Gräset är alltid grönare... Beslutsångest!

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Re: Gräset är alltid grönare... Beslutsångest!

Inlägg av MWall »

martinot skrev:
[
Nu var det ju iofs. du som just tog upp den analogin. Bara som en reminder. :D

HTC byggde upp ett hyfsat starkt varumärke från "inget" under en viss tid (dock aldrig i närheten så starkt som tex. Samsung). Problemet är att det kostar massivt med reklam och investeringar i marknadsföring för att nå och behålla en topp-position inom ett produktsegment. Apple och Samsung investerar tungt och miljardvis i marknadsföring av både sina produkter och för att bibehålla sin starka varumärken varje år.
Ja, analogin finns väl men är inte helt klockren med tanke på hastigheten. För billigare produkter med kortare livslängd går utvecklingen såklart mycket fortare.

Inget är satt i sten vad gäller varumärken dock. För övrigt är just Samsung från samma land som Kia och Hyundai. De kan mycket väl vara på väg mot samma håll som Samsung. De har höjt sig rejält de senaste 20 åren.

Självaste Apple var i det närmaste ingenting på 90-talet. Men sen kom den där färgglada iMac 1998 och därefter iPod 2001... Resten är historia. Rätt produkt i rätt tid är liksom nyckeln. Konsumenterna svänger snabbt.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

martinot skrev:
MWall skrev:
Lustigt nog har jag en 2 år gammal OnePlus 6. Tycker den är perfekt för mig som är totalt ointresserad av telefoner. Den funkar bra, laddar extremt snabbt osv.
Du är en typisk telefonkund i det segment som ägs av kinesiska pure players och som de riktat sig in på. Som kunde i det segmentet bryr man sig ytterst lite om prestigen i varumärket, mer än att de skall vara kända för att fungera och klara av alla vardagliga göromål.

Exakt samma tänk tror jag (tyvärr) kommer ske på en framtida elbilsmarknad; De som inte bryr sig om premiumbilar, eller är generellt ointresserade av bilar, vill ha en en som fungerar utan problem att ta de från A till B. och som laddar extremt snabbt, osv.

Detta budgetsegment är en marknad som kineserna kommer ta som vargar som kommit in i en hönsgård.
Håller inte med. Du skriver "De som inte bryr sig om premiumbilar, eller är generellt ointresserade av bilar,".

Tex OnePlus är vi många som köper för att de har topprestanda och kvalitet fast till mindre peng. Samsung är på väg tillbaka till högsta nivån gällande prestanda, men det har varit en period nu när deras dyraste modeller inte kunnat matcha tex OnePlus i prestanda (bla för att man "snålat" och använt egna långsammare processorer i Europa än de senaste SnapDragons).

Jag tror vi är många som köper Tesla av liknande skäl. För att man vill ha den bil som är tekniskt mest avancerad, men inte prioriterar "prestige" eller exklusiva material lika högt.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

martinot skrev:
MWall skrev:
Lustigt nog har jag en 2 år gammal OnePlus 6. Tycker den är perfekt för mig som är totalt ointresserad av telefoner. Den funkar bra, laddar extremt snabbt osv.
Du är en typisk telefonkund i det segment som ägs av kinesiska pure players och som de riktat sig in på. Som kunde i det segmentet bryr man sig ytterst lite om prestigen i varumärket, mer än att de skall vara kända för att fungera och klara av alla vardagliga göromål.

Exakt samma tänk tror jag (tyvärr) kommer ske på en framtida elbilsmarknad; De som inte bryr sig om premiumbilar, eller är generellt ointresserade av bilar, vill ha en en som fungerar utan problem att ta de från A till B. och som laddar extremt snabbt, osv.

Detta budgetsegment är en marknad som kineserna kommer ta som vargar som kommit in i en hönsgård.

