Ja ni. Kommer som sagt sluta med att staterna får bygga egna laddare. Finns ingen ekonomi och ingen fungerande marknad uppenbarligen. Annars hade det inte sett ut så här.
Ja kanske de får vara som vägnätet, betalt av oss skattebetalare, kanske en ny snabbladda skatt på elbilar liknande vår vägskatt.
Ska elbilar slå på bred front så krävs bra tillgång till snabbladda även om de bara handlar om sommar resan eller skidsemestern.
Pristaket kanske kom till när ionity har satt sina priser på de sätt de har.
Ja, så är det. Hela den där statliga upphandlingsgrejen med pristak och att staten bestämmer var det ska byggas laddare har kommit till efter att några ministrar har insett att marknaden tydligen inte kan lösa detta på egen hand. Och det var nog inte bara vi elbilsägare som hade stora förhoppningar att Ionity skulle bli någon form av SuC för icke-Tesla. Det har ju helt klart inte fungerat som man hade hoppats på. Och jag förstår absolut tanken bakom detta med att staten ska bestämma. Men jag tror som sagt att det är för kortsiktigt tänkt. Precis som MWall säger, resultatet blir ju att staten bygger egna laddare som finansieras med skattepengar. Och privata aktörer har ingen chans att konkurrera med detta. Men det är kanske det som krävs. Ingen aning. Det kanske är så att det verkligen inte finns någon ekonomi i att bygga ett heltäckande laddnätverk som är självfinansierat. Inte ens i tätbefolkade länder som Tyskland. Och visst, det är ju också staten som står för utbyggnaden av vägar osv. Det kanske blir likadant.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Ja ni. Kommer som sagt sluta med att staterna får bygga egna laddare. Finns ingen ekonomi och ingen fungerande marknad uppenbarligen. Annars hade det inte sett ut så här.
Ja kanske de får vara som vägnätet, betalt av oss skattebetalare, kanske en ny snabbladda skatt på elbilar liknande vår vägskatt.
Ska elbilar slå på bred front så krävs bra tillgång till snabbladda även om de bara handlar om sommar resan eller skidsemestern.
Ja, man får väl se det så. Att laddarna blir en slags skattefinansierad infrastruktur. Tror inte det går att lösa på nåt annat sätt eftersom efterfrågan är så ojämn över året och för att betalningsviljan generellt är låg. Det räcker inte att snittkostnaden är lägre, ALLA elbilsmil måste tydligen vara billigare än den snålaste dieselbilen.
Fast något krav måste det ju finnas om ett bolag får bidrag för att sätta upp laddare. Annars blir det ju tokigt. Tänk om Tesla tar bidrag för att sätta upp laddare i Norrland och tar 8kr/kWh för laddning men erbjuder sina egna kunder laddning för hälften eller till och med gratis. Det är ju lite så Ionity har jobbat.
det står dig fritt att skaffa ett abb på ionity och ladda billigare
LarsL kör Tesla och då kan han inte skaffa ett Ionity-abonnemang som gör det billigare att ladda. Och det är där det blir tokigt. Ungefär som att ha olika priser på telefonabonnemang beroende på vilken telefon man köper: Att ringa med en Samsung är billigast hos Telia, IPhone kostar det tredubbla. Hos Telenor är det tvärtom, där är IPhone billigast, men bara de senaste modellerna. Med en äldre modell kan du inte teckna abonnemang alls. Hos Tre kostar det olika beroende på om man betalar med autogiro eller efaktura, men alltid samma pris om man äger en Huawei telefon.
Lite överdrivet såklart, men i princip är det så det ser ut på laddmarknaden idag.
Abonnemang kostar ju dessutom en hyfsad slant, man måste ladda rätt många kWh på Ionity innan totalpriset faktiskt blir lägre än "drop in"-priset.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Ja, man får väl se det så. Att laddarna blir en slags skattefinansierad infrastruktur. Tror inte det går att lösa på nåt annat sätt eftersom efterfrågan är så ojämn över året och för att betalningsviljan generellt är låg. Det räcker inte att snittkostnaden är lägre, ALLA elbilsmil måste tydligen vara billigare än den snålaste dieselbilen.
Ja jag får ju erkänna att när elbilsmilen (dvs snabb laddade mil) kostar mer än när man kör min diesel så tar de emot psykologiskt trots jag vet att snitt kostnaden på milen är så mycket lägre.
Ja jag får ju erkänna att när elbilsmilen (dvs snabb laddade mil) kostar mer än när man kör min diesel så tar de emot psykologiskt trots jag vet att snitt kostnaden på milen är så mycket lägre.
Det är klart att det är så. Man undviker att ta elbilen på långresor, och jag förstår absolut att man tar dieselbilen för dessa ändamål när den ändå står där i garaget. Det är inte bara en psykologisk tröskel. Om allt annat hade varit lika, bara en högre milkostnad för elbilen, så hade man kanske ändå tagit elbilen. Men det tar ju dessutom mycket längre tid att resa jämfört med en diesel. Man riskerar utöver det en massa stress med laddköer, trasiga laddare, sunkiga ställen att ladda på, osv osv. Man kan ju vrida och vända på det bäst man vill, men en elbil är underlägsen en diesel när man ska resa långt. Om det sedan dessutom resulterar i en högre milkostnad måste man vara en rejält inbiten elbilsentusiast om man fortfarande föredrar elbilen.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Det är klart att det är så. Man undviker att ta elbilen på långresor, och jag förstår absolut att man tar dieselbilen för dessa ändamål när den ändå står där i garaget. Det är inte bara en psykologisk tröskel. Om allt annat hade varit lika, bara en högre milkostnad för elbilen, så hade man kanske ändå tagit elbilen. Men det tar ju dessutom mycket längre tid att resa jämfört med en diesel. Man riskerar utöver det en massa stress med laddköer, trasiga laddare, sunkiga ställen att ladda på, osv osv. Man kan ju vrida och vända på det bäst man vill, men en elbil är underlägsen en diesel när man ska resa långt. Om det sedan dessutom resulterar i en högre milkostnad måste man vara en rejält inbiten elbilsentusiast om man fortfarande föredrar elbilen.
Det förutsätter ju att man har en dieselbil ståendes... Men visst, hade jag inte kört Tesla och laddat gratis så vet det fan alltså. Då hade jag nog skaffat ett diesellok. Som det är nu så används inte bilarna samtidigt särskilt ofta ändå så dieselbilen skulle inte behöva rulla särskilt många mil i veckan.
Det förutsätter ju att man har en dieselbil ståendes... Men visst, hade jag inte kört Tesla och laddat gratis så vet det fan alltså. Då hade jag nog skaffat ett diesellok. Som det är nu så används inte bilarna samtidigt särskilt ofta ändå så dieselbilen skulle inte behöva rulla särskilt många mil i veckan.
Ja vi råkar ju äga en diesel utöver elbilen..
Men min poäng är lite att vi inte vågar sälja vår diesel.. Om laddning på lång resa hade funkar bättre så skulle vi nog ägt en polestar och en liten bensin bil till pendling eller en gammal leaf.. Detta vågar jag inte riktigt idag.