Eftermontera dragkrok på Performance

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
smashinlovely
Teslaägare

Eftermontera dragkrok på Performance

Inlägg av smashinlovely »

Hej alla,
ny medlem på detta forum och ej Tesla ägare, än så länge...

Men går i köptankar och har en del funderingar, där den största just nu är dragkrok i kombination med Performance.
Detta verkar vara en omöjlig kombination att få till vid beställning på hemsidan och överallt står det att dragkrok ej kan monteras i efterhand.

Men det är här jag blir lite fundersam,
Går man efter de regler vi har i sverige så står det såhär:
"Kopplingsanordningen (dragkula) är EU-typgodkänd och monterad på en EU-typgodkänd personbil klass 1 eller EU-typgodkänd lastbil (maxvikt 3500kg), avsedd för montering på fordonet samt att uppgifterna om fordonets maximala släpvagnsvikt eller släpkärrevikt finns i trafikregistret."

och kollar jag upp en performance (377kw) i transportstyrelsens register så finns ju maximal släpvikt specad, 1195/1945kg

Så vad är problemet?
Det finns firmor som erbjuder montering av dragkrok, iaf om man knappar in ett performance regnr.

Har tesla så stora skillnader i uppbyggnad på en LR och en performance att det är mekaniskt eller elektroniskt omöjligt att montera? Eller är det garantier som upphör gälla? Och om garantier upphör, är det ens förenligt med svensk lag?

Nu känner jag mig fullständigt villrådig, hade mer eller mindre bestämt mig för en LR med dragkrok men kan samtidigt inte bortse från hur mycket mer prisvärd det vore att köpa en performance och sedan eftermontera en dragkrok.

Tacksam för alla sorters svar.

Mvh Kristofer
Användarvisningsbild
smashinlovely
Teslaägare

Re: Eftermontera dragkrok på Performance

Jag kan besvara mig själv lite i denna fråga.

Efter många sökningar i detta forum så snubblade jag ju till sist över denna frågan som såklart funnits tidigare.

Och det verkar ju inte vara möjligt.

Har även pratat med Tesla och fått till mig att, nej det går inte att beställa med dragkrok, och ja, om du eftermonterar så gäller inte garantierna.

Snudd på en dealbreaker för mig nu,
varför ska jag betala så mycket för en LR när skillnaden upp till Performance är så liten? Bara för möjligheten att ha en dragkrok? Känns orimligt för mig.

Alternativen är alltså att köpa en mindre potent modell för mer eller mindre samma pengar eller att behöva ta en annan bil varje gång man behöver släp för att hämta hem lite byggmaterial eller liknande till huset.
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

smashinlovely skrev:
och kollar jag upp en performance (377kw) i transportstyrelsens register så finns ju maximal släpvikt specad, 1195/1945kg

Så vad är problemet?
Dom uppgifterna handlar om vilka släpvagnsvikter du får dra med ditt körkort förutsatt att bilen får dra minst samma.

Transportstyrelsen borde få ett pris för mest otydliga myndihetsinformation på nätet.
Väldigt många tolkar det precis som du har gjort.
Testa och slå på en bil som har drag och se skillnaden.
SwedishAdvocate

Inlägg av SwedishAdvocate »

Visst är det tråkigt att det inte går att beställa en M3P med dragkrok. Precis lika tråkigt som det är att det fortfarande(!) inte går att beställa en Model S med dragkrok.

Hur ska man göra för att få Tesla/Elon att fatta vilket sorgligt feltänk det här är?

Minns en aktiestämma för några år (?) sedan…

Någon ställde sig upp och skapade rejält dålig stämning över att Tesla erbjöd sina bilar med läderklädsel. Det kommer han inte komma någon vart med tänkte jag. Men där hade jag fel. Det tog inte lång tid och sen gick det inte att beställa läderklädsel längre.

Skulle inte någon på det här forumet kunna fråga Elon på Twitter på hur han ser på den relativt stora otjänst det innebär för klimatet att M3P och Model S inte går att beställa med dragkrok i Europa. Och att inte en enda modell av varken Model 3 eller Model S går att beställa med dragkrok i USA.

