Gräset är alltid grönare... Beslutsångest!

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Esterox
Inlägg: 752
Blev medlem: 17 sep 2020 17:02

Re: Gräset är alltid grönare... Beslutsångest!

Inlägg av Esterox »

Fredrik j skrev:
taliz skrev:
Fredrik j skrev:
taliz skrev:
Fredrik j skrev:
Tror du? Jag tror åsiktskorridoren är otroligt smal hos Tesla. Det är ju minimalistiskt som gäller samt armlängds avstånd till allt som bara lite kan förknippas med fossilbilar.
Missat nya interiören i S och X?
Nej, den har jag sett. Man gjorde den ju bara mer lik Model3 och den har ju inte mycket gemensamt med t.ex. Mercedesen på bilderna.
Har svårt att se hur en monteringsfabrik i tyskland skulle kunna förändra på designen. Jag har fått för mig att det är Elon som bestämmer.
Uhm va? Det enda som möjligtvis är "mer likt" Model 3 är väl att det nu är en horisontell skärm. De har ju discobelysning och diverse annat som tyskarna har också nu.
Discobelysning?

Det är ju landscape-skärmen som blir helt dominerande. Jag hoppas vi nu ser peak-skärm när det kommer till storlek och att vi får smartare lösningar.
Men allvarligt, tycker du nya interiören i S och X är ett steg närmare andra bilar?
Efter att ha kört EQC så kan jag säga att jag inte är imponerad utav den där skärmen eller deras system. Skärmen är ju extremt liten, och systemet är krångligt och korkat.

Sen gillar jag att ha knappar men att ha ca 20 knappar på ratten är ju väldigt överdrivet.
Esterox
Inlägg: 752
Blev medlem: 17 sep 2020 17:02

Re: Gräset är alltid grönare... Beslutsångest!

Inlägg av Esterox »

SwedishAdvocate skrev:
mikebike skrev:
martinot skrev:
SwedishAdvocate skrev:
Jag hade inte köpt en SUV/Crossover om jag nu inte var absolut tvungen...
Vill helst undvika det också. Gillar inte alls biltypen! Tyvärr är det lite brist på elbilssidan gällande praktiska mellanstora sedaner/kombi/halvkombi.
Praktiska och sedaner i samma mening? :lol:

Igår var vi och handlade, jag hade med stor kasse med PET-flaskor som skulle pantas. När vi kom tillbaks till bilen efter att ha handlat upptäckte min fru att det låg två PET-flaskor längst in i bagaget. De hade ramlat ur och för att se längst in i bagaget måste jag i princip stå på knä. Praktiskt....

Jag är smidig som en panter, men många 60+ klagar över att det är svårt att ta sig (upp) ur bilen.
Jag tycker också det är väldigt tråkigt att det inte finns någon vettig elbil som är 'halvkombi' eller kombi...

OK om man har någon slags fysisk skada som gör en bil med normal markfrigång problematisk att använda, men annars som sagt: Jag hade inte köpt en SUV/Crossover om jag nu inte var absolut tvungen...

* Mach-E (25%) 1,993 kg
* I-Pace (30%) 2 133 kg
* Ioniq 5 (5%) Vikt okänd?
* Y (10%) 2,003 kg
* 3 (10%) 1 847 kg
* E-tron GT (20%) 2420 kg
* Polestar 2 2123 kg

(Med reservation för felskrivning(ar)...)

Till vikten kommer även bilarnas luftmotstånd. Och här sticker alla SUVs/Crossovers ytterligare i mina ögon. Plus att de ska ha större däck.

Vore det mitt val hade det blivit en Model 3 som andrabil. OP har ju en X som förstabil – som tydligen kommer uppgraderas till en ny X med nya drivlinan.

Jag tillhör vidare de som väljer bort PS2 eftersom Polestar surrealistiskt nog i praktiken ägs av den kinesiska militärdiktaturen...
Nu kanske det inte är så att du är kund till Koenigsegg, men skulle du rata dom utav samma anledning ?
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 12025
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Gräset är alltid grönare... Beslutsångest!

Inlägg av martinot »

Esterox skrev:
SwedishAdvocate skrev:
mikebike skrev:
martinot skrev:
SwedishAdvocate skrev:
Jag hade inte köpt en SUV/Crossover om jag nu inte var absolut tvungen...
Vill helst undvika det också. Gillar inte alls biltypen! Tyvärr är det lite brist på elbilssidan gällande praktiska mellanstora sedaner/kombi/halvkombi.
Praktiska och sedaner i samma mening? :lol:

Igår var vi och handlade, jag hade med stor kasse med PET-flaskor som skulle pantas. När vi kom tillbaks till bilen efter att ha handlat upptäckte min fru att det låg två PET-flaskor längst in i bagaget. De hade ramlat ur och för att se längst in i bagaget måste jag i princip stå på knä. Praktiskt....

Jag är smidig som en panter, men många 60+ klagar över att det är svårt att ta sig (upp) ur bilen.
Jag tycker också det är väldigt tråkigt att det inte finns någon vettig elbil som är 'halvkombi' eller kombi...

OK om man har någon slags fysisk skada som gör en bil med normal markfrigång problematisk att använda, men annars som sagt: Jag hade inte köpt en SUV/Crossover om jag nu inte var absolut tvungen...

