Paus i utbetalningar av klimatbonus

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Re: Paus i utbetalningar av klimatbonus

Inlägg av martinot »

MWall skrev:
martinot skrev:
För miljöns skull är det bättre och mer rättvist.

Kika på Norge. De har lyckats extremt väl med omställningen (till skillnad från oss i Sverige), tack vare att de ger en jämn procentuell rabatt (moms+skatt) rakt över. Oavsett pris. De diskriminerar varken mot högt eller lågt pris. Samma rabatt rakt av. Enkelt och effektivt. Bra för omställningen och miljön!

Ska vi kopiera Norge får din fru finna sig i att betala ett par hundratusen i straffskatt på sin E-klass också. Men det är ni säkert inte lika intresserade av? ;)
Jag tycker det är helt OK. Då visar man tydligt att man menar allvar med omställningen. Tror också att det skyndar på den. Det kommer även gynna oss som vill se kombi på elbilsmarknaden.

Norge har lyckats extremt väl, och är verkligen ett föregångsland på området.

Att vi i Sverige inte velat ta efter Norge är ju säkerligen en form av jantelag och NIH-fenomen.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Esterox

Inlägg av Esterox »

OfarligTesla skrev:
MWall skrev:
Det handlar inte om det. Lite högre nivå kan vi väl hålla? Bonusen är ett styrmedel som ska utnyttjas så effektivt som möjligt.
Ja, kan du inte visa varför ett tak på 700k är det mest effektiva då? Eftersom det är något du upprepar i tråden, för annars kan jag säga att 1,2 mille är det mest effektiva, eller 500k. Ingen av oss skulle ju ha speciellt mycket på fötterna dock så hur bestämmer vi vilket som är rätt?
Bilar under 500 borde inte beviljas bonus. Det är ju så billiga så alla kan köpa. Mest effektivast måste vara att ge bonus till bilar för 700+.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Esterox skrev:
OfarligTesla skrev:
MWall skrev:
Det handlar inte om det. Lite högre nivå kan vi väl hålla? Bonusen är ett styrmedel som ska utnyttjas så effektivt som möjligt.
Ja, kan du inte visa varför ett tak på 700k är det mest effektiva då? Eftersom det är något du upprepar i tråden, för annars kan jag säga att 1,2 mille är det mest effektiva, eller 500k. Ingen av oss skulle ju ha speciellt mycket på fötterna dock så hur bestämmer vi vilket som är rätt?
Bilar under 500 borde inte beviljas bonus. Det är ju så billiga så alla kan köpa. Mest effektivast måste vara att ge bonus till bilar för 700+.
Touché! :D
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

martinot skrev:
MWall skrev:
martinot skrev:

Kika på Norge. De har lyckats extremt väl med omställningen (till skillnad från oss i Sverige), tack vare att de ger en jämn procentuell rabatt (moms+skatt) rakt över. Oavsett pris. De diskriminerar varken mot högt eller lågt pris. Samma rabatt rakt av. Enkelt och effektivt. Bra för omställningen och miljön!

Ska vi kopiera Norge får din fru finna sig i att betala ett par hundratusen i straffskatt på sin E-klass också. Men det är ni säkert inte lika intresserade av? ;)
Jag tycker det är helt OK. Då visar man tydligt att man menar allvar med omställningen. Tror också att det skyndar på den. Det kommer även gynna oss som vill se kombi på elbilsmarknaden.

Att vi i Sverige inte velat ta efter Norge är ju säkerligen en form av jantelag och NIH-fenomen.
Norge hade straffskatterna på bilar långt innan elbilar ens blivit en grej. Sen kom det väl nåt norskt bolag som byggde elbilar och då ville de gynna dem. Det är liksom inte lika ädelt och nypåkommet som du verkar tro.

Ja och så har de några tusen miljarder i oljefonden i ryggen... Och betydligt mindre problem i samhället än vad vi har.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

Esterox skrev:
Ja kanske, det kan mycket väl vara det som ger nyttomax per investerad krona. Det är ju den springande punkten, ingen verkar ha gjort den grundliga analys som krävs för att faktiskt veta vad som gäller. Kanske är det helt lönlöst att ens ha bonusen alls och den borde försvinna, det vet vi inte förens man undersöker saken.

