https://teslamag.de/news/ausschreibung- ... veau-40207
Anbud före start: Förbundsregeringen kräver pris för elbilsladdning under dagens nivå.
Vid evenemanget på tisdagen utsåg Scheuer också det pris som elbilförare kan förvänta sig i det subventionerade tyska nätverket för första gången: 44 cent per kilowattimme är den övre gränsen, sa han. Enligt ministern innebär det att laddningskostnaderna är lägre än bränslekostnaderna för en diesel.
Maxpris för elbilsladdning i Tyskland?
Moderator: Redaktion
Maxpris för elbilsladdning i Tyskland?
Avser Tyskland.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
- TiborBlomhall
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Maxpris för elbilsladdning i Tyskland?
Allt lät bra tills sista raden.
"De 44 centen gäller dock inte för all framtid, de ska enligt Scheuer "följa energipriserna"."
Ge dem nån liten ursäkt så kommer de utnyttja den
Sätter eld i baken på Ionity iaf!

Ge dem nån liten ursäkt så kommer de utnyttja den

Bra, elbilsladdning måste vara billigare än att tanka bensin/diesel etc eftersom det tar längre tid att ladda. Äntligen någon som förstått. 5 kr/ kwh som maxpris låter vettigt, kostnaden över detta kan subventioneras av skattenetalarna tills vidare. 

- Elmil
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mats11813
Det vore ju bra om laddningspriserna kunde följa energipriserna - i Sverige kostar ju en kWh diesel bara 1:70TiborBlomhall skrev:Allt lät bra tills sista raden."De 44 centen gäller dock inte för all framtid, de ska enligt Scheuer "följa energipriserna"."
Ge dem nån liten ursäkt så kommer de utnyttja den![]()

Model 3 LR 2019 [såld]
Model Y RWD 2025
14.9 kWp solceller / 15 kWh batteri
Avgasfri sedan 2015.04.28
Model Y RWD 2025
14.9 kWp solceller / 15 kWh batteri
Avgasfri sedan 2015.04.28
Med 29 cent per kWh så är de hemma enligt migTiborBlomhall skrev:Allt lät bra tills sista raden."De 44 centen gäller dock inte för all framtid, de ska enligt Scheuer "följa energipriserna"."
Priser i Tyskland på SuC låg på 40cent/kW oftast och på något enstaka ställe på 38cent/kW.(just nu)
Detta för 2 Veckor sedan.
Fullt på en del SuC med någon enstaka Tesla som fick vänta i cirka 10min på sin tur.
Jag hade tur och tog sista platsen.
Annars var det mestadels nära 50% beläggning på de flesta ställena.
Fullt på en del SuC med någon enstaka Tesla som fick vänta i cirka 10min på sin tur.
Jag hade tur och tog sista platsen.

Bra att sätta krav på priset ut till kund om det är ju rätt. Problemet blir att högsta pris också blir lägsta pris så det kommer alltid kosta 4,40kr/kWh.
Intressant att SuC, som helt privatfinansierat nät (fram tills nu iaf. och därmed än så länge inte berörs av direktivet), är de som ligger under i pris. Viss ironi!Dexter skrev:Priser i Tyskland på SuC låg på 40cent/kW oftast och på något enstaka ställe på 38cent/kW.(just nu)
Jag hade tur och tog sista platsen.![]()

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Finns det lönsamhet vid lägre priser så kommer någon till slut utnyttja det. Nu tar man kanske bort lönsamheten helt och hållet. Vem kommer då bygga snabbladdare?
Håller med. Kan faktiskt bli kontraproduktivt med den här typen av centrala styrningar och prisregleringar av politiker (även om de är välmenande, eller till för att locka/gynna väljare/favörer).MWall skrev:Finns det lönsamhet vid lägre priser så kommer någon till slut utnyttja det. Nu tar man kanske bort lönsamheten helt och hållet. Vem kommer då bygga snabbladdare?