* Mach-E (25%) 1,993 kg
* I-Pace (30%) 2 133 kg
* Ioniq 5 (5%) Vikt okänd?
* Y (10%) 2,003 kg
* 3 (10%) 1 847 kg
* E-tron GT (20%) 2420 kg
* Polestar 2 2123 kg

(Med reservation för felskrivning(ar)...)

Till vikten kommer även bilarnas luftmotstånd. Och här sticker alla SUVs/Crossovers ytterligare i mina ögon. Plus att de ska ha större däck.

Vore det mitt val hade det blivit en Model 3 som andrabil. OP har ju en X som förstabil – som tydligen kommer uppgraderas till en ny X med nya drivlinan.

Jag tillhör vidare de som väljer bort PS2 eftersom Polestar surrealistiskt nog i praktiken ägs av den kinesiska militärdiktaturen...
Nu kanske det inte är så att du är kund till Koenigsegg, men skulle du rata dom utav samma anledning ?
Koenigsegg är ju den enda svenska biltillverkaren vi har kvar. Men tror att den ligger lite utanför listan här.

För mig som är medelklass+ så är de normalt även alldeles för dyra. Kan absolut ha råd med en bättre beg. Ferrari om jag vill, men även en bättre beg. Koenigsegg ligger normalt i en prisklass som är för högt för mig (och jag skulle misstänka även majoriteten av Teslaägare).
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 12727
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Gräset är alltid grönare... Beslutsångest!

Inlägg av Fredrik j »

Esterox skrev:
Fredrik j skrev:
taliz skrev:
Fredrik j skrev:
taliz skrev:

Missat nya interiören i S och X?
Nej, den har jag sett. Man gjorde den ju bara mer lik Model3 och den har ju inte mycket gemensamt med t.ex. Mercedesen på bilderna.
Har svårt att se hur en monteringsfabrik i tyskland skulle kunna förändra på designen. Jag har fått för mig att det är Elon som bestämmer.
Uhm va? Det enda som möjligtvis är "mer likt" Model 3 är väl att det nu är en horisontell skärm. De har ju discobelysning och diverse annat som tyskarna har också nu.
Discobelysning?

Det är ju landscape-skärmen som blir helt dominerande. Jag hoppas vi nu ser peak-skärm när det kommer till storlek och att vi får smartare lösningar.
Men allvarligt, tycker du nya interiören i S och X är ett steg närmare andra bilar?
Efter att ha kört EQC så kan jag säga att jag inte är imponerad utav den där skärmen eller deras system. Skärmen är ju extremt liten, och systemet är krångligt och korkat.

Sen gillar jag att ha knappar men att ha ca 20 knappar på ratten är ju väldigt överdrivet.
Ett smart system tycker jag är ett som har få knappar men som kan styra många funktioner genom menysystem. Gärna möjligt att själv definiera menyerna med dom funktioner man använder mest. Eller att systemet själv visar dom funktioner som du använder mest.
Skulle ju räcka med ett reglage som det hjul som Tesla har på höger ratt-eker.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Gräset är alltid grönare... Beslutsångest!

Inlägg av Zalman3 »

Vikt på Ioniq 5 har jag sett 1.800 till 2.000kg beroende på modell.
Weight Unladen (EU) *2000 kg
https://ev-database.org/car/1381/Hyunda ... Project-45
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
SwedishAdvocate
Inlägg: 7444
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Gräset är alltid grönare... Beslutsångest!

Inlägg av SwedishAdvocate »

Esterox skrev:
SwedishAdvocate skrev:
mikebike skrev:
martinot skrev:
SwedishAdvocate skrev:
Jag hade inte köpt en SUV/Crossover om jag nu inte var absolut tvungen...
Vill helst undvika det också. Gillar inte alls biltypen! Tyvärr är det lite brist på elbilssidan gällande praktiska mellanstora sedaner/kombi/halvkombi.
Praktiska och sedaner i samma mening? :lol:

Igår var vi och handlade, jag hade med stor kasse med PET-flaskor som skulle pantas. När vi kom tillbaks till bilen efter att ha handlat upptäckte min fru att det låg två PET-flaskor längst in i bagaget. De hade ramlat ur och för att se längst in i bagaget måste jag i princip stå på knä. Praktiskt....

Jag är smidig som en panter, men många 60+ klagar över att det är svårt att ta sig (upp) ur bilen.
Jag tycker också det är väldigt tråkigt att det inte finns någon vettig elbil som är 'halvkombi'* eller kombi...

OK om man har någon slags fysisk skada som gör en bil med normal markfrigång problematisk att använda, men annars som sagt: Jag hade inte köpt en SUV/Crossover om jag nu inte var absolut tvungen...

* Mach-E (25%) 1,993 kg
* I-Pace (30%) 2 133 kg
* Ioniq 5 (5%) Vikt okänd?
* Y (10%) 2,003 kg
* 3 (10%) 1 847 kg
* E-tron GT (20%) 2420 kg
* Polestar 2 2123 kg

(Med reservation för felskrivning(ar)...)

Till vikten kommer även bilarnas luftmotstånd. Och här sticker alla SUVs/Crossovers ytterligare i mina ögon. Plus att de ska ha större däck.

Vore det mitt val hade det blivit en Model 3 som andrabil. OP har ju en X som förstabil – som tydligen kommer uppgraderas till en ny X med nya drivlinan.

