Brukar verkligen analytiker fästa någon större vikt vid robotaxis? Det är väl endast ARK som gör det?fth skrev:Så kan det förstås bli, det skulle dock vara ett gigantiskt misslyckande för Tesla, och för Elon personligen.Fredrik j skrev:Min kommentar baseras på att jag inte tror att man kommer kunna hoppa in full i baksätet på av dagens Teslor och bli körd på Teslas ansvar. Det betyder inte att jag missuppfattat vad man har ambitionen att göra.
Jag tror FSD kommer utvecklas till ett avancerat förarhjälpmedel som förmodligen kommer kräva att föraren mycket sällan kommer behöva gripa in.
En ansenlig andel av många analytikers riktkurs av TSLA består av spekulationer runt framtida intäkter av FSD, robotaxi etc, så det vore ett gigantiskt avbräck även ekonomiskt om man skulle erkänna sig besegrade i detta projekt.
Kursen skulle nog gå ned med 50-90% omedelbart om Elon sade rakt ut att det inte kommer att hända.
/fth
Waymo har redan ett fungerande robotaxinätverk idag även om det är i liten skala. Tesla kommer högst troligen kunna lansera något liknande inom några år. Frågan är bara hur stor utrullningen kommer vara. Det känns inte som att Tesla vill göra en mindre utrullning i ett begränsat område som Waymo utan målet är antagligen att göra det i en större storstadsregion där man genast kan generera stora intäkter.