Teslaspotting

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Teslaspotting

Inlägg av LarsL »

Krill skrev:
Svenssons skrev:
Krill skrev:
Var det ingen som såg mig när jag blev haffad av polisen i Arendal i fredags förmiddag? Farbror blå tyckte inte om mina tonade framrutor, han köpte inte mitt resonemang om estetisk helhet i att ha samma toning på alla rutor...
Han var mer inne på säkerheten att kunna se ut bra istället för det estetiska alltså?
Ja något åt det hållet ja. Han mumlade även något om lagar och förordningar men jag minns inte riktigt vad han sa där...
Problemet var att de kunde smyga sig på dig eftersom du inte såg något åt sidan?
Förklarade du inte att bilen var självkörande och att man i princip aldrig behövde titta ut genom rutorna?
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av e5m1r »

HelectriC skrev:
e5m1r skrev:
HelectriC skrev:
e5m1r skrev:
Själv har jag inte haft problem på de bilar där jag haft tonat fram tog dock enbart 5% det räcker gott om resten är tonat
5% är ju i stort sett ogenomträngligt, det är verkligen helt svart, så det tror jag inte du har fram. Fram är ganska vanligt att ha 70 eller 80% om man bara vill få en övergång mot bak.
Självfallet räknar jag på andra hållet så det blir 95 fram
% anger hur mycket ljus som släpps igenom, 95% betyder då att endast 5% filtreras bort. Rutorna från Tesla är självtonande till en grad som i vissa fall faktiskt överstiger 5%, så det känns inte helt relevant att lägga på en sån svag film. Men smaken är som baken, tror dock inte någon ser en 95% och definitivt inte farbror Blå.
Jag tyckte att det blev bra skillnad med dörrar stängda när även andra rutor var tonade det blev mycket mörkare än standard
Med dörren öppen så var det som det inte fanns nåt
Trötts detta åkte jag dit på besiktningen men tjafsade till mig att de skulle mäta
Självklart hadde de ingen mätutrustning på plats itan jag fick komma tillbaka efter en vecka
När de mätte var det långt ifrån godkänt så de fick tas bort
De sa att gränse är så låg att även utan nåt så är rutan oftast för tonad från fabrik
Och mycket riktigt så mätte de mina rutor utan folie och de gick inte heller genom men i och med helbilsgodkännandet så är de undantagna
Så ingen folie går genom besiktning om de mäter
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Elektrokungen
Teslaägare

Inlägg av Elektrokungen »

4st Teslor spottade i Sisjön vid ett häststall.
Ultra Red Tesla S LR Beställd 2020-12-17 Levererad 2023-05-24
Midnight Silver Model Y Lev. 2021-08-27
Blå Hyundai Ioniq Lev. 2020-11-24 SÅLD
Röd Tesla S100D Lev. 2018-08-07 SÅLD
S85, Titanium Metallic, Panoramatak, 7-sits. Lev. 2015-07-29. SÅLD
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

e5m1r skrev:

Jag tyckte att det blev bra skillnad med dörrar stängda när även andra rutor var tonade det blev mycket mörkare än standard
Med dörren öppen så var det som det inte fanns nåt
Trötts detta åkte jag dit på besiktningen men tjafsade till mig att de skulle mäta
Självklart hadde de ingen mätutrustning på plats itan jag fick komma tillbaka efter en vecka
När de mätte var det långt ifrån godkänt så de fick tas bort
De sa att gränse är så låg att även utan nåt så är rutan oftast för tonad från fabrik
Och mycket riktigt så mätte de mina rutor utan folie och de gick inte heller genom men i och med helbilsgodkännandet så är de undantagna
Så ingen folie går genom besiktning om de mäter
Vet inte om det fortfarande är så, men tidigare så kunde man välja olika färgton på mercas rutor från fabrik. Det fanns en blåton, som var betydligt mörkare än de ljusaste folierna, så det är verkligen speciellt att fabrikstoning går igenom men inte folie.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare

Inlägg av Remuz »

Såg en i eftermiddags vid tvättasjälv i Älvsjö. Smutsig bil så färg okänd. Dock vit takbox på den
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
joel80
elbilist

Inlägg av joel80 »

Krill skrev:
Var det ingen som såg mig när jag blev haffad av polisen i Arendal i fredags förmiddag? Farbror blå tyckte inte om mina tonade framrutor, han köpte inte mitt resonemang om estetisk helhet i att ha samma toning på alla rutor...