Alla som gjort någon slags analys vet att man kan ofta bli väldigt förvånad över svaren man får fram när man faktiskt undersöker saker, vår uppfattning om hur saker hänger ihop är ofta långt ifrån hur det egentligen är.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

MWall skrev:
martinot skrev:
MWall skrev:
martinot skrev:

Norge hade straffskatterna på bilar långt innan elbilar ens blivit en grej. Sen kom det väl nåt norskt bolag som byggde elbilar och då ville de gynna dem.
Absolut. Det var en industripolitisk åtgärd från början. Man ville gynna tillverkningen av den Norska elbilen Think.

Men när den lades ner så fortsatte man med samma skattebefrielser då man märkte att det hade en positiv effekt på miljön och samhället med omställningen till elbilar.

Man bara för att man startat en sak av en viss orsak, som behöver man ju inte låta bli att inte anamma ett koncept som bevisligen fungerar extremt väl.

Du menar att svenska politiker skall strunta i bra lösningar, om de inte haft "rätt historisk bakgrund", bara som en princip för att trilskas?
Bild
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

martinot skrev:
MWall skrev:
martinot skrev:
MWall skrev:
martinot skrev:

Norge hade straffskatterna på bilar långt innan elbilar ens blivit en grej. Sen kom det väl nåt norskt bolag som byggde elbilar och då ville de gynna dem.
Absolut. Det var en industripolitisk åtgärd från början. Man ville gynna tillverkningen av den Norska elbilen Think.

Men när den lades ner så fortsatte man med samma skattebefrielser då man märkte att det hade en positiv effekt på miljön och samhället med omställningen till elbilar.

Man bara för att man startat en sak av en viss orsak, som behöver man ju inte låta bli att inte anamma ett koncept som bevisligen fungerar extremt väl.

Du menar att svenska politiker skall strunta i bra lösningar, om de inte haft "rätt historisk bakgrund", bara som en princip för att trilskas?
Volvo. Tradition. Skulle vara omöjligt att införa såna regler och ändå vinna val.
Användarvisningsbild
GreenMachine
Teslaägare

Inlägg av GreenMachine »

MWall skrev:
Tar man till kommunist-anklagelser mot mig för att jag inte vill slösa på skattemedel så är man inte mycket till höger själv. Men subventioner och bidrag till en själv verkar mätas med en helt annan måttstock än subventioner och bidrag till andra helt klart. ;)

Logiken bakom att ha ett tak för hur mycket bilen får kosta är kristallklar och jag tycker inte den går att placera in på en höger-vänster skala. Det är helt enkelt dumt att ge pengar i bidrag som inte gör så stor nytta.

Så många gnälliga högermän som tycker att de blir förfördelade har jag inte sett på länge. Gråta över att man fick mindre bonus i procent räknat för att man köpte en dyrare bil?!? Som att du vore värd mer i bidrag för att du har råd att köpa en dyrare bil? Tror du har missförstått vad bonusen är till för. Det är inte kompensation för att du "betalar för mycket i skatt".
Om du bara ska vänster-trolla så kan jag tipsa om Flashback istället. Där finns det hur mycket som helst att göra.

Det var ingen som tog till några kommunist-anklagelser mot Dig, utan det var en beskrivning av resonemanget men det faktum att du tolkade det så kanske också säger något.?

Sen förstår jag inte ens vad du menar med ”subventioner och bidrag till en själv” Tror att dom flesta i den här tråden av samma åsikt som jag dvs. att det här bara är fördelningspolitik som inte har ett dugg med miljö eller omställning till fossilfritt att göra och som knappast lär vara några bidragstagare i det här landet. Så nej, jag har inte missförstått vad bonusen är till för. Jag skrev dessutom uttryckligen att jag inte hade några synpunkter på att man proportionellt sett redan idag missgynnas om man köper en dyrare bil men det valde du också att missförstå?

Sist jag kollade så var bonusen var till för att få ut fler eldrivna fordon på vägarna? Jag skulle personligen aldrig köpa en elbil under 700 tusen för att det är alla enligt min uppfattning bara skräp och som jag skrev så är detta en del till varför jag med ganska stor sannolikhet nu inte kommer att skaffa mig en ny elbil (och då har jag redan två idag) så på vilket sätt som det skulle blir fler bilar på detta sätt? En elbil är vad jag vet fortfarande en elbil, oavsett priset?.

