FSD Beta är imponerande!

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Kategoriregler
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Jordad »

fth skrev:
Fredrik j skrev:
Min kommentar baseras på att jag inte tror att man kommer kunna hoppa in full i baksätet på av dagens Teslor och bli körd på Teslas ansvar. Det betyder inte att jag missuppfattat vad man har ambitionen att göra.
Jag tror FSD kommer utvecklas till ett avancerat förarhjälpmedel som förmodligen kommer kräva att föraren mycket sällan kommer behöva gripa in.
Så kan det förstås bli, det skulle dock vara ett gigantiskt misslyckande för Tesla, och för Elon personligen.

En ansenlig andel av många analytikers riktkurs av TSLA består av spekulationer runt framtida intäkter av FSD, robotaxi etc, så det vore ett gigantiskt avbräck även ekonomiskt om man skulle erkänna sig besegrade i detta projekt.

Kursen skulle nog gå ned med 50-90% omedelbart om Elon sade rakt ut att det inte kommer att hända.

/fth
Brukar verkligen analytiker fästa någon större vikt vid robotaxis? Det är väl endast ARK som gör det?

Waymo har redan ett fungerande robotaxinätverk idag även om det är i liten skala. Tesla kommer högst troligen kunna lansera något liknande inom några år. Frågan är bara hur stor utrullningen kommer vara. Det känns inte som att Tesla vill göra en mindre utrullning i ett begränsat område som Waymo utan målet är antagligen att göra det i en större storstadsregion där man genast kan generera stora intäkter.
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Jordad skrev:
fth skrev:
Fredrik j skrev:
Min kommentar baseras på att jag inte tror att man kommer kunna hoppa in full i baksätet på av dagens Teslor och bli körd på Teslas ansvar. Det betyder inte att jag missuppfattat vad man har ambitionen att göra.
Jag tror FSD kommer utvecklas till ett avancerat förarhjälpmedel som förmodligen kommer kräva att föraren mycket sällan kommer behöva gripa in.
Så kan det förstås bli, det skulle dock vara ett gigantiskt misslyckande för Tesla, och för Elon personligen.

En ansenlig andel av många analytikers riktkurs av TSLA består av spekulationer runt framtida intäkter av FSD, robotaxi etc, så det vore ett gigantiskt avbräck även ekonomiskt om man skulle erkänna sig besegrade i detta projekt.

Kursen skulle nog gå ned med 50-90% omedelbart om Elon sade rakt ut att det inte kommer att hända.

/fth
Brukar verkligen analytiker fästa någon större vikt vid robotaxis? Det är väl endast ARK som gör det?

Waymo har redan ett fungerande robotaxinätverk idag även om det är i liten skala. Tesla kommer högst troligen kunna lansera något liknande inom några år. Frågan är bara hur stor utrullningen kommer vara. Det känns inte som att Tesla vill göra en mindre utrullning i ett begränsat område som Waymo utan målet är antagligen att göra det i en större storstadsregion där man genast kan generera stora intäkter.
Frågan är ju vem som ska få dom stora intäkterna? Alla verkar ju inkassera dom till sig själv.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Inlägg av fth »

Jordad skrev:
Det är fler som har det med, dock inte med samma vikt som ARK.

Det jag syftar på är att om Tesla/Elon skulle erkänna sig besegrade i denna extremt prestigefyllda fråga så tror jag att stor del av förtroendet för Tesla även i övrigt skulle försvinna.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare

Inlägg av Jordad »

fth skrev:
Larofo skrev:
Jag tror och hoppas att Tesla avgår med "segern".
Det tror jag faktiskt också på, delvis beroende på det enorma försprånget man har i form av gigantiska dataset för träning av NN, ingen annan aktör är i närheten.

Jag är bara lite skeptisk till det kategoriska avfärdandet av andra sensorer, det känns lite trångsynt, men det är säkert pga min bristande insikt, jag är helt säker på att Tesla har samlat ihop den absolut främsta expertisen på området.

/fth
Ja, jag hoppas också att man inte tar beslut utifrån prestige.