Jag är tyvärr kass på Twitter och vet inte hur man gör…
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Tymrev
Teslaägare

Inlägg av Tymrev »

smashinlovely skrev:

Alternativen är alltså att köpa en mindre potent modell för mer eller mindre samma pengar eller att behöva ta en annan bil varje gång man behöver släp för att hämta hem lite byggmaterial eller liknande till huset.
Du får helt enkelt ställa dig frågan vad som är viktigast som du själv skriver. Hur ofta är det du verkligen behöver köra med släp? Jag själv har bott i villa i 12 år och aldrig haft bil med dragkrok. Aldrig ens behövt lånat en bil med krok. Finns hemleverans av det mesta skrymmande idag till låga priser tycker jag te x. byggmaterial.
Användarvisningsbild
Herbie
Teslaägare

Inlägg av Herbie »

Ja det stämmer. Ska finnas uppgift på ”Max släpvagnsvikt” för att dragkrok ska vara godkänt. Jag själva letade en M3P precis som TS och fick tag på en via en säljare på MOS. Fanns inte på nätet men tydligen, aug-19, kunde osålda bilar med annan spec komma med båtarna till Europa.

Min är en M3 performance med dragkrok :D
Har dock något sänkt toppfart, 19” hjul, standard bromsar och normalhög fjädring vilket uppskattas. Max släpvagnsvikt är endast 500kg men verkar gå bra ändå ;)
A7FE4E92-F0C1-4163-BE1A-05901A3C467B.jpeg
SwedishAdvocate

Inlägg av SwedishAdvocate »

SwedishAdvocate skrev:
Visst är det tråkigt att det inte går att beställa en M3P med dragkrok. Precis lika tråkigt som det är att det fortfarande(!) inte går att beställa en Model S med dragkrok.

Hur ska man göra för att få Tesla/Elon att fatta vilket sorgligt feltänk det här är?

Någon ställde sig upp och skapade rejält dålig stämning över att Tesla erbjöd sina bilar med läderklädsel. Det kommer han inte komma någon vart med tänkte jag. Men där hade jag fel. Det tog inte lång tid och sen gick det inte att beställa läderklädsel längre.

Skulle inte någon på det här forumet kunna fråga Elon på Twitter på hur han ser på den relativt stora otjänst det innebär för klimatet att M3P och Model S inte går att beställa med dragkrok i Europa. Och att inte en enda modell av varken Model 3 eller Model S går att beställa med dragkrok i USA.

För att få till en förändring i dragkroksfrågan tror jag som sagt att det bästa vore att gå via Twitter, eller skapa dålig stämning med en bra kort dragning på en aktiestämma, eller på något annat sätt driva opinion i frågan...

Men jag tror även att det vore även bra om alla ni som köpt en Tesla utan dragkrok, eller valt bort att köpa en M3P för att den inte går att få med dragkrok, lämnade skriftlig återkoppling till Tesla om det här. Precis som det för övrigt vore i frågan om halvkombi- eller kombilucka till Model 3…
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Referralkod: ts.la/niklas60543

Inlägg av NiklasTesla »

smashinlovely skrev:
Hej alla,
ny medlem på detta forum och ej Tesla ägare, än så länge...

Men går i köptankar och har en del funderingar, där den största just nu är dragkrok i kombination med Performance.
Detta verkar vara en omöjlig kombination att få till vid beställning på hemsidan och överallt står det att dragkrok ej kan monteras i efterhand.

Men det är här jag blir lite fundersam,
Går man efter de regler vi har i sverige så står det såhär:
"Kopplingsanordningen (dragkula) är EU-typgodkänd och monterad på en EU-typgodkänd personbil klass 1 eller EU-typgodkänd lastbil (maxvikt 3500kg), avsedd för montering på fordonet samt att uppgifterna om fordonets maximala släpvagnsvikt eller släpkärrevikt finns i trafikregistret."

Så vad är problemet?
Det finns firmor som erbjuder montering av dragkrok, iaf om man knappar in ett performance regnr.

Har tesla så stora skillnader i uppbyggnad på en LR och en performance att det är mekaniskt eller elektroniskt omöjligt att montera? Eller är det garantier som upphör gälla? Och om garantier upphör, är det ens förenligt med svensk lag?

