13 elbilar under 3.000kr i månaden

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

Screenshot_20211005-012341_Facebook.jpg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: 13 elbilar under 3.000kr i månaden

Inlägg av LarsL »

2500kr/mån kostade bara bränslet för Hyundai i20 som jag hyrde förra veckan. Den typen av bil borde vara helt och hållet död även om så klart inte 1000 mil kommer räcka för mig.

Min Leaf kostade mig 3500kr/månad totalt, vilket jag nu vet efter att ha sålt den.
R_Edvinsson
elbilist

Inlägg av R_Edvinsson »

Zalman3 skrev:
Edit…
7miljarder:-/mil i leasing + drivmedel.
(Räknar som en kratta. :oops: )

Klart det är 24-40:-/mil.

Visst är det smidigt med egen bil men för dessa kunder blir det ju nästan ohållbart att ta bilen till affären och handla.
Senast redigerad av R_Edvinsson, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare

Inlägg av Teslaspolen »

Källa på skärmdumpen?
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist

Inlägg av DanneLKPG »

R_Edvinsson skrev:
Zalman3 skrev:
70-110:-/mil i leasing + drivmedel.

Visst är det smidigt med egen bil men för dessa kunder blir det ju nästan ohållbart att ta bilen till affären och handla.
Snittet i Sverige 2020 var 1100 mil.
Vet inte varför vissa av er som kör flera tusen mil om året tror att en bil är oanvändbar eller ej behövs annars.

Jag använder min bil dagligen och hamnar runt snittet. Alla har inte 10 mil enkel väg till jobbet. För mig är det ändå värt att ha en bekväm och modern bil.
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
VW e-UP! 36,8kWh MY20
IONIQ 5 RWD 72,6 kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Inlägg av fth »

R_Edvinsson skrev:

Hur kommer du fram till dom siffrorna?

Jag får det till 24-36:-/mil i leasing :?

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

R_Edvinsson skrev:
Zalman3 skrev:

Vår andrabil, en BMW i3, rullar runt 1000 mil per år. Min fru tar den till jobbet varje arbetsdag som lärare. 4 mil per dag i ca 200 dagar = 800 mil. Sen rullar den lite på helgerna också ibland. Till mataffären, till ungarnas träningar osv. Klart smidigare med en leasad elbil för 3000:-/mån än t ex busskort.

Hade hon haft 10 mil till jobbet hade den fyllt exakt samma funktion men då hade den rullat 20 * 200 = 4000 mil.

Kostnadsmässigt tycker jag det är fel att räkna kostnaden per mil. Bilen blir ju faktiskt dyrare av att ha långt till jobbet. Man har ju bil för att den ska ta en till jobbet, affären osv. Har man då lite närmare så spelar det inte så stor roll för nyttan. Min fru vill inte cykla 2 mil enkel väg mitt i vintern ändå. Eller åka buss som med byte och allt tar en smärre evighet.

Egentligen borde vi leasa en ny i3S istället för vår gamla. Men vi är så fästa vid den efter alla år och om vi leasar en i3S i 12 månader så måste vi ju hitta på nåt annat då. I vilket fall tror jag kampanjen tog slut sista september så...
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

MG tillkommer lite avgifter och försäkring och vinterhjul så någonstans 2600-2800 plus el tror jag att vi fick det till. Ändå bra, under 35 kr/mil.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
R_Edvinsson
elbilist

Inlägg av R_Edvinsson »

fth skrev:
R_Edvinsson skrev:

Hur kommer du fram till dom siffrorna?

Jag får det till 24-36:-/mil i leasing :?

/fth
Min ekvation fastnade inte riktigt så det delades aldrig på 3år.

Mer vettiga pengar för en andrabil.
Så jag kan delvis förstå om man inte använder bilen mer.
Eldsig

Inlägg av Eldsig »

Teslaspolen skrev:
Källa på skärmdumpen?
Är det något du tvivlar över eller vill du ha källa bara för att?

Högst dagsfärska priser när det gäller leasing, så priserna kan ju faktiskt vara både högre eller lägre än dagen efter tabellen sattes samman...

Jag misstänker dock att Zalman fått den från Teknikens Värld.
https://teknikensvarld.se/nyheter/konsu ... per-manad/

Google is you friend.
//D
Dizzycap

Inlägg av Dizzycap »

Tittar seriöst på en e-208 nu.

Har hela tiden velat fram och tillbaka. ”Vill verklig ha en Model Y, men vi behöver ju knappt bil överhuvudtaget.”