Radar avfärdar man väl först efter att ha försökt utveckla för den under flera års tid? Det är väl snarare ett gott tecken att man ändrar strategi i takt med att erfarenheten växer.
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare

Inlägg av Jordad »

fth skrev:
Jordad skrev:
Det är fler som har det med, dock inte med samma vikt som ARK.

Det jag syftar på är att om Tesla/Elon skulle erkänna sig besegrade i denna extremt prestigefyllda fråga så tror jag att stor del av förtroendet för Tesla även i övrigt skulle försvinna.

/fth
Många har FSD revenue med mest som en extra inkomstkälla från att sälja paketet. Piper Sandler har gjort prognoser för robotaxis vet jag men de är väldigt konservativa.

Ps. Morgan Stanley: https://wccftech.com/tesla-robotaxi-val ... nley-uber/
Senast redigerad av Jordad, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare

Inlägg av fth »

Jordad skrev:
Radar avfärdar man väl först efter att ha försökt utveckla för den under flera års tid? Det är väl snarare ett gott tecken att man ändrar strategi i takt med att erfarenheten växer.
Jag hoppas också det, det händer dock massor även inom detta område, t.ex. tekniker för att öka både precision, räckvidd, och upplösning genom att använda två eller fler radar-sensorer i tandem.

Jag är också helt säker på att Teslas FSD-team är mycket bättre än mig på detta, men jag tror också att Elon har ett enormt personligt inflytande över alla delar av Tesla.

Säger han att radar/lidar/IR etc är skit så är det nog inte så många som hävdar motsatsen, iaf inte utan att vara extremt säkra på sin sak, och det är det ju svårt att vara i detta mycket komplexa område.

/fth
Användarvisningsbild
Larofo
Teslaägare

Inlägg av Larofo »

Zalman3 skrev:
Munro tror på IR-teknik.
Aaa, den hade jag inte sett. Thanx!
Snacka om att såga battery swap och lidar jäms med fotknölarna. :D
Tesla har provat battery swap och kommit fram till att BS är BS.
Jag håller med. BS är inte fullt lika tokigt som elvägar men nästan.
VoltAmpere

Inlägg av VoltAmpere »

Först ut är väl Las Vegas loopen?
Oroväckande på demon att man var tvungen att använda förare.
Det är ju bland de enklaste fallen att lösa, att följa två perfekta linjer i en tunnel, inga filer, ingen sidotrafik...
Kunde man, men fick inte? Isf., varför?

Samtidigt är ju detta skarpt läge inom kort, kommer man behöva ha förare blir det nog mycket badwill för Tesla och dessutom böter om man inte håller lovad kapacitet.
Användarvisningsbild
Larofo
Teslaägare

Inlägg av Larofo »

fth skrev:
Larofo skrev:
Jag tror och hoppas att Tesla avgår med "segern".
Det tror jag faktiskt också på, delvis beroende på det enorma försprånget man har i form av gigantiska dataset för träning av NN, ingen annan aktör är i närheten.

Jag är bara lite skeptisk till det kategoriska avfärdandet av andra sensorer, det känns lite trångsynt, men det är säkert pga min bristande insikt, jag är helt säker på att Tesla har samlat ihop den absolut främsta expertisen på området.

/fth
Rent spontant och utan att tänka djupare på det så håller jag med, andra sensorer
verkar vettigt. Hängslen och livrem är i många sammanhang bra.
Men hur ofta använder jag personligen hängslen. :D
Tänk om alla här, både "FSD förnekare" och vi som är väldigt positivt inställda
till FSD kunde få spendera en vecka med Karpathy och FSD-gänget och få
ta del av kunskapen och företagshemligheterna dom besitter.
Tror att skeptikerna skulle bli färre då.
Allt är förhoppningsvis bara en fråga om tid.
Och inte allt för lång tid.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare

Inlägg av fth »

Larofo skrev:
Tänk om alla här, både "FSD förnekare" och vi som är väldigt positivt inställda till FSD kunde få spendera en vecka med Karpathy och FSD-gänget och få ta del av kunskapen och företagshemligheterna dom besitter.
Vi (och dom ;) ) fick ju det på "Autonomy Day" 2019, kanske inga riktiga företagshemligheter, men betydligt mer insikter iaf än vad man fått tidigare.