Hade faktiskt förstått resonemanget om det var så att det nu var ett proportionerligt bidrag och 140 tusen till en dyr bil istället skulle kunna bli 70 tusen till två bilar även om jag inte heller riktigt tror att det fungerar så, men dock. 70 tusen är så vitt jag känner till ändå är 70 tusen hur man än vrider och vänder på det men du kanske har något annat sätt att räkna på?

Att inte kunna placera in ett beslut som endast har som syfte att missgynna de med högre inkomster på en ideologiskt skala är ju som ”missa” om man skulle kasta sig på golvet.
Aida

Inlägg av Aida »

Jaaa det är lite kul att svaret på alla frågor och påståenden i den här tråden stavas Volvo! Där har ni varför man lagt sig på 700 000 kr: Volvo får in några lagombilar strax under. Annars är det ju rätt högt för att vara sosselinje: du får ju en Tesla Model 3 SR för 600 - hade väl räckt som svenssonbil!? NEJ ska va Volvo!

Varför gynna laddhybrider? Volvo hade satsat rejält på sådana och hade inga elbilar då!

Varför infördes de gynnsamma reglerna om förmånsbil på 90-talet vilket gynnade stora starka bilar? Rädda Volvo och Saab!

Varför inte följa efter Norge!? Det skulle ha missgynnat Volvo! Innan elbilsreformen så hade ju Sverige betydligt stlrre, motorstarkare och dyrare bilar än genomsnittet i grannländerna…

Jag tror även att regeringen är lite rädda för att förlora alltför mkt skattepengar - bonusen tog ju slut väldigt mkt snabbare än man uppenbarligen räknat med år 2021. Därför man inför ett tak.

Personligen så anser jag att det var en miss i att ändra reglerna om förmånsbilar samt att lägga in ett bonustak om 700 k. Vi behöver ställa om snabbt! Låt det kosta vad kosta vill. 5 år till nu hade varit helt väsentligt för att locka över oss i stora grå massan. Att leasa bil genom jobbet istället för att köpa själv är mindre tröskel flr att våga skaffa elbil.
Användarvisningsbild
McFace
Teslaägare

Inlägg av McFace »

Det finns en inbyggd schizofreni i miljörörelsen.

"Vi måste rädda miljön till varje pris, ingen kostnad är för hög." -> "Kärnkraften är inte ekonoooooomisk!"

"Vi måste ställa om samhället till elbilsdrift genom subventioner." -> "Det är inte rääääättvist när de rika får delta!"

Hur ska ni ha det?
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

Jag är sjukt besviken på nivån. På själviskheten. På bristen på insikt. Hur man kan få detta till fördelningspolitik är ju bisarrt. Ingen tvingar någon att köpa dyra elbilar. Och att kalla de under 700 tkr för skräp är ju bara löjligt.

Och nej det får inte kosta vad det kosta vill. Pengar är inte oändliga och vi kan ju inte offra allt annat för detta. Särskilt när vi är en pytteliten nation och de andra inte offrar allt. Vi ska göra vår del helt klart.

Om det är så viktigt med det här bidraget så kanske ni vill höja skatten förresten? De flesta av er har nog mycket pengar som skulle kunna betalas in som skatt och finansiera det här. ;)
Användarvisningsbild
McFace
Teslaägare

Inlägg av McFace »

MWall skrev:
Jag är sjukt besviken på nivån. På själviskheten. På bristen på insikt. Hur man kan få detta till fördelningspolitik är ju bisarrt. Ingen tvingar någon att köpa dyra elbilar. Och att kalla de under 700 tkr för skräp är ju bara löjligt.

Och nej det får inte kosta vad det kosta vill. Pengar är inte oändliga och vi kan ju inte offra allt annat för detta. Särskilt när vi är en pytteliten nation och de andra inte offrar allt. Vi ska göra vår del helt klart.

Om det är så viktigt med det här bidraget så kanske ni vill höja skatten förresten? De flesta av er har nog mycket pengar som skulle kunna betalas in som skatt och finansiera det här. ;)
Resultatet av eran politik ser du på elräkningen. Den "billiga" vindkraften var visst inte så billig.

Att kalla miljöbonusen för bidrag är även det komedi på hög nivå. På en bil som kostar 700 000kr utgör enbart momsen 140 000kr vilket om du inte kände till det alltså utgör en så kallad skatt. Den som köper bilen bidrar alltså till statskassan med 140 000kr och "får" tillbaka 70 000kr i bonusen. Hur mycket av de övriga 560 000kr som är skatt är oklart, men det är nog även det en ganska smarrig summa.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

McFace skrev:
MWall skrev:

Resultatet av eran politik ser du på elräkningen. Den "billiga" vindkraften var visst inte så billig.

