Ja, analogin finns väl men är inte helt klockren med tanke på hastigheten. För billigare produkter med kortare livslängd går utvecklingen såklart mycket fortare.martinot skrev:[
Nu var det ju iofs. du som just tog upp den analogin. Bara som en reminder.
HTC byggde upp ett hyfsat starkt varumärke från "inget" under en viss tid (dock aldrig i närheten så starkt som tex. Samsung). Problemet är att det kostar massivt med reklam och investeringar i marknadsföring för att nå och behålla en topp-position inom ett produktsegment. Apple och Samsung investerar tungt och miljardvis i marknadsföring av både sina produkter och för att bibehålla sin starka varumärken varje år.
Inget är satt i sten vad gäller varumärken dock. För övrigt är just Samsung från samma land som Kia och Hyundai. De kan mycket väl vara på väg mot samma håll som Samsung. De har höjt sig rejält de senaste 20 åren.
Självaste Apple var i det närmaste ingenting på 90-talet. Men sen kom den där färgglada iMac 1998 och därefter iPod 2001... Resten är historia. Rätt produkt i rätt tid är liksom nyckeln. Konsumenterna svänger snabbt.