Passat GTE och andra laddhybrider

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare
Inlägg: 3636
Blev medlem: 10 maj 2015 14:08
Ort: Skurup

Passat GTE och andra laddhybrider

Inlägg av Martinen »

Började skriva detta i en annan tråd, men sen blev jag rädd för OT-polisen :D

Googlade lite på det nu. Så här står det:
"Passat GTE ska ha en räckvidd på 1 000 km och dra 2l/100 km."
Innebär det att den har en tank på 20 liter :lol:
Dom kan ju inte skriva så med gott samvete. Det kan ju inte finnas en chans att man kommer ner i den förbrukningen om man kör mer än 5-6 mil mellan laddningarna.

Känns lite fattigt att dom bara klarar upp till 5 mil på en laddning. Vad innebär det i verkligheten med normal körning? 3mil? Är inte detta extremt dåligt jämfört med andra laddhybrider eller är alla så lite?
Borde finnas en minimiräckvidd på batteri för att få kalla sig för laddhybrid. Finns det?
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5877
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Passat GTE och andra laddhybrider

Inlägg av Gustafsson »

Martinen skrev:
Började skriva detta i en annan tråd, men sen blev jag rädd för OT-polisen :D

Googlade lite på det nu. Så här står det:
"Passat GTE ska ha en räckvidd på 1 000 km och dra 2l/100 km."
Innebär det att den har en tank på 20 liter :lol:
Dom kan ju inte skriva så med gott samvete. Det kan ju inte finnas en chans att man kommer ner i den förbrukningen om man kör mer än 5-6 mil mellan laddningarna.

Känns lite fattigt att dom bara klarar upp till 5 mil på en laddning. Vad innebär det i verkligheten med normal körning? 3mil? Är inte detta extremt dåligt jämfört med andra laddhybrider eller är alla så lite?
Borde finnas en minimiräckvidd på batteri för att få kalla sig för laddhybrid. Finns det?
Prius plug-in skall klara 2,5 mil, men går bara 1,5-1,7 i maklig takt på sommaren... Batteriet skall vara på 4,4 kW, så Teslan drar nog mindre el/km.
Det räcker ändå för att ge en bra sänkning av medel-förbrukningen året runt som låg under 0,4 l/mil för min 4000+ mil blandade körning IRL.
/70D
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare
Inlägg: 3636
Blev medlem: 10 maj 2015 14:08
Ort: Skurup

Re: Passat GTE och andra laddhybrider

Inlägg av Martinen »

Ok så kanske till och med passaten har bättre räckvidd än priusen
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3201
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Passat GTE och andra laddhybrider

Inlägg av Leo »

Flera tester har korat GTE till överlägsen vinnare. Så bland laddhybrider är det helt normalt. Läste Auto Motor & Sport häromdagen där GTE gjorde 0-100 på ca 12 sec med elmotorn och Volvos motsvarande V60 laddhybrid tog 24sec på sig för 0-100! Tror att VW bubblorna på 60-talet var senaste gången jag såg 0-100 av den slöheten! :lol:
Senast redigerad av Leo, redigerad totalt 1 gånger.
Renault R5 beställd, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4521
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Kista/Arboga

Re: Passat GTE och andra laddhybrider

Inlägg av dstr »

Man kan ju kalla alla ICE-bilar för elhybrider, dom kan hanka sig fram 10-tals metrar på startmotorn...
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare
Inlägg: 3636
Blev medlem: 10 maj 2015 14:08
Ort: Skurup

Re: Passat GTE och andra laddhybrider

Inlägg av Martinen »

dstr skrev:
Man kan ju kalla alla ICE-bilar för elhybrider, dom kan hanka sig fram 10-tals metrar på startmotorn...
Ja jag tänkte samma sak. :D
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 12036
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Passat GTE och andra laddhybrider

Inlägg av HelectriC »

Leo skrev:
Flera tester har korat GTE till överlägsen vinnare. Så bland laddhybrider är det helt normalt. Läste Auto Motor & Sport häromdagen där GTE gjorde 0-100 på ca 12 sec med elmotorn och Volvos motsvarande V60 laddhybrid tog 24sec på sig för0-100! Tror att VW bubblorna på 60-talet var senaste gången jag såg 0-100 av den slöheten! :lol:
Mycket tveksam till de siffrorna för V60 twin, jag provkörde en under några dagar förra året och den var rapp och mycket trevlig, absolut inte 24s till 100, det jade jag reagerat på. Att sen batteriet inte räcker särskilt långt, det är dock en svaghet hos alla PHEV.