Vi har en 15 år gammal fossilbil just nu och den används ju knappt alls. Så i sak är en Model Y en heeeelt orimlig kostnad. De flesta på forumet skulle nog se en 208 som en andrabil men för våra ändamål (träningar, cuper, handelslador etc.) så skulle den funka galant. Sen får man väl känna av om man tror på den till längre tjänsteresor eller till fjällresan. Å andra sidan duger knappt vår nuvarande till det heller. :)
Hyrbil ligger nära till hands för tjänsteresorna. Vi har tagit hyrbil till fjällen tidigare när vi var billösa.

Ska nog tusan provköra en e-208. 2600kr för 1500 mil om året är riktigt bra pris menar jag.
Användarvisningsbild
Credde
Teslaägare
Referralkod: ts.la/christian81643

Inlägg av Credde »

Eldsig skrev:
Teslaspolen skrev:
Källa på skärmdumpen?

Högst dagsfärska priser när det gäller leasing, så priserna kan ju faktiskt vara både högre eller lägre än dagen efter tabellen sattes samman...

Google is you friend.
//D
Det är väl bättre att TS lägger till källan i början för inte att skapa onödiga missförstånd.
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare

Inlägg av Teslaspolen »

Credde skrev:
Eldsig skrev:
Teslaspolen skrev:
Källa på skärmdumpen?

Google is you friend.
//D
Det är väl bättre att TS lägger till källan i början för inte att skapa onödiga missförstånd.
Jag tror inte Zalman skulle hitta på priser helt ur det blå, men jag läser gärna i vilket sammanhang som listan tagits fram. Alltid bra att se vart information kommer ifrån och om det kan finnas någon risk att den är vinklad eller har något syfte utöver det uppenbara.

Dessutom, så finns det större chans att en professionell tidning som exempel har rätt information än en forummedlem som skriver en lista på egen hand. Men som vi såg så trots att det verkar vara en tidning som står bakom så blir listan missvissande. Kinabilen MG saknar t.ex vinterhjul och såvida man inte tänkt sig ställa av bilen 6-7 månader om året blir siffrorna orättvisa jämfört med de som inkluderar vinterhjul.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

Teslaspolen skrev:
Jag tror inte Zalman skulle hitta på priser helt ur det blå...
Helt omöjligt är det inte. Han kan räkna med nån kinesisk subvention som försvann förra året eller nåt också. :lol:

Dock finns de där priserna på blocket.se för de som är intresserade nog att titta efter.
dfa

Inlägg av dfa »

Originalkällan är DN https://www.dn.se/motor/billigaste-elbi ... nor-manad/
Kan vara paywallad, men jag som betalar kan bekräfta att bilden kommer från den länkade artikeln.
Esterox

Inlägg av Esterox »

MWall skrev:
Teslaspolen skrev:
Helt omöjligt är det inte. Han kan räkna med nån kinesisk subvention som försvann förra året eller nåt också. :lol:

Dock finns de där priserna på blocket.se för de som är intresserade nog att titta efter.
Fast synar vi example is MG ZS EV så var det kampanjpris till 31 Augusti 2021 (eller så långt lagret räcker) Samt att det tillkommer lite avgifter på det. Så det verkar ju onekligen vara så att priserna inte stämmer längre. Att kampanjer på blocket ligger kvar är inget ovanligt för att locka in kunden för köp och sen få kunden att beställa bil som blir 1000 dyrare än vad kunden tänkt.
Användarvisningsbild
flipmac
Teslaägare

Inlägg av flipmac »

Esterox skrev:
MWall skrev:
Teslaspolen skrev:

Fast synar vi example is MG ZS EV så var det kampanjpris till 31 Augusti 2021 (eller så långt lagret räcker) Samt att det tillkommer lite avgifter på det. Så det verkar ju onekligen vara så att priserna inte stämmer längre. Att kampanjer på blocket ligger kvar är inget ovanligt för att locka in kunden för köp och sen få kunden att beställa bil som blir 1000 dyrare än vad kunden tänkt.
Fast jag får samma pris fortfarande på MG:s hemsida. Har de förlängt kampanjen?
Tesla Model Y RWD 2023 vit/svart
Esterox

Inlägg av Esterox »

flipmac skrev:
Esterox skrev:
MWall skrev:
Teslaspolen skrev:

Fast jag får samma pris fortfarande på MG:s hemsida. Har de förlängt kampanjen?
Svårt att förlänga något när man sålt slut på allt för 2021 och inväntar 2022 och anger att denna modell kommer bli dyrare.

Läser man även på hemsidan så står samma information

*Privatleasing baserat på 36 mån, 1 000 mil/år, inkl service och metalliclack, exkl uppläggnings- och aviavgift. Erbjudandet gäller tom 31 augusti 2021 med reservation för slutförsäljning. Blandad elförbrukning 18,6 kWh/100 km enligt körcykeln WLTP.
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Inlägg av RagWal »

Med räkneyxa: Ett leasingavtal som kostar 3000SEK/mån i 36 mån på en bil som kostar 450kSEK ger utan krusiduller ett restvärde på 76%.

Är det rimlig business? Tycker det verkar rätt desperata kalkyler.

En leasingbil kommer inte alls orimligt stå på 100% laddning år ut och år in. Jag skulle inte vilja köpa en sån.
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist

Inlägg av DanneLKPG »

RagWal skrev:
Med räkneyxa: Ett leasingavtal som kostar 3000SEK/mån i 36 mån på en bil som kostar 450kSEK ger utan krusiduller ett restvärde på 76%.

En leasingbil kommer inte alls orimligt stå på 100% laddning år ut och år in. Jag skulle inte vilja köpa en sån.
Flera av avtalen är på 1 år. T.ex BMW i3S i listan.
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
VW e-UP! 36,8kWh MY20
IONIQ 5 RWD 72,6 kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

RagWal skrev:

Och så det här gamla slitna klyschan om att folk inte sköter om saker som de hyr. Är folk verkligen sådana?
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Inlägg av RagWal »

MWall skrev:
RagWal skrev:

Och så det här gamla slitna klyschan om att folk inte sköter om saker som de hyr. Är folk verkligen sådana?
"Klyscha" och "Folk" vet jag inte, men jag har ett exempel från den verkliga verkligheten. Utanför gemene mans kunskapsområde och alldeles säkert inget unikt. Kan tänka mig att det inte tas som "onormalt slitage" vid återlämnandet om den stått på 100% laddning ca 99% av leasingtiden.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Inlägg av fth »

MWall skrev:
Nej, det undrar jag också, jag hör också ofta skräckhistorier om hur leasingföretag granskar lacken med lupp för att hitta tillräckligt många stenskott för att kunna skinna kunderna när dom lämnar tillbaka bilarna, men det kanske också bara är klyschor?

Annars borde just batteri-degradering vara en av de viktigaste faktorerna för leasing-företagen att kontrollera, under förutsättning att det är något som kunden kan påverka, t.ex. genom att inte utnyttja "ändlägen" 0% och 100% på batteriet.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

RagWal skrev:
MWall skrev:
RagWal skrev:

"Klyscha" och "Folk" vet jag inte, men jag har ett exempel från den verkliga verkligheten. Utanför gemene mans kunskapsområde och alldeles säkert inget unikt. Kan tänka mig att det inte tas som "onormalt slitage" vid återlämnandet om den stått på 100% laddning ca 99% av leasingtiden.

Varför skulle någon aktivt gå in och göra fel? På flera av de där modellerna går det nog inte ens att ladda 100% på riktigt. Går t ex inte på i3. Vi har laddat vår till 100% massor av gånger. Den verkar inte ha tappat nämnvärt på över 5 år.

Visst finns det idioter men de sköter inte om saker de äger heller.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

fth skrev:
MWall skrev:
Nej, det undrar jag också, jag hör också ofta skräckhistorier om hur leasingföretag granskar lacken med lupp för att hitta tillräckligt många stenskott för att kunna skinna kunderna när dom lämnar tillbaka bilarna, men det kanske också bara är klyschor?

Annars borde just batteri-degradering vara en av de viktigaste faktorerna för leasing-företagen att kontrollera, under förutsättning att det är något som kunden kan påverka, t.ex. genom att inte utnyttja "ändlägen" 0% och 100% på batteriet.

/fth

Jag vet inte, tror inte det är så vanligt att man försöker sätta dit leasingtagaren. Händer det en av hundra så blir det ju ett jävla liv. Verkar också som att folk lämnar tillbaka leasingbilar med parkeringsskador o dyl och sen blir sura när de måste betala.

Det gäller inte bara privatleasade. Kolla bara på KVD. Man blir mörkrädd när man tänker på vilka skador vissa kör runt med.
Skriv svar