Nu känner jag mig fullständigt villrådig, hade mer eller mindre bestämt mig för en LR med dragkrok men kan samtidigt inte bortse från hur mycket mer prisvärd det vore att köpa en performance och sedan eftermontera en dragkrok.

Tacksam för alla sorters svar.

Mvh Kristofer
Hej Kristofer skulle gå på en Model 3 LR och betalat extra för drag (då du tappar garanti om du eftermonterar drag på en Model 3 Performance).

Kör bilen ett tag och känner du att du vill ha mer prestanda så kan du i efterhand köpa till acceleration boost via ditt Tesla-konto.

En fördel med Model 3 LR istället för Performance är att du får längre räckvidd och bekvämare körning med 18" däcken.

Supernöjd med vår LR Model 3 efter +8000 mil.

MVH
Användarvisningsbild
ippii
Teslaägare

Inlägg av ippii »

Problemet är väl att modellerna med och utan dragkrok har olika CoC-papper. Därför är det i princip omöjligt att få till en laglig lösning. Detta gäller inte bara P, utan även LR o SR+ som ej utrustats m krok från början.

Hade Tesla typat alla modeller med krok, istället för att se bilarna utan/med krok som olika typ hade det inte varit något problem. Så gör andra tillverkare.
2023 Model Y LR Quicksilver
2021 Model 3 LR Midnight
2019 Model 3 LR Svart
Användarvisningsbild
Trevlig
Teslaägare
Referralkod: ts.la/kristoffer78135

Inlägg av Trevlig »

Har beställt en LR 2021, men tänker att det jag helst hade velat ha är trackmode. Det hade jag gärna betalat lite extra för.
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, Renault Zoe 52kwh Edition One
Solceller: 12,1kwh. Pixii Home 20Kw/20Kwh
Sålda: Opel Corsa E 2021, MG ZS EV 2021, Tesla M3 LR 2021
Användarvisningsbild
smashinlovely
Teslaägare

NiklasTesla skrev:
Hej Kristofer skulle gå på en Model 3 LR och betalat extra för drag (då du tappar garanti om du eftermonterar drag på en Model 3 Performance).

Kör bilen ett tag och känner du att du vill ha mer prestanda så kan du i efterhand köpa till acceleration boost via ditt Tesla-konto.

En fördel med Model 3 LR istället för Performance är att du får längre räckvidd och bekvämare körning med 18" däcken.

Supernöjd med vår LR Model 3 efter +8000 mil.

MVH
Ja, jag ser också alla dina argument som det vettiga och logiska, men hade man kunnat välja både och hade det varit den ultimata setupen. I mina ögon hade det genererat mest bang for the buck och varit gynnsamt ut ett andrahandsvärdesperspektiv också.
Är övertygad om att båda bilarna har kraft så det räcker och blir över för mig, men känns nästan dumt att inte ta det bästa när skillnaden är så liten.

Vad innebär acceleration boost?
Och vad skiljer egentligen mellan LR och performance, är det samma motorer men med annan mjukvara? Bortsett från bromsar, spoiler, dämpning och fjädrar är det kanske rentav samma bil?

En LR med dragkrok och 19" fälgar blir ju samma slutsumma och det känns helgalet enligt mig. Nu är det så att jag sitter här och önskar att performance låg 100k högre i pris (givetvis ännu hellre att LR låg 100k under :))

Blir osammanhängande skrivet nu känner jag. Hoppas det går att tyda ändå.
Användarvisningsbild
peza
Teslaägare

Inlägg av peza »

Hej alla glada.

Har en 2019 LF med eftermonterad dragkrok (ecohitch) sedan över ett åt tillbaka, Inte får jag några problem med garantier. Hur jag använder draget, som cykel hållare, eller drar min lätta EU vagn, det har väl inte Tesla eller nån annan en aning om.
Sen om det blir spännande om jag krockar, det tar jag då. Inte orsakat någon olycka på de senaste 30 åren, så låg % att det skall ske de få gångerna jag använder kroken tar jag så gärna för bekvämligheten.

