Förboka din Ioniq 5

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Klintan »

Aida skrev:

Men till Easee ingår inte typ 2 kabel. Och nu inte till bilen heller alltså… Suck… Det här elbilsäventyret blir bara dyrare och dyrare
De flesta återförsäljare av Easee erbjuder även typ2-kabel, tar du det i samma köp får du 50%.
Inser att jag behöver en extra typ2 om det inte följer med, har boxen på fel sida i garaget, befintlig kabel räcker nog inte.
Elbilist sedan 2014
heldiggrisen
elbilist

Inlägg av heldiggrisen »

Aida skrev:
Eldsig skrev:
Klintan skrev:
Om det bara är något för nödladdning i reserv kanske det duger med en enkel laddare, ser ut som att den är utan jfb? Finns billigare på kinasiter. Ska den användas oftare finns det nog bättre alternativ.
https://cdon.se/fordon/barbar-11kw-8a-1 ... 5dc0e1.jpg[/img]
Typ en sådan fast med endast shuko medföljer enligt min kontakt.

Vanlig typ2-kabel får man skaffa själv om man inte lyckas förhandla till sig en sådan.

Men till Easee ingår inte typ 2 kabel. Och nu inte till bilen heller alltså… Suck… Det här elbilsäventyret blir bara dyrare och dyrare
Du kan jo fråga om att få köpa I5 till normalpris, då kan du säkert förhandla dig till en gratis typ2.

Lite som HelectriC skrev, svensk I5 är så aggressivt prisat, att man får försöka ta igen något på tillbehöret.

Allt i allt så tror jag man kommer mycket bra ut ekonomisk om man får haffat en I5 till kampanjpris, även om man får lägga ett par tusen spänn på en sladd.

Äger du bilen i 8 år, så kommer kampanjrabatten täcka laddsladd, laddbox på väggen, gummimattor, lastgaller, årsavgift Ionity samt serviceavtal. Tveksamt om man kan förhandla sig till det efter kampanjen är slut.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Klintan skrev:
Aida skrev:

De flesta återförsäljare av Easee erbjuder även typ2-kabel, tar du det i samma köp får du 50%.
Inser att jag behöver en extra typ2 om det inte följer med, har boxen på fel sida i garaget, befintlig kabel räcker nog inte.
En jäkla tur att Ioniq5 har ladduttaget på samma sida som e-Golfen, för där sitter en laddbox med kort sladd. Det var också därför jag måste ha två laddluckor på e-tron. Den på vänster sida hade nämligen inte funkat. :)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Aida

Inlägg av Aida »

heldiggrisen skrev:
Aida skrev:
Eldsig skrev:
Klintan skrev:
Om det bara är något för nödladdning i reserv kanske det duger med en enkel laddare, ser ut som att den är utan jfb? Finns billigare på kinasiter. Ska den användas oftare finns det nog bättre alternativ.
https://cdon.se/fordon/barbar-11kw-8a-1 ... 5dc0e1.jpg[/img]
Typ en sådan fast med endast shuko medföljer enligt min kontakt.

Vanlig typ2-kabel får man skaffa själv om man inte lyckas förhandla till sig en sådan.

Du kan jo fråga om att få köpa I5 till normalpris, då kan du säkert förhandla dig till en gratis typ2.

Lite som HelectriC skrev, svensk I5 är så aggressivt prisat, att man får försöka ta igen något på tillbehöret.

Allt i allt så tror jag man kommer mycket bra ut ekonomisk om man får haffat en I5 till kampanjpris, även om man får lägga ett par tusen spänn på en sladd.

Äger du bilen i 8 år, så kommer kampanjrabatten täcka laddsladd, laddbox på väggen, gummimattor, lastgaller, årsavgift Ionity samt serviceavtal. Tveksamt om man kan förhandla sig till det efter kampanjen är slut.
Det var ju väldigt insiktsfullt skrivet… Så pga att de har en kampanjrabatt så ska man vara tacksam och ej gnälla över att självklara saker inte ingår. Saker som man förutsatte ingå. Som du ser på det så ska kampanjrabatten ätas upp av sånt som ska ingå. Grattis! Jo men du har rätt! Jag ska genast gå ner till återförsäljaren och be om att de tar bort rabatten och sen begära att få självklara saker inkluderade… Du tror inte att det var just rabatten som gjorde att jag och många andra slog till på bilen…

Jag antar att du är en Hyundaiförsäljare som uttrycker dig så. Eller en bitter norrman som tycker att bilarna är alltför billiga jämfört med Norge?