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
Precis. Och 44 cent i Tyskland är faktiskt inte mycket mer än priset för hushållsel som brukar ligga runt 35 cent. Skulle man ställa samma krav i Sverige så skulle snabbladdning inte kosta mer än 1:50-2:00 kr/kWh eller så.Elmil skrev:Det vore ju bra om laddningspriserna kunde följa energipriserna - i Sverige kostar ju en kWh diesel bara 1:70TiborBlomhall skrev:Allt lät bra tills sista raden."De 44 centen gäller dock inte för all framtid, de ska enligt Scheuer "följa energipriserna"."
Sätter eld i baken på Ionity iaf!![]()
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Kom ihåg att detta gäller snabbladdare som staten upphandlar. Alla andra får ta vilka ockerpriser de vill. Men det blir såklart en snedvriden konkurrens. Samtidigt är ju snabbladdning i Tyskland inte särskilt dyr, förutom hos Ionity. 44 cent skiljer sig inte avsevärt från vad det brukar kosta idag.MWall skrev:Finns det lönsamhet vid lägre priser så kommer någon till slut utnyttja det. Nu tar man kanske bort lönsamheten helt och hållet. Vem kommer då bygga snabbladdare?
Men ockerpriser hit och dit. Vill du leva i en demokrati med marknadsekonomi får du nog betala det som behövs för att företagen som bygger laddare ska gå med rimlig vinst. Att sätta maxpris är rena DDR-metoden och leder bara till stagnation. Du kan ju jämföra med svenska hyresbostäder.... Kan man inte bygga hyresbostäder med vinst så byggs inga alls. Kommer sluta med att Tyskland får bygga laddare med skattepengar.mati skrev:Kom ihåg att detta gäller snabbladdare som staten upphandlar. Alla andra får ta vilka ockerpriser de vill. Men det blir såklart en snedvriden konkurrens. Samtidigt är ju snabbladdning i Tyskland inte särskilt dyr, förutom hos Ionity. 44 cent skiljer sig inte avsevärt från vad det brukar kosta idag.MWall skrev:Finns det lönsamhet vid lägre priser så kommer någon till slut utnyttja det. Nu tar man kanske bort lönsamheten helt och hållet. Vem kommer då bygga snabbladdare?
Kan du bevisa att företagen har en vinstmarginal som är orimlig och att konkurrensen är satt ur spel så pudlar jag givetvis.
Jag börjar snart tappa tålamodet med elbilsvärlden eftersom allt handlar om bidrag och en känsla av att vi ska ha allt serverat och subventionerat. Klart att det kan behövas stöd under en övergångsperiod men hur mycket och hur länge?
Jag har inte sagt att jag tycker det är bra med ett påtvingat pristak. Jag håller helt med om att det är DDR-metoder. Men samtidigt blir jag inte förvånad. Merkel har ett förflutet som DDR-politiker, ett faktum som har glömts bort och som man inte får prata om. Tyvärr märks det ganska tydligt i väldigt många sammanhang. Men det är en annan diskussion som inte hör hemma här.MWall skrev:Men ockerpriser hit och dit. Vill du leva i en demokrati med marknadsekonomi får du nog betala det som behövs för att företagen som bygger laddare ska gå med rimlig vinst. Att sätta maxpris är rena DDR-metoden och leder bara till stagnation. Du kan ju jämföra med svenska hyresbostäder.... Kan man inte bygga hyresbostäder med vinst så byggs inga alls. Kommer sluta med att Tyskland får bygga laddare med skattepengar.mati skrev:Kom ihåg att detta gäller snabbladdare som staten upphandlar. Alla andra får ta vilka ockerpriser de vill. Men det blir såklart en snedvriden konkurrens. Samtidigt är ju snabbladdning i Tyskland inte särskilt dyr, förutom hos Ionity. 44 cent skiljer sig inte avsevärt från vad det brukar kosta idag.MWall skrev:Finns det lönsamhet vid lägre priser så kommer någon till slut utnyttja det. Nu tar man kanske bort lönsamheten helt och hållet. Vem kommer då bygga snabbladdare?
Kan du bevisa att företagen har en vinstmarginal som är orimlig och att konkurrensen är satt ur spel så pudlar jag givetvis.
Jag börjar snart tappa tålamodet med elbilsvärlden eftersom allt handlar om bidrag och en känsla av att vi ska ha allt serverat och subventionerat. Klart att det kan behövas stöd under en övergångsperiod men hur mycket och hur länge?
Håller med om er både. Påminner lite om brödköerna i forna östeuropa (fixerade brödpriser, som nästan inget bageri kunde tillverka för).

