Jo, batteritekniken utvecklas i en rasande takt. Vi är enbart i början av S-kurvan av utvecklingen av BEV. Räkna med nära noll värde om 10 år när batteritekniken och BEV tagit stora tekniska språng framåt.Stabby skrev:Ja jag är personligen inte den typen som byter saker ofta då jag ser ofta på saker att "varför fixa det som funkar?" Stilen. Bortsett från mobiltelefon då jag bara blir förbannad när batteriet inte klarar en arbetsdagmartinot skrev:Skall du äga bilen väldigt länge, säg 10-15 år, så tror jag att du kan bortse från andrahandsvärdet i ekvationen (sätt det till 0, eller nära).![]()
Kanske är smartast att tänka så istället, att tänka att bilen är värd 0 när jag är klar med den
Du kan inte tänka som på ICE-tiden där teknikutvecklingen sedan decennium bakåt planat ut, och varit relativt modest. Där är 10 år inte lika stort på den långsamt utvecklande fossilbilssidan.
På BEV-sidan så kommer det bli mer som med mobiltelefonutvecklingen. Hur många kör med en 10 år gammal mobiltelefon idag?
Jag skulle absolut räkna med värde 0:- om 10-15 år. Får du mot förmodan en back öl för den så får det vara ett oväntat plus då.