Taz skrev:23/3 för mig! Fick meddelandet idag. Verkar vara lite oregelbundet vilket datum man får och inte nödvändigtvis den som beställt föret. Någon som vet hur det avgörs?
Vet inte men tror väldigt säkert. Model 3 har få varianter och optioner vilket gör att man kan förproducera bilarna och i princip alltid matcha en beställd bil med en som redan är byggd,
När du beställer en bil eller matchas du med en som finns i USA, på en båt eller i Europa. Skulle tro att allra flesta av bilar tillgängliga vid varje tillfälle står på en båt på väg. När jag la min beställning så var det 3 båtar på väg samtidigt.
Alla lagerbilar vi ser i Sverige är alltså troligast på en båt och inte öronmärkta för Sverige utan kan sannolikt beställas i hela Europa. Skulle tro att målet är att alla bilar skall vara sålda när båten lastas av för att undvika dyr lagring i Europa.
Så när du får din bil beror nog huvudsakligen på vilken vilken bil du matchas mot och var den befinner sig vilket i sin tur oftast beror på vilken båt den står på.
När man betalar har sannolikt ingenting med leveransdatum att göra.
Gången verkar vara att man först får ett leveransfönster.
Sen får man ett preliminärt leveransdatum.
Och slutligen får man välja leveransdag och tid.
Och får man plötsligt sin bil flera veckor tidigare så beror det nog på att nån annan hoppat av eller tackat nej till sitt leveransfönster.