Martinen skrev:"Passat GTE ska ha en räckvidd på 1 000 km och dra 2l/100 km."
Innebär det att den har en tank på 20 liter
Det här är lite lurigt, och den formuleringen blir ju väldigt märklig. Den uppgivna siffran för en elhybrid fås av en kombinerad cykel där man först kör så långt man kan på ett fullt batteri och sen fortsätter köra 25 km till, och sen slår man ut förbrukningen på de 25 kilometrarna över hela sträckan. Så självklart drar den mer när batteriet väl är tomt, och hur väl den uppgivna siffran stämmer beror ju helt på vad för körmönster man har. Men jag ska faktiskt säga att min Outlander PHEV med en uppgiven förbrukning på 0,21 liter / mil är den enda bil jag någonsin haft som jag kunnat snitta under uppgiven förbrukning på under längre tidperioder. Andra bilar har legat 30-50% över.
Gustafsson skrev:Prius plug-in skall klara 2,5 mil, men går bara 1,5-1,7 i maklig takt på sommaren... Batteriet skall vara på 4,4 kW, så Teslan drar nog mindre el/km.
Det räcker ändå för att ge en bra sänkning av medel-förbrukningen året runt som låg under 0,4 l/mil för min 4000+ mil blandade körning IRL.
/70D
Du får tänka på att pluginhybrider med sina små batterier har en mycket mindre andel användbart batteri. De måste ju hålla en viss reserv för att inte bricka batteriet. Så har bilen ett batteri på 4,4 kWh så skulle jag bli förvånad om där är mer än 2,5 kWh som faktiskt är användbart. Alltså lär den ändå dra mindre än en Tesla.
Martinen skrev:Vad kommer man på Outlandern normal körning.
3-3,5 mil ungefär, beroende på hastighet. Om du kör bra sträckor med mycket körning runt 50-60 km/h och inte för många stopp kan man komma upp i 4 mil utan att behöva slå av AC och annat dumt.
TiborBlomhall skrev:Outlander har samma räckvidd på pappret men klenare elmotor så bilen är inte lika bra att köra på enbart el.
Det har den egentligen inte. Den har två elmotorer på 82 hk vardera vilket är bra mycket starkare. Problemet är bara att batteriet inte kan leverera nog med kräm för att ge den effekten så maximal styrka ur elmotorerna får man tyvärr bara när bensinmotorn är igång och agerar generator. Kasst.
bylund skrev:Fisker Karma är väl en av få laddhybrider som går över 50 km på el.
Hur långt kommer man då med en Passat innan man spräcker den påstådda bränsleförbrukningen kan man ju räkna på om man vet vad den drar med urladdat batteri.
Chevrolet Volt/Opel Ampera har faktiskt rätt bra räckvidd på el, 80 km om jag minns rätt. Rätt mycket som är rätt tänkt med den, men den har inte alls slagit här i Sverige. Kanske pga fyrsitsig och rätt opraktisk.