Man kan inte utlova ett kampanjpris på en sak och sen smyga in att självklara saker tagits bort samt göra tillbehör ockerdyra eller minska serviceintervallet. Då är det inte en kampanjrabatt utan falsk marknadsföring… Come on! :roll:
jurand
elbilist

Inlägg av jurand »

Så är det lite med kampanjer och rabatter nu förtiden tyvärr.

Nu får jag bilen som förmånsbil men visst jag antog också att det ingick. Men men….
Hyundai Ioniq 5 1st Edition RWD
Cyber Grey
heldiggrisen
elbilist

Inlägg av heldiggrisen »

Aida skrev:

Det var ju väldigt insiktsfullt skrivet… Så pga att de har en kampanjrabatt så ska man vara tacksam och ej gnälla över att självklara saker inte ingår. Saker som man förutsatte ingå. Som du ser på det så ska kampanjrabatten ätas upp av sånt som ska ingå. Grattis! Jo men du har rätt! Jag ska genast gå ner till återförsäljaren och be om att de tar bort rabatten och sen begära att få självklara saker inkluderade… Du tror inte att det var just rabatten som gjorde att jag och många andra slog till på bilen…

Jag antar att du är en Hyundaiförsäljare som uttrycker dig så. Eller en bitter norrman som tycker att bilarna är alltför billiga jämfört med Norge?

Man kan inte utlova ett kampanjpris på en sak och sen smyga in att självklara saker tagits bort samt göra tillbehör ockerdyra eller minska serviceintervallet. Då är det inte en kampanjrabatt utan falsk marknadsföring… Come on! :roll:
Förlåt, ser nu att inlägget kan läsas annat än ironisk :oops:
Jag har I5 på en mycket kort shortlist, mest pga priset, och jag förstår Hyundai mycket väl att man önskar att "strippa" bilen för så mycket som möjligt för att nå det priset.

Som en annan på forumet skrev: "det man förlorar på på gungorna får man ta igen på karusellen."

Det jag försökte si var att även om en sladd till 2000kr inte följer med, så finns det imho ingen bil som kan konkurrera med I5 på pris.

Fördelen med att man får köpa sladd, och putte rabatten i fickan, är att man kan köpa exakt den sladden man behöver.

Oftast följer det med 5 meter, jag behöver minst 7, och då tar jag heller en rabatt på 2000kr än en sladd. Det var så jag menade, förlåt om det kom ut som jag var bitter.

Nej, jag jobbar inte för Hyundai, och jag bor i Sverige, men har kanske svårt att ordlägga mig på ett sätt som gör att jag inte framstår bitter.

Sen kan det vara så att typ2 ingår, men det verkar inte så eftersom typ2 sladd ligger under tillvalslistan på hemsidan.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Jag håller med om att det är dåligt att självklara saker inte ingår. Just en typ2 laddsladd och även en 3-fas UMC tycker jag är självklart. Det får man alltså köpa till, och då blir bilen plötsligt inte så billig längre. Tyvärr måste man ju ta med allt detta i totalkalkylen, även service och sånt.
Men å andra sidan får jag erkänna att jag har dålig koll på vad som ingår när man t.ex. köper en ID4. Ingår typ2-sladd och 3-fas UMC i den? Eller är det samma där? Bådadera ingick i min e-tron, men den kostade å andra sidan 600kkr mer. Jag får ju två maxade Ioniq 5 för det priset plus en begagnad diesel. Man får väl se det så.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

mati skrev:
Jag håller med om att det är dåligt att självklara saker inte ingår. Just en typ2 laddsladd och även en 3-fas UMC tycker jag är självklart. Det får man alltså köpa till, och då blir bilen plötsligt inte så billig längre. Tyvärr måste man ju ta med allt detta i totalkalkylen, även service och sånt.
Men å andra sidan får jag erkänna att jag har dålig koll på vad som ingår när man t.ex. köper en ID4. Ingår typ2-sladd och 3-fas UMC i den? Eller är det samma där? Bådadera ingick i min e-tron, men den kostade å andra sidan 600kkr mer. Jag får ju två maxade Ioniq 5 för det priset plus en begagnad diesel. Man får väl se det så.
ingår 3-fas till någon elbil nu för tiden?
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
R_Edvinsson
elbilist

Inlägg av R_Edvinsson »

HelectriC skrev:
mati skrev:
Volkswagen levererade en 6m kabel till min ID4.
Otroligt tunn variant dessutom trots samma kabelarea som min andra.

