Hur finansierar du din Tesla?
Moderator: Redaktion
Hur finansierar du din Tesla?
Jag - som alltså tidigare i mitt liv aldrig lagt några större summor på inköp av färdmedel - undrar lite över hur ni andra finansierat era Teslainköp.
Har ni hög lön, lånar ni på huset etc.?
Jag skulle aldrig anse mig ha råd att ta ett vanligt lån för att köpa en modell S t.ex. Det blir för mycket pengar i månaden även om jag iofs skulle klara det, men då blir det det enda som jag skulle unna mig som guldkant på tillvaron. Jag har utrymme att låna lite till i huset, men jag vill inte, och hustrun skulle inte tillåta det. Så det får bli en billigare Tesla och jag ska nu spara ihop till kontantinsatsen och ta ett vanligt billån i min bank, på typ 8 år.
Har ni hög lön, lånar ni på huset etc.?
Jag skulle aldrig anse mig ha råd att ta ett vanligt lån för att köpa en modell S t.ex. Det blir för mycket pengar i månaden även om jag iofs skulle klara det, men då blir det det enda som jag skulle unna mig som guldkant på tillvaron. Jag har utrymme att låna lite till i huset, men jag vill inte, och hustrun skulle inte tillåta det. Så det får bli en billigare Tesla och jag ska nu spara ihop till kontantinsatsen och ta ett vanligt billån i min bank, på typ 8 år.
- EnTraktor
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael25
Re: Hur finansierar du din Tesla?
Precis som många andra så har jag jag köpt bilen som förmånsbil på företaget jag äger. Kostar företaget ca 7500 kr/mån i leasing och jag betalar ca 1400 kr/mån i skatt.
Teslaägare sedan 2014. Ägt S, 3, X, Y. Nuvarande bilar:
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre
2021 Tesla Y LR White
2023 Lotus Eletre
Så det är alltså helt enkelt en del av lönen?EnTraktor skrev:Precis som många andra så har jag jag köpt bilen som förmånsbil på företaget jag äger. Kostar företaget ca 7500 kr/mån i leasing och jag betalar ca 1400 kr/mån i skatt.
Började finasiera min 1965 när jag slutade röka. En ask om dan med ränta på ränta = 1523000!
X100 lev.14/8-18.
- EnTraktor
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael25
Det är en förmån jag har vid sidan av lönen.Jerker skrev:Så det är alltså helt enkelt en del av lönen?EnTraktor skrev:Precis som många andra så har jag jag köpt bilen som förmånsbil på företaget jag äger. Kostar företaget ca 7500 kr/mån i leasing och jag betalar ca 1400 kr/mån i skatt.
Teslaägare sedan 2014. Ägt S, 3, X, Y. Nuvarande bilar:
2021 Tesla Y LR White
2023 Lotus Eletre
2021 Tesla Y LR White
2023 Lotus Eletre
Här är några tidigare trådar om detta. Det finns säkert fler om man söker.
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... =27&t=1735
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... =10&t=1571
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... =29&t=1515
Jag för min del tycker att det hade varit för mycket att lägga allt privat.
Förmånsbil gör att man för en 900kkr Tesla betalar som för ett c:a 550-600kkr sot-lok. Runt en tredjedel får man alltså genom:
- Supermiljöbilspremie.
- Lägre drivmedelkostnad.
- Men framförallt subventionerat förmånsvärde.
(Skatten är troligen låg även på sot-loket.)
Så kallad personalbil, som är en variant av förmånsbil, gör att företaget går ±0 genom att man gör bruttolöneavdrag på den bilkostnad som överstiger förmånsvärdet.
Tesla = Dyr bil med förhållandevis lågt förmånsvärde = bra skatteeffekt.
Så i mitt fall med en Tesla för 900kkr:
300kkr hade jag tänkt köpa ett sot-lok för.
300kkr spar jag genom personalbilsupplägget.
300kkr Har jag övertalat mig att det är värt.
*Ett Sot-lok kallas av pressen för en snåldiesel har jag hört.
Förmånsbil gör att man för en 900kkr Tesla betalar som för ett c:a 550-600kkr sot-lok. Runt en tredjedel får man alltså genom:
- Supermiljöbilspremie.
Så kallad personalbil, som är en variant av förmånsbil, gör att företaget går ±0 genom att man gör bruttolöneavdrag på den bilkostnad som överstiger förmånsvärdet.
Model S LR -19
Model S 85D - 15 såld
Jo, men det är ju en kostnad för företaget som bara du kan dra nytta av.EnTraktor skrev:Det är en förmån jag har vid sidan av lönen.Jerker skrev:Så det är alltså helt enkelt en del av lönen?EnTraktor skrev:Precis som många andra så har jag jag köpt bilen som förmånsbil på företaget jag äger. Kostar företaget ca 7500 kr/mån i leasing och jag betalar ca 1400 kr/mån i skatt.
Fascinerande värld. Jag, som alltid jobbat inom "den tärande sektorn" har aldrig kommit i närheten av såna här företeelser.Bjorn skrev:Här är några tidigare trådar om detta. Det finns säkert fler om man söker.
- Supermiljöbilspremie.
Det är synd att inte alla arbetsgivare även "...sektorn" erbjuder den möjligheten. De är ju ändå så att politikerna har tänkt att förmånsvärdes-subventionen skall vara till för att delvis kompensera för att miljömässigt bättre bilar är dyrare i inköp och därmed styra inköpen åt det hållet.Jerker skrev:Fascinerande värld. Jag, som alltid jobbat inom "den tärande sektorn" har aldrig kommit i närheten av såna här företeelser.
Det verkar funka bäst hos småföretag, men borde ju funka hos alla arbetsgivare. Visst lite administration, men det är väl ändå måttligt. Kanske är det så att det måste finnas ett högt förtroende och tillit mellan arbetsgivaren och den anställde för att det ska funka. Det går ju inte med folk som slutar efter nån månad eller missköter bilen så att den inte uppfyller restvärdet.
Norge har ju gått en annan väg med att ta bort momsen. Det ger ju större fördel för privatköp. Dessutom straffbeskattas alla ICE rejält. Jag kan inte förstå att nån köper en ICE i Norge överhuvudtaget som läget är nu.
Model S LR -19
Model S 85D - 15 såld
- Oppfinnarn
- Teslaägare
Med hårt beskattade sparade lönepengar ..... Men jag tyckte jag var värd en Tesla efter att ha uppfyllt några personliga jobb KPI:er relaterat till Mitt nickname ... 

#Oppfinnarn went Electric 2015-10-02.... Blå Model S 70D samt ytterligare en Modell S 75D inköpt 2018-09-28 ... och efter mer än 32000 mil med elbil, varför bara ha två Tesla Model S... när man kan ha tre, så det blev en Model S AWD 2023-12-22
....

Jag fick byta från den tärande till den närande sektorn för att jag vill ha en för dyr bilJerker skrev:Fascinerande värld. Jag, som alltid jobbat inom "den tärande sektorn" har aldrig kommit i närheten av såna här företeelser.

Skickat från min telefon med Tapatalk
Ja, om nu nån till äventyrs skulle vilja ha mina tjänster så ska jag tänka på det!JorgenM skrev:Jag fick byta från den tärande till den närande sektorn för att jag vill ha en för dyr bilJerker skrev:Fascinerande värld. Jag, som alltid jobbat inom "den tärande sektorn" har aldrig kommit i närheten av såna här företeelser.

Jag leasar min bil på företaget. Har gjort det med alla mina bilar sedan 2002.
Min förra bil en Volvo v70 bifuel kostade lite över 10 000 kr per månad. Då var det inkl trygghetsavtal och försäkring.
Utöver det tankade jag för ca 6000 kr per månad.
Jag hade alltså en budget på 16000 kr per månad för att i det inte skulle bli dyrare med en Tesla.
Då var det helt plötsligt inte mycket att snacka om.
Min förra bil en Volvo v70 bifuel kostade lite över 10 000 kr per månad. Då var det inkl trygghetsavtal och försäkring.
Jag hade alltså en budget på 16000 kr per månad för att i det inte skulle bli dyrare med en Tesla.
OK, jag förstår jämförelsen. Men det som jag inte förstår är hur man kan tycka att det är OK att ha en kapitalkostnad på 10000 för en [fossil]bil. Jag köpte min nuvarande Volvo 740 -88 för 2½ år sedan för 4500:- och har lagt ner c:a 2.500:- i reparationer och underhåll på den (mekar själv). Jag har kört för c:a 2800:- i bensinkostnader varje månad.Martinen skrev:Jag leasar min bil på företaget. Har gjort det med alla mina bilar sedan 2002.
OK, om man har bilar som ett jätteintresse så förstår jag det. Det är ju alltid en fråga om prioriteringar.
Har du bil som ett intresse, eller rycker du bara på axlarna och tycker att det är rimligt med den kostnaden?
Hahaha.Sandra skrev:Natura...räknas det..?
Ja men säljaren som jag hade kontakt med tyckte inte det var intressant.
Jag är inte ett dugg intresserad av bilar egentligen. Men jag spenderar väldigt mycket av min arbetstid i bilen och vill därför ha en ordentlig bil att sitta i. De flesta resor jag kör i jobbet kan jag ta ut milersättning när jag kör. För mig är bilen i första hand ett verktyg och med tanke på att jag kör 3-4000 mil per år i tjänsten så blir bilen inte en väldigt stor kostnad. Jag går kanke lite back på bilen, men man får ju unna sig lite.Jerker skrev:OK, jag förstår jämförelsen. Men det som jag inte förstår är hur man kan tycka att det är OK att ha en kapitalkostnad på 10000 för en [fossil]bil. Jag köpte min nuvarande Volvo 740 -88 för 2½ år sedan för 4500:- och har lagt ner c:a 2.500:- i reparationer och underhåll på den (mekar själv). Jag har kört för c:a 2800:- i bensinkostnader varje månad.Martinen skrev:Jag leasar min bil på företaget. Har gjort det med alla mina bilar sedan 2002.
OK, om man har bilar som ett jätteintresse så förstår jag det. Det är ju alltid en fråga om prioriteringar.
Har du bil som ett intresse, eller rycker du bara på axlarna och tycker att det är rimligt med den kostnaden?
OK, det köper jag! För mig som bara har bilen som ett sätt att ta mig till och från jobbet, handla och åka några få längre resor då och då så får jag ha ett helt annat perspektiv på bilkostnader. Dessutom måste vi ha två bilar i familjen. Vi bor på landet och jobbar på olika ställen och olika tider.Martinen skrev:Jag är inte ett dugg intresserad av bilar egentligen. Men jag spenderar väldigt mycket av min arbetstid i bilen och vill därför ha en ordentlig bil att sitta i. De flesta resor jag kör i jobbet kan jag ta ut milersättning när jag kör. För mig är bilen i första hand ett verktyg och med tanke på att jag kör 3-4000 mil per år i tjänsten så blir bilen inte en väldigt stor kostnad. Jag går kanske lite back på bilen, men man får ju unna sig lite.
Martinen skrev:Hahaha.Sandra skrev:Natura...räknas det..?
Ja men säljaren som jag hade kontakt med tyckte inte det var intressant.

Samma här men jag stod inte ut med att vara en miljöbov och fortsätta att tanka 3-4 000 liter raffinerad olja om året.Jerker skrev:OK, det köper jag! För mig som bara har bilen som ett sätt att ta mig till och från jobbet, handla och åka några få längre resor då och då så får jag ha ett helt annat perspektiv på bilkostnader. Dessutom måste vi ha två bilar i familjen. Vi bor på landet och jobbar på olika ställen och olika tider.Martinen skrev:Jag är inte ett dugg intresserad av bilar egentligen. Men jag spenderar väldigt mycket av min arbetstid i bilen och vill därför ha en ordentlig bil att sitta i. De flesta resor jag kör i jobbet kan jag ta ut milersättning när jag kör. För mig är bilen i första hand ett verktyg och med tanke på att jag kör 3-4000 mil per år i tjänsten så blir bilen inte en väldigt stor kostnad. Jag går kanske lite back på bilen, men man får ju unna sig lite.
Att det blev en Tesla var en kombination av att stötta ny teknik och att jag inte orkade vänta på att någon annan skulle ta fram en billigare bil som klarar av att ta mig till och från jobbet på ren eldrift.
Köpet finansierade jag med privat hårt beskattat lönearbete och lån på huset. Är det värt det? Ja, varenda krona om du frågar mig. Har aldrig mått bättre och njuter av varje sekund som jag tillbringar i bilen.
Rent miljösamvete är minst lika häftigt som att betala skatt...

Installerat 13,2 kWp solceller
Skattade pengar även här. Det blev alltför stort habegär för att kunna låta bli. Teslan är den enda riktigt stora excessen.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Ja, jag ser verkligen fram emot att slippa ha dåligt samvete för att sätta mig i bilen! Och känslan att det inte kostar skjortan att göra en extra resa!+46 skrev:Samma här men jag stod inte ut med att vara en miljöbov och fortsätta att tanka 3-4 000 liter raffinerad olja om året.
Att det blev en Tesla var en kombination av att stötta ny teknik och att jag inte orkade vänta på att någon annan skulle ta fram en billigare bil som klarar av att ta mig till och från jobbet på ren eldrift.
Köpet finansierade jag med privat hårt beskattat lönearbete och lån på huset. Är det värt det? Ja, varenda krona om du frågar mig. Har aldrig mått bättre och njuter av varje sekund som jag tillbringar i bilen.
*L* Ja, i jämförelse med att jag har unnat mig i livet blir detta en ren excess, trots att det bara blir en 3:a...bylund skrev:Skattade pengar även här. Det blev alltför stort habegär för att kunna låta bli. Teslan är den enda riktigt stora excessen.
Det är nog en stor anledning till att jag kör så mycket mer med Teslan än jag gjort tidigare. Det kostar inte lika mycket (direkt i alla fall, indirekt är nog värdeminskningen per mil mer än bensinförbrukningen på tidigare bilar), och man känner sig inte som en miljöbov i samma grad.Jerker skrev:Ja, jag ser verkligen fram emot att slippa ha dåligt samvete för att sätta mig i bilen! Och känslan att det inte kostar skjortan att göra en extra resa!+46 skrev:Samma här men jag stod inte ut med att vara en miljöbov och fortsätta att tanka 3-4 000 liter raffinerad olja om året.
Edit: Stavning
Senast redigerad av bylund, redigerad totalt 1 gånger.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
- danni
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Som så många andra här så är jag egenföretagare och har möjlighet att leasa bilen i firman. Det blir ett fantastiskt förmånligt upplägg jämfört med i princip alla andra sätt att skaffa bil på (bortsett möjligen från att stjäla en). Jag har alltid gillat bilar och haft nyare, finare bilar, och sett till hur mycket bil man får för pengarna med en Tesla är det valet inte särskilt svårt, särskilt inte om man är tekniknörd.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com