Polestar 2

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Re: Polestar 2

Inlägg av martinot »

MWall skrev:
Vad gäller keramiska bromsar så brukar de väl tvärtom plockas av innan man kör bana eftersom de är så dyra.
Det är ju frivilligt hur man vill göra, och mest en kostnadsfråga vad man har råd med. Finns många som kör med det på just bana.

I vanliga köer och trafik så har man inte så stor nytta av det, och är ibland tom. till en nackdel.
MWall skrev:
Det finns ingen elbil som är lämplig att köra på bana. Ja kanske den där Rimac då.
Det finns inga rätt eller fel där, eller inga måsten. Finns de som kör på nordslingan i sin Fiat. Kul det med! :)

Sedan behöver det inte gå långsamt eller vara tråkigt med en elbil på bana. Finns många som kör med det i både USA och Europa.

Gällande att det inte skulle fungera med elbilar så har jag inte testat själv att köra på nordslingan (varit nära med ICE, men passade inte med familjens semester), men kikar man på video som nedan så går det ju utmärkt med både Taycan (som ligger framför) och M3P (som detta är filmat ifrån).

Skulle misstänka att jag själv (och kanske även eventuellt du och många andra här i tråden) är större begränsningar som förare än prestandan i elbilarna. :)

Ser faktiskt inte många ICE som passerar elbilarna (men däremot rätt gott och ICE-bilar som elbilarna passerar):

Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

d3marcus skrev:
Coolt att Polestar nu fått ABRP native in-dash. Som jag skrivit tidigare blir det mer och mer uppenbart att Teslas gammeltänk med att utveckla allt själva bara drabbar kunderna i form av uteblivna funktioner.

https://play.google.com/store/apps/deta ... on.android
Mycket bra!

Klart plus för PS2 där. :)

Här måste ju Tesla släppa stöd och appbutik för kurerade tredjepartsappar om de inte skall komma på efterkälken (skulle faktiskt misstänka att nya gränssnittet tyder också på att det är på G, om jag får gissa och spekulera lite).
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

dfa skrev:
taliz skrev:
lawe skrev:
taliz skrev:
d3marcus skrev:
Coolt att Polestar nu fått ABRP native in-dash. Som jag skrivit tidigare blir det mer och mer uppenbart att Teslas gammeltänk med att utveckla allt själva bara drabbar kunderna i form av uteblivna funktioner.

https://play.google.com/store/apps/deta ... on.android
ABRP är bra, men tyvärr måste man betala för premium om man vill kunna nyttja den funktionen vad jag förstår.
Då föredrar jag definitivt Teslas inbyggda navigator.
Det går bra även utan premium
Ok, så det är ”bara” Carplay och android auto som kräver premium?
ABRP Betan för Android Auto kräver inte premium just nu vad jag vet, installerade i fredags.
Sedan att jag inte tyckte att den gick att använda är en annan sak.
Ok, men blir säkert bättre och mer användbart i kommande releaser.

Gillar ändå idéen att kunna utveckla och köra appar direkt i bilen, istället för att gå omvägen via (i mitt tycke) misslyckade och sega begränsade lösningar som CarPlay och Android Auto.
Senast redigerad av martinot, redigerad totalt 2 gång.
Bild
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
SwedishAdvocate

Inlägg av SwedishAdvocate »

taliz skrev:
Han har inte ens gjort en film med Tesla Model S. Nu är ju PS2 en rival till M3, men tycker ändå det är rätt anmärkningsvärt...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

taliz skrev:
Märkligt att alla köps så lätt av lite blinkande ljus när man låser upp (gäller alla bilar, och alla testare) och lite logotyper.

Missar dock bra saker som tex. 12V-uttaget i bagageutrymmet (även om han lyfter fram många andra bra praktiska saker hos PS2).

Annars så är den väl rätt OK genomgång (men lite sent ute).
Bild
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

MWall skrev:
Det finns ingen elbil som är lämplig att köra på bana. Ja kanske den där Rimac då.

Vad gäller keramiska bromsar så brukar de väl tvärtom plockas av innan man kör bana eftersom de är så dyra.

