13 elbilar under 3.000kr i månaden
Moderator: Redaktion
Re: 13 elbilar under 3.000kr i månaden
Ja, nackdelen med privatleasing var att man hela tiden fick hålla koll på skador och lämna in för att fixa. Jag hade ju tur och kunde köpa ut bilen billigt alltså nypris minus vad jag betalat i hyra. Efter det ar det ju hur skönt som helst slippa tänkare mil och slippa tänka på skador. När jag lämnade in bilen så sa bara mottagaren på KVD att det där är helt normalt för ålderdomshem mil och då hade jag ett rejält slag på framskärmen och rätt många repor.
Re: 13 elbilar under 3.000kr i månaden
LarsL skrev:Ja, nackdelen med privatleasing var att man hela tiden fick hålla koll på skador och lämna in för att fixa. Jag hade ju tur och kunde köpa ut bilen billigt alltså nypris minus vad jag betalat i hyra. Efter det ar det ju hur skönt som helst slippa tänkare mil och slippa tänka på skador. När jag lämnade in bilen så sa bara mottagaren på KVD att det där är helt normalt för ålderdomshem mil och då hade jag ett rejält slag på framskärmen och rätt många repor.
Så du är en av de som åker runt i en bil med stora skador? Jag förstår inte hur ni tänker. Man fixar väl skador i takt med att de uppstår?
- RagWal
- Teslaägare
- Inlägg: 1221
- Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
- Referralkod: ts.la/ragnar71607
Re: 13 elbilar under 3.000kr i månaden
Alla tycker och prioriterar olika. Jag tycker tex en bil ska användas och stör mig inte onödigt på en repa om jag inte själv gjort den och parkerar inte i bortre ändan av en parkering för att slippa dörruppslag. Jag kör tom automattvätt om bilen nu nödvändigtvis ska tvättas också.MWall skrev:LarsL skrev:Ja, nackdelen med privatleasing var att man hela tiden fick hålla koll på skador och lämna in för att fixa. Jag hade ju tur och kunde köpa ut bilen billigt alltså nypris minus vad jag betalat i hyra. Efter det ar det ju hur skönt som helst slippa tänkare mil och slippa tänka på skador. När jag lämnade in bilen så sa bara mottagaren på KVD att det där är helt normalt för ålderdomshem mil och då hade jag ett rejält slag på framskärmen och rätt många repor.
Så du är en av de som åker runt i en bil med stora skador? Jag förstår inte hur ni tänker. Man fixar väl skador i takt med att de uppstår?
MY LR 2022
https://trine.com/just-invested/170729
https://trine.com/just-invested/170729
Re: 13 elbilar under 3.000kr i månaden
Jo, jag är ingen perfektionist heller. Behöver inte ha en bil i utställningsskick. Men däremot kraftiga repor, parkeringsskador bucklor osv kan man ju inte åka runt med.RagWal skrev:Alla tycker och prioriterar olika. Jag tycker tex en bil ska användas och stör mig inte onödigt på en repa om jag inte själv gjort den och parkerar inte i bortre ändan av en parkering för att slippa dörruppslag. Jag kör tom automattvätt om bilen nu nödvändigtvis ska tvättas också.MWall skrev:LarsL skrev:Ja, nackdelen med privatleasing var att man hela tiden fick hålla koll på skador och lämna in för att fixa. Jag hade ju tur och kunde köpa ut bilen billigt alltså nypris minus vad jag betalat i hyra. Efter det ar det ju hur skönt som helst slippa tänkare mil och slippa tänka på skador. När jag lämnade in bilen så sa bara mottagaren på KVD att det där är helt normalt för ålderdomshem mil och då hade jag ett rejält slag på framskärmen och rätt många repor.
Så du är en av de som åker runt i en bil med stora skador? Jag förstår inte hur ni tänker. Man fixar väl skador i takt med att de uppstår?
Re: 13 elbilar under 3.000kr i månaden
Hon är en tuff brud men hade ingen chans. De hittade massor av påstådda fel och värst ansågs stenskottet vid dörren vara. 15000:- rakt ner i lurendrejerikassan. Det är flera år sedan, när privatleasing var nytt. Förhoppningsvis är dessa fasoner borta, men varken hon eller jag kommer någonsin privatleasa efter den händelsen.dstr skrev:Nja, upp till 3000 kan det kosta. 15k är dock en regelrätt blåsning.fth skrev:Det låter ju helt orimligt, en lackfirma fixar väl ett stenskott för en tiondel av den kostnaden?themax skrev:En kollega fick betala 15000 för ett stenskott vid dörren (Toyota). Så klyscha är det inte.
/fth
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD som nu passerat 15000 mil utan problem.
Re: 13 elbilar under 3.000kr i månaden
Det är ju nästan komiskt att privatleasing beskrivs som ”bekymmersfritt”. Jag känner flera stycken som privatleasat och nästan fått magsår av oro för onormalt slitage vid återlämning.