BMWs plug in varianter är ändå sämre, dom uppger typ 35km eller nåt och så kommer man väl 3/4 av det?
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9404
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Passat GTE och andra laddhybrider

Inlägg av bylund »

Fisker Karma är väl en av få laddhybrider som går över 50 km på el.

Hur långt kommer man då med en Passat innan man spräcker den påstådda bränsleförbrukningen kan man ju räkna på om man vet vad den drar med urladdat batteri.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare
Inlägg: 3636
Blev medlem: 10 maj 2015 14:08
Ort: Skurup

Re: Passat GTE och andra laddhybrider

Inlägg av Martinen »

Vad kommer man på Outlandern normal körning.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7975
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Passat GTE och andra laddhybrider

Inlägg av TiborBlomhall »

Ska man ha en laddhybrid är faktiskt Passat GTE bland de bästa att få för tillfället. 50 km är längst i klassen och elmotorn har tillräckligt med drag så bensinmotorn behöver inte hjälpa till varken under acceleration eller motorvägsfart. Visst, i verkliga livet blir de 5 milen kanske typ 3 men övriga laddhybrider är ännu sämre.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7975
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Passat GTE och andra laddhybrider

Inlägg av TiborBlomhall »

Outlander har samma räckvidd på pappret men klenare elmotor så bilen är inte lika bra att köra på enbart el.
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3201
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Passat GTE och andra laddhybrider

Inlägg av Leo »

Observera att de menar på ren eldrift. När båda motorerna (fossil +el) samverkar gör både GTE och V60 0-100 på ca 7 sec.

Volvos elmotor är på 68hk och GTE har 115hk där också V60 är drygt 300kg tyngre. Så utifrån det så tror jag att tidningens siffror kan vara rimliga.
Renault R5 beställd, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare
Inlägg: 3636
Blev medlem: 10 maj 2015 14:08
Ort: Skurup

Re: Passat GTE och andra laddhybrider

Inlägg av Martinen »

Jag känner mig dåligt påläst om laddhybrider, men jag trodde faktiskt att dom hade bättre räckvidd än så på batteri.
Användarvisningsbild
jonas
Teslaägare
Inlägg: 1036
Blev medlem: 09 okt 2014 12:12
Ort: Linköping

Re: Passat GTE och andra laddhybrider

Inlägg av jonas »

Jag jämförde bmw i3 och golf gte. Golfen har mycket bättre säten är piggare, har 5 säten och är tystare. I3an är däremot mycket enklare att sätta bilbarnstol i baksätet på den har rent golv utan en gigantiskt kardantunnel genom hela bilen. Fungerar som en elbil upp till 13 mil praktiskt mot 3 mil på golf. Så kör man under 30km per resa är golfen elbil men knappast betalar den sig. I3an kan köra 130km/dag utan laddning och ger då helt andra förutsättningar att betala sig. I3an med rex kan sedan köra hur långt som helst bara man tankar var 10e mil. Har själv kört 500km i sträck med tankningar. I3an känns sportigare med krispigare styrning, fjädring och väldigt bra vändradie. Teslan känns väldigt stor och pråmaktigt jmf med i3an.
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 12036
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Passat GTE och andra laddhybrider

Inlägg av HelectriC »

Leo skrev:
Observera att de menar på ren eldrift. När båda motorerna (fossil +el) samverkar gör både GTE och V60 0-100 på ca 7 sec.

