En Kalifornisk designmiss till

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: En Kalifornisk designmiss till

Inlägg av fth »

MWall skrev:
Idag hade vi -18 grader på morgonen och det var, utan förvärmning, omöjligt att ens rubba dörren till