Att kalla miljöbonusen för bidrag är även det komedi på hög nivå. På en bil som kostar 700 000kr utgör enbart momsen 140 000kr vilket om du inte kände till det alltså utgör en så kallad skatt. Den som köper bilen bidrar alltså till statskassan med 140 000kr och "får" tillbaka 70 000kr i bonusen. Hur mycket av de övriga 560 000kr som är skatt är oklart, men det är nog även det en ganska smarrig summa.

Vadå eran politik? Jag har röstat på M i varje val sen 90-talet och är starkt kritisk mot vindkraftens förmåga till en bärande roll inom vårt energisystem vilket du kan se i kärnkraftstråden. Att jag tycker att skattepengar inte bör förslösas på ineffektiva åtgärder har i högsta grad med min politiska uppfattning att göra. Det är inte fördelningspolitik att undanta dyra elbilar från bidraget. Att välja att köpa en dyr bil är nämligen i högsta grad frivilligt. Ni som gråter över detta gör det av själviska orsaker, inte ideologiska. Det är inte vackert.

Att blanda in momsen är bara löjligt också. Staten får in lika mycket moms och skatt på drivmedel om du väljer en bensinbil också. Klart bonusen är ett bidrag. Vad är det för skillnad?
Användarvisningsbild
McFace
Teslaägare

Inlägg av McFace »

MWall skrev:

Vadå eran politik? Jag har röstat på M i varje val sen 90-talet och är starkt kritisk mot vindkraftens förmåga till en bärande roll inom vårt energisystem vilket du kan se i kärnkraftstråden. Att jag tycker att skattepengar inte bör förslösas på ineffektiva åtgärder har i högsta grad med min politiska uppfattning att göra. Det är inte fördelningspolitik att undanta dyra elbilar från bidraget. Att välja att köpa en dyr bil är nämligen i högsta grad frivilligt. Ni som gråter över detta gör det av själviska orsaker, inte ideologiska. Det är inte vackert.

Att blanda in momsen är bara löjligt också. Staten får in lika mycket moms och skatt på drivmedel om du väljer en bensinbil också. Klart bonusen är ett bidrag. Vad är det för skillnad?
Det är en skattesänkning. En skattesänkning är inte ett bidrag. Att örfila med ena handen och ge en karamell med andra gör inte karamellen till en kärlekshandling. Nettoeffekten är fortfarande en lusing.

Om staten tar 200 000kr i skatt och ger tillbaka 70 000kr är inte de 70 ett bidrag. Kalla det för vad det är, en skattesänkning.

Att undanta dyra bilar är i högsta grad fördelningspolitik. Vill du visa att det inte är det måste du kunna visa att bonusen har större effekt krona för krona på en lägre prisnivå, annars är det bara helt meningslösa spekulationer. Jag tror inte en sekund på att man gjort någon sådan analys när man tagit det här beslutet. Det stinker valtaktik lång väg.

Med det sagt håller jag med om begränsningen eftersom subventionen i hög grad fungerar som en subvention för tillverkaren, snarare än för konsumenten. Priserna hålls artificiellt höga. Vi ska inte använda skattemedel för att hålla företag under armarna.
backe

Inlägg av backe »

McFace skrev:

"Vi måste rädda miljön till varje pris, ingen kostnad är för hög." -> "Kärnkraften är inte ekonoooooomisk!"

"Vi måste ställa om samhället till elbilsdrift genom subventioner." -> "Det är inte rääääättvist när de rika får delta!"

Hur ska ni ha det?

Jag kan inte se någonstans att detta är knutet till om någon är rik? Det gäller nog alla enligt samma förutsättningar, om en bil kostar mer eller mindre än 700 000 kr så får du eller så får du inte bonus.
Däremot om någon anser sig väldigt rik så ser jag inte problemet med att man inte får en bonus på 70 000 kr om man väljer att köpa en bil för miljonbelopp.

Tror däremot att man i slutändan kan hjälpa omställningen mot elbilar genom att tvinga ner ganska kompletta bilar under 700 000 kr på samma sätt som vi har sett i många år vid 7,5-8 basbelopp, där man ofta har kunnat få fina bilar paketerade till precis detta prisläge, jag tror att vi även kommer få se detta här.