/Peter
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare

Inlägg av Teslaspolen »

SwedishAdvocate skrev:
SwedishAdvocate skrev:

Skulle inte någon på det här forumet kunna fråga Elon på Twitter på hur han ser på den relativt stora otjänst det innebär för klimatet att M3P och Model S inte går att beställa med dragkrok i Europa. Elon!att inte en enda modell av varken Model 3 eller Model S går att beställa med dragkrok i USA.

För att få till en förändring i dragkroksfrågan tror jag som sagt att det bästa vore att gå via Twitter, eller skapa dålig stämning med en bra kort dragning på en aktiestämma, eller på något annat sätt driva opinion i frågan...

Men jag tror även att det vore även bra om alla ni som köpt en Tesla utan dragkrok, eller valt bort att köpa en M3P för att den inte går att få med dragkrok, lämnade skriftlig återkoppling till Tesla om det här. Precis som det för övrigt vore i frågan om halvkombi- eller kombilucka till Model 3…
En beprövad metod är att köpa en bäddsoffa till Elon!
Användarvisningsbild
LeffeP
Teslaägare

Inlägg av LeffeP »

Trevlig skrev:
Har beställt en LR 2021, men tänker att det jag helst hade velat ha är trackmode. Det hade jag gärna betalat lite extra för.
Track Mode som betald uppgradering skulle jag köpa direkt, ACC Boost är en sak, vilket jag har, men Track Mode skulle göra bilen så mycket roligare än bara ,5 sek snabbare till 100. P med drag hade varit mitt val, om det funnits, och visst, jag kör inte med drag så ofta, men jag skulle inte heller klara mig utan, så LR vart det. Alternativet hade varit en bil till med drag för att kunna ha en P, knappast värt det för att köra 10 ggr per år med draget.
Tidigare en vit 85D med allt utom bakvända säten, nu vit Model 3 LR 2021, svart inredning + allt
Användarvisningsbild
ippii
Teslaägare

Inlägg av ippii »

peza skrev:
Hej alla glada.

Har en 2019 LF med eftermonterad dragkrok (ecohitch) sedan över ett åt tillbaka, Inte får jag några problem med garantier. Hur jag använder draget, som cykel hållare, eller drar min lätta EU vagn, det har väl inte Tesla eller nån annan en aning om.
Sen om det blir spännande om jag krockar, det tar jag då. Inte orsakat någon olycka på de senaste 30 åren, så låg % att det skall ske de få gångerna jag använder kroken tar jag så gärna för bekvämligheten.

/Peter
Garantin kan man kanske strunta i. Men olovlig körning och förmodligen oförsäkrad vid körning med släp hade stressat mig jättemycket.
2021 Model 3 LR Midnight
2019 Model 3 LR Svart
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ke18519

Inlägg av AAKEE »

smashinlovely skrev:

Vad innebär acceleration boost?
Och vad skiljer egentligen mellan LR och performance, är det samma motorer men med annan mjukvara? Bortsett från bromsar, spoiler, dämpning och fjädrar är det kanske rentav samma bil?
Det är i de allra flesta fall inte samma bakre motor mellan LR och P. Har inte exakt koll men man införde en annan bakre motor för LR ungefär när M3 började säljas i Sverige.
Köper man en ny nu kan man nog räkna med att den har den klenare motorn.
( mer info här: viewtopic.php?f=51&t=24048&start=40 )

Till grundfrågan finns ett godkännande i EU för M3P med drag men när det gäller en normal M3P med de stora bromsarna får bilen bara godkännas för att dra 500kg enligt EU-certifieringen.
442455B1-0110-42C9-9D57-D49CE57A51FA.jpeg
Gissningsvis blir det aldrig lagligt att dra mer än den maxvikt som Tesla angett i certifieringen av bilen.
Tittar man under permissible variants and versions hamnar man på att en performance med performancebromsar( Pp) kommer få N eller T2.
N= Not tow capable
T2= Max 500kg

Min 21 M3P heter Pp2S5N, och får egentligen inte ha drag som jag tolkar det. Kan vara tillåtet att montera men då blir max dragvikt enligt T2, max 500kg.

Man kan se i dokumentet att de ”sleeper” performance som såldes för ca ett år sen i Sverige bör få dra 1000kg då de hade de vanliga bromsarna.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
smashinlovely
Teslaägare

ippii skrev:
peza skrev:
Hej alla glada.

