Hur finansierar du din Tesla?

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10944
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Hur finansierar du din Tesla?

Inlägg av Jerker »

bylund skrev:
Det är nog en står anledning till att jag kör så mycket mer med Teslan än jag gjort tidigare. Det kostar inte lika mycket (direkt i alla fall, indirekt är nog värdeminskningen per mil mer än bensinförbrukningen på tidigare bilar), och man känner sig inte som en miljöbov i samma grad.
Ja, det gäller att hitta en balans där. Men det återstår att se hur Teslorna står sig. Allmänt bör kanske en elbil tappa mindre i värde när väl marknaden har mognat, för som jag förstår är det färre saker som slits och och kan gå sönder. Sen är väl Teslorna elbilarnas Roll Royce, så bara det borde hålla upp priserna.
Användarvisningsbild
Elektrokungen
Teslaägare
Inlägg: 451
Blev medlem: 16 apr 2015 09:10
Ort: Mölndal

Re: Hur finansierar du din Tesla?

Inlägg av Elektrokungen »

Leasing genom eget företag.
Ultra Red Tesla S LR Beställd 2020-12-17 Levererad 2023-05-24
Midnight Silver Model Y Lev. 2021-08-27
Blå Hyundai Ioniq Lev. 2020-11-24 SÅLD
Röd Tesla S100D Lev. 2018-08-07 SÅLD
S85, Titanium Metallic, Panoramatak, 7-sits. Lev. 2015-07-29. SÅLD
Användarvisningsbild
Stefan T
Teslaägare
Inlägg: 634
Blev medlem: 22 jan 2015 21:21
Ort: Ullared (Köinge)

Re: Hur finansierar du din Tesla?

Inlägg av Stefan T »

jag bara en roadster som jag köpte beg men den var inte lika dyr som en s men ändå rätt så dyr

men den köptes chach för skattade pengar helt privat
Oldsmobile Cutlass 1966, Tesla Roadster Sport 2,5 #528, Fiat 500 E La Prima 2021 :)
Användarvisningsbild
Simon
Teslaägare
Inlägg: 556
Blev medlem: 16 dec 2014 21:45

Re: Hur finansierar du din Tesla?

Inlägg av Simon »

Mitt andra nick är "Ekonomisk analfabet".
Det är ingen som nämnt billån. De som lånat säger att de lånat "på huset". Är billån farliga saker som bankerna använder för att lura icke-hus-ägare?
Användarvisningsbild
Oppfinnarn
Teslaägare
Inlägg: 484
Blev medlem: 08 aug 2015 11:11
Ort: Bjärred

Re: Hur finansierar du din Tesla?

Inlägg av Oppfinnarn »

Simon skrev:
Mitt andra nick är "Ekonomisk analfabet".
Det är ingen som nämnt billån. De som lånat säger att de lånat "på huset". Är billån farliga saker som bankerna använder för att lura icke-hus-ägare?
Du får oftast lägre ränta om du kan belåna på ett hus istället för att "låna på bilen". Ex. På ett huslån idag kan du få kanske drygt 1.5 % rörlig ränta, Teslas (DnB) förmånliga lån ligger på 2.75%. Vanliga billån ligger kring 4-5% idag (tror jag).
#Oppfinnarn went Electric 2015-10-02.... Blå Model S 70D samt ytterligare en Modell S 75D inköpt 2018-09-28 ... och efter mer än 32000 mil med elbil, varför bara ha två Tesla Model S... när man kan ha tre, så det blev en Model S AWD 2023-12-22 :) ....
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10944
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Hur finansierar du din Tesla?

Inlägg av Jerker »

Oppfinnarn skrev:
Simon skrev:
Mitt andra nick är "Ekonomisk analfabet".
Det är ingen som nämnt billån. De som lånat säger att de lånat "på huset". Är billån farliga saker som bankerna använder för att lura icke-hus-ägare?
Du får oftast lägre ränta om du kan belåna på ett hus istället för att "låna på bilen". Ex. På ett huslån idag kan du få kanske drygt 1.5 % rörlig ränta, Teslas (DnB) förmånliga lån ligger på 2.75%. Vanliga billån ligger kring 4-5% idag (tror jag).
Det stämmer. Fördelen med att låna på huset är dessutom att du kan låna till hela beloppet (förutsatt att du har det låneutrymmet) medan ett billån förutsätter minst 20% kontantinsats.
Användarvisningsbild
Zoidberg
Teslaägare
Inlägg: 977
Blev medlem: 19 jul 2014 14:45
Ort: Frillesås

Re: Hur finansierar du din Tesla?

Inlägg av Zoidberg »

Jag har min på kredit. Har tyvärr inget företag att skriva bilen på. Hade ju varit gott! :D

Köpte en "snikmodell", 60Kw med AP, panotak, teknikpaket och superladdning. Jävligt prisvärd bil på ~740K.
La 40% själv, resten på DNB. Och mina pengar gjorde jag på bostäder.
Visste först inte att jag ville ha en Tesla, inte förrän förra sommaren då jag testkörde en i Gbg.

Jag har i övringt ingen dyr hobby (läs barn) eller så. Så en bil kan jag kosta på mig. Hade nog aldrig köpt en så dyr bil om den inte varit för att den är så förmånlig miljömässigt. Och praktisk.
Tesla är unika med en elbil som man kan köra ända till medelhavet med, utan att först behöva ta hjärtligt farväl till mor och far samt skriva testamente innan man åker.. ;)

Innan hade jag en laddhybrid, vilket fick mig att sukta efter renodlade elbilar.
Model X75D & Model S75D
Kört Tesla sedan feb. 2015
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare
Inlägg: 3634
Blev medlem: 10 maj 2015 14:08
Ort: Skurup

Re: Hur finansierar du din Tesla?

Inlägg av Martinen »

Zoidberg skrev:
Jag har min på kredit. Har tyvärr inget företag att skriva bilen på. Hade ju varit gott! :D

Köpte en "snikmodell", 60Kw med AP, panotak, teknikpaket och superladdning. Jävligt prisvärd bil på ~740K.
La 40% själv, resten på DNB. Och mina pengar gjorde jag på bostäder.
Visste först inte att jag ville ha en Tesla, inte förrän förra sommaren då jag testkörde en i Gbg.

Jag har i övringt ingen dyr hobby (läs barn) eller så. Så en bil kan jag kosta på mig. Hade nog aldrig köpt en så dyr bil om den inte varit för att den är så förmånlig miljömässigt. Och praktisk.
Tesla är unika med en elbil som man kan köra ända till medelhavet med, utan att först behöva ta hjärtligt farväl till mor och far samt skriva testamente innan man åker.. ;)

Innan hade jag en laddhybrid, vilket fick mig att sukta efter renodlade elbilar.

Om 60 kWh räcker till ens körning, så finns det ju ingen anledning att ha större batteri och släpa runt på hela dagen, så jag tycker inte det är en snikmodell.
Användarvisningsbild
Zoidberg
Teslaägare
Inlägg: 977
Blev medlem: 19 jul 2014 14:45
Ort: Frillesås

Re: Hur finansierar du din Tesla?

Inlägg av Zoidberg »

Martinen skrev:
Om 60 kWh räcker till ens körning, så finns det ju ingen anledning att ha större batteri och släpa runt på hela dagen, så jag tycker inte det är en snikmodell.
Håller med dig. Det var ett försök till att låta ödmjuk. Man är ändå i P85-ors sällskap här på forumet. :mrgreen:

Jag gör trotts allt 0-100 på 6sek! De ni! Det är vad jag kallar "lagom-mode".
Model X75D & Model S75D
Kört Tesla sedan feb. 2015
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare
Inlägg: 3634
Blev medlem: 10 maj 2015 14:08
Ort: Skurup

Re: Hur finansierar du din Tesla?

Inlägg av Martinen »

Zoidberg skrev:
Martinen skrev:
Om 60 kWh räcker till ens körning, så finns det ju ingen anledning att ha större batteri och släpa runt på hela dagen, så jag tycker inte det är en snikmodell.
Håller med dig. Det var ett försök till att låta ödmjuk. Man är ändå i P85-ors sällskap här på forumet. :mrgreen:

Jag gör trotts allt 0-100 på 6sek! De ni! Det är vad jag kallar "lagom-mode".
Rätt fräckt ändå att den så kallade snikmodellen ligger på 0-100 på 6 sekunder. Det är snabbare än alla bilar jag haft förutom teslan. :D

Edit: och har man en Tesla så ska man inte vara ödmjuk. 8-)
Användarvisningsbild
Zoidberg
Teslaägare
Inlägg: 977
Blev medlem: 19 jul 2014 14:45
Ort: Frillesås

Re: Hur finansierar du din Tesla?

Inlägg av Zoidberg »

Damn right! 8-)
Model X75D & Model S75D
Kört Tesla sedan feb. 2015
Användarvisningsbild
Gretsch
Teslaägare
Inlägg: 246
Blev medlem: 20 okt 2015 09:56
Ort: Varberg

Re: Hur finansierar du din Tesla?

Inlägg av Gretsch »

Jag finansierade mitt Tesla köp genom att spara i många år och spekulera i aktier. Det var egentligen tänkt till husköp men när det var dags att titta på hus så ville inte min kära sambo ha hus längre. Så jag tänkte, ska jag sitta och titta på dom pengarna eller vad ??? Jo, jag hade sneglat på bilar, så då tänkte jag som så att en liten fin bil hade ju varit på sin plats. Vi har en krockskadad Opel Astra 94 så man kunde kanske byta upp sig lite. Kanske en Mercedes eller BMW eller någonting annat. Och miljömedveten som man är ( inbillar jag mig ) så tänkte jag att, fanns det inte en bil vid namn Tesla som var eldriven. Så det bar iväg till Möndal och Tesla för en provtur. Jajamän ni gissar alldeles rätt, nu sitter jag här med en Tesla model S 85D och jättenöjd över detta galna köp som kostar över en miljon. Först 400 000 cash, sen betalar jag lite mer än 4000 i 36 mån och resten cash därefter.
:D
Användarvisningsbild
Dan
Teslaägare
Inlägg: 166
Blev medlem: 08 mar 2014 20:52
Ort: Bunkeflostrand

Re: Hur finansierar du din Tesla?

Inlägg av Dan »

Jag fick god hjälp av Tesla att finansiera min Tesla...

Såg Tesla för första gången i USA för ett antal år sedan och insåg att detta måste ju vara framtiden. Eftersom jag hade ett par år kvar på tjänstebilen så gjorde jag det näst bästa efter att köpa en bil, jag köpte aktier i Tesla. Dessa gick ju ganska bra så när det i början av 2014 började närma sig att lämna tillbaka tjänstebilen så sålde jag de flesta aktierna och köpte Teslan kontant.
Att kunna haft Teslan som tjänstebil hade ju varit trevligt men jag arbetar i ett bolag där vi tyvärr ännu inte har några riktiga miljöbilar att välja på som tjänstebil så det fanns egentligen inte som ett alternativ.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10944
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Hur finansierar du din Tesla?

Inlägg av Jerker »

Gretsch skrev:
Jag finansierade mitt Tesla köp genom att spara i många år och spekulera i aktier. Det var egentligen tänkt till husköp men när det var dags att titta på hus så ville inte min kära sambo ha hus längre. Så jag tänkte, ska jag sitta och titta på dom pengarna eller vad ??? Jo, jag hade sneglat på bilar, så då tänkte jag som så att en liten fin bil hade ju varit på sin plats. Vi har en krockskadad Opel Astra 94 så man kunde kanske byta upp sig lite. Kanske en Mercedes eller BMW eller någonting annat. Och miljömedveten som man är ( inbillar jag mig ) så tänkte jag att, fanns det inte en bil vid namn Tesla som var eldriven. Så det bar iväg till Möndal och Tesla för en provtur. Jajamän ni gissar alldeles rätt, nu sitter jag här med en Tesla model S 85D och jättenöjd över detta galna köp som kostar över en miljon. Först 400 000 cash, sen betalar jag lite mer än 4000 i 36 mån och resten cash därefter.
:D
*L* Ja, bilen kostar ju som ett hus... Dvs. om man inte bor i Stockholm. Jag betalade bara 385.000:- för mitt hus, så ska jag köpa en modell 3 kommer den att kosta mer, och förlora i värde medan mitt hus stiger...
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10944
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Hur finansierar du din Tesla?

Inlägg av Jerker »

Dan skrev:
Jag fick god hjälp av Tesla att finansiera min Tesla...

Såg Tesla för första gången i USA för ett antal år sedan och insåg att detta måste ju vara framtiden. Eftersom jag hade ett par år kvar på tjänstebilen så gjorde jag det näst bästa efter att köpa en bil, jag köpte aktier i Tesla. Dessa gick ju ganska bra så när det i början av 2014 började närma sig att lämna tillbaka tjänstebilen så sålde jag de flesta aktierna och köpte Teslan kontant.
Att kunna haft Teslan som tjänstebil hade ju varit trevligt men jag arbetar i ett bolag där vi tyvärr ännu inte har några riktiga miljöbilar att välja på som tjänstebil så det fanns egentligen inte som ett alternativ.
Du måste känna dig hyfsat nöjd med detta? ;)
Användarvisningsbild
Plinder
Teslaägare
Inlägg: 92
Blev medlem: 05 jun 2015 21:09
Ort: Spånga, Stockholm

Re: Hur finansierar du din Tesla?

Inlägg av Plinder »

Jag har min via jobbet, leasing. Finansierade 20% kontantinsats med lite sparad "bonus" som jag haft och ändå inte velat plocka ut av skatteskäl. Så teslan kom som en räddare i nöden där :lol:. Allt som allt så drabbar den mig per månad i samma storleksordning som min förra Volvo V60.
Användarvisningsbild
Dan
Teslaägare
Inlägg: 166
Blev medlem: 08 mar 2014 20:52
Ort: Bunkeflostrand

Re: Hur finansierar du din Tesla?

Inlägg av Dan »

Jerker skrev:
Dan skrev:
Jag fick god hjälp av Tesla att finansiera min Tesla...

Såg Tesla för första gången i USA för ett antal år sedan och insåg att detta måste ju vara framtiden. Eftersom jag hade ett par år kvar på tjänstebilen så gjorde jag det näst bästa efter att köpa en bil, jag köpte aktier i Tesla. Dessa gick ju ganska bra så när det i början av 2014 började närma sig att lämna tillbaka tjänstebilen så sålde jag de flesta aktierna och köpte Teslan kontant.
Att kunna haft Teslan som tjänstebil hade ju varit trevligt men jag arbetar i ett bolag där vi tyvärr ännu inte har några riktiga miljöbilar att välja på som tjänstebil så det fanns egentligen inte som ett alternativ.
Du måste känna dig hyfsat nöjd med detta? ;)
Absolut inte missnöjd men kan ibland vara lite avundsjuk på dom som jobbar på företag (och egenföretagare) som ger de anställda möjlighet att välja en riktigt bra bil som tjänstebil. Det känns ju som detta är ett mer ekonomiskt alternativ men när nu inte denna möjlighet finns så får man försöka hitta andra alternativ (eller byta arbetsgivare...).
Skriv svar