbundet.

Jag gör ungefär som du tänkt just nu med vår SR+, laddar med 220v enfas över natten när jag kommit ner under 50-60%. Mest för att bilen står i vägen är den laddas.
Tack för ett informativt svar! Köpsuget börjar bli olidligt här :D
Användarvisningsbild
Haze
Teslaägare
Inlägg: 114
Blev medlem: 22 feb 2020 09:13

Re: Första laddningen till 100%

Inlägg av Haze »

borgward skrev:

Bra länk! :)
Tesla model 3 LR Dual Motor (Midnattssilver metallic med dragkrok)
Skriv svar