Första laddningen till 100%
Moderator: Redaktion
Hej
Nu har jag laddat min MIC LR 2021 och den kom upp i 541km, är det normalt? Trodde det skulle vara runt 580km eller?
Annars laddar jag bara till 80%.
Nu har jag laddat min MIC LR 2021 och den kom upp i 541km, är det normalt? Trodde det skulle vara runt 580km eller?
Annars laddar jag bara till 80%.
Tesla model 3 LR Dual Motor (Midnattssilver metallic med dragkrok)
- Dinsdale
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/gustav72756
Re: Första laddningen till 100%
Är det inte så att bilens kilometermätare visar räckvidd enligt amerikanska standarden? Den är mer realistisk än den europeiska, så den påstådda räckvidden blir kortare med det sättet att mäta.
Model 3 RWD 18" 2024
Model 3 SR+ 18" 2021
Nissan Leaf 40kWh 2018
Tesla Model 3 LR AWD 2020
Tesla Model 3 LR AWD 2023
Wokeswagen ID.5 GTX 2023
Det är normalt men ett tips till dig. Du skall ALLTID ladda till 100%. Läs gärna manualen
- Christian K
- Teslaägare
Fel. Long range har inte lfp så man skall helst inte ligga på 100% mer än nödvändigtpejvic skrev:Det är normalt men ett tips till dig. Du skall ALLTID ladda till 100%. Läs gärna manualen
- ChristerSjo
- Teslaägare
Den är ju gjord i kina (MIC) och de har väl LFP batterier?Christian K skrev:Fel. Long range har inte lfp så man skall helst inte ligga på 100% mer än nödvändigtpejvic skrev:Det är normalt men ett tips till dig. Du skall ALLTID ladda till 100%. Läs gärna manualen
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Nej. SR+ har LFP och LR har LG 580km eller Panasonic 614km (iaf för 2021 modellerna). Sen kan ngn med bättre koll ge exakta datum för 2021 LR med LG/Panasonic batteriet.
Vet inte hur många sånna här trådar det finns. Hundratals?
Räckvidden på displayen har inget med WLTP att göra, utan är Teslas egna beräkning(mer jämförlig med amerikanska EPA).
Och glöm inläggen om LFP och 100%. Det gäller bara MIC SR+. Ingen LR eller P skall laddas till 100% annat än i undantagsfall.
Räckvidden på displayen har inget med WLTP att göra, utan är Teslas egna beräkning(mer jämförlig med amerikanska EPA).
Och glöm inläggen om LFP och 100%. Det gäller bara MIC SR+. Ingen LR eller P skall laddas till 100% annat än i undantagsfall.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Sorry läste fel. Trodde det var LFP.
Ja men då är det bara det där med vila på olika nivåer då som hen behöver tänka på. Utan sentry.
Ja men då är det bara det där med vila på olika nivåer då som hen behöver tänka på. Utan sentry.
Nybörjarfråga men går det att ställa in så den slutar ladda vid X%?taliz skrev:Vet inte hur många sånna här trådar det finns. Hundratals?
Jag har idag ingen laddplats hemma (lär få det inom 1-2 år men tills dess) men har dels en 50kw DC med överkomligt pris i närheten, samt en 3.7 kw AC där jag kan ladda för 40kr per dygn. Så min lösning vore att använda dessa växelvis beroende på behov och tid.
LR hade ju varit trevlig pga att den skulle behövts ladda mer sällan. Å andra sidan åker jag sällan långt och SR+ batteri verkar ha sina fördelar med.
- mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Ja, det går utmärkt att ställa laddgräns inifrån bilen.C981 skrev:Nybörjarfråga men går det att ställa in så den slutar ladda vid X%?taliz skrev:Vet inte hur många sånna här trådar det finns. Hundratals?
Jag har idag ingen laddplats hemma (lär få det inom 1-2 år men tills dess) men har dels en 50kw DC med överkomligt pris i närheten, samt en 3.7 kw AC där jag kan ladda för 40kr per dygn. Så min lösning vore att använda dessa växelvis beroende på behov och tid.
LR hade ju varit trevlig pga att den skulle behövts ladda mer sällan. Å andra sidan åker jag sällan långt och SR+ batteri verkar ha sina fördelar med.
Dessutom kan man ställa timer så att bilen är fulladdad när man skall åka. Då kan man ladda till 100% och direkt åka iväg.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
- jonasl
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Med de premisserna har du i princip samma nytta av en SR+ med LFP och en LR (som du bara vill ha laddad till 80% ca normalt sett).
På ett dygn laddar du en SR+ full med 3.7kW. Det är billigt med 40 kr, mindre än vad strömmen kostar.
På ett dygn laddar du en SR+ full med 3.7kW. Det är billigt med 40 kr, mindre än vad strömmen kostar.
Model Y LR AWD 2022
Grymt!mikebike skrev:Ja, det går utmärkt att ställa laddgräns inifrån bilen.C981 skrev:Nybörjarfråga men går det att ställa in så den slutar ladda vid X%?
Dessutom kan man ställa timer så att bilen är fulladdad när man skall åka. Då kan man ladda till 100% och direkt åka iväg.
Tack för info, mycket uppskattat! Låter onekligen som att det är hugget som stucket, dvs fördel SR+ LFP pga priset. Man går i och för sig miste om lite extras som stereo osv men klarar mig nog fint.jonasl skrev:Med de premisserna har du i princip samma nytta av en SR+ med LFP och en LR (som du bara vill ha laddad till 80% ca normalt sett).
Ja 40kr dygnet är parkeringsavgiften och strömmen är "gratis" vid laddtillfället, men det är kommunens så jag betalar via skattsedeln varesig jag använder eller ej, dvs lika bra att nyttja

Är det skadligt att DC-ladda LFP ofta tro? Jag läste någonstans att dessa skulle vara känsligare för detta än Teslas andra batterier som tål supecharging lika bra som AC. Lyckas dock inte hitta den källan igen. Kanske var det en mardröm bara

- jonasl
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Att ladda med jättehög effekt är nog sämre för de flesta batterier. Men DC i sig behöver inte vara nån fara, 50kW är inget jag skulle oroa mig för att ladda med regelbundet.C981 skrev:Är det skadligt att DC-ladda LFP ofta tro? Jag läste någonstans att dessa skulle vara känsligare för detta än Teslas andra batterier som tål supecharging lika bra som AC. Lyckas dock inte hitta den källan igen. Kanske var det en mardröm bara
Jag gör ungefär som du tänkt just nu med vår SR+, laddar med 220v enfas över natten när jag kommit ner under 50-60%. Mest för att bilen står i vägen är den laddas.
Model Y LR AWD 2022
Tack för ett informativt svar! Köpsuget börjar bli olidligt härjonasl skrev:Att ladda med jättehög effekt är nog sämre för de flesta batterier. Men DC i sig behöver inte vara nån fara, 50kW är inget jag skulle oroa mig för att ladda med regelbundet.C981 skrev:Är det skadligt att DC-ladda LFP ofta tro? Jag läste någonstans att dessa skulle vara känsligare för detta än Teslas andra batterier som tål supecharging lika bra som AC. Lyckas dock inte hitta den källan igen. Kanske var det en mardröm bara
Jag gör ungefär som du tänkt just nu med vår SR+, laddar med 220v enfas över natten när jag kommit ner under 50-60%. Mest för att bilen står i vägen är den laddas.