Jag tillhör vidare de som väljer bort PS2 eftersom Polestar surrealistiskt nog i praktiken ägs av den kinesiska militärdiktaturen...

EDIT: *Glömde bort Model S... Personligen tycker jag dock att den är för stor. Jag behöver inte en så stor bil. Sen har jag retat ihjäl mig sen dag ett på att den inte går att beställa med dragkrok...
Nu kanske det inte är så att du är kund till Koenigsegg, men skulle du rata dom utav samma anledning ?
Förstår inte riktigt frågan...

Koenigsegg har inte ens presenterat en riktig elbil...

Sen skulle jag sannolikt inte lägga 20(?) mille på en bil även om jag hade ekonomi till det.

Hade t.ex. hellre byggt ett nollenergihyreshus med solpaneler på taket och därmed gått in i fastighetsbranschen...
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Gräset är alltid grönare... Beslutsångest!

Inlägg av MWall »

martinot skrev:

Koenigsegg är ju den enda svenska biltillverkaren vi har kvar. Men tror att den ligger lite utanför listan här.

För mig som är medelklass+ så är de normalt även alldeles för dyra. Kan absolut ha råd med en bättre beg. Ferrari om jag vill, men även en bättre beg. Koenigsegg ligger normalt i en prisklass som är för högt för mig (och jag skulle misstänka även majoriteten av Teslaägare).
En Koenigsegg är väl dyrare som begagnad än som ny? Att få köpa en fabriksny är som att vinna på lotto.

Ps. Kanske har en ingång. Min frus bästa kompis är släkt med Koenigsegg. Tror de har sitt ursprung i Holland eller nåt. :lol:
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Gräset är alltid grönare... Beslutsångest!

Inlägg av MWall »

SwedishAdvocate skrev:
Förstår inte riktigt frågan...

Koenigsegg har inte ens presenterat en riktig elbil...

Sen skulle jag sannolikt inte lägga 20(?) mille på en bil även om jag hade ekonomi till det.

Hade t.ex. hellre byggt ett nollenergihyreshus med solpaneler på taket och därmed gått in i fastighetsbranschen...
Nej, Christian tycker inte att en renodlad elbil blir tillräckligt bra för vad de är byggda för. Dock kör han ju själv Tesla till vardags.

Köper man en Koenigsegg för 20+ miljoner så är man god för minst hundratals miljoner. Är som sagt rätt svårt att ens få köpa en ny. Ofta har man många andra bilar också och ett renommé i bilvärlden.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14902
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Gräset är alltid grönare... Beslutsångest!

Inlägg av taliz »

Fredrik j skrev:
Discobelysning?

Det är ju landscape-skärmen som blir helt dominerande. Jag hoppas vi nu ser peak-skärm när det kommer till storlek och att vi får smartare lösningar.
Men allvarligt, tycker du nya interiören i S och X är ett steg närmare andra bilar?
Aka mysbelysning aka ambient light, take your pick.

Smartare lösningar? Peak-skärm?
Vill du återgå till knapptelefon också?
Nya skärmen i S och X kommer vara ännu bättre än Model 3 för att kolla youtube, Netflix, spela spel etc. Finns ingen som är i närheten.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Gräset är alltid grönare... Beslutsångest!

Inlägg av MWall »

taliz skrev:
Fredrik j skrev:
Discobelysning?

Det är ju landscape-skärmen som blir helt dominerande. Jag hoppas vi nu ser peak-skärm när det kommer till storlek och att vi får smartare lösningar.
Men allvarligt, tycker du nya interiören i S och X är ett steg närmare andra bilar?
Aka mysbelysning aka ambient light, take your pick.

Smartare lösningar? Peak-skärm?
Vill du återgå till knapptelefon också?
Nya skärmen i S och X kommer vara ännu bättre än Model 3 för att kolla youtube, Netflix, spela spel etc. Finns ingen som är i närheten.
Pekskärm utan haptisk återkoppling är inte så bra om man ska manövrera under färd.

Netflix, YouTube, spel... Vem fan bryr sig? Bättre att sträcka på benen när man laddar. Slipper man bli fet också. ;)
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 12025
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Gräset är alltid grönare... Beslutsångest!

Inlägg av martinot »

frippe skrev:
mikebike skrev:
martinot skrev:
SwedishAdvocate skrev:
Jag hade inte köpt en SUV/Crossover om jag nu inte var absolut tvungen...
Vill helst undvika det också. Gillar inte alls biltypen! Tyvärr är det lite brist på elbilssidan gällande praktiska mellanstora sedaner/kombi/halvkombi.
Praktiska och sedaner i samma mening? :lol:

Igår var vi och handlade, jag hade med stor kasse med PET-flaskor som skulle pantas. När vi kom tillbaks till bilen efter att ha handlat upptäckte min fru att det låg två PET-flaskor längst in i bagaget. De hade ramlat ur och för att se längst in i bagaget måste jag i princip stå på knä. Praktiskt....

Jag är smidig som en panter, men många 60+ klagar över att det är svårt att ta sig (upp) ur bilen.
Det jag alltid sagt, en rejäl kombikupe är bästa varianten, som Saab 900 eller 9000 och model s.
Jo, hade gärna sett fler sådana el-bilsalternativ. Alldeles för mycket SUV:ar på elbilsmarknaden idag för min/vår smak (även min fru ogillar SUV:ar).

