Model 3 kanske passar för mig, håller ni med?

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Fluff

Model 3 kanske passar för mig, håller ni med?

Inlägg av Fluff »

Hej allihopa,

Jag leasar en ioniq plug-in sen 2018. Till sommaren är det dags för nästa bil. Jag har varit väldigt nöjd med ioniq men har egentligen velat gå över till elbil i flera år. Men tyvärr har laddinfrastrukturen varit alldeles för dåligt här uppe i Norrland, speciellt på inlandet. Det borde bli bättre under senare 2021 eller 2022 då det planeras några nya laddare på lite olika ställen (dock bara 50kW), men det är fortfarande inte fantastiskt. Utöver det vanliga i vardagen kör vi ofta upp till fjällen (360km med ca +600m elevation), plus några längre resor någon gång per år ner till södra europa (när det inte är pandemi :roll: ).

Resorna till inlandet/fjällen gör att range blir en mycket viktig faktor, sen såklart bra energieffektivitet föredrar jag. jag har kollat runt på alla möjliga bilar, e-Niro, ID3/4, Polestar 2, etc... men när det gäller range kommer ingen i närheten av model 3 LR 2021 (som dessutom blir bra även på vinter med luftvärmepumpen!). Därför verkar det som att model 3 skulle vara en bra lösning för oss. Vad säger ni om det?

Det finns dock ett par saker som får mig att tveka lite:

1. Dels funderar jag på bagageutrymme och praktikalitet för en blivande barnfamilj (baby #1 snart här!). Har några av er erfarenhet och bra tips på den fronten? Hur är model 3 på långa resor med små barn och all medföljande utrusning?

2. Om familjen blir större kommer vi att behöva byta bil igen om ett par år. Skulle ni säga att det är värt att köpa en ny model 3 nu och sen byta det mot en model Y (eller ioniq 5, Kia EV6, etc...) ganska snart? Eller skulle ni vänta tills dessa bilar kommer ut och fixa någon billig "mellanlösning" under tiden?

3. Bör jag vara orolig för en 2021 tesla andrahandsvärde nu att det "snart" kommer bättre och billigare batterier (t.ex 4680 cell i model Y)?

Jag välkomnar all input och råd ni kan ge. Tack!

Per
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Re: Model 3 kanske passar för mig, håller ni med?

Inlägg av martinot »

Svårt att svara för någon annan.

För oss (som bor på landet strax utanför storstad i södra Sverige), så är det inte idag motiverbart att bägge våra bilar är BEV. Varken ekonomiskt motiverbart (speciellt inte efter 1/7), eller av praktiska skäl (dragvikt, föredrar kombi, och bristande laddeffekt/laddinfrastruktur på vissa håll).

Däremot så är det underbart för oss (som kan ladda hemma) att en av våra bilar är BEV, och den som vi kört mest med privat i vardagen. Perfekt att kunna åk in till stan eller andra ställen, och då dessutom på ett miljöväntligt (och klimatvänligt) sätt.

Kan som sagt inte svara för er, men det jag tycker är sämst med M3 är bagageluckan. Den skulle jag inte vilja lasta in barnvagnar och annat i. Skulle jag ha barnvagn så skulle jag inte skaffat M3 ens som andrabil i familjen. Då hade jag väntat på MY som känns mycket vettigare att lasta i.

Men finns inget rätt eller fel, så rekommenderar er att provköra bilarna (gärna med barnvagn och bilstolar) för att själva känna på det direkt.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Teslawessla

Inlägg av Teslawessla »

Jag köpte min 2021 m3lr med beräkningen att priset kommer dala då detta är ett paradigmskifte. Allt vi har idag är gamla nyheter om 4 år. Så som jag ser det är jag en del av skiftet och det får kosta. Då vinsten i slutändan är högre än insatsen.
Användarvisningsbild
FinaFisken
Teslaägare

Inlägg av FinaFisken »

Skaffade min M3 när mina barn var 3 resp. 4. Tidigare hade vi en BMW 5 kombi. Ser inga problem med M3 med barn i denna ålder eller yngre. Dubbelbarnvagn borde gå in även i M3, kanske tom enklare än i BMWn. Jag förstår inte varför man skulle vilja byta bil förrän man har 3 barn.
Barnen gillar såklart Teslan mer, de ser mer med glastak och de gillar acceleration och pekskärm.
Som förälder uppskattar man aktiv och passiv säkerhet, inga partikelutsläpp, "hundläge" och även kupéöverhettningsskydd.

Min gissning är att M3 och MY priser justeras ner 2 månader efter MY leveransstart. September är min gissning. Vore bra att förlänga leasingen lite.

Edit: barnens åldrar, tiden går...
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Ett barn är ju inga bekymmer någonstans. Jag har haft tre barn och hade när de var små kombi och SUV. Nu när de passerat Barnvagnar och till och med bilkuddar så funkar Model 3 perfekt. Model 3 är väl ordentligt mycket större än Ioniq.
Användarvisningsbild
Frippanecci
Teslaägare
Referralkod: ts.la/http://---">http://---

Inlägg av Frippanecci »

Det är en väl invecklad fråga för ett enkelt svar.. beställ en M3 bara. 8-)
Porsche Panamera Turbo
Bmw i4 m50 LCI

MS 85 - såld
MX 90D - såld
MS 100D - såld
M3 Performance - såld
MX P90DL - såld
MX LR - såld
M3 Performance - såld
MX 75D - såld
MX Performance (Raven) - såld
MS Performance (Raven) - såld

Beställd:
CyberTruck
Magnus85

Inlägg av Magnus85 »

Jag har en model 3 och fick låna en S vid service och kan bara säga att med två barn i femårsåldern så är model 3 bättre än S.

Barnen kunde inte spänna fast bälten i model S och det kunde inte jag heller om stolarna satt fast med isofix.. Så det slutade med att jag fick koppla bort stolarna från isofix, sätta i barnen och sen dra stolarna så långt mot mig som möjligt och sen sätta i bältet åt dem..

Hoppas model Y är mer genomtänkt.. Någon som har koll på hur X är i förhållande till S?
EDBA5C82-E8E3-4ACF-959F-400744EBED2C.jpeg
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare

Inlägg av Remuz »

Hade inga problem med isofix och bältet i nån av mina X

Angående 3an så tycker jag två bakåtvända stolar skapar rejäl trängsel men det är kanske en smaksak. Bagaget bör räcka oavsett
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
Fluff

Inlägg av Fluff »

Frippanecci skrev:
Hehehe tack, jag önskar det var så enkelt i mitt huvud! Jobbigt med beslutsångest :P
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare

Inlägg av bonath »

Fluff skrev:
Frippanecci skrev:
Hehehe tack, jag önskar det var så enkelt i mitt huvud! Jobbigt med beslutsångest :P

Hahaha... och så frågar du här/oss... :lol:
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

I din sits hade jag väntat på Model Y.
Så värst långt kvar är det ju inte.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Inlägg av mikebike »

taliz skrev:
Inte?
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Fluff

Inlägg av Fluff »

taliz skrev:
Ja, det är en möjlighet. Dock är Y gränsfall för dyr, och med sämre range. Kommer inte att klara att åka upp till fjällen på vinter lika bra. Men samtidigt om jag väntar på Y så hinner det också komma fler laddare på inlandet? mmmh...
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Fluff skrev:
taliz skrev:
Ja, det är en möjlighet. Dock är Y gränsfall för dyr, och med sämre range. Kommer inte att klara att åka upp till fjällen på vinter lika bra. Men samtidigt om jag väntar på Y så hinner det också komma fler laddare på inlandet? mmmh...
Den Y som är specificerad på Tesla.com är ju den amerikanska modellen.
Den vi får i Europa är inte samma bil. Den kommer ju med 4680 från start vilket kommer ge ökad räckvidd, lägre vikt, ännu snabbare laddning m.m.
Priset lär också gå ner avsevärt. Att det är högt nu är bara för att styra folk till den bil de faktiskt kan leverera just nu, dvs Model 3.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ke18519

Inlägg av AAKEE »

Fluff skrev:
taliz skrev:
Som det ser ut nu, med batteristorlek är det nog Performance-versionen av Midel 3 som gäller för bästa range. En performance med mindre hjul( 18” original tesla passar inte men det finns andra) torde ha överlägsen range. Prisskillnaden är inte så stor och man torde kunna få igen lite av den om man säljer original 20”-hjul och köper ”lättrullat”.
Jag hade tänk köpa en LR men batteristorleken var en del i beslutet då jag bor i norra Norrland och har några resor varje år i en riktning som är utan alla former av snabbladdare.

Performance har ett batteri som i praktiken är cirka 81kwh mot 74.5-75kwh i Long Range, så kring 8% mer energi att använda.

Det torde bli så att LR också får detta batteri när Tesla kan producera dem i tillräckliga mängder, det är dock oklart när det kommer att ske.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Fluff

Inlägg av Fluff »

taliz skrev:
Fluff skrev:
Den Y som är specificerad på Tesla.com är ju den amerikanska modellen.
Den vi får i Europa är inte samma bil. Den kommer ju med 4680 från start vilket kommer ge ökad räckvidd, lägre vikt, ännu snabbare laddning m.m.
Priset lär också gå ner avsevärt. Att det är högt nu är bara för att styra folk till den bil de faktiskt kan leverera just nu, dvs Model 3.
Ja just det. Bra poäng du gör där. Då återstår det 2 lösningar för mig om jag går för Tesla. Antingen väntar jag lite och ser hur det ser ut med pris/range när Berlin model Y kommer ut. Eller så kör jag med en 3:a nu och byter den mot en Y om det känns att det behövs om typ 1 år.
Fluff

Inlägg av Fluff »

AAKEE skrev:
Jag hade tänk köpa en LR men batteristorleken var en del i beslutet då jag bor i norra Norrland och har några resor varje år i en riktning som är utan alla former av snabbladdare.

Performance har ett batteri som i praktiken är cirka 81kwh mot 74.5-75kwh i Long Range, så kring 8% mer energi att använda.
Japp det där är väldigt besvärligt med laddinfrastruktur. Det tvingar många av oss i Norrland till bilar med stora batterier (för de som inte ger upp och köper fossiler) när det egentligen inte behövs 90% av gången. :|
Skriv svar