Håller med. Tyskland ligger långt före i utvecklingen och man måste reglera en marknad som är omogen inte kan reglera sig själv.
Tänk om man släppte mobilavgifter, vatten/avlopp, elnätsavgifter, mm helt fritt...
Det behövs också en tvingande lag som tvingar kommuner, fastighetsägare mm att bygga ett visst antal laddare per capita till en början för att skynda på utvecklingen. Sedan så kan man släppa det fritt när marknaden fungerar.
Kan man tvinga mackägare i glesbygd att ha E85, skogsägare att inte skövla, husägare att bygga enligt regler, mm så går nog detta att genomföra.
Tänk om man släppte mobilavgifter, vatten/avlopp, elnätsavgifter, mm helt fritt...
Det behövs också en tvingande lag som tvingar kommuner, fastighetsägare mm att bygga ett visst antal laddare per capita till en början för att skynda på utvecklingen. Sedan så kan man släppa det fritt när marknaden fungerar.
Kan man tvinga mackägare i glesbygd att ha E85, skogsägare att inte skövla, husägare att bygga enligt regler, mm så går nog detta att genomföra.
Fast något krav måste det ju finnas om ett bolag får bidrag för att sätta upp laddare. Annars blir det ju tokigt. Tänk om Tesla tar bidrag för att sätta upp laddare i Norrland och tar 8kr/kWh för laddning men erbjuder sina egna kunder laddning för hälften eller till och med gratis. Det är ju lite så Ionity har jobbat.
Problemet med ett sådant pristak är bara att det är svårt att ta bort det igen. När ska detta ske i så fall? Och hur? Eller som det redan nämnts så kommer det att höjas framöver. Men vem bestämmer detta och vilka kriterier ligger som grund för sådana prishöjningar? Nej, det luktar planekonomi för mig. Honeckers arv liksom.
Om nu staten ska bestämma nånting så är det framförallt följande:
- Val av betalmetoder, det måste gå att betala med kort, utan appar och utan abonnemang
- Förbud av random prissättning utan transparens där ingen vet vad det kostar att ladda. Det måste framgå vad en kilowattimme kostar innan man börjar ladda. Det får inte skilja massor beroende på vilken bil man köper eller vilket roamingavtal olika biltillverkare lyckas förhandla fram. Det måste regleras, precis som roaming med mobilen utomlands.
- Laddaren måste kunna leverera den effekt som operatören anger. Inte 60kW istället för 120 så som Vattenfall praktiserar
- Tillgänglighet. Här hat Tyskland faktiskt gjort rätt när de kräver att det aldrig får vara mer än 10 minuter till närmaste snabbladdare. Det är kanske inte realistiskt i Sverige, men nånting i den stilen hade jag gärna sett här också
Om nu staten ska bestämma nånting så är det framförallt följande:
- Val av betalmetoder, det måste gå att betala med kort, utan appar och utan abonnemang
- Förbud av random prissättning utan transparens där ingen vet vad det kostar att ladda. Det måste framgå vad en kilowattimme kostar innan man börjar ladda. Det får inte skilja massor beroende på vilken bil man köper eller vilket roamingavtal olika biltillverkare lyckas förhandla fram. Det måste regleras, precis som roaming med mobilen utomlands.
- Laddaren måste kunna leverera den effekt som operatören anger. Inte 60kW istället för 120 så som Vattenfall praktiserar
- Tillgänglighet. Här hat Tyskland faktiskt gjort rätt när de kräver att det aldrig får vara mer än 10 minuter till närmaste snabbladdare. Det är kanske inte realistiskt i Sverige, men nånting i den stilen hade jag gärna sett här också
det står dig fritt att skaffa ett abb på ionity och ladda billigareLarsL skrev:Fast något krav måste det ju finnas om ett bolag får bidrag för att sätta upp laddare. Annars blir det ju tokigt. Tänk om Tesla tar bidrag för att sätta upp laddare i Norrland och tar 8kr/kWh för laddning men erbjuder sina egna kunder laddning för hälften eller till och med gratis. Det är ju lite så Ionity har jobbat.
LarsL kör Tesla och då kan han inte skaffa ett Ionity-abonnemang som gör det billigare att ladda. Och det är där det blir tokigt. Ungefär som att ha olika priser på telefonabonnemang beroende på vilken telefon man köper: Att ringa med en Samsung är billigast hos Telia, IPhone kostar det tredubbla. Hos Telenor är det tvärtom, där är IPhone billigast, men bara de senaste modellerna. Med en äldre modell kan du inte teckna abonnemang alls. Hos Tre kostar det olika beroende på om man betalar med autogiro eller efaktura, men alltid samma pris om man äger en Huawei telefon.Gargamel skrev:det står dig fritt att skaffa ett abb på ionity och ladda billigareLarsL skrev:Fast något krav måste det ju finnas om ett bolag får bidrag för att sätta upp laddare. Annars blir det ju tokigt. Tänk om Tesla tar bidrag för att sätta upp laddare i Norrland och tar 8kr/kWh för laddning men erbjuder sina egna kunder laddning för hälften eller till och med gratis. Det är ju lite så Ionity har jobbat.
Lite överdrivet såklart, men i princip är det så det ser ut på laddmarknaden idag.
Partiellt trams. Att Merkel har sin bakgrund i öst nämns ofta, speciellt under Joachim Gaucks presidenttid - det att såväl förbundskansler som presidenten var gamla DDR-medborgare och dissidenter. Nu läser jag inte tyska medier, men i Sverige såväl som i Storbritannien är det sällan onämnt. Därmed inte sagt att pristak är en god idé, men som ryssarna säger "den som betalar kusken bestämmer färdvägen".mati skrev:Jag har inte sagt att jag tycker det är bra med ett påtvingat pristak. Jag håller helt med om att det är DDR-metoder. Men samtidigt blir jag inte förvånad. Merkel har ett förflutet som DDR-politiker, ett faktum som har glömts bort och som man inte får prata om. Tyvärr märks det ganska tydligt i väldigt många sammanhang. Men det är en annan diskussion som inte hör hemma här.MWall skrev:Men ockerpriser hit och dit. Vill du leva i en demokrati med marknadsekonomi får du nog betala det som behövs för att företagen som bygger laddare ska gå med rimlig vinst. Att sätta maxpris är rena DDR-metoden och leder bara till stagnation. Du kan ju jämföra med svenska hyresbostäder.... Kan man inte bygga hyresbostäder med vinst så byggs inga alls. Kommer sluta med att Tyskland får bygga laddare med skattepengar.mati skrev:Kom ihåg att detta gäller snabbladdare som staten upphandlar. Alla andra får ta vilka ockerpriser de vill. Men det blir såklart en snedvriden konkurrens. Samtidigt är ju snabbladdning i Tyskland inte särskilt dyr, förutom hos Ionity. 44 cent skiljer sig inte avsevärt från vad det brukar kosta idag.MWall skrev:Finns det lönsamhet vid lägre priser så kommer någon till slut utnyttja det. Nu tar man kanske bort lönsamheten helt och hållet. Vem kommer då bygga snabbladdare?
El-ioniq sedan 2018.
Det håller jag med om. Men man skulle ju kunnat gjort en bra uppstyrning kring detta, utan statliga prisregleringar.LarsL skrev:Fast något krav måste det ju finnas om ett bolag får bidrag för att sätta upp laddare. Annars blir det ju tokigt. Tänk om Tesla tar bidrag för att sätta upp laddare i Norrland och tar 8kr/kWh för laddning men erbjuder sina egna kunder laddning för hälften eller till och med gratis. Det är ju lite så Ionity har jobbat.
Tex. att de inte får skilja priserna mellan olika kunder beroende på vilka bilar de har, men utan att ange ett pristak. Då löser ju den fria konkurrensen priserna utan problem.