/Peter
Garantin kan man kanske strunta i. Men olovlig körning och förmodligen oförsäkrad vid körning med släp hade stressat mig jättemycket.
Ja, det låter ju direkt dumt.
Nu tror jag väl iofs att trafikförsäkringen gäller åtminstone? Men skador på egen bil kanske är mer osannolikt att det täcker.
Användarvisningsbild
smashinlovely
Teslaägare

AAKEE skrev:

Det är i de allra flesta fall inte samma bakre motor mellan LR och P. Har inte exakt koll men man införde en annan bakre motor för LR ungefär när M3 började säljas i Sverige.
Köper man en ny nu kan man nog räkna med att den har den klenare motorn.
( mer info här: viewtopic.php?f=51&t=24048&start=40 )

Till grundfrågan finns ett godkännande i EU för M3P med drag men när det gäller en normal M3P med de stora bromsarna får bilen bara godkännas för att dra 500kg enligt EU-certifieringen.
442455B1-0110-42C9-9D57-D49CE57A51FA.jpeg
Gissningsvis blir det aldrig lagligt att dra mer än den maxvikt som Tesla angett i certifieringen av bilen.
Tittar man under permissible variants and versions hamnar man på att en performance med performancebromsar( Pp) kommer få N eller T2.
N= Not tow capable
T2= Max 500kg

Min 21 M3P heter Pp2S5N, och får egentligen inte ha drag som jag tolkar det. Kan vara tillåtet att montera men då blir max dragvikt enligt T2, max 500kg.

Man kan se i dokumentet att de ”sleeper” performance som såldes för ca ett år sen i Sverige bör få dra 1000kg då de hade de vanliga bromsarna.
Tack för bra svar, även om det inte är vad man vill höra :)

Letar argument för att glömma performance, men det kanske får bli en ny tråd med för och nackdelar jämfört med en longrange.
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare

Inlägg av BrooklynS »

Även "sleeper" Performance har 500 kg dragvikt.
Tesla Y LR -22 EAP
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

smashinlovely skrev:
ippii skrev:
peza skrev:
Hej alla glada.

/Peter
Ja, det låter ju direkt dumt.
Nu tror jag väl iofs att trafikförsäkringen gäller åtminstone? Men skador på egen bil kanske är mer osannolikt att det täcker.
Att din trafikförsäkring gäller är mest en trygghet för den du krockar med som ju då slipper processa. Ditt försäkringsbolag vill ju kanske diskutera saken med dig sen i enrum...
Användarvisningsbild
ippii
Teslaägare

Inlägg av ippii »

Efter att ha haft LR utan drag i två år nu måste jag säga att jag ser jäkligt mycket fram emot att hämta ny LR m drag på fredag. Har min via företaget så drag och lägre förmånsvärde än P gör att jag inte ens behöver fundera.

Har boost på min gamla, mätte upp den på <3.9 s med en Dragy. Hade 19” på den gamla, kommer att köra 18” den nya för att slippa lite vägljud (förhoppningsvis).

Men fattar, lägger man på 19” och boost så är man ju uppe i en P. Känns sådär.
2021 Model 3 LR Midnight
2019 Model 3 LR Svart
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

P och LR är ju båda förberedda för drag, mekaniskt och elektriskt.
Dvs rent praktiskt kan man montera exakt samma (original) utrustning på en P som en LR.
Däremot kan man inte aktivera trailermode, eftersom det är mjukvarustyrt och Tesla lär knappast aktivera det i efterhand. Men det är ju inget mer avancerat än att det deaktiverar p-sensorerna(går att mutea) samt tweakar antisladd etc.

Att P inte levereras med drag har med 20" hjulen att göra. Därför det gick att få drag på P som såldes med 18" och 19" och mindre bromsar.
Dvs vill du ha en P med drag så kan du eftermontera och byta till 18"(original passar inte pga större bromsar) eller 19" hjul och på så vis "bygga din egen" stealth P.
Säljer du original 20" och köper billiga 18" har du dessutom sparat in en stor del av mellanskillnaden mot LR...

