Väntrum Model 3

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Leafhage

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Leafhage »

Beppo skrev:
b0urne skrev:
Beppo skrev:
Kul! Undrar varför det går så snabbt för vissa och för andra inte? :|
Undrar detsamma.

Kan ha att göra med inbetalning?
Vi la första förhöjda idag, vips fick vi bättre lev tid
Jag köper privat, så jag betalar handpenningen till DNB 7 dagar innan leverans?
Senast 7 dagar innan leverans, är väl sunt att ha någon dags marginal :)
Användarvisningsbild
Beppo
Teslaägare

Inlägg av Beppo »

Leafhage skrev:
Beppo skrev:
b0urne skrev:
Beppo skrev:
Undrar detsamma.

Skulle betala in den direkt om jag fått någon information om detta.... Hur brukar det gå till?
Model 3 Performance - 21
Model Y Performance - 24
BMW M Roadster - 00
Audi A3 1.8T - 03
Användarvisningsbild
Jonny
Teslaägare

Inlägg av Jonny »

Utlämning på Trosta den 15:e. Men någon som vet om nya hjulsidorna kommer bli tillgängliga inom kort. Skulle vilja ha dessa till vinterhjulen. Sommarhjulen är 19 tum.
M3LR-21
MYLR-22
MYLR-23
Leafhage

Inlägg av Leafhage »

Beppo skrev:
Leafhage skrev:
Beppo skrev:
b0urne skrev:
Beppo skrev:
Undrar detsamma.

Skulle betala in den direkt om jag fått någon information om detta.... Hur brukar det gå till?
Fick ett separat Mail från tesla med instruktioner, liknade en pdf faktura

Men det var väl i princip bara en vanlig bankgiroinbetalning till tesla och ordernummret som meddelande
Användarvisningsbild
Beppo
Teslaägare

Inlägg av Beppo »

Men det var väl i princip bara en vanlig bankgiroinbetalning till tesla och ordernummret som meddelande[/quote]

Det har jag inte fått. Jag har bara på mitt Teslakonto fått fakturan på handpenningen (1000:-) och en kreditfaktura på densamma, samt slutfakturan på hela beloppet.
Hur långt efter beställning fick du det mailet?
Model 3 Performance - 21
Model Y Performance - 24
BMW M Roadster - 00
Audi A3 1.8T - 03
Leafhage

Inlägg av Leafhage »

Beppo skrev:

Men det var väl i princip bara en vanlig bankgiroinbetalning till tesla och ordernummret som meddelande
Det har jag inte fått. Jag har bara på mitt Teslakonto fått fakturan på handpenningen (1000:-) och en kreditfaktura på densamma, samt slutfakturan på hela beloppet.
Hur långt efter beställning fick du det mailet?[/quote]

Har du ansökt om finansiering via DNB-länken i ditt tesla-konto?
Jag beställde 27/2, finansiering 28/2 och fick mailet dagen efter. Tror det är manuell hantering på att skicka ut instruktionerna så tiden kan nog variera.
MagnusR

Inlägg av MagnusR »

Jag fick min ”förstafaktura” på handpenning direkt från min kundhandläggre på Tesla och skickade även kvitto på betalning till honom.
Betalat tidigt (1/3). Beställde 22/2. Har tidigare prel lev 23-31/3 men ännu inget bokat datum. Dock 4/8 som prel leverans på slutfaktura.

Edit

Fick SMS nu med uthämtning Trosta 31/3 kl 10. Lite surt att det inte rann över på 1/4 men men... beställde ju på dom premisserna att få låga räntan och det var ju tydliga villkor.

Men nu har jag ett datum att se fram emot :D
Senast redigerad av MagnusR, redigerad totalt 1 gånger.
M3 LR 2021
MY LR 2021
Användarvisningsbild
Beppo
Teslaägare

Inlägg av Beppo »

Leafhage skrev:
Beppo skrev:

Hur långt efter beställning fick du det mailet?
Har du ansökt om finansiering via DNB-länken i ditt tesla-konto?
Jag beställde 27/2, finansiering 28/2 och fick mailet dagen efter. Tror det är manuell hantering på att skicka ut instruktionerna så tiden kan nog variera.[/quote]