Läs t ex här: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=111695
Om jag köpte en bil med keramiska bromsar skulle jag nog plocka av dom ganska omgående ock montera vanliga stålskivor å belägg om det funkar, annars skulle jag köpt nåt bromsuppgraderingskit från valfri leverantör.
Och sparat keramikkittet till den dagen bilen ska säljas
PS. Lite roligt att dstr här på forumet nämndes i tråden på rejsa.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Svenssons skrev:
MWall skrev:

Läs t ex här: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=111695
Om jag köpte en bil med keramiska bromsar skulle jag nog plocka av dom ganska omgående ock montera vanliga stålskivor å belägg om det funkar, annars skulle jag köpt nåt bromsuppgraderingskit från valfri leverantör.
Och sparat keramikkittet till den dagen bilen ska säljas
Det citatet gällde ju keramiska bromsar som satt på vid bilköp av en mer sparsam bilägare. Där plockades de keramiska bromsarna bort efter bilköpet för att sättas tillbaka innan bilförsäljning, inte direkt efter bankörningen. Man köper inte keramiska bromsar för att plocka av dem inför bankörning och sedan på igen för vardagskörning.
Exakt! Förstår inte alls vad MrWall tänker på? Känns som helst bakvänt tänk.

Keramiska bromsar är ju till för just bankörning, och oftast onödigt både dyrt och ibland tom. sämre för vardagskörning.
Bild
Användarvisningsbild
dd88

Inlägg av dd88 »

Många som köper bil som har keramiska bromsar som standard plockar bort dessa och ersätter med vanliga stålbromsar och belägg. För även om man kan stretcha budgeten och köpa en bil för över en miljon så är det inte lika kul att lägga 100kkr+ på ett set nya skivor och belägg när dom är skadade/slut.

Sen vet jag inte om någon byter skivor och belägg över dagen om det ska köras bana, kanske kan ske men vanligast är nog att de läggs i en låda och monteras igen när bilen ska säljas.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

martinot skrev:
taliz skrev:
Märkligt att alla köps så lätt av lite blinkande ljus när man låser upp (gäller alla bilar, och alla testare) och lite logotyper.

Missar dock bra saker som tex. 12V-uttaget i bagageutrymmet (även om han lyfter fram många andra bra praktiska saker hos PS2).

Annars så är den väl rätt OK genomgång (men lite sent ute).
Han verkar inte ha kört bilen ordentligt när han ger "handling" 5 och inte ens nämner öhlinsdämparna och brembobromsarna.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
dd88

Inlägg av dd88 »

När det kommer till hur en bil beter sig så är inte Doug rätt person (eller Carwow, Shmee150, Autogefühl mm heller för den delen), är väl Carfection (Henry Catchpole), EVO, Misha, Top Gear (Chris Harris, Jethro Bovingdon) och Tiff Needell som är aktiva och relevanta just nu.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

dd88 skrev:
När det kommer till hur en bil beter sig så är inte Doug rätt person (eller Carwow, Shmee150, Autogefühl mm heller för den delen), är väl Carfection (Henry Catchpole), EVO, Misha, Top Gear (Chris Harris, Jethro Bovingdon) och Tiff Needell som är aktiva och relevanta just nu.

Den där Doug var ju skitjobbig att titta på. Är det ett krav för youtubers att de ska ha damp?
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

dd88 skrev:
Många som köper bil som har keramiska bromsar som standard plockar bort dessa och ersätter med vanliga stålbromsar och belägg. För även om man kan stretcha budgeten och köpa en bil för över en miljon så är det inte lika kul att lägga 100kkr+ på ett set nya skivor och belägg när dom är skadade/slut.

Sen vet jag inte om någon byter skivor och belägg över dagen om det ska köras bana, kanske kan ske men vanligast är nog att de läggs i en låda och monteras igen när bilen ska säljas.

Det är så jag förstått det också. Men tydligen finns det spetskompetens i den här tråden som säger annat. Fast de kanske är mer vana vid riktiga storfräsare som skiter i vad saker och ting kostar? :lol:
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

dd88 skrev:
Många som köper bil som har keramiska bromsar som standard plockar bort dessa och ersätter med vanliga stålbromsar och belägg.
Finns även många som köper bilar med stålbromsar och byter till keramiska inlägg. :)

Så finns inget rätt eller fel, utan handlar om hur mycket pengar man har, och hur mycket av det man har som man vill spendera.

Men nu är detta mycket av en sido/meta-diskussion, och som inte vi behöver bestämma här hur andra skall bäst göra.

Poängen är att det är lätt att byta bromsar och dämpare för de som så önskar, och många som kör på bana som byter.

Lite som att man inte måste fortsätta att köra med de däck som bilen kom med. Man kan relativt enkelt byta det som passar ens egna behov och budget.

Vad bilen kommer med från fabrik rörande dämpare, bromsar och däck är alltså, oavsett om man byter upp sig eller ner sig, ett icke-problem.

Sedan är det många här som vill vara "experter" och tala om för hur alla andra skall göra, men det är ju klassik TCS-mentalitet hos vissa. ;)
Bild
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Keramiska bromsar passar ju bäst på tävlingsbilar som kör relativt långa etapper där materialet kan bli avgörande för vinst eller förlust.
När det gäller bankörning mer som nöje är det ofta som MWall beskriver att man monterar av keramiska skivor, säljer dom (dyra grejor) och köper high performance stålskivor/belägg istället. Keramiska skivor har nackdelen att dom behöver upp i temperatur för att fungera riktigt bra vilket kan bli ett problem om det t.ex. regnar och tempot är lite lågt på nån bankörning.
Sen har man ju risken för att skada skivorna.
Skulle man råka ut för något på banan, köra på något t.ex / få in en sten mellan skiva och bromsok (händer relativt ofta på porsche) kan det ju bli riktigt dyrt med keramiskt.

För dom flesta överväger nog nackdelarna fördelarna men det beror ju också på hur mycket pengar man har.

Nu finns det ju "kompositcoating" på bromsskivor som ju är ett lite billigare alternativ men med många av keramikskivornas fördelar. Livslängden t.ex.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Fredrik j skrev:
För dom flesta överväger nog nackdelarna fördelarna men det beror ju också på hur mycket pengar man har.
Absolut (skulle själv inte lägga de pengarna, ens på en renodlad sportbil).

Poängen är dock att detta kan man välja precis som man själv vill (och har pengar).

Man måste inte köra med det som kommer från fabrik. Det går fint att byta saker som bromsar, dämpare och däck.
Bild
roffe_s
elbilist

Inlägg av roffe_s »

martinot skrev:
Fredrik j skrev:

Poängen är dock att detta kan man välja precis som man själv vill (och har pengar).

Man måste inte köra med det som kommer från fabrik. Det går fint att byta saker som bromsar, dämpare och däck.
Å andra sidan är det ju rätt bekvämt om bilen kommer från fabrik med de prestanda som önskas. Detta är i alla fall min personliga erfarenhet efter att ha kittat ett antal sporthojar med uppgraderad fjädring, bromsar, motorstyrning etc för bankörning. På en bil är dessutom dimensionerna större och komponenterna tyngre, inte helt enkelt att greja med detta själv ens i ett standardgarage.

Jag gissar att målgruppen för P2 Performance är de som gillar ett väl fungerande chassi vid inspirerad körning på kurvig landsväg och kanske ett besök på en bana eller avlyst asfaltslinga någon gång per säsong för att testa prestanda utan risk för mötande trafik, oskyddade trafikanter och vilt på vägen. Och där verkar de ju ha prickat ganska rätt.

En renodlad elbil har ju en bit kvar innan den blir en banräser, där är vikten än så länge ett handikapp som är svårt att modifiera bort.
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Kan bara svara för mig själv, men på små slingriga vägar är den helt rå, kränger extremt lite och känns som gjuten till vägen. Ska erkänna att den är ganska hård över vanliga väggupp tex, men det tar den igen vid inspirerande körning med råge. Att köra på bana är inte min grej med privat bil.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

roffe_s skrev:
martinot skrev:
Fredrik j skrev:

Å andra sidan är det ju rätt bekvämt om bilen kommer från fabrik med de prestanda som önskas.
Jo, absolut!

Man skulle kunna ha massor av alternativ gällande olika hjul, däck, flera olika typer av bromsar, stötdämpare, etc. Det är inget som helst tekniskt komplicerat var och en för sig (och även som sagt lätt för vilken lite verkstad som helst att fixa).

Men det kräver ju mer komplicerad både tillverkning och logistik om alla dessa kombinationer skall sättas redan i fabriken. Där är ju baksidan om man skall låta alla kunder få exakt den kombinationen som just de önskar att ha, och att betala för. Detta driver kostnader och komplexitet, som i slutändan tas ut av oss konsumenter och kunder.

Trots allt så skulle jag misstänka att det är en extremt liten nisch som tex. kör på bana. Att optimera vardagsbilar för det kanske skjuter kostnader i höjden som inte vanliga kunder är beredda eller vill betala för.

Dessutom; redan bland de som kör på bana så finns det så mycket åsikter om vad som föredras och är lämpligt (ju nördigare man är, ju mer kommer krav på egna val och detaljer spela in), så är nog extremt svårt att tillgodose alla kunder (bara att kika på denna tråden, där de flesta som inte ens själva köra på bana, har ändå starka åsikter om saker och ting).

De som är tillräckliga nördar, och kör mycket på bana, lär ju inte heller nöja sig med en statisk kombination. De är troligen tillräckligt nördiga för att själva vilja byta och anpassa denna typ av saker efter hand. Även om inte kör på bana så finns ju många exempel på de som sänker sina Teslor, och andra elbilar, byter fjädringar och dämpare, för att passa just sina behov (finns tex. en hel del trådar här på TCS om det).

Så det handlar ytterst om bekvämlighet och konfigurationsmöjligheter vid beställningstillfället visavi kostnader för biltillverkarna och totalt snittslutpris på bilarna för oss kunder.
Bild
Anonymous FTW

Inlägg av Anonymous FTW »

Verkar som om Polestar testar Polestar 1 prylar på Polestar 2. Smarrigt resultat måste jag säga.

https://www.cnet.com/roadshow/news/ceo- ... instagram/
roffe_s
elbilist

Inlägg av roffe_s »

martinot skrev:
Jo, absolut!

Man skulle kunna ha massor av alternativ gällande olika hjul, däck, flera olika typer av bromsar, stötdämpare, etc. Det är inget som helst tekniskt komplicerat var och en för sig (och även som sagt lätt för vilken lite verkstad som helst att fixa)...

...Så det handlar ytterst om bekvämlighet och konfigurationsmöjligheter vid beställningstillfället visavi kostnader för biltillverkarna och totalt snittslutpris på bilarna för oss kunder.
Mmm, nu tror jag denna balans mellan produktionskostnad och prestanda är precis vad Polestar försöker göra med Performance Package.

Det finns en kategori kunder som väljer t ex M-alternativ från BMW eller RS-modeller från Audi, kunder som sannolikt är mindre intresserade av rödljusprestanda men uppskattar raffinerade och välbalanserade chassin vid inspirerad körning på de kurvigare sträckningarna längs vårt landsvägsnät. Det behöver man inte vara banentusiast för att göra om än det är i den miljön ett fordon kan testas utan störande inslag från omgivningen.

Men som sagt - det närmaste året lär visa vilken utveckling bilköpandet tar - den tyska modellen med femtioelva tillval bara för att få en rimlig utrustningsnivå eller en mer spartansk tillvalslista och relativt komplett utrustade basmodeller och ett fåtal paket.
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Eftersom biltillverkare sparar pengar på spartansk tillvalslista (under förutsättning att även konkurrenterna har det, ligger det i farans riktning att det blir det nya.
Gå in på lyncco.com och se hur dom dragit det till gränsen till absurt.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

roffe_s skrev:
martinot skrev:
Jo, absolut!

Man skulle kunna ha massor av alternativ gällande olika hjul, däck, flera olika typer av bromsar, stötdämpare, etc. Det är inget som helst tekniskt komplicerat var och en för sig (och även som sagt lätt för vilken lite verkstad som helst att fixa)...

...Så det handlar ytterst om bekvämlighet och konfigurationsmöjligheter vid beställningstillfället visavi kostnader för biltillverkarna och totalt snittslutpris på bilarna för oss kunder.
Mmm, nu tror jag denna balans mellan produktionskostnad och prestanda är precis vad Polestar försöker göra med Performance Package.

Det finns en kategori kunder som väljer t ex M-alternativ från BMW eller RS-modeller från Audi, kunder som sannolikt är mindre intresserade av rödljusprestanda men uppskattar raffinerade och välbalanserade chassin vid inspirerad körning på de kurvigare sträckningarna längs vårt landsvägsnät. Det behöver man inte vara banentusiast för att göra om än det är i den miljön ett fordon kan testas utan störande inslag från omgivningen.

Men som sagt - det närmaste året lär visa vilken utveckling bilköpandet tar - den tyska modellen med femtioelva tillval bara för att få en rimlig utrustningsnivå eller en mer spartansk tillvalslista och relativt komplett utrustade basmodeller och ett fåtal paket.
RS-köpare bryr sig väl endast om rödlhusprestanda? Aldrig hört om nån RS-modell som gjort bra tider på bana.
roffe_s
elbilist

Inlägg av roffe_s »

MWall skrev:
RS-köpare bryr sig väl endast om rödlhusprestanda? Aldrig hört om nån RS-modell som gjort bra tider på bana.
Ptjaa, allting här i livet är relativt - de RS jag provkört vill jag nog hävda både accelererar och svänger lite bättre än standardmodellerna. Jag är likaledes benägen att tro att ägarna till de bilarna skulle hålla med... ;)
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

roffe_s skrev:
MWall skrev:
Ptjaa, allting här i livet är relativt - de RS jag provkört vill jag nog hävda både accelererar och svänger lite bättre än standardmodellerna. Jag är likaledes benägen att tro att ägarna till de bilarna skulle hålla med... ;)
Ja säkert. Men de som verkligen bryr sig om bana köper Porsche. De som vill ha en bra kompromiss bana/vardag köper BMW. De som bryr sig mest om ljudet köper AMG. Men vem fasiken köper RS?
Skriv svar