Gärna även någon mindre modell än MS. M3 är trevlig som komplement till en större famlijebil, men hade gärna sett att den hade haft en mer praktisk halvkombilucka som PS2 och MY har, men i övrigt inte någon högre SUV/crossover.

En praktisk sedan/halvkombi i form av en lite mindre och lättare MS helt enkelt! :)
Senast redigerad av martinot, redigerad totalt 1 gånger.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14902
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Gräset är alltid grönare... Beslutsångest!

Inlägg av taliz »

MWall skrev:
taliz skrev:
Fredrik j skrev:
Discobelysning?

Det är ju landscape-skärmen som blir helt dominerande. Jag hoppas vi nu ser peak-skärm när det kommer till storlek och att vi får smartare lösningar.
Men allvarligt, tycker du nya interiören i S och X är ett steg närmare andra bilar?
Aka mysbelysning aka ambient light, take your pick.

Smartare lösningar? Peak-skärm?
Vill du återgå till knapptelefon också?
Nya skärmen i S och X kommer vara ännu bättre än Model 3 för att kolla youtube, Netflix, spela spel etc. Finns ingen som är i närheten.
Pekskärm utan haptisk återkoppling är inte så bra om man ska manövrera under färd.

Netflix, YouTube, spel... Vem fan bryr sig? Bättre att sträcka på benen när man laddar. Slipper man bli fet också. ;)
Det beror på hur det är uppbyggt. I Tesla är det en stor skärm med stora knappar som sitter högt upp, så det är enkelt att pricka rätt. Dessutom har man ju autopilot.
Nu när jag kört Zoe och eGolf, som båda har små skärmar, knappar, och i Zoens fall dessutom väldigt seg och buggig mjukvara så är det ljusår vs Teslan. I Teslan har jag aldrig varit nära att krocka eller köra av vägen, det har jag dock varit i både Zoen(lane keep iaf) och särskilt eGolfen(ingen lane keep ens, och vilken idiot beslöt att pinch to zoom inte skall fungera i carplay?!).

Gillar att chilla i bilen när jag varit ute på äventyr. Sitta och pilla på en liten telefon är som att gå tillbaka några år i tiden när man haft en stor skärm att kolla youtube etc på.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 12025
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Gräset är alltid grönare... Beslutsångest!

Inlägg av martinot »

MWall skrev:
martinot skrev:

Koenigsegg är ju den enda svenska biltillverkaren vi har kvar. Men tror att den ligger lite utanför listan här.

För mig som är medelklass+ så är de normalt även alldeles för dyra. Kan absolut ha råd med en bättre beg. Ferrari om jag vill, men även en bättre beg. Koenigsegg ligger normalt i en prisklass som är för högt för mig (och jag skulle misstänka även majoriteten av Teslaägare).
En Koenigsegg är väl dyrare som begagnad än som ny? Att få köpa en fabriksny är som att vinna på lotto.

Ps. Kanske har en ingång. Min frus bästa kompis är släkt med Koenigsegg. Tror de har sitt ursprung i Holland eller nåt. :lol:
Tyvärr utanför min prisklass (är ingen född rik person, utan en vanlig medelklass-svensk som bara har jobbat på någorlunda hyfsat genom karriären). :)

Tack för hjälpen ändå! :D
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Gräset är alltid grönare... Beslutsångest!

Inlägg av MWall »

taliz skrev:
MWall skrev:
taliz skrev:
Fredrik j skrev:
Discobelysning?

Det är ju landscape-skärmen som blir helt dominerande. Jag hoppas vi nu ser peak-skärm när det kommer till storlek och att vi får smartare lösningar.
Men allvarligt, tycker du nya interiören i S och X är ett steg närmare andra bilar?
Aka mysbelysning aka ambient light, take your pick.

Smartare lösningar? Peak-skärm?
Vill du återgå till knapptelefon också?
Nya skärmen i S och X kommer vara ännu bättre än Model 3 för att kolla youtube, Netflix, spela spel etc. Finns ingen som är i närheten.
Pekskärm utan haptisk återkoppling är inte så bra om man ska manövrera under färd.

Netflix, YouTube, spel... Vem fan bryr sig? Bättre att sträcka på benen när man laddar. Slipper man bli fet också. ;)
Det beror på hur det är uppbyggt. I Tesla är det en stor skärm med stora knappar som sitter högt upp, så det är enkelt att pricka rätt. Dessutom har man ju autopilot.
Nu när jag kört Zoe och eGolf, som båda har små skärmar, knappar, och i Zoens fall dessutom väldigt seg och buggig mjukvara så är det ljusår vs Teslan. I Teslan har jag aldrig varit nära att krocka eller köra av vägen, det har jag dock varit i både Zoen(lane keep iaf) och särskilt eGolfen(ingen lane keep ens, och vilken idiot beslöt att pinch to zoom inte skall fungera i carplay?!).

Gillar att chilla i bilen när jag varit ute på äventyr. Sitta och pilla på en liten telefon är som att gå tillbaka några år i tiden när man haft en stor skärm att kolla youtube etc på.
"Chilla i bilen"? Fru och barn har du då inte. :lol:
Användarvisningsbild
Taz
Teslaägare
Inlägg: 23
Blev medlem: 24 nov 2020 18:04

Re: Gräset är alltid grönare... Beslutsångest!