Ja, och fick besked samma dag om att finansieringen är beviljad, med specifikation av månadskostnader osv. Det står också att TM Sverige (TESLA) kommer kontakta mig inom kort. "Betalning och signering av de slutgiltiga dokumenten sker efter överenskommelse"
Detta väntar jag fortfarande på...
Model 3 Performance - 21
Model Y Performance - 24
BMW M Roadster - 00
Audi A3 1.8T - 03
Reconnnn

Inlägg av Reconnnn »

Jag är i samma läge. Jag har fått ett leveransdatum (29 mars) + DNB finansiering men ingen infromation om betalning av handpenning eller liknande.
Användarvisningsbild
rolundb
Teslaägare

Inlägg av rolundb »

Reconnnn skrev:
Jag är i samma läge. Jag har fått ett leveransdatum (29 mars) + DNB finansiering men ingen infromation om betalning av handpenning eller liknande.
Samma här
M3P -21 (tidigare)
MYP -22 (nuvarande)
Användarvisningsbild
eizzmar
Teslaägare

Inlägg av eizzmar »

Fick nu också beräknad leverans den 29:e på förmiddagen.
Vet ni som mottagit leverans tidigare om man på något sätt kan skjuta på tiden typ till eftermiddagen? Jag jobbar natt nämligen och bor 15 mil bort, så de blir inte så roligt att vara vaken tills dess o sen köra hem. Samtidigt vill jag inte missa min chans till leverans och att någon annan får bilen jag matchat mot.
MagnusR

Inlägg av MagnusR »

Fick SMS för hämtning nu: 31/3 på Trosta.

Beställde 22/2, betalade 1/3. Fick fönster 23-31/3. 8/4 som prel levdatum på fakturan.

M3 LR AWD, silver/svart, 19”

Äntligen ett datum att se fram emot :D
M3 LR 2021
MY LR 2021
Aved

Inlägg av Aved »

I got 31st march as a delivery date. I may request them to prepone to 25th or 26th March. Let's see if they entertain it.
Användarvisningsbild
pinussen
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av pinussen »

25/3 kl 14, perfekt :) Exakt 21 månader efter jag hämtade förra.
Användarvisningsbild
Beppo
Teslaägare

Inlägg av Beppo »

25/3 kl 13:20 fick jag! :P
Model 3 Performance - 21
Model Y Performance - 24
BMW M Roadster - 00
Audi A3 1.8T - 03
Användarvisningsbild
rolundb
Teslaägare

Inlägg av rolundb »

25/3 11.20! Vi avlöser varandra precis :D
M3P -21 (tidigare)
MYP -22 (nuvarande)
Leafhage

Inlägg av Leafhage »

Fick ett mail om inbokad tid på eftermiddagen 30/3 :)
Användarvisningsbild
Taz
Teslaägare

Inlägg av Taz »

23/3 för mig! Fick meddelandet idag. Verkar vara lite oregelbundet vilket datum man får och inte nödvändigtvis den som beställt föret. Någon som vet hur det avgörs?
Användarvisningsbild
Gangalo
Teslaägare

Inlägg av Gangalo »

Taz skrev:
23/3 för mig! Fick meddelandet idag. Verkar vara lite oregelbundet vilket datum man får och inte nödvändigtvis den som beställt föret. Någon som vet hur det avgörs?
Vet inte men tror väldigt säkert. Model 3 har få varianter och optioner vilket gör att man kan förproducera bilarna och i princip alltid matcha en beställd bil med en som redan är byggd,

När du beställer en bil eller matchas du med en som finns i USA, på en båt eller i Europa. Skulle tro att allra flesta av bilar tillgängliga vid varje tillfälle står på en båt på väg. När jag la min beställning så var det 3 båtar på väg samtidigt.
Alla lagerbilar vi ser i Sverige är alltså troligast på en båt och inte öronmärkta för Sverige utan kan sannolikt beställas i hela Europa. Skulle tro att målet är att alla bilar skall vara sålda när båten lastas av för att undvika dyr lagring i Europa.

Så när du får din bil beror nog huvudsakligen på vilken vilken bil du matchas mot och var den befinner sig vilket i sin tur oftast beror på vilken båt den står på.

När man betalar har sannolikt ingenting med leveransdatum att göra.

Gången verkar vara att man först får ett leveransfönster.
Sen får man ett preliminärt leveransdatum.
Och slutligen får man välja leveransdag och tid.