Och oavsett hur mycket rabatt de må ge så anser jag att en kabel SKALL ligga i bilen.
Just en laddkabel måste ju anses som en vital del till en elbil.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

HelectriC skrev:
mati skrev:
Menar du UMC:n eller vad det nu heter hos andra tillverkare? Ja, som sagt. Audi skickar med en sådan. Både med schuko och trefas.
Fuji
elbilist

Inlägg av Fuji »

Ber om ursäkt för min okunskap. När behövs en 3-fas UMC sladd? Har det att göra med att man ska kunna ladda bilen vid laddplatser som ej har typ2 anslutning?
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Fuji skrev:
Ber om ursäkt för min okunskap. När behövs en 3-fas UMC sladd? Har det att göra med att man ska kunna ladda bilen vid laddplatser som ej har typ2 anslutning?
Ja, om du vill ladda i ett vanligt trefasuttag. Eller i ett blått 16A-enfasuttag som finns på campingar och så. Behovet av en sådan manick minskar förvisso allt eftersom fler typ-2 laddstolpar sätts upp. Förr i tiden har jag använt min 3-fas UMC hela tiden, nu är det i princip aldrig nödvändigt längre. Men det beror också på att jag inte längre har samma körvanor.
Det är hursomhelst mycket betryggande att veta att vilket 3-fassuttag som helst kan vara räddaren i nöden.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

mati skrev:
Fuji skrev:
Ja, om du vill ladda i ett vanligt trefasuttag. Eller i ett blått 16A-enfasuttag som finns på campingar och så. Behovet av en sådan manick minskar förvisso allt eftersom fler typ-2 laddstolpar sätts upp. Förr i tiden har jag använt min 3-fas UMC hela tiden, nu är det i princip aldrig nödvändigt längre. Men det beror också på att jag inte längre har samma körvanor.
Det är hursomhelst mycket betryggande att veta att vilket 3-fassuttag som helst kan vara räddaren i nöden.
Jag laddar mera på rött 3-fasuttag än TYP2.
Hotell, skolor, kommunen, företag, hus på landet och jordbruk har ofta ett 3-fasuttag att tillgå.
Men visst, TYP2 stolparna blir allt fler, men det behövs väldigt många fler.

Fler och fler bilköpare väljer en elbil. Men utbyggnadstakten för laddstolpar hänger inte med.

Krävs 10 000 laddpunkter.
Bara för att klara dagens behov skulle mer än 10 000 laddstolpar behöva byggas, enligt organisationen.
Bristen är som störst i Stockholm och Uppsala. Jämtland ligger bäst till följt av Gotland.
– Det krävs enorma satsningar i det publika laddnätet. Laddbara bilar ska inte vara en möjlighet bara för dem som bor i eget hus och kan ladda hemma,
i så fall kommer vi som samhälle aldrig att kunna välja bort fossila drivmedel, säger Caroline Drabe.
https://www.vibilagare.se/nyheter/nya-s ... par-saknas
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Fuji
elbilist

Inlägg av Fuji »

Fick precis reda på att min bil är i Wallhamn och genomgår där en extra rostskyddsbehandling (hålrumsvax + portförsegling). Leverans beräknas om två veckor :)
Apråpå rostskyddsbehandling. Jag brukar behålla mina bilar i 6-8 år och jag har alltid kostat på dem en Dinitrol behandling. Har ingen koll på huruvida Hyundai
generellt har ett hyfsat rostskydd från fabrik. I Göteborgsområdet får man räkna med 7 kSEK för en rostskyddsbehandling. Jag vet att Tesla
har en rabiat inställning och där förverkar man sin garanti om man rostskyddar bilen, trots att man kunnat se skräckexempel på rostens framfart främst på Model 3 bilar.
Skickade ett mejl till Hyundai Sverige för drygt en vecka sedan men fortfarande inget svar. Någon annan som funderat på att rostskyddsbehandla sin Ioniq 5?
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Jag fick precis besked att statusen på min bil (1st RWD) är okänd och att den kommer levereras tidigast i oktober. Ingen vet nånting konkret. Man börjar bli lite less på detta.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

I Norge rostskyddsbehandlas alla i5, men det är kanske inte samma i Sverige?
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tessi19
elbilist
Kontakt:

Inlägg av Tessi19 »

mati skrev:
Jag fick precis besked att statusen på min bil (1st RWD) är okänd och att den kommer levereras tidigast i oktober. Ingen vet nånting konkret. Man börjar bli lite less på detta.
Same here :(
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

mati skrev:
Då får man alltså skaffa nån typ av 3-fas UMC. Vad rekommenderas då? Helst nåt som inte kostar massor.
Japp, det är kanon att ha med i frunken/trunken!