Skattebetalarna (alltså vi då)?Fader J skrev:Partiellt trams. Att Merkel har sin bakgrund i öst nämns ofta, speciellt under Joachim Gaucks presidenttid - det att såväl förbundskansler som presidenten var gamla DDR-medborgare och dissidenter. Nu läser jag inte tyska medier, men i Sverige såväl som i Storbritannien är det sällan onämnt. Därmed inte sagt att pristak är en god idé, men som ryssarna säger "den som betalar kusken bestämmer färdvägen".mati skrev:Jag har inte sagt att jag tycker det är bra med ett påtvingat pristak. Jag håller helt med om att det är DDR-metoder. Men samtidigt blir jag inte förvånad. Merkel har ett förflutet som DDR-politiker, ett faktum som har glömts bort och som man inte får prata om. Tyvärr märks det ganska tydligt i väldigt många sammanhang. Men det är en annan diskussion som inte hör hemma här.MWall skrev:Men ockerpriser hit och dit. Vill du leva i en demokrati med marknadsekonomi får du nog betala det som behövs för att företagen som bygger laddare ska gå med rimlig vinst. Att sätta maxpris är rena DDR-metoden och leder bara till stagnation. Du kan ju jämföra med svenska hyresbostäder.... Kan man inte bygga hyresbostäder med vinst så byggs inga alls. Kommer sluta med att Tyskland får bygga laddare med skattepengar.mati skrev:Kom ihåg att detta gäller snabbladdare som staten upphandlar. Alla andra får ta vilka ockerpriser de vill. Men det blir såklart en snedvriden konkurrens. Samtidigt är ju snabbladdning i Tyskland inte särskilt dyr, förutom hos Ionity. 44 cent skiljer sig inte avsevärt från vad det brukar kosta idag.MWall skrev:Finns det lönsamhet vid lägre priser så kommer någon till slut utnyttja det. Nu tar man kanske bort lönsamheten helt och hållet. Vem kommer då bygga snabbladdare?

Pristaket kanske kom till när ionity har satt sina priser på de sätt de har.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Ja ni. Kommer som sagt sluta med att staterna får bygga egna laddare. Finns ingen ekonomi och ingen fungerande marknad uppenbarligen. Annars hade det inte sett ut så här.