Är det inte lite dumt att tona framrutorna? Dels för att det är olagligt, dels för att det försämrar sikten för föraren, speciellt i mörker. Plus att det känns lite småjobbigt att behöva ombesiktiga bilen så fort polisen ser en... Eller besiktningsmannen för den delen.. toning får man 2:a på hos bilbesiktningen. (Med nybil klarar man sig i o för sig ett par år från besiktning...)
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
Krill
Teslaägare

Inlägg av Krill »

joel80 skrev:
Krill skrev:

Är det inte lite dumt att tona framrutorna? Dels för att det är olagligt, dels för att det försämrar sikten för föraren, speciellt i mörker. Plus att det känns lite småjobbigt att behöva ombesiktiga bilen så fort polisen ser en... Eller besiktningsmannen för den delen.. toning får man 2:a på hos bilbesiktningen. (Med nybil klarar man sig i o för sig ett par år från besiktning...)
Jo det klart att det är dumt, men det är ruskigt snyggt. Nej det försämrar inte sikten för föraren, inte vad jag har märkt i alla fall.
Model S 85 | Maj 2015 | Solid Vit | Panoramatak | Tan NG-säten | Svart Alcantarainnertak | Blank Abachiträdekor | Teknikpaket | Köldpaket | Säkerhetspaket | Breyton Spirit 21"

Model 3 - Reserverad 2016-03-31
joel80
elbilist

Inlägg av joel80 »

Tur i allafall att du slapp böter.
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Krill skrev:
Jo det klart att det är dumt, men det är ruskigt snyggt. Nej det försämrar inte sikten för föraren, inte vad jag har märkt i alla fall.
Min erfarenhet är att sikten försämras beroende på hur tonade rutorna är. Släpps 80% av ljuset igen så är det 20% som inte gör det och sikten har därmed försämrats 20%. Detta är särskilt märkbart om det redan är minskat ljus, t.ex. vid mörker eller dimma, då ögonen inte kan öppna pupillerna mer för att försöka kompensera det minskade ljusinsläppet.

Graden av toning är dock direkt relaterad till ljusinsläpp och det är ljus som gör att vi kan se.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
leiflodde
Teslaägare

Inlägg av leiflodde »

Full lastad trailer med en massa mörka skönheter möte jag nu på morgonen utanför Lödde kanske julklappar på G?
Användarvisningsbild
leiflodde
Teslaägare

Inlägg av leiflodde »

Ännu en trailer idag på Hallandsåsen bör vara till GBG
bild 1.jpg
Användarvisningsbild
Oppfinnarn
Teslaägare

Inlägg av Oppfinnarn »

leiflodde skrev:
Tomten kommer med "stora hårda" paket, men de borde vara inslagna 8-)
#Oppfinnarn went Electric 2015-10-02.... Blå Model S 70D samt ytterligare en Modell S 75D inköpt 2018-09-28 ... och efter mer än 32000 mil med elbil, varför bara ha två Tesla Model S... när man kan ha tre, så det blev en Model S AWD 2023-12-22 :) ....
Användarvisningsbild
BigDaddyT
Teslaägare

Inlägg av BigDaddyT »

Oppfinnarn skrev:
leiflodde skrev:
Tomten kommer med "stora hårda" paket, men de borde vara inslagna 8-)
Min var :-)
https://www.dropbox.com/s/zcthqloso0gkh ... 1.JPG?dl=0
- S 85D, Titanium, Panorama, NextGen, Interiör, Luftfjädring, Köldpaket (Såld)
- S LR Raven, Deep Blue, Cream interiör
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Inlägg av Franz »

leiflodde skrev:
Full lastad trailer med en massa mörka skönheter möte jag nu på morgonen utanför Lödde kanske julklappar på G?
Jag mötte även en trailer förra måndagen i Halland. D.v.s. det var alltså åtminstone leverans måndag, måndag och tisdag de senaste två veckorna. Skall vi tippa på ganska fina leveranssiffror för december i år?
Driver sajten Car.info
Användarvisningsbild
Strandnet