Personligen så hade jag ännu hellre sett en plan där man satt 100 000 kr i bonus för bilar under 500 000 kr och 50 000 kr för bilar under 700 000 kr, och sen att det finns en tydlig utfasningsplan för detta så att alla vet vad som kommer gälla. Jag är rätt säker på att det skulle dyka upp en vettig ID4 och kanske en M3 sr+ under 500 000 kr då?
backe

Inlägg av backe »

McFace skrev:
MWall skrev:

Det är en skattesänkning. En skattesänkning är inte ett bidrag. Att örfila med ena handen och ge en karamell med andra gör inte karamellen till en kärlekshandling. Nettoeffekten är fortfarande en lusing.

Om staten tar 200 000kr i skatt och ger tillbaka 70 000kr är inte de 70 ett bidrag. Kalla det för vad det är, en skattesänkning.

Att undanta dyra bilar är i högsta grad fördelningspolitik. Vill du visa att det inte är det måste du kunna visa att bonusen har större effekt krona för krona på en lägre prisnivå, annars är det bara helt meningslösa spekulationer. Jag tror inte en sekund på att man gjort någon sådan analys när man tagit det här beslutet. Det stinker valtaktik lång väg.

Med det sagt håller jag med om begränsningen eftersom subventionen i hög grad fungerar som en subvention för tillverkaren, snarare än för konsumenten. Priserna hålls artificiellt höga. Vi ska inte använda skattemedel för att hålla företag under armarna.

Nu kommer de 70 000 kr från en Bonus Malus, alltså är tanken att det som är straffskatt på en ICE-bil ska kunna betalas ut som bonus till en elbil, alltså ska det inte vara pengar som kommer från moms/skatt på elbilen som betalas ut.
Man undantar även billiga bilar, en elbil för 70 000 kr skulle inte kunna få 70 000 kr i bonus. Finns det alltså en agenda mot billiga bilar och fattiga människor?
Att undanta dyra bilar är i högsta grad fördelningspolitik.
Användarvisningsbild
McFace
Teslaägare

Inlägg av McFace »

backe skrev:
McFace skrev:

Hur ska ni ha det?

Jag kan inte se någonstans att detta är knutet till om någon är rik? Det gäller nog alla enligt samma förutsättningar, om en bil kostar mer eller mindre än 700 000 kr så får du eller så får du inte bonus.
Däremot om någon anser sig väldigt rik så ser jag inte problemet med att man inte får en bonus på 70 000 kr om man väljer att köpa en bil för miljonbelopp.

Tror däremot att man i slutändan kan hjälpa omställningen mot elbilar genom att tvinga ner ganska kompletta bilar under 700 000 kr på samma sätt som vi har sett i många år vid 7,5-8 basbelopp, där man ofta har kunnat få fina bilar paketerade till precis detta prisläge, jag tror att vi även kommer få se detta här.

Personligen så hade jag ännu hellre sett en plan där man satt 100 000 kr i bonus för bilar under 500 000 kr och 50 000 kr för bilar under 700 000 kr, och sen att det finns en tydlig utfasningsplan för detta så att alla vet vad som kommer gälla. Jag är rätt säker på att det skulle dyka upp en vettig ID4 och kanske en M3 sr+ under 500 000 kr då?
Det är helt uppenbarligen så argumentationen formuleras vad gäller bilar över 700tkr.

Jag håller helt med om teorin bakom din sista punkt även om jag tror att den garanterat skulle rundas med exempelvis den kanadensiska metoden. Det jag inte köper är att detta är syftet med reformen.
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare

Inlägg av dstr »

Vi behöver fler ekonomer och entrepenörer bland politikerna.

Jag har varit nära beställningsknappen på en S Plaid. Nu lutar det mer åt en M3P istället. Det blir en "förlust" för staten.

Halva momsen på M3P är 70k. Leasar man bilen till 0 i restvärde så fick man den helt momsfri.

Halva momsen på en S Plaid är 140k. Majoriteten av bilarna leasas på tre år, sen köps dom ut och momsas. I praktiken får staten ändå in 75% av momsen (slarvigt räknat baserat på 50% restvärde).

Sen har vi en rejäl skillnad i förmånsvärde.

Fortsätt med 70k till alla och tacka dom som köper dyrare bilar för extra tillskottet till staten!
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

dstr skrev:
Vi behöver fler ekonomer och entrepenörer bland politikerna.