Tyvärr sprack som vanligt alla tidplaner dom presenterade rejält, så dom flesta (inkl jag) är nog rätt luttrade vad gäller Elons prognoser :D
FSD.jpg
/fth
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Risken är ju att Elon gömmer sig lite bakom det där med myndigheternas godkännande.
Är det den allmänna uppfattningen att vi skulle ha dagens, rullande ModelS och Model3 förvandlade till robotaxis om det bara tilläts från myndigheterna?
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

fth skrev:
Larofo skrev:
Tänk om alla här, både "FSD förnekare" och vi som är väldigt positivt inställda till FSD kunde få spendera en vecka med Karpathy och FSD-gänget och få ta del av kunskapen och företagshemligheterna dom besitter.
Vi (och dom ;) ) fick ju det på "Autonomy Day" 2019, kanske inga riktiga företagshemligheter, men betydligt mer insikter iaf än vad man fått tidigare.

Tyvärr sprack som vanligt alla tidplaner dom presenterade rejält, så dom flesta (inkl jag) är nog rätt luttrade vad gäller Elons prognoser :D
FSD.jpg
/fth
För mig var den största insikten då att det skulle ta mycket, mycket längre tid... Jag tyckte Elon var ganska dålig på att dölja hur otroligt komplext han hade insett att det hela var, med alla svanshändelser som måste hanteras.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Larofo
Teslaägare

Inlägg av Larofo »

fth skrev:
Larofo skrev:

FSD.jpg
/fth
Jorå, Tesla delar med sig mycket info, vilket jag gillar.
Men det är nog bara toppen på isberget.
Det skulle vara oerhört intressant att få "prao" lite med FSD-nerdarna.

Jag tycker inte man ska fokusera så mycket på tidsplaner och "förseningar"
när det gäller Tesla och Elon.
Bättre att faktiskt uppskatta det som blir resultatet av Elons tidsoptimism
och optimism överlag samt orädda sätt att driva sina bolag.
Jag tycker det är helt jävla amaaazing det som hittills uppnåtts.
wing

Inlägg av wing »

fth skrev:
Jag hoppas också det, det händer dock massor även inom detta område, t.ex. tekniker för att öka både precision, räckvidd, och upplösning genom att använda två eller fler radar-sensorer i tandem.

Jag är också helt säker på att Teslas FSD-team är mycket bättre än mig på detta, men jag tror också att Elon har ett enormt personligt inflytande över alla delar av Tesla.

Säger han att radar/lidar/IR etc är skit så är det nog inte så många som hävdar motsatsen, iaf inte utan att vara extremt säkra på sin sak, och det är det ju svårt att vara i detta mycket komplexa område.

/fth
Det är väl helt uppenbart att Tesla valde sensorer efter vad som var möjligt att bygga in i alla bilar 2016, utan att förstöra bilarnas utseende.

Dock är Tesla inte ensamma om att bygga FSD på kameror, även svenska Arriver (avknoppning från Autoliv) gör det. Mobileye borde också göra det. Dessa företag har ju alltid jobbat med kamerabaserade lösningar för säkerhet och assistans. Till skillnad från robotföretag som ofta har utgått från lidar-sensorer för att automatisera saker i mer kontrollerad miljö (t ex få robotar att kör runt i ett lager), för att sedan försöka automatisera bilkörning med samma teknik.
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

wing skrev:
fth skrev:

/fth
Det är väl helt uppenbart att Tesla valde sensorer efter vad som var möjligt att bygga in i alla bilar 2016, utan att förstöra bilarnas utseende.