Inlägg av Taz »

taliz skrev:
MWall skrev:
martinot skrev:
Håller med i det mesta du skriver om överlägsen körglädje hos BMW, men även om jag själv aldrig ägt Audi (dock lånat och kört) så tycker jag att man måste ge de lite poäng för att på 80-talet popularisera AWD med deras Quattro-bilar, och att de är väldigt duktiga på interiörkvaliteten hos sina bilar. Tycker också de har ergonomiskt bättre och bekvämare stolar än både BMW och Mercedes.
Har inte kört Audi på länge men tycker både BMW och Mercedes har kommit ikapp lite vad gäller interiören. Framförallt Mercedes tycker jag lyft sig enormt. De var riktigt tråkiga förut.

EQC:
Bild

E-klass:
Bild
Bara jag som tycker det blivit "lite" överdrivet med så mkt discobelysning?
Nya S-klass är ju helt galen, nästan så man får ont i ögonen(ja, jag vet att man kan dämpa den eller stänga av...)
Förstår inte denna vurmst för Mercedes och andra tyskar man läser om dagligen. De senaste årens system är ett under av grötig och stökig UX/UI. När de senaste innovationerna från Mercdes, BMW osv. handlar om föraren kan välja från tusentals färger för en intern färglist eller att det går att få luften i kupen parfyrmerad (och det kostar 15 000 kr extra som tillval) då har man tappat det och fokuserar fel, tycker jag. Att sätta sig bakom en Mercedes med årsmodel 2021 är som att gå tillbaka till en Blackberry eller börja använda en tv-fjärrkontroll från Samsung när man vant sig vid en iPhone eller AppleTV-fjärris. Men alla är vi olika såklart!
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 12025
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Gräset är alltid grönare... Beslutsångest!

Inlägg av martinot »

Taz skrev:
taliz skrev:
Bara jag som tycker det blivit "lite" överdrivet med så mkt discobelysning?
Nya S-klass är ju helt galen, nästan så man får ont i ögonen(ja, jag vet att man kan dämpa den eller stänga av...)
Förstår inte denna vurmst för Mercedes och andra tyskar man läser om dagligen. De senaste årens system är ett under av grötig och stökig UX/UI. När de senaste innovationerna från Mercdes, BMW osv. handlar om föraren kan välja från tusentals färger för en intern färglist eller att det går att få luften i kupen parfyrmerad (och det kostar 15 000 kr extra som tillval) då har man tappat det och fokuserar fel, tycker jag. Att sätta sig bakom en Mercedes med årsmodel 2021 är som att gå tillbaka till en Blackberry eller börja använda en tv-fjärrkontroll från Samsung när man vant sig vid en iPhone eller AppleTV-fjärris. Men alla är vi olika såklart!
Man kan stänga av "disco-LEDsen" på vår E-klass utan problem, och även sätta till att vara diskret (går att stänga av allt dynamiskt/pulsbaserat). Så inget större problem där.

Tyskarna är grymma på att bygga bilar mekaniskt. Kvalitetskänslan i vår E-klass är hästlängder framför den i vår M3. Däremot så håller jag med om att användargränssnittet är riktigt dåligt, och samma sak med de Volvo och BMW vi kört tidigare. Här ligger Tesla hästlängder före sina tyska konkurrenter i användarvänlighet och effektiv navigering i mjukvaran.

Så praktiskt så slår Tesla alla andra. Sedan om vi skall gå på det estetiska så tycker jag personligen inte om det lite svulstiga användargränssnittet på vår Mercedes. Tycker det "cleana" och mer avskalade gränssnittet i vår Tesla är mycket mer tilltalande rent formgivningsmässigt (inte bara ur en praktisk användarsynpunkt). Less is more som de goda gamle von Mies sa.

Här är foto från vår infoskärm i Mercan, och tycker den känns väldigt "gammalmodig" i sitt grafiska formgivningsspråk:

Bild

Teslan känns helt enkelt mycket mer modern och fräsch jämfört med alla "tyskar". Volvo är väl lite bättre i sitt lite mer strama formspråk på sin infotainment tycker jag (även om den praktiska användarupplevelsen är precis lika usel).

Men Tesla vinner enligt mig utan tävlan mot tyskarna. Tycker även Polestar lyckats mycket väl med PS2, så kan eventuellt dela plats med de.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14902
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Gräset är alltid grönare... Beslutsångest!

Inlägg av taliz »

MWall skrev:
taliz skrev:
Gillar att chilla i bilen när jag varit ute på äventyr. Sitta och pilla på en liten telefon är som att gå tillbaka några år i tiden när man haft en stor skärm att kolla youtube etc på.
"Chilla i bilen"? Fru och barn har du då inte. :lol:
Då hade jag nog spenderat ännu mer tid för mig själv i bilen. ;)
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 12025
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Gräset är alltid grönare... Beslutsångest!