Jag förstår ärligt talat inte vad jag skulle få för mervärde från Samsung eller Apple. Jag gav min son en iPhone 11 i julklapp för drygt ett år sen. Den laddar långsammare och känns inte mer premium för mig än min OneNote. Samma sak med min frus Samsung. Vad är det för premium eller prestige med den? Tycker OneNote gör ganska trevliga produkter. Allt är snyggt formgivet och känns fräscht. Till och med laddaren. Inte är de sämre på prestanda heller. På samma sätt som den Ubiquiti Unifi jag köpte häromveckan. Relativt okänt varumärke som erbjuder en bra och snygg produkt.

Ja precis. Därför kommer kunder köpa Ioniq 5 trots att det står Hyundai på den. ;)

Kineserna har får dålig säkerhet än så länge. Men visst.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

MWall skrev:
Jag förstår ärligt talat inte vad jag skulle få för mervärde från Samsung eller Apple. Jag gav min son en iPhone 11 i julklapp för drygt ett år sen. Den laddar långsammare och känns inte mer premium för mig än min OneNote.
Analogin som du kom med kan jag köpa (och även hålla med att den inte heller är perfekt), men nu kanske vi inte skall göra detta till en klassisk lång telefontråd som så många andra. :D

Men jag kan ändå svara för mig personligen, och väldigt kortfattat; Jag föredrar iPhone för att jag ogillar både Android som operativsystem, och i andra hand för att jag inte vill ge Google mer makt över mitt liv än vad de redan har. Sedan så fungerar iOS väldigt stabilt, enkelt och underhållsfritt. Behöver dock inte någon telefon med topp-prestanda, så kör med en flera år gammal iPhone 8. Supernöjd och perfekt för mig.

Varför andra betalar ett premiumpris för Samsung får du fråga de om. Det är inget jag kan svara på (mer än ha fakta att det är så det ser ut på marknaden). Android är som sagt inget för mig, och något som jag helst inte tar i (oavsett billiga eller dyra lurar).
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

MWall skrev:
Håller med. En av de största orsakerna att jag inte litar på kinesiska pure player produkter oavsett om telefoner eller andra saker som tex. övervakningskameror. De ha alldeles för dålig säkerhet i sina mjkukvaror, och mycket mer bakdörrar. Både de som är planterade där medvetet, eller pga. slarv, dålig QA och dåligt säkerhetstänk.

Skulle själv aldrig heller, precis som telefoner, kunna tänka mig att köpa en kinesisk bil. Speciellt inte med all AI och avancerad möjlig övervakning som finns i moderna elbilar. Även krock- och trafiksäkerhet kan nog vara tveksamt i vissa fall, men det är mjukvaran som jag inte litar alls på.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

Legato skrev:
MWall skrev:

Jag skulle nog räkna med Bentley och Lamborghini också. Även om Lambo egentligen mest tillverkar smaklösa poster-bilar så har de en nisch med sina snabbaste gatlegala racers. De har tre olika tider under 7 minuter på Nürburgring. Ferrari har noll. Och Bentley är väl förarens lyxbil? Rolls Royce är ju mest för baksätespassagerare.
Mmm, Bentley håller jag med om. Lambo är för mig inte alls samma lyx/prestige/anrika historia som Ferrari. För mig känns det mycket Dubai/nyrik över det märket. Men en majoritet skulle nog ändå hålla med dig där ;)

Personligen spelar det dock ingen, eller väldigt liten roll. Jag kör oftast vår lilla Honda och skulle inte ha några problem med att köra en Hyundai eller Ford heller om jag landade i att en sådan uppfyllde mina krav bäst till rimligast peng.
Jo, som jag skrev så är inte Lamborghini nåt jag gillar heller. Det är nåt vulgärt över det hela.

Är man lite krass så gör antagligen Mercedes en bättre lyxlimpa än Rolls Royce och Porsche gör bättre sportbilar än Ferrari. Fast på den nivån handlar det nog till 99% om känsla. Har provkört Ferrari 458 och Porsche 991 Turbo S och även om de är ungefär lika snabba så går det inte att jämföra känslan.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

martinot skrev:
MWall skrev:
Håller med. En av de största orsakerna att jag inte litar på kinesiska pure player produkter oavsett om telefoner eller andra saker som tex. övervakningskameror. De ha alldeles för dålig säkerhet i sina mjkukvaror, och mycket mer bakdörrar. Både de som är planterade där medvetet, eller pga. slarv, dålig QA och dåligt säkerhetstänk.

Skulle själv aldrig heller, precis som telefoner, kunna tänka mig att köpa en kinesisk bil. Speciellt inte med all AI och avancerad möjlig övervakning som finns i moderna elbilar. Även krock- och trafiksäkerhet kan nog vara tveksamt i vissa fall, men det är mjukvaran som jag inte litar alls på.
Inklusive Polestar 2 och Kina-tillverkad Model 3? Eller enbart bilar från bolag med tillverkning, utveckling och ägande i Kina?

EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

MWall skrev:
Legato skrev:
MWall skrev:

Jag skulle nog räkna med Bentley och Lamborghini också. Även om Lambo egentligen mest tillverkar smaklösa poster-bilar så har de en nisch med sina snabbaste gatlegala racers. De har tre olika tider under 7 minuter på Nürburgring. Ferrari har noll. Och Bentley är väl förarens lyxbil? Rolls Royce är ju mest för baksätespassagerare.
Mmm, Bentley håller jag med om. Lambo är för mig inte alls samma lyx/prestige/anrika historia som Ferrari. För mig känns det mycket Dubai/nyrik över det märket. Men en majoritet skulle nog ändå hålla med dig där ;)

Personligen spelar det dock ingen, eller väldigt liten roll. Jag kör oftast vår lilla Honda och skulle inte ha några problem med att köra en Hyundai eller Ford heller om jag landade i att en sådan uppfyllde mina krav bäst till rimligast peng.
Jo, som jag skrev så är inte Lamborghini nåt jag gillar heller. Det är nåt vulgärt över det hela.

Är man lite krass så gör antagligen Mercedes en bättre lyxlimpa än Rolls Royce och Porsche gör bättre sportbilar än Ferrari. Fast på den nivån handlar det nog till 99% om känsla. Har provkört Ferrari 458 och Porsche 991 Turbo S och även om de är ungefär lika snabba så går det inte att jämföra känslan.
Jag är ju extremt svag för 458:an som klassisk ICE-sportbil måste jag erkänna (varit nära med beg. köp där ett par gånger). :)
Bild
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Legato skrev:
martinot skrev:
MWall skrev:

Inklusive Polestar 2 och Kina-tillverkad Model 3? Eller enbart bilar från bolag med tillverkning, utveckling och ägande i Kina?
Pure players.
Bild
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

MWall skrev:
fth skrev:
MWall skrev:
Jag körde Audi i 11 år mellan 1998 och 2009. För mig är Audi (och VAG i allmänhet) fortfarande synonymt med att verkstaden ringer vid service och säger "jo, du vi hittade det här felet också, vill du att vi ska ta det nu när bilen ändå står här?". Så fort jag ser en VAG-bil tänker jag att den är vekt byggd och kommer gå sönder när som helst. :lol:

Har nog skrivit det förut men om E-Tron kommit från Mercedes eller BMW hade jag nog redan köpt en sån. EQC är tyvärr lite för liten och iX3 känns för tråkig.
Vad var det som fick dig att fortsätta med Audi i 11 år trots kvalitetsproblemen? Märket måste väl ha några andra fördelar eftersom det är så populärt?

/fth

Den långa versionen: Det var bara två bilar. En A4 -97 och en A4 -04. Var mina första två bilar. Köpte den första för 180' när jag fått mitt första jobb. Var en ganska dyr bil för en 22-åring så jag var stolt som f-n över den. Citrongul, "stora" BBS-fälgar, helsvart grill utan Audi-ringar och ingen modellbeteckning. Chippad till 210 hk också minsann. En riktig sport-sedan. :D (på den tiden hade värsta BMW 3-serien bara 193hk) Hade den i 7 år faktiskt. Bodde centralt, gick till jobbet, gick och handlade... Tror jag körde max 10 tusen mil på 7 år. När jag bytte hade jag väl dålig fantasi (Audi var ju "mitt" märke) och köpte en "likadan" fast nyare med vuxnare och mindre iögonfallande färg. Den hade jag i nästan 4 år. Bytte mot en BMW 320d när jag började köra mer. Det var även då mitt "bilintresse" eller vad man ska kalla det tog lite mer fart. BMW:n var så sjukt mycket roligare att köra trots dieselmotorn. Och där hade jag i alla år gått och irriterat mig på BMW-förare som hyllat körglädjen i sina bilar... :oops: Sen visade det sig att bilarna från BMW (de jag ägt iaf) nästan aldrig går sönder. Till skillnad från Audi. Och jag som trodde att jag redan körde en bil med "tysk kvalitet".

Den korta versionen: Ungdomligt oförstånd och brist på perspektiv.

Möjligt att de ryckt upp sig på de här 17 åren som gått sen de tillverkade min senaste Audi. Men jag har ingen större lust att ta reda på det. ;)
Håller med i det mesta du skriver om överlägsen körglädje hos BMW, men även om jag själv aldrig ägt Audi (dock lånat och kört) så tycker jag att man måste ge de lite poäng för att på 80-talet popularisera AWD med deras Quattro-bilar, och att de är väldigt duktiga på interiörkvaliteten hos sina bilar. Tycker också de har ergonomiskt bättre och bekvämare stolar än både BMW och Mercedes.
Bild
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

martinot skrev:
Håller med i det mesta du skriver om överlägsen körglädje hos BMW, men även om jag själv aldrig ägt Audi (dock lånat och kört) så tycker jag att man måste ge de lite poäng för att på 80-talet popularisera AWD med deras Quattro-bilar, och att de är väldigt duktiga på interiörkvaliteten hos sina bilar. Tycker också de har ergonomiskt bättre och bekvämare stolar än både BMW och Mercedes.
Har inte kört Audi på länge men tycker både BMW och Mercedes har kommit ikapp lite vad gäller interiören. Framförallt Mercedes tycker jag lyft sig enormt. De var riktigt tråkiga förut.

EQC:
Bild

E-klass:
Bild
Peter Andersson

Inlägg av Peter Andersson »

MWall skrev:
martinot skrev:
Har inte kört Audi på länge men tycker både BMW och Mercedes har kommit ikapp lite vad gäller interiören. Framförallt Mercedes tycker jag lyft sig enormt. De var riktigt tråkiga förut.

EQC:
Bild

E-klass:
Bild
Vilken tur då att Tesla tar personaleliten från Mercedes, till sin fabrik i Berlin.
Förväntar mig att både kvalitet och design påverkas av Mercedes folket, så Tesla konkurrerar ut tyskarna, inom alla områden och inte bara på eldrivlinan.
Elon har ju redan lovat att Tesla bilar tillverkade i Berlin får unikt snygg lack.

Elon är smart nog att ta det bästa från hela världen.
Eldrivlinan och IT-lösningarna från USA, effektiv och billig tillverkning med hög kvalitet från Kina.
Och design och kvalitetskänsla från Tyskland.

Dessutom dammsuger Tesla världsmarknaden på batterier.

Så tyskarna klagar på att de inte kan få fram elbilar i tillräckligt snabb takt.
Tyska handlarna larmar: "Vi har slut på elbilar"

Kraftiga subventioner har lett till en elbilsboom i Tyskland. Samtidigt brottas tillverkarna med problem i sina leverantörskedjor.
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... a-elbilar/
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

Peter Andersson skrev:
Vilken tur då att Tesla tar personaleliten från Mercedes, till sin fabrik i Berlin.
Förväntar mig att både kvalitet och design påverkas av Mercedes folket, så Tesla konkurrerar ut tyskarna, inom alla områden och inte bara på eldrivlinan.
Elon har ju redan lovat att Tesla bilar tillverkade i Berlin får unikt snygg lack.

Eldrivlinan och IT-lösningarna från USA, effektiv och billig tillverkning med hög kvalitet från Kina.

Dessutom dammsuger Tesla världsmarknaden på batterier.

Så tyskarna klagar på att de inte kan få fram elbilar i tillräckligt snabb takt.
Tyska handlarna larmar: "Vi har slut på elbilar"

Kraftiga subventioner har lett till en elbilsboom i Tyskland. Samtidigt brottas tillverkarna med problem i sina leverantörskedjor.
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... a-elbilar/
Du var mig en övertygad Muskit. :lol:

Tror inte Teslor gjorda i Tyskland får Mercedes-klass på interiören.

Tror man kan leasa elbilar från 100€ i månaden i Tyskland. Vore konstigt om det inte tog slut. ;) Tesla gör väl inte så mycket egna batterier heller?
Anonymous FTW

Inlägg av Anonymous FTW »

Jag som vill att en Mercedes ska se ut och kännas som de gjorde förr
Bild
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

Anonymous FTW skrev:
Jag som vill att en Mercedes ska se ut och kännas som de gjorde förr
Tiden går framåt.

Här är Audi vs Mercedes vs BMW från 1998

A4
Bild

C-klass
Bild

3-serien
Bild
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

MWall skrev:
martinot skrev:

EQC:
Bild

E-klass:
Bild
Bara jag som tycker det blivit "lite" överdrivet med så mkt discobelysning?
Nya S-klass är ju helt galen, nästan så man får ont i ögonen(ja, jag vet att man kan dämpa den eller stänga av...)
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Peter Andersson skrev:

Tror du? Jag tror åsiktskorridoren är otroligt smal hos Tesla. Det är ju minimalistiskt som gäller samt armlängds avstånd till allt som bara lite kan förknippas med fossilbilar.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Fredrik j skrev:
Peter Andersson skrev:

Tror du? Jag tror åsiktskorridoren är otroligt smal hos Tesla. Det är ju minimalistiskt som gäller samt armlängds avstånd till allt som bara lite kan förknippas med fossilbilar.
Missat nya interiören i S och X?

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

taliz skrev:
Fredrik j skrev:
Peter Andersson skrev:

Nej, den har jag sett. Man gjorde den ju bara mer lik Model3 och den har ju inte mycket gemensamt med t.ex. Mercedesen på bilderna.
Har svårt att se hur en monteringsfabrik i tyskland skulle kunna förändra på designen. Jag har fått för mig att det är Elon som bestämmer.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Fredrik j skrev:
taliz skrev:
Fredrik j skrev:
Peter Andersson skrev:

Nej, den har jag sett. Man gjorde den ju bara mer lik Model3 och den har ju inte mycket gemensamt med t.ex. Mercedesen på bilderna.
Har svårt att se hur en monteringsfabrik i tyskland skulle kunna förändra på designen. Jag har fått för mig att det är Elon som bestämmer.
Uhm va? Det enda som möjligtvis är "mer likt" Model 3 är väl att det nu är en horisontell skärm. De har ju discobelysning och diverse annat som tyskarna har också nu.

Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

taliz skrev:
Fredrik j skrev:
taliz skrev:
Fredrik j skrev:
Peter Andersson skrev:

Uhm va? Det enda som möjligtvis är "mer likt" Model 3 är väl att det nu är en horisontell skärm. De har ju discobelysning och diverse annat som tyskarna har också nu.
Discobelysning?

Det är ju landscape-skärmen som blir helt dominerande. Jag hoppas vi nu ser peak-skärm när det kommer till storlek och att vi får smartare lösningar.
Men allvarligt, tycker du nya interiören i S och X är ett steg närmare andra bilar?
Användarvisningsbild
Credde
Teslaägare
Referralkod: ts.la/christian81643

Inlägg av Credde »

MWall skrev:
martinot skrev:

EQC:
Bild

E-klass:
Bild
Usch, jag tycker faktisk det har blivit för mycket bling-bling i Mercedes nya interiör.
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

Credde skrev:
MWall skrev:
martinot skrev:

EQC:
Bild

E-klass:
Bild
Usch, jag tycker faktisk det har blivit för mycket bling-bling i Mercedes nya interiör.
Enig. Tycker det är hemskt. Neonljus är verkligen inte min grej. Utblåsen i e-klass är verkligen inte vackra de heller. Tacka vet jag Polestar, tycker de verkligen lyckats bra med interiören.

EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Legato skrev:
Credde skrev:
MWall skrev:
martinot skrev:

EQC:
Bild

E-klass:
Bild
Enig. Tycker det är hemskt. Neonljus är verkligen inte min grej. Utblåsen i e-klass är verkligen inte vackra de heller. Tacka vet jag Polestar, tycker de verkligen lyckats bra med interiören.
Gillar verkligen inte heller Mercedesen. Skulle tro den är anpassad för kinesiska kunder.
SwedishAdvocate

Inlägg av SwedishAdvocate »

mikebike skrev:
martinot skrev:
SwedishAdvocate skrev:
Jag hade inte köpt en SUV/Crossover om jag nu inte var absolut tvungen...
Vill helst undvika det också. Gillar inte alls biltypen! Tyvärr är det lite brist på elbilssidan gällande praktiska mellanstora sedaner/kombi/halvkombi.
Praktiska och sedaner i samma mening? :lol:

Igår var vi och handlade, jag hade med stor kasse med PET-flaskor som skulle pantas. När vi kom tillbaks till bilen efter att ha handlat upptäckte min fru att det låg två PET-flaskor längst in i bagaget. De hade ramlat ur och för att se längst in i bagaget måste jag i princip stå på knä. Praktiskt....

Jag är smidig som en panter, men många 60+ klagar över att det är svårt att ta sig (upp) ur bilen.
Jag tycker också det är väldigt tråkigt att det inte finns någon vettig elbil som är 'halvkombi'* eller kombi...

OK om man har någon slags fysisk skada som gör en bil med normal markfrigång problematisk att använda, men annars som sagt: Jag hade inte köpt en SUV/Crossover om jag nu inte var absolut tvungen...

* Mach-E (25%) 1,993 kg
* I-Pace (30%) 2 133 kg
* Ioniq 5 (5%) Vikt okänd?
* Y (10%) 2,003 kg
* 3 (10%) 1 847 kg
* E-tron GT (20%) 2420 kg
* Polestar 2 2123 kg

(Med reservation för felskrivning(ar)...)

Till vikten kommer även bilarnas luftmotstånd. Och här sticker alla SUVs/Crossovers ytterligare i mina ögon. Plus att de ska ha större däck.

Vore det mitt val hade det blivit en Model 3 som andrabil. OP har ju en X som förstabil – som tydligen kommer uppgraderas till en ny X med nya drivlinan.

Jag tillhör vidare de som väljer bort PS2 eftersom Polestar surrealistiskt nog i praktiken ägs av den kinesiska militärdiktaturen...

EDIT: *Glömde bort Model S... Personligen tycker jag dock att den är för stor. Jag behöver inte en så stor bil. Sen har jag retat ihjäl mig sen dag ett på att den inte går att beställa med dragkrok...
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 2 gång.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Skriv svar