Jag har varit nära beställningsknappen på en S Plaid. Nu lutar det mer åt en M3P istället. Det blir en "förlust" för staten.

Halva momsen på M3P är 70k. Leasar man bilen till 0 i restvärde så fick man den helt momsfri.

Halva momsen på en S Plaid är 140k. Majoriteten av bilarna leasas på tre år, sen köps dom ut och momsas. I praktiken får staten ändå in 75% av momsen (slarvigt räknat baserat på 50% restvärde).

Sen har vi en rejäl skillnad i förmånsvärde.

Fortsätt med 70k till alla och tacka dom som köper dyrare bilar för extra tillskottet till staten!

Samtidigt försvinner mindre pengar ut ur Sverige och det förbättrar vår handelsbalans. De pengar du inte bränner på din Plaid kommer säkert in i omloppet förr eller senare. Du kanske köper nåt annat momspliktigt? Ditt företag kanske går med högre vinst vilket leder till mer skatt osv osv. Jag tror alltså inte det är så stor förlust för staten. Nationalekonomi är inte samma sak som företagsekonomi.
Användarvisningsbild
GreenMachine
Teslaägare

Inlägg av GreenMachine »

MWall skrev:

Det är klart att ingen tvingar mig att köpa en dyr elbil. Jag äger två stycken för över en miljon så jag kan köpa vilken bil jag vill men som jag skrev tidigare så blir det ju då inte en elbil utan då något annat såklart.
Jag har inga problem med att man höjer skatten på fossilbilar. Kör på bara! Det jag har problem med att man nu höjer skatten för elbilar. Verkar som att du m fl glömt bort att det var hela poängen med bonus malus.

Du kanske kan peka på vilken elbil du menar att man ska köpa då om man har behov av 7 sittplatser, god lastförmåga, dragkrok och vettig range för under 700 tusen. När en?

Eftersom du skriver "har nog råd ändå" i varje inlägg så är det lite svårt att tro att du inte heller ser det som fördelningspolitik och inte miljöpolitik.
Senast redigerad av GreenMachine, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

GreenMachine skrev:
MWall skrev:

Det är klart att ingen tvingar mig att köpa en dyr elbil. Jag äger två stycken för över en miljon så jag kan köpa vilken bil jag vill men som jag skrev tidigare så blir det ju då inte en elbil utan då något annat såklart.
Jag har inga problem med att man höjer skatten på fossilbilar så kör på bara utan det jag har problem med att man nu höjer skatten för elbilar. Verkar som att du m fl glömt bort att det var hela poängen med bonus malus.

Du kanske kan peka på vilken elbil du menar att man ska köpa då om man har behov av 7 sittplatser, god lastförmåga, dragkrok och vettig range för under 700 tusen. När en?

Om bidraget på 70 tusen är förutsättningen för att du ska välja elbil så gör inte det då. Köp en fossilbil istället om du hellre vill ha det. Men nej, det kommer du ju inte göra när det väl bränner till, eller hur? Vem orkar med en sunkig vibrerande drivlina?

Du får väl köpa samma bil som du annars hade valt. Varför inte? Bidraget sänker även andrahandsvärdet så i slutänden är det inte värt många kronor för dig.

Dessutom har du redan två fina elbilar som fyller dina behov. Varför inte behålla dem tills vidare? Bilar äldre än 3 år fungerar också.
Användarvisningsbild
GreenMachine
Teslaägare

Inlägg av GreenMachine »

MWall skrev:
GreenMachine skrev:
MWall skrev:

Jag har inga problem med att man höjer skatten på fossilbilar så kör på bara utan det jag har problem med att man nu höjer skatten för elbilar. Verkar som att du m fl glömt bort att det var hela poängen med bonus malus.

Om bidraget på 70 tusen är förutsättningen för att du ska välja elbil så gör inte det då. Köp en fossilbil istället om du hellre vill ha det. Men nej, det kommer du ju inte göra när det väl bränner till, eller hur? Vem orkar med en sunkig vibrerande drivlina?

Du får väl köpa samma bil som du annars hade valt. Varför inte? Bidraget sänker även andrahandsvärdet så i slutänden är det inte värt många kronor för dig.