Inlägg av Strandnet »

Norskregad Tesla i Filipstad

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
Tesladrömmare
Användarvisningsbild
Lasse
elbilist

Inlägg av Lasse »

Körde norrut på E6 från malmö igår förmiddags. Strax utanför Malmö mötte jag först en svart model S, några minuter senare yttligare en svart model S, men det som verkligen gjorde min dag var att bara någon bil bakom andra Teslan kom en svart Roadster. Första gången jag sett på vägarna här i Sverige. Såg dock inte vart bilarna var reggade.
Användarvisningsbild
Oppfinnarn
Teslaägare

Inlägg av Oppfinnarn »

Ryktet gör gällande att Tomten uppgraderat sitt fordon för julklappsdistribution. Lyckades få en blid på farkosten så här i skymningen dagen före Dopparedagen .... 8-)
Rudolph_2j.jpg
#Oppfinnarn went Electric 2015-10-02.... Blå Model S 70D samt ytterligare en Modell S 75D inköpt 2018-09-28 ... och efter mer än 32000 mil med elbil, varför bara ha två Tesla Model S... när man kan ha tre, så det blev en Model S AWD 2023-12-22 :) ....
Användarvisningsbild
Mistafrizz
Teslaägare

Inlägg av Mistafrizz »

10 dagar hos syrran i Dubai har tyvärr resulterat i 0 Teslor - kanske inte så konstigt iof.
1 lilafolierad Fisker har jag dock sett.
Model X 90d (uttagen december 2016) - allt utom det berömda draget.

2015 Nissan Leaf Tekna
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Mistafrizz skrev:
10 dagar hos syrran i Dubai har tyvärr resulterat i 0 Teslor - kanske inte så konstigt iof.
1 lilafolierad Fisker har jag dock sett.
Har läst om en som köpte en Model S i Norge och håller på att transportera den till Dubai, vet inte om den kommit ännu.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

Oppfinnarn skrev:
Ryktet gör gällande att Tomten uppgraderat sitt fordon för julklappsdistribution. Lyckades få en blid på farkosten så här i skymningen dagen före Dopparedagen .... 8-)
Ursnyggt! :lol:
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare

Inlägg av Martinen »

Oppfinnarn skrev:
Tänkte igår på att jag skulle skapa en tråd och fråga om ni pyntat era bilar.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

Strandnet skrev:
Norskregad Tesla i Filipstad

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
Ryktet säger att det finns en svenskreggad Tesla precis utanför Filipstad just nu ;)
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Elektrokungen
Teslaägare

Inlägg av Elektrokungen »

Såg just en Model S med takbox på Olof Skötkonungsg i Skår, GBG. Den såg ut att ha färdats långt i busväder med tanke på att jag hade svårt att avgöra färgen :-)
Ultra Red Tesla S LR Beställd 2020-12-17 Levererad 2023-05-24
Midnight Silver Model Y Lev. 2021-08-27
Blå Hyundai Ioniq Lev. 2020-11-24 SÅLD
Röd Tesla S100D Lev. 2018-08-07 SÅLD
S85, Titanium Metallic, Panoramatak, 7-sits. Lev. 2015-07-29. SÅLD
Användarvisningsbild
FruDrakbana
Teslaägare

Inlägg av FruDrakbana »

En fin Tesla på en uppfart i grannbyn Härslöv...

5 dagar kvar... Sen kan ju någon annan spotta vår bil ist

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Fri SuC = http://---

Kör arvegods; Multivit ute o nattsvart inne, rejält plåttak, stålgung, gen2 säte, oblanka träimitationer, köra fort, själv o längre samt kalltsomfankit, extralampor inne o ute o en död ko som armstöd.
Användarvisningsbild
Elputte

Inlägg av Elputte »

Såg en Tesla inne i Mall of Scandinavia idag! :D
Skriv svar