Inlägg av martinot »

SwedishAdvocate skrev:
mikebike skrev:
martinot skrev:
SwedishAdvocate skrev:
Jag hade inte köpt en SUV/Crossover om jag nu inte var absolut tvungen...
Vill helst undvika det också. Gillar inte alls biltypen! Tyvärr är det lite brist på elbilssidan gällande praktiska mellanstora sedaner/kombi/halvkombi.
Praktiska och sedaner i samma mening? :lol:

Igår var vi och handlade, jag hade med stor kasse med PET-flaskor som skulle pantas. När vi kom tillbaks till bilen efter att ha handlat upptäckte min fru att det låg två PET-flaskor längst in i bagaget. De hade ramlat ur och för att se längst in i bagaget måste jag i princip stå på knä. Praktiskt....

Jag är smidig som en panter, men många 60+ klagar över att det är svårt att ta sig (upp) ur bilen.
Jag tycker också det är väldigt tråkigt att det inte finns någon vettig elbil som är 'halvkombi' eller kombi...

OK om man har någon slags fysisk skada som gör en bil med normal markfrigång problematisk att använda, men annars som sagt: Jag hade inte köpt en SUV/Crossover om jag nu inte var absolut tvungen...

* Mach-E (25%) 1,993 kg
* I-Pace (30%) 2 133 kg
* Ioniq 5 (5%) Vikt okänd?
* Y (10%) 2,003 kg
* 3 (10%) 1 847 kg
* E-tron GT (20%) 2420 kg
* Polestar 2 2123 kg

(Med reservation för felskrivning(ar)...)

Till vikten kommer även bilarnas luftmotstånd. Och här sticker alla SUVs/Crossovers ytterligare i mina ögon. Plus att de ska ha större däck.

Vore det mitt val hade det blivit en Model 3 som andrabil. OP har ju en X som förstabil – som tydligen kommer uppgraderas till en ny X med nya drivlinan.

Jag tillhör vidare de som väljer bort PS2 eftersom Polestar surrealistiskt nog i praktiken ägs av den kinesiska militärdiktaturen...
Håller helt med om att elbilsmarknaden tyvärr är alldeles för SUV-fokuserad. Vilket är lite ironiskt med tanke på att skillnaden i ökad energiåtgång i en elbil blir mycket större för SUV (både pga. sämre aerodynamik och högre vikt) jämfört med klassiska ICE-bilar (påverkar negativt där också, men inte i närheten av lika hög grad).

Hoppas att lite mer praktiska och energisnåla kombi/halvkombi/sedaner kan komma ut på elbilsmarknaden i framtiden. Klar marknadslucka bland elbilar idag.

Undviker helst också att köpa diktatur/fascist-bilar så länge som det är möjligt.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Esterox
Inlägg: 752
Blev medlem: 17 sep 2020 17:02

Re: Gräset är alltid grönare... Beslutsångest!

Inlägg av Esterox »

martinot skrev:
Esterox skrev:
SwedishAdvocate skrev:
mikebike skrev:
martinot skrev:
Vill helst undvika det också. Gillar inte alls biltypen! Tyvärr är det lite brist på elbilssidan gällande praktiska mellanstora sedaner/kombi/halvkombi.
Praktiska och sedaner i samma mening? :lol:

Igår var vi och handlade, jag hade med stor kasse med PET-flaskor som skulle pantas. När vi kom tillbaks till bilen efter att ha handlat upptäckte min fru att det låg två PET-flaskor längst in i bagaget. De hade ramlat ur och för att se längst in i bagaget måste jag i princip stå på knä. Praktiskt....

Jag är smidig som en panter, men många 60+ klagar över att det är svårt att ta sig (upp) ur bilen.
Jag tycker också det är väldigt tråkigt att det inte finns någon vettig elbil som är 'halvkombi' eller kombi...

OK om man har någon slags fysisk skada som gör en bil med normal markfrigång problematisk att använda, men annars som sagt: Jag hade inte köpt en SUV/Crossover om jag nu inte var absolut tvungen...

* Mach-E (25%) 1,993 kg
* I-Pace (30%) 2 133 kg
* Ioniq 5 (5%) Vikt okänd?
* Y (10%) 2,003 kg
* 3 (10%) 1 847 kg
* E-tron GT (20%) 2420 kg
* Polestar 2 2123 kg

(Med reservation för felskrivning(ar)...)

Till vikten kommer även bilarnas luftmotstånd. Och här sticker alla SUVs/Crossovers ytterligare i mina ögon. Plus att de ska ha större däck.

Vore det mitt val hade det blivit en Model 3 som andrabil. OP har ju en X som förstabil – som tydligen kommer uppgraderas till en ny X med nya drivlinan.

Jag tillhör vidare de som väljer bort PS2 eftersom Polestar surrealistiskt nog i praktiken ägs av den kinesiska militärdiktaturen...
Nu kanske det inte är så att du är kund till Koenigsegg, men skulle du rata dom utav samma anledning ?
Koenigsegg är ju den enda svenska biltillverkaren vi har kvar. Men tror att den ligger lite utanför listan här.

För mig som är medelklass+ så är de normalt även alldeles för dyra. Kan absolut ha råd med en bättre beg. Ferrari om jag vill, men även en bättre beg. Koenigsegg ligger normalt i en prisklass som är för högt för mig (och jag skulle misstänka även majoriteten av Teslaägare).
Nu har ju Nevs/geely köpt in sig i bolaget sen typ förra året. Så helt svenskt är det inte längre.

Därav min fråga till Advocate oavsett bilarnas pris. Sen kan ni ju alltid fundera på varför NEVS köper in sig.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Gräset är alltid grönare... Beslutsångest!

