MWall skrev:GreenMachine skrev:MWall skrev:Jag är sjukt besviken på nivån. På själviskheten. På bristen på insikt. Hur man kan få detta till fördelningspolitik är ju bisarrt. Ingen tvingar någon att köpa dyra elbilar. Och att kalla de under 700 tkr för skräp är ju bara löjligt.
Och nej det får inte kosta vad det kosta vill. Pengar är inte oändliga och vi kan ju inte offra allt annat för detta. Särskilt när vi är en pytteliten nation och de andra inte offrar allt. Vi ska göra vår del helt klart.
Om det är så viktigt med det här bidraget så kanske ni vill höja skatten förresten? De flesta av er har nog mycket pengar som skulle kunna betalas in som skatt och finansiera det här.

Det är klart att ingen tvingar mig att köpa en dyr elbil. Jag äger två stycken för över en miljon så jag kan köpa vilken bil jag vill men som jag skrev tidigare så blir det ju då inte en elbil utan då något annat såklart.
Jag har inga problem med att man höjer skatten på fossilbilar så kör på bara utan det jag har problem med att man nu höjer skatten för elbilar. Verkar som att du m fl glömt bort att det var hela poängen med bonus malus.
Du kanske kan peka på vilken elbil du menar att man ska köpa då om man har behov av 7 sittplatser, god lastförmåga, dragkrok och vettig range för under 700 tusen. När en?
Om bidraget på 70 tusen är förutsättningen för att du ska välja elbil så gör inte det då. Köp en fossilbil istället om du hellre vill ha det. Men nej, det kommer du ju inte göra när det väl bränner till, eller hur? Vem orkar med en sunkig vibrerande drivlina?
Du får väl köpa samma bil som du annars hade valt. Varför inte? Bidraget sänker även andrahandsvärdet så i slutänden är det inte värt många kronor för dig.
Dessutom har du redan två fina elbilar som fyller dina behov. Varför inte behålla dem tills vidare? Bilar äldre än 3 år fungerar också.
Verkar som att du medvetet vill missförstå, eller så är det helt enkelt bara så att du aldrig själv behövt ens varit i närheten av att köpa något "dyrt". Än mindre en elbil?
MWall! Du har väl ändå varit med tillräckligt på det här forumet för att veta att totalekonomin är en viktig del av beslutet? Hälften av trådarna här handlar ju om det så gör dig inte dummare än vad du är.
Som mycket annat här i livet är det såklart inte
EN faktor som spelar in när man tar beslut så lägg ner hela den där "om det står och faller med 70 tusen"-argumentationen.
Den är bara löjlig och om du tänker efter lite så fungerar du ju inte själv så heller.
Man kan ju vända på frågan istället. Hur många här i forumet hade haft/köpt en elbil om "allt var lika" ekonomiskt? En och annan fantast kanske, se 2013-2014, men jämför länder där det inte finns några som helst ekonomiska incitament. Där händer ingenting.
Så visst har det betydelse och man kan ju lika gärna hävda att om du nu har råd med en bil för 700 tusen så står det väl inte och faller med 35 tusen kronor så varför ska det vara 70 tusen och inte 35. Menar bara att det löjligt om man försöker få det till att bli något annat än vad det är dvs fördelningspolitik och billiga poänger för att locka väljare som aldrig någonsin kommer att ha råd oavsett. Billiga sosse-poäng helt enkelt som säkert går hem i Bensinupproret och på Folkets hus i Åsele men som inte har något som helst med miljön att göra.
Vad som sätter priset på en fossilbil och på en elbil är ju rätt olika som du vet? Eller? Som du vet avgörs ju en elbils pris väldigt mycket av typ och storlek på batteri, som in sin tur har väldigt stor påverkan på hur man kan använda bilen.
Så även om man nu skulle bortse från att just jag som individ kanske har råd, hur menar du att logiken att man nu kopplar bidraget till priset på bilen hänger ihop på vilket sätt skulle det vara rättvist? Trodde faktiskt att du hade bättre koll på hur elbilar fungerar och blir uppriktigt lite förvånad eftersom jag fått intrycket av du hade egen erfarenhet av det?
- Nja, vi kan bara sänka skatten för elbilar som man måste stanna och ladda hela tiden. Att kunna köra till Stockholm - Malmö utan 3 timmars extra laddstopp på vägen är den typen av lyx som rika får bekosta själva. Har du dessutom behov av dragkrok och nej och hå, mer än två barn, ja då blir det marginalskatt, förmögenhetsskatt och kanotskatt..
Det enda som detta kommer leda till är att folk kommer att köpa en Zoe för att handla och hämta barnen med och istället för en ha två bilar istället. På vilket sätt är det miljövänligt?