Volvos elmotor är på 68hk och GTE har 115hk där också V60 är drygt 300kg tyngre. Så utifrån det så tror jag att tidningens siffror kan vara rimliga.
Självklart gör inte V60 0-100 på ren el på 7sek, men inte fasen är det 24!!! Jag kan ju fasen cykla fortare än det. Den absolut långsammaste bilen jag läst om i modern tid är nog förra generationen Smart med dieselmotor, den gjorde 100 på nånstans runt 17 sek och det är exceptionellt långsamt. 24 betyder i stort sett snigeltempo. Jag tror det är nåt fel med dom siffrorna.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3201
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Passat GTE och andra laddhybrider

Inlägg av Leo »

68hk och 2053kg är inte världens bästa förutsättningar. De skriver ju också att Volvon "kroknar" vid 80km/h så de t.o.m publicerade de siffrorna 0-80 av den anledningen också. Så tror inte det är ett rent skrivfel i alla fall.
Renault R5 beställd, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare
Inlägg: 3636
Blev medlem: 10 maj 2015 14:08
Ort: Skurup

Re: Passat GTE och andra laddhybrider

Inlägg av Martinen »

HelectriC skrev:
Leo skrev:
Observera att de menar på ren eldrift. När båda motorerna (fossil +el) samverkar gör både GTE och V60 0-100 på ca 7 sec.

Volvos elmotor är på 68hk och GTE har 115hk där också V60 är drygt 300kg tyngre. Så utifrån det så tror jag att tidningens siffror kan vara rimliga.
Självklart gör inte V60 0-100 på ren el på 7sek, men inte fasen är det 24!!! Jag kan ju fasen cykla fortare än det. Den absolut långsammaste bilen jag läst om i modern tid är nog förra generationen Smart med dieselmotor, den gjorde 100 på nånstans runt 17 sek och det är exceptionellt långsamt. 24 betyder i stort sett snigeltempo. Jag tror det är nåt fel med dom siffrorna.
Nu e jag imponerad. Om vi ses igen så vill jag att du visar mig när du cyklar 0-100 km/h på snabbare än 24 sekunder. :D
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 12036
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Passat GTE och andra laddhybrider

Inlägg av HelectriC »

Leo skrev:
68hk och 2053kg är inte världens bästa förutsättningar. De skriver ju också att Volvon "kroknar" vid 80km/h så de t.o.m publicerade de siffrorna 0-80 av den anledningen också. Så tror inte det är ett rent skrivfel i alla fall.
Hur var 0-80 i jämförelse då? Om jag tänker efter, så körde jag nog aldrig upp till 100, med tanke på att maxhastigheten på motorväg är 80 här :lol: möjligt att de sista 20 är sjukt sega då?
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7975
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Passat GTE och andra laddhybrider

Inlägg av TiborBlomhall »

Många laddhybrider har så svaga elmotorer att bensinmotorn griper in så snart man ska accelerera.
Trampar man till på gasen hostar bensinmotorn igång.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 12036
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Passat GTE och andra laddhybrider

Inlägg av HelectriC »

Martinen skrev:
HelectriC skrev:
Leo skrev:
Observera att de menar på ren eldrift. När båda motorerna (fossil +el) samverkar gör både GTE och V60 0-100 på ca 7 sec.

Volvos elmotor är på 68hk och GTE har 115hk där också V60 är drygt 300kg tyngre. Så utifrån det så tror jag att tidningens siffror kan vara rimliga.
Självklart gör inte V60 0-100 på ren el på 7sek, men inte fasen är det 24!!! Jag kan ju fasen cykla fortare än det. Den absolut långsammaste bilen jag läst om i modern tid är nog förra generationen Smart med dieselmotor, den gjorde 100 på nånstans runt 17 sek och det är exceptionellt långsamt. 24 betyder i stort sett snigeltempo. Jag tror det är nåt fel med dom siffrorna.
Nu e jag imponerad. Om vi ses igen så vill jag att du visar mig när du cyklar 0-100 km/h på snabbare än 24 sekunder. :D

You should see those legs :lol:
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7265
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Passat GTE och andra laddhybrider

Inlägg av danni »