Inlägg av MWall »

taliz skrev:
MWall skrev:
taliz skrev:
Gillar att chilla i bilen när jag varit ute på äventyr. Sitta och pilla på en liten telefon är som att gå tillbaka några år i tiden när man haft en stor skärm att kolla youtube etc på.
"Chilla i bilen"? Fru och barn har du då inte. :lol:
Då hade jag nog spenderat ännu mer tid för mig själv i bilen. ;)
Bara du är lycklig så är det väl ok.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 12025
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Gräset är alltid grönare... Beslutsångest!

Inlägg av martinot »

MWall skrev:
taliz skrev:
MWall skrev:
taliz skrev:
Gillar att chilla i bilen när jag varit ute på äventyr. Sitta och pilla på en liten telefon är som att gå tillbaka några år i tiden när man haft en stor skärm att kolla youtube etc på.
"Chilla i bilen"? Fru och barn har du då inte. :lol:
Då hade jag nog spenderat ännu mer tid för mig själv i bilen. ;)
Bara du är lycklig så är det väl ok.
*LOL*

Även om jag är den första att tjata på att vi måste bygga ut laddinfrastrukturen i landet med fler laddare, och högre effekt på de, för att öka antalet elbilar, och förbättra användarupplevelsen av de som väjer att ta elbilen på resa/semster (för pendling slår de ju redan ICE där), så tycker jag också om att vänta i vår M3.

Är bra mycket roligare att vänta i en M3 än i en större och "lyxigare" Merca (iaf. gällande byggkvalitet och interiörkvalitet). Körde dottern in till stan för hennes lördagstträning idag. Eftersom det bara var en timme så var det ingen idé att åka hem emellan, och pga. Covid så får inte föräldrar vänta inne i tennishallarna.

Var ingen tvekan för mig att ta vår Tesla istället för Merca. Perfekt att kika på lite YouTube och Netflix (han se avsnitt i en bra serie om klassiskt spioneri). Idag spelade jag inget, men annars så har jag två Xbox-kontrollers i inkopplade i mittfacket.

En modernisering av det gamla uttrycket att man hellre dör/gråter i en Jaguar (eller om det var Rolls), skulle jag vilja byta till att man hellre väntar i en Tesla! :D
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 12727
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Gräset är alltid grönare... Beslutsångest!

Inlägg av Fredrik j »

taliz skrev:
Fredrik j skrev:
Discobelysning?

Det är ju landscape-skärmen som blir helt dominerande. Jag hoppas vi nu ser peak-skärm när det kommer till storlek och att vi får smartare lösningar.
Men allvarligt, tycker du nya interiören i S och X är ett steg närmare andra bilar?
Aka mysbelysning aka ambient light, take your pick.

Smartare lösningar? Peak-skärm?
Vill du återgå till knapptelefon också?
Nya skärmen i S och X kommer vara ännu bättre än Model 3 för att kolla youtube, Netflix, spela spel etc. Finns ingen som är i närheten.
Nej, det finns ju ett par steg mellan teslas klösplatta och en gammaldags knapptelefon. Jag har toush-skärm i min Volvo och jag tycker det är synnerligen oergonomiskt. Går ju inte att jämföra med en telefon man har i handen.
Jag gillar joystickknappar på ratten. Dom tesla har skulle räcka långt för att styra dom flesta funktioner.
Gärna framför föraren. Spotify styrs med fördel via röststyrning.

Youtube och Netflix är helt ointressant för mig i bilen. Jag har bägge i telefonen om behovet skulle uppstå.
Det är det faktum att den sitter där som gör att tesla inte är i närheten för mig.
SwedishAdvocate
Inlägg: 7444
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Gräset är alltid grönare... Beslutsångest!

Inlägg av SwedishAdvocate »

Esterox skrev:
martinot skrev:
Esterox skrev:
SwedishAdvocate skrev:
Jag tycker också det är väldigt tråkigt att det inte finns någon vettig elbil som är 'halvkombi'* eller kombi...

OK om man har någon slags fysisk skada som gör en bil med normal markfrigång problematisk att använda, men annars som sagt: Jag hade inte köpt en SUV/Crossover om jag nu inte var absolut tvungen...

* Mach-E (25%) 1,993 kg
* I-Pace (30%) 2 133 kg
* Ioniq 5 (5%) Vikt okänd?
* Y (10%) 2,003 kg
* 3 (10%) 1 847 kg
* E-tron GT (20%) 2420 kg
* Polestar 2 2123 kg

(Med reservation för felskrivning(ar)...)

Till vikten kommer även bilarnas luftmotstånd. Och här sticker alla SUVs/Crossovers ytterligare i mina ögon. Plus att de ska ha större däck.

Vore det mitt val hade det blivit en Model 3 som andrabil. OP har ju en X som förstabil – som tydligen kommer uppgraderas till en ny X med nya drivlinan.

Jag tillhör vidare de som väljer bort PS2 eftersom Polestar surrealistiskt nog i praktiken ägs av den kinesiska militärdiktaturen...