Och får man plötsligt sin bil flera veckor tidigare så beror det nog på att nån annan hoppat av eller tackat nej till sitt leveransfönster.
Användarvisningsbild
Rorspjell
Teslaägare

Inlägg av Rorspjell »

Gangalo skrev:
Taz skrev:
Vet inte men tror väldigt säkert. Model 3 har få varianter och optioner vilket gör att man kan förproducera bilarna och i princip alltid matcha en beställd bil med en som redan är byggd,

När du beställer en bil eller matchas du med en som finns i USA, på en båt eller i Europa. Skulle tro att allra flesta av bilar tillgängliga vid varje tillfälle står på en båt på väg. När jag la min beställning så var det 3 båtar på väg samtidigt.
Alla lagerbilar vi ser i Sverige är alltså troligast på en båt och inte öronmärkta för Sverige utan kan sannolikt beställas i hela Europa. Skulle tro att målet är att alla bilar skall vara sålda när båten lastas av för att undvika dyr lagring i Europa.

Så när du får din bil beror nog huvudsakligen på vilken vilken bil du matchas mot och var den befinner sig vilket i sin tur oftast beror på vilken båt den står på.

När man betalar har ingeting med leveransdatum att göra.

Och får man plötsligt sin bil flera veckor tidigare så beror det nog på att nån annan hoppat av.
Så är det säkert, många länder som samsas om bilarna vilket gör att många kan avbeställa/beställa. Med få varianter hamnar vi ändå på 90 olika varianter av Model 3 om jag inte minns fel.
Vit Model 3 Performance tillverkad 2020-07, svart klädsel, 20" Performance-fälgar med PS4S däck, svart klädsel, VIN 752xx
MSM Model Y Performance beställd
Användarvisningsbild
Gangalo
Teslaägare

Inlägg av Gangalo »

Rorspjell skrev:
Gangalo skrev:
Taz skrev:

Och får man plötsligt sin bil flera veckor tidigare så beror det nog på att nån annan hoppat av.
Så är det säkert, många länder som samsas om bilarna vilket gör att många kan avbeställa/beställa. Med få varianter hamnar vi ändå på 90 olika varianter av Model 3 om jag inte minns fel.
50 får jag det till 30 utan dragkrok 20 med. Skippar hjulvalet där jag tror folk tar vad som finns. Sen kan dom ju med historisk statistik rätt noga pricka in vilka varianter som går mest och minst.
Användarvisningsbild
Trevlig
Teslaägare
Referralkod: ts.la/kristoffer78135

Inlägg av Trevlig »

Tycker det är sjukt jobbigt att vänta, finns en liknande bil i Stockholm, funderar på om man kan byta till den.

Eller bättre att vänta på sin egna som förmodligen har högre vin? någon som har fått LG-batteriet i sin bil?
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, Renault Zoe 52kwh Edition One
Solceller: 12,1kwh. Pixii Home 20Kw/20Kwh
Sålda: Opel Corsa E 2021, MG ZS EV 2021, Tesla M3 LR 2021
Användarvisningsbild
Rorspjell
Teslaägare

Inlägg av Rorspjell »

Gangalo skrev:
Rorspjell skrev:
Gangalo skrev:
Taz skrev:

50 får jag det till 30 utan dragkrok 20 med. Skippar hjulvalet där jag tror folk tar vad som finns. Sen kan dom ju med historisk statistik rätt noga pricka in vilka varianter som går mest och minst.
Jo jag tänker på hjulvalet också då det är med från fabrik?
Vit Model 3 Performance tillverkad 2020-07, svart klädsel, 20" Performance-fälgar med PS4S däck, svart klädsel, VIN 752xx
MSM Model Y Performance beställd
b0urne

Inlägg av b0urne »

23/3 eftermiddag i Täby.
Kom ett sms samma kväll som pengarna fanns på Tesla konto.
Dom är roliga dom.
Användarvisningsbild
McFace
Teslaägare

Inlägg av McFace »

eizzmar skrev:
Fick nu också beräknad leverans den 29:e på förmiddagen.
Vet ni som mottagit leverans tidigare om man på något sätt kan skjuta på tiden typ till eftermiddagen? Jag jobbar natt nämligen och bor 15 mil bort, så de blir inte så roligt att vara vaken tills dess o sen köra hem. Samtidigt vill jag inte missa min chans till leverans och att någon annan får bilen jag matchat mot.
Jag fick telefon någon vecka innan med fråga om jag ville boka en tidigare tid (dvs dagarna innan bokat), så viss flex verkar det finnas. Har du tur kanske de kan ordna en eftermiddagstid då?
Skriv svar