Enda anledningen att köpa LR IMO är om man kör extremt långt/mkt med släp(men då kanske inte elbil är rätt till att börja med...) och är väldigt orolig för ev. problem vid krock.
Men ska man bara nyjtta det som de flesta, dvs hämta grejer på byggmarknaden, åka till soptippen osv så ser jag inga som helst problem med att eftermontera drag på en P. Det hade jag själv gjort om jag haft behov av drag.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
smashinlovely
Teslaägare

taliz skrev:
P och LR är ju båda förberedda för drag, mekaniskt och elektriskt.
Dvs rent praktiskt kan man montera exakt samma (original) utrustning på en P som en LR.
Däremot kan man inte aktivera trailermode, eftersom det är mjukvarustyrt och Tesla lär knappast aktivera det i efterhand. Men det är ju inget mer avancerat än att det deaktiverar p-sensorerna(går att mutea) samt tweakar antisladd etc.

Att P inte levereras med drag har med 20" hjulen att göra. Därför det gick att få drag på P som såldes med 18" och 19" och mindre bromsar.
Dvs vill du ha en P med drag så kan du eftermontera och byta till 18"(original passar inte pga större bromsar) eller 19" hjul och på så vis "bygga din egen" stealth P.
Säljer du original 20" och köper billiga 18" har du dessutom sparat in en stor del av mellanskillnaden mot LR...

Enda anledningen att köpa LR IMO är om man kör extremt långt/mkt med släp(men då kanske inte elbil är rätt till att börja med...) och är väldigt orolig för ev. problem vid krock.
Men ska man bara nyjtta det som de flesta, dvs hämta grejer på byggmarknaden, åka till soptippen osv så ser jag inga som helst problem med att eftermontera drag på en P. Det hade jag själv gjort om jag haft behov av drag.
Förutom den där lilla detaljen med att det inte är lagligt och försäkringar som kan bråka så håller jag med dig.
Mitt användande av släp är precis det du beskriver, men en resa till bygghandeln för mig är en resa på 4 mil ca.
Det är inga problem för mig egentligen, vi har två bilar i hushållet och det går alltid att låna bil med dragkrok om det skulle krisa, men sist jag hade bil utan dragkrok minns jag alltid hur frustrerande det var att hamna i behovsställning på det sättet. Dessutom tror jag att dragkroken påverkar andrahandsvärdet rejält. Speciellt med tanke på att flera konkurrerande bilmärken har varit bristfälliga på dragkrokspunkten så har det känts som lite av usp för model 3. Men det är kanske påväg att ändra sig nu när polestar och Ford har dragkrok, även skoda enyaq hade bra drag.

Men förmodligen blir det en LR,
Då får jag dragkrok samt en högre komfort än performance.
Det jag förlorar är en prestanda som trots allt finns så det räcker även i LR.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ke18519

Inlägg av AAKEE »

taliz skrev:
Det fetade stämmer inte med Teslas certifiering( godkända varianter och versioner”). Det kan dock ha stämt när det gäller vilka konfigurationer som defakto kunde köpas.

Tittar du i tabellen på i mitt tidigare inlägg ser du att det är bromsarna som gör skillnad mellan 1000kg och 500kg, och att en ”äkta” P får godkännas för drag enligt Tesla.
”Sleeper P borde kunnat få 1000kg dragkapacitet(även om det blev 500 av någon anledning) och P skulle kunna godkännas med drag oavsett hjulstorlek men dock max med 500kg dragkapacitet.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

AAKEE skrev:
taliz skrev:
Det fetade stämmer inte med Teslas certifiering( godkända varianter och versioner”). Det kan dock ha stämt när det gäller vilka konfigurationer som defakto kunde köpas.

Tittar du i tabellen på i mitt tidigare inlägg ser du att det är bromsarna som gör skillnad mellan 1000kg och 500kg, och att en ”äkta” P får godkännas för drag enligt Tesla.
”Sleeper P borde kunnat få 1000kg dragkapacitet(även om det blev 500 av någon anledning) och P skulle kunna godkännas med drag oavsett hjulstorlek men dock max med 500kg dragkapacitet.
Man bryr sig nog inte så mkt om certifiering om man eftermonterar eftersom det ändå inte går att få godkänt.
Stora fälgar och däck med låg profil är samma anledning till att Model X har lägre dragvikt med 22" vs 20".
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Skriv svar