Dessutom har du redan två fina elbilar som fyller dina behov. Varför inte behålla dem tills vidare? Bilar äldre än 3 år fungerar också.
Verkar som att du medvetet vill missförstå, eller så är det helt enkelt bara så att du aldrig själv behövt ens varit i närheten av att köpa något "dyrt". Än mindre en elbil?
MWall! Du har väl ändå varit med tillräckligt på det här forumet för att veta att totalekonomin är en viktig del av beslutet? Hälften av trådarna här handlar ju om det så gör dig inte dummare än vad du är.
Som mycket annat här i livet är det såklart inte EN faktor som spelar in när man tar beslut så lägg ner hela den där "om det står och faller med 70 tusen"-argumentationen.

Den är bara löjlig och om du tänker efter lite så fungerar du ju inte själv så heller.

Man kan ju vända på frågan istället. Hur många här i forumet hade haft/köpt en elbil om "allt var lika" ekonomiskt? En och annan fantast kanske, se 2013-2014, men jämför länder där det inte finns några som helst ekonomiska incitament. Där händer ingenting.

Så visst har det betydelse och man kan ju lika gärna hävda att om du nu har råd med en bil för 700 tusen så står det väl inte och faller med 35 tusen kronor så varför ska det vara 70 tusen och inte 35. Menar bara att det löjligt om man försöker få det till att bli något annat än vad det är dvs fördelningspolitik och billiga poänger för att locka väljare som aldrig någonsin kommer att ha råd oavsett. Billiga sosse-poäng helt enkelt som säkert går hem i Bensinupproret och på Folkets hus i Åsele men som inte har något som helst med miljön att göra.

Vad som sätter priset på en fossilbil och på en elbil är ju rätt olika som du vet? Eller? Som du vet avgörs ju en elbils pris väldigt mycket av typ och storlek på batteri, som in sin tur har väldigt stor påverkan på hur man kan använda bilen.

Så även om man nu skulle bortse från att just jag som individ kanske har råd, hur menar du att logiken att man nu kopplar bidraget till priset på bilen hänger ihop på vilket sätt skulle det vara rättvist? Trodde faktiskt att du hade bättre koll på hur elbilar fungerar och blir uppriktigt lite förvånad eftersom jag fått intrycket av du hade egen erfarenhet av det?

- Nja, vi kan bara sänka skatten för elbilar som man måste stanna och ladda hela tiden. Att kunna köra till Stockholm - Malmö utan 3 timmars extra laddstopp på vägen är den typen av lyx som rika får bekosta själva. Har du dessutom behov av dragkrok och nej och hå, mer än två barn, ja då blir det marginalskatt, förmögenhetsskatt och kanotskatt.. :lol:

Det enda som detta kommer leda till är att folk kommer att köpa en Zoe för att handla och hämta barnen med och istället för en ha två bilar istället. På vilket sätt är det miljövänligt?
Mickep

Inlägg av Mickep »

Det är precis så det är för många, de hamnar mellan typ "rock and a hard place". En elbil som är vettig är för dyr och en bensinare är för dålig (och kostsam). (de elbilar som finns där emmellan duger inte heller).
Det finns inget alternativ, helt enkelt.
Användarvisningsbild
McFace
Teslaägare

Inlägg av McFace »

Mickep skrev:
Det är precis så det är för många, de hamnar mellan typ "rock and a hard place". En elbil som är vettig är för dyr och en bensinare är för dålig (och kostsam). (de elbilar som finns där emmellan duger inte heller).
Det är precis så.

För mig så är exempelvis en Model 3 LR lite dyrare än vad jag egentligen är bekväm med, men när jag räknar med besparingarna i bränslekostnader och bonusen så är den lilla extrakostnaden värt det eftersom det är en så fantastisk bil. Merkostnaden går på nöjeskontot.

Jag hade i efterhand kunnat nöja mig med en SR men det är lätt att säga nu när jag förstår bättre hur elbilsägande fungerar.

Hade det funnits ett tak på 700 när jag beställde är det fullt möjligt att det inte blivit någon beställning alls eftersom merkostnaden hade börjat snurra iväg långt ifrån vad jag skulle kunna prata mig själv in i och jag inte ansåg att en SR räckte för mina behov.

Det blir på en så uppriktigt larvig nivå att raljera över att man "har råd" om man ska ha en bil för över 700.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

Mickep skrev:

Så ID.4, Enyaq, Ioniq 5, i4, Polestar 2 och liknande duger inte? Varför då?
Skriv svar