Gillar denna som tar mycket liten plats, och är extremt smidig (ingen klumpig box mitt på kabeln):

https://eauto.si/metron-shop/product/ty ... a-3-phase/

Bild
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

martinot skrev:
mati skrev:
Då får man alltså skaffa nån typ av 3-fas UMC. Vad rekommenderas då? Helst nåt som inte kostar massor.

Gillar denna som tar mycket liten plats, och är extremt smidig (ingen klumpig box mitt på kabeln):

Bild
Den var ju stilig, ingen klump eller nåt :) såg först fel och trodde du länkade till en typ2 eftersom jag inte såg just klumpen som ofta är på 3-fas kablar.
Model 3-24/Polestar 3-24
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

mati skrev:
Jag har tyvärr ingen Tesla UMC. Visste inte ens att den fungerar för andra bilar än Tesla.
Typ2 är standard inom EU, och Tesla har alltid kört med det sedan start (var med i standardkommité).

Det enda som är special är Tesla-knappen som bara fungerar för Tesla (för att öppna lucka, och avbryta laddning), men den stör inget för andra bilar, och inget man behöver brys sig om.

Men normalt har man inte kvar någon, då Tesla vill ha de med vid inbyte av bilen (de var väldigt tydliga att både Mennekes Typ2-kabel och Tesla UMC skulle vara med vid inlämning/försäljning).

Är nog bara de som sålt privat, eller via andra bilhandlare som inte checkar detta, som kunnat ha kvar sådan utrustning (som normalt tillhör och följer med bilen).
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

HelectriC skrev:

Den var ju stilig, ingen klump eller nåt :) såg först fel och trodde du länkade till en typ2 eftersom jag inte såg just klumpen som ofta är på 3-fas kablar.
Tack!

Jo, det är klart den mest praktiska mobila UMC som jag hittat på marknaden. :)

Tar extremt liten plats, och man slipper att klumpen påfrestar kontakten när den tynger kabeln (som min Tesla UMC och många andra).

En annan fördel är man undviker en klump som kan hamna i vattenpölar på marken vi laddning utomhus och vid regn (även om alla rekommenderar att undvika regn, inklusive Metron, så är det inte alltid så lätt i praktiken att planera för det).

Har använt min i över två år, och supernöjd med den.

Finns även utan JFB (bra extra skydd, men inte krav om du redan har JFB till CEE-uttaget, som det skall vara), och även i svart.

Bild
Bild
heldiggrisen
elbilist

Inlägg av heldiggrisen »

Själv föredrar jag att stödja svensk näringsliv, det lättar också garantiärenden.

https://evconnect.se/products/tesla-lad ... abel-paket

Funkar på icke-Tesla också.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

HelectriC skrev:

Nej, normalt ingår inte en 3-fas portabel EVSE för de flesta elbilar skulle jag säga (finns säkert några få undantag). Även Tesla har slutat med 3-fas UMC (tyvärr).

Det som majoriteten (skulle tippa 9/10 av alla elbilar, men har inte exakt data, så ta det som uppskattning) brukar komma med är en stycken 3-fas Typ2-kabel (för att ladda på väggbox hemma, eller uttag på stan). och en stycken mobil 1-fas portabel EVSE (med Schuko för vanliga eluttag).

Så känns som du fick precis det som är standard på marknaden med din elbil. Varken mer eller mindre.
Bild
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

heldiggrisen skrev:
Själv föredrar jag att stödja svensk näringsliv, det lättar också garantiärenden.

https://evconnect.se/products/tesla-lad ... abel-paket

Funkar på icke-Tesla också.
Köpte faktiskt min därifrån också (finns även hos många andra svenska ÅF), men då fanns inte det fina kompletta paketet som du länkar till.

Riktigt bra paket du länkar till! Hade helt klart gått för det om det funnits när jag köpte min (våren 2019 så fanns det inte lika många alternativ).

Bra service och leverans fick jag dock av EV Connect (de hjälpte mig att beställa en längre variant än standard)! :)
Bild
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

martinot skrev:
mati skrev:

Bild
Tack för den. :)
Skriv svar