Re: 13 elbilar under 3.000kr i månaden
För det första så reagerade inte KVD gubben på skadan. Han sa att han inte ens såg den och att det nog mest var jag som störde mig på den för jag viste att den hänt.MWall skrev:LarsL skrev:Ja, nackdelen med privatleasing var att man hela tiden fick hålla koll på skador och lämna in för att fixa. Jag hade ju tur och kunde köpa ut bilen billigt alltså nypris minus vad jag betalat i hyra. Efter det ar det ju hur skönt som helst slippa tänkare mil och slippa tänka på skador. När jag lämnade in bilen så sa bara mottagaren på KVD att det där är helt normalt för ålderdomshem mil och då hade jag ett rejält slag på framskärmen och rätt många repor.
Så du är en av de som åker runt i en bil med stora skador? Jag förstår inte hur ni tänker. Man fixar väl skador i takt med att de uppstår?
Alltså att lämna in för sådana här små skador håller ju inte. Det kostar 4-6000kr varje gång och sedan är man utan bil i 2-4 veckor, det pallar jag inte. Har just haft inne Model S på en sådan vända… segt som tusan.
Jag kan dutta i med lite bättringsfärg så att det inte rostar men annars får det vara när bilen är några år och jag inte planerar att byta i när tid.
Re: 13 elbilar under 3.000kr i månaden
Nä, det var en plåga med privatleasing. Skulle jag göra det igen så hade jag viljat ha ett fast utköpspris efter leasingperioden. Då kan man ju alltid ta det om det skulle vara många över mil.Fredrik j skrev:Det är ju nästan komiskt att privatleasing beskrivs som ”bekymmersfritt”. Jag känner flera stycken som privatleasat och nästan fått magsår av oro för onormalt slitage vid återlämning.
Re: 13 elbilar under 3.000kr i månaden
Jag diskuterad privatleasing med en handlare en gång och ville också ha ett fast utköpspris efter periodens slut men det ”gick inte”. Handlaren yrade om ”skatteregler” vilket ju förstås är rent trams.LarsL skrev:Nä, det var en plåga med privatleasing. Skulle jag göra det igen så hade jag viljat ha ett fast utköpspris efter leasingperioden. Då kan man ju alltid ta det om det skulle vara många över mil.Fredrik j skrev:Det är ju nästan komiskt att privatleasing beskrivs som ”bekymmersfritt”. Jag känner flera stycken som privatleasat och nästan fått magsår av oro för onormalt slitage vid återlämning.
Med fast utköpspris skulle man ju gardera sig mot oskäliga extrakostnader.
Re: 13 elbilar under 3.000kr i månaden
Stora skador beror helt på vem som tittar. Lämnade in bilen på rekond i somras och rekondaren suckade över hur otroligt sliten och repig bilen varit. "Gick ju back på det här jobbet" Jag tyckte själv att bilen såg lätt använd ut när den lämnades in och som ny när jag hämtade den.MWall skrev:Så du är en av de som åker runt i en bil med stora skador? Jag förstår inte hur ni tänker. Man fixar väl skador i takt med att de uppstår?
Re: 13 elbilar under 3.000kr i månaden
Nackdelen är ju att "onormalt slitage" är inte definerat över huvudtaget.Fredrik j skrev:Det är ju nästan komiskt att privatleasing beskrivs som ”bekymmersfritt”. Jag känner flera stycken som privatleasat och nästan fått magsår av oro för onormalt slitage vid återlämning.
Re: 13 elbilar under 3.000kr i månaden
Ja det är ju oftast det som är problemet.Gargamel skrev:Nackdelen är ju att "onormalt slitage" är inte definerat över huvudtaget.Fredrik j skrev:Det är ju nästan komiskt att privatleasing beskrivs som ”bekymmersfritt”. Jag känner flera stycken som privatleasat och nästan fått magsår av oro för onormalt slitage vid återlämning.
Re: 13 elbilar under 3.000kr i månaden
BMW priser är ju högre ända tills och om de får in miljöbonusen, är det vanligt att den som hyr får ta den risken?
Räknar dom med att typ 30% går förlorat på 1 år så borde den extra kostnaden vara ca 1700 kr per månad dvs 4700kr. Tar det 8 månader innan dom fått pengarna har man ju betalat hela året och mer redan då, får man tillbaka pengar då varje månad i stället för att betala eller hur funkar det?
Räknar dom med att typ 30% går förlorat på 1 år så borde den extra kostnaden vara ca 1700 kr per månad dvs 4700kr. Tar det 8 månader innan dom fått pengarna har man ju betalat hela året och mer redan då, får man tillbaka pengar då varje månad i stället för att betala eller hur funkar det?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.