EDIT: *Glömde bort Model S... Personligen tycker jag dock att den är för stor. Jag behöver inte en så stor bil. Sen har jag retat ihjäl mig sen dag ett på att den inte går att beställa med dragkrok...
Nu kanske det inte är så att du är kund till Koenigsegg, men skulle du rata dom utav samma anledning ?
Koenigsegg är ju den enda svenska biltillverkaren vi har kvar. Men tror att den ligger lite utanför listan här.

För mig som är medelklass+ så är de normalt även alldeles för dyra. Kan absolut ha råd med en bättre beg. Ferrari om jag vill, men även en bättre beg. Koenigsegg ligger normalt i en prisklass som är för högt för mig (och jag skulle misstänka även majoriteten av Teslaägare).
Nu har ju Nevs/geely köpt in sig i bolaget sen typ förra året. Så helt svenskt är det inte längre.

Därav min fråga till Advocate oavsett bilarnas pris. Sen kan ni ju alltid fundera på varför NEVS köper in sig.
Äger NEVS 20% av Koenigsegg? I så fall så skulle jag inte köpa en Koenigsegg heller.

Vilka äger Rimac? Om det är 'kroatiskt' så skulle det kunna vara aktuellt om jag nu i en fantasivärld tvunget måste skaffa mig en tvåsitsig leksak...

Vilka äger Lotus? (Nya eldrivna Evija...)

Vilka äger Pininfarina? (Nya eldrivna Battista...)

Annars så får det väl bli en 'Original' Tesla Roadster. Eller en Model 3. Eller kanske en Taycan (Jag vet att den är fyr/femsitsig)...
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Esterox
Inlägg: 752
Blev medlem: 17 sep 2020 17:02

Re: Gräset är alltid grönare... Beslutsångest!

Inlägg av Esterox »

SwedishAdvocate skrev:
Esterox skrev:
martinot skrev:
Esterox skrev:
SwedishAdvocate skrev:
Jag tycker också det är väldigt tråkigt att det inte finns någon vettig elbil som är 'halvkombi' eller kombi...

OK om man har någon slags fysisk skada som gör en bil med normal markfrigång problematisk att använda, men annars som sagt: Jag hade inte köpt en SUV/Crossover om jag nu inte var absolut tvungen...

* Mach-E (25%) 1,993 kg
* I-Pace (30%) 2 133 kg
* Ioniq 5 (5%) Vikt okänd?
* Y (10%) 2,003 kg
* 3 (10%) 1 847 kg
* E-tron GT (20%) 2420 kg
* Polestar 2 2123 kg

(Med reservation för felskrivning(ar)...)

Till vikten kommer även bilarnas luftmotstånd. Och här sticker alla SUVs/Crossovers ytterligare i mina ögon. Plus att de ska ha större däck.

Vore det mitt val hade det blivit en Model 3 som andrabil. OP har ju en X som förstabil – som tydligen kommer uppgraderas till en ny X med nya drivlinan.

Jag tillhör vidare de som väljer bort PS2 eftersom Polestar surrealistiskt nog i praktiken ägs av den kinesiska militärdiktaturen...
Nu kanske det inte är så att du är kund till Koenigsegg, men skulle du rata dom utav samma anledning ?
Koenigsegg är ju den enda svenska biltillverkaren vi har kvar. Men tror att den ligger lite utanför listan här.

För mig som är medelklass+ så är de normalt även alldeles för dyra. Kan absolut ha råd med en bättre beg. Ferrari om jag vill, men även en bättre beg. Koenigsegg ligger normalt i en prisklass som är för högt för mig (och jag skulle misstänka även majoriteten av Teslaägare).
Nu har ju Nevs/geely köpt in sig i bolaget sen typ förra året. Så helt svenskt är det inte längre.

Därav min fråga till Advocate oavsett bilarnas pris. Sen kan ni ju alltid fundera på varför NEVS köper in sig.
Äger NEVS 20% av Koenigsegg? I så fall så skulle jag inte köpa en Koenigsegg heller.

Vilka äger Rimac? Om det är 'kroatiskt' så skulle det kunna vara aktuellt om jag nu i en fantasivärld tvunget måste skaffa mig en tvåsitsig leksak...

Vilka äger Lotus? (Nya eldrivna Evija...)

Vilka äger Pininfarina? (Nya eldrivna Battista...)

Annars så får det väl bli en 'Original' Tesla Roadster. Eller en Model 3. Eller kanske en Taycan (Jag vet att den är fyr/femsitsig)...
Yes sedan 2019.
Sedan äger det tillsammans något bolag som skall tillverka elbilar (vet ej hur det har gått med det projektet ) men där äger Koenigsegg 35% om jag inte minns fel. Nevs 65%.
Användarvisningsbild
Credde
Teslaägare
Inlägg: 1369
Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
Referralkod: ts.la/christian81643

Re: Gräset är alltid grönare... Beslutsångest!

Inlägg av Credde »

SwedishAdvocate skrev:

Vilka äger Rimac? Om det är 'kroatiskt' så skulle det kunna vara aktuellt om jag nu i en fantasivärld tvunget måste skaffa mig en tvåsitsig leksak...

Vilka äger Lotus? (Nya eldrivna Evija...)

Vilka äger Pininfarina? (Nya eldrivna Battista...)

Annars så får det väl bli en 'Original' Tesla Roadster. Eller en Model 3. Eller kanske en Taycan (Jag vet att den är fyr/femsitsig)...
Porsche är storaktionär i Rimac.
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Skriv svar