Martinen skrev:
"Passat GTE ska ha en räckvidd på 1 000 km och dra 2l/100 km."
Innebär det att den har en tank på 20 liter :lol:
Det här är lite lurigt, och den formuleringen blir ju väldigt märklig. Den uppgivna siffran för en elhybrid fås av en kombinerad cykel där man först kör så långt man kan på ett fullt batteri och sen fortsätter köra 25 km till, och sen slår man ut förbrukningen på de 25 kilometrarna över hela sträckan. Så självklart drar den mer när batteriet väl är tomt, och hur väl den uppgivna siffran stämmer beror ju helt på vad för körmönster man har. Men jag ska faktiskt säga att min Outlander PHEV med en uppgiven förbrukning på 0,21 liter / mil är den enda bil jag någonsin haft som jag kunnat snitta under uppgiven förbrukning på under längre tidperioder. Andra bilar har legat 30-50% över.
Gustafsson skrev:
Prius plug-in skall klara 2,5 mil, men går bara 1,5-1,7 i maklig takt på sommaren... Batteriet skall vara på 4,4 kW, så Teslan drar nog mindre el/km.
Det räcker ändå för att ge en bra sänkning av medel-förbrukningen året runt som låg under 0,4 l/mil för min 4000+ mil blandade körning IRL.
/70D
Du får tänka på att pluginhybrider med sina små batterier har en mycket mindre andel användbart batteri. De måste ju hålla en viss reserv för att inte bricka batteriet. Så har bilen ett batteri på 4,4 kWh så skulle jag bli förvånad om där är mer än 2,5 kWh som faktiskt är användbart. Alltså lär den ändå dra mindre än en Tesla.
Martinen skrev:
Vad kommer man på Outlandern normal körning.
3-3,5 mil ungefär, beroende på hastighet. Om du kör bra sträckor med mycket körning runt 50-60 km/h och inte för många stopp kan man komma upp i 4 mil utan att behöva slå av AC och annat dumt.
TiborBlomhall skrev:
Outlander har samma räckvidd på pappret men klenare elmotor så bilen är inte lika bra att köra på enbart el.
Det har den egentligen inte. Den har två elmotorer på 82 hk vardera vilket är bra mycket starkare. Problemet är bara att batteriet inte kan leverera nog med kräm för att ge den effekten så maximal styrka ur elmotorerna får man tyvärr bara när bensinmotorn är igång och agerar generator. Kasst.
bylund skrev:
Fisker Karma är väl en av få laddhybrider som går över 50 km på el.

Hur långt kommer man då med en Passat innan man spräcker den påstådda bränsleförbrukningen kan man ju räkna på om man vet vad den drar med urladdat batteri.
Chevrolet Volt/Opel Ampera har faktiskt rätt bra räckvidd på el, 80 km om jag minns rätt. Rätt mycket som är rätt tänkt med den, men den har inte alls slagit här i Sverige. Kanske pga fyrsitsig och rätt opraktisk.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 12036
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Passat GTE och andra laddhybrider

Inlägg av HelectriC »

TiborBlomhall skrev:
Många laddhybrider har så svaga elmotorer att bensinmotorn griper in så snart man ska accelerera.
Trampar man till på gasen hostar bensinmotorn igång.

Det hände garanterat aldrig på den V60 jag körde (eftersom den har en diesel :lol: )

Nej, men skämt och sido, det märker man i den bilen när ICEn kommer igång :) jag körde i stort sett i PURE, dvs el.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9404
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Passat GTE och andra laddhybrider

Inlägg av bylund »

Volvon kan man sätta elläge, och då kör den bara på el så länge batteriet räcker, och känns då helt ok i stadstrafik, utan att man behöver få dieseln att sparka igång i onödan.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3201
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Passat GTE och andra laddhybrider

Inlägg av Leo »

0-80 var 8,1 för GTE och 15,0 för V60.
Renault R5 beställd, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 12036
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Passat GTE och andra laddhybrider

Inlägg av HelectriC »

Leo skrev:
0-80 var 8,1 för GTE och 15,0 för V60.
15!! Det måste ha varit nåt fel på den. När jag körde den kändes den inte seg alls och 15 är seeeeeegt!
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Skriv svar