Jag leasar en ioniq plug-in sen 2018. Till sommaren är det dags för nästa bil. Jag har varit väldigt nöjd med ioniq men har egentligen velat gå över till elbil i flera år. Men tyvärr har laddinfrastrukturen varit alldeles för dåligt här uppe i Norrland, speciellt på inlandet. Det borde bli bättre under senare 2021 eller 2022 då det planeras några nya laddare på lite olika ställen (dock bara 50kW), men det är fortfarande inte fantastiskt. Utöver det vanliga i vardagen kör vi ofta upp till fjällen (360km med ca +600m elevation), plus några längre resor någon gång per år ner till södra europa (när det inte är pandemi

Resorna till inlandet/fjällen gör att range blir en mycket viktig faktor, sen såklart bra energieffektivitet föredrar jag. jag har kollat runt på alla möjliga bilar, e-Niro, ID3/4, Polestar 2, etc... men när det gäller range kommer ingen i närheten av model 3 LR 2021 (som dessutom blir bra även på vinter med luftvärmepumpen!). Därför verkar det som att model 3 skulle vara en bra lösning för oss. Vad säger ni om det?
Det finns dock ett par saker som får mig att tveka lite:
1. Dels funderar jag på bagageutrymme och praktikalitet för en blivande barnfamilj (baby #1 snart här!). Har några av er erfarenhet och bra tips på den fronten? Hur är model 3 på långa resor med små barn och all medföljande utrusning?
2. Om familjen blir större kommer vi att behöva byta bil igen om ett par år. Skulle ni säga att det är värt att köpa en ny model 3 nu och sen byta det mot en model Y (eller ioniq 5, Kia EV6, etc...) ganska snart? Eller skulle ni vänta tills dessa bilar kommer ut och fixa någon billig "mellanlösning" under tiden?
3. Bör jag vara orolig för en 2021 tesla andrahandsvärde nu att det "snart" kommer bättre och billigare batterier (t.ex 4680 cell i model Y)?
Jag välkomnar all input och råd ni kan ge. Tack!
Per