Dock är Tesla inte ensamma om att bygga FSD på kameror, även svenska Arriver (avknoppning från Autoliv) gör det. Mobileye borde också göra det. Dessa företag har ju alltid jobbat med kamerabaserade lösningar för säkerhet och assistans. Till skillnad från robotföretag som ofta har utgått från lidar-sensorer för att automatisera saker i mer kontrollerad miljö (t ex få robotar att kör runt i ett lager), för att sedan försöka automatisera bilkörning med samma teknik.
Hur hade radar eller lusar påverkat utseendet på bilarna 2016?
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Lusar, eller löss, hade nog varit förödande för designen... ;) :lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Bjelke skrev:
Lusar, eller löss, hade nog varit förödande för designen... ;) :lol:
Skyller på telefonens självskrivande funktioner. Lidar skulle det vara. Märkligt att man hela tiden måste övervaka tekniken…
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare

Inlägg av fth »

Fredrik j skrev:
Märkligt att man hela tiden måste övervaka tekniken…
Där fick du till det ;)

/fth
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

hooked skrev:
Att ha flera källor att förlita sig på låter bra i teorin, men i praktiken kanske det är precis tvärtom? Desto fler kockar? Kan det inte vara så att ett väldigt välutvecklat system, vision i detta fallet, kanske är bättre än flera olika källor som på pappret är bra, men tillsammans skapar förvirring och leder till sämre beslut?
Stämmer att Sensor Fusion är ett extremt komplext och svårt område att få till på ett tillförlitligt sätt (men bra i just de scenarion där det väl fungerar).
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

fth skrev:
Fredrik j skrev:

/fth
Full självkörning (AD L4/L5) kommer absolut hända. Är bara en fråga om tillräckligt med resurser och tillräckligt många år (gissar på de första om ca. 8 år).
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare

Inlägg av Jordad »

martinot skrev:
Full självkörning (AD L4/L5) kommer absolut hända. Är bara en fråga om tillräckligt med resurser och tillräckligt många år (gissar på de första om ca. 8 år).
Inte om 8 år. Vi har redan full självkörning idag. Sök på "Waymo ride" på Youtube och det finns massor med exempel på människor som använder Waymos helt självkörande bilar. Det är begränsat till ett visst område men alla lösningar kommer vara begränsade under en lång tid framöver. Människor kommer använda det ändå eftersom det är billigt och praktiskt.
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

martinot skrev:
fth skrev:
Fredrik j skrev:

/fth
Mycket möjligt. Det jag säger är att jag inte kommer hända med dom bilarna som redan rullar.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

martinot skrev:
hooked skrev:
Att ha flera källor att förlita sig på låter bra i teorin, men i praktiken kanske det är precis tvärtom? Desto fler kockar? Kan det inte vara så att ett väldigt välutvecklat system, vision i detta fallet, kanske är bättre än flera olika källor som på pappret är bra, men tillsammans skapar förvirring och leder till sämre beslut?
Stämmer att Sensor Fusion är ett extremt komplext och svårt område att få till på ett tillförlitligt sätt (men bra i just de scenarion där det väl fungerar).
Det är väl därför MobilEye utveckar ett kamerasystem och ett LiDAR parallellt och mergar bara slutlig output.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

Larofo skrev:
fth skrev:
Larofo skrev:

FSD.jpg
/fth
Jorå, Tesla delar med sig mycket info, vilket jag gillar.
Men det är nog bara toppen på isberget.
Det skulle vara oerhört intressant att få "prao" lite med FSD-nerdarna.

Jag tycker inte man ska fokusera så mycket på tidsplaner och "förseningar"
när det gäller Tesla och Elon.
Bättre att faktiskt uppskatta det som blir resultatet av Elons tidsoptimism
och optimism överlag samt orädda sätt att driva sina bolag.
Jag tycker det är helt jävla amaaazing det som hittills uppnåtts.
Har du ens testat FSD?

Helt amazing är det verkligen inte. Filbyten funkar sällan och är mest irriterande.

Summon är ett skämt (även SS i USA)

anpassning an hastighet är full av fel. Skitkul när bilen bromsar till 50 istf 80 vid avfarten från Kista mot E4 N så bilar i princip kör in i en om dom ligger nära. Det är ryckigt och sen anpassning när den funkar.

Spökbromsningar händer för ofta och på isig väg är livsfarligt.

Dom kan väl börja där istället för att försöka få bilen att funka i svårare situationer?

Lite som att springa när man inte lärt sig gå...
Senast redigerad av spacecoin, redigerad totalt 2 gång.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Det är väl lite samma problem med radar som lidar att det kan ge svår tolkade data. En kamerabild har ju mycket, mycket mer information än ekot från en radar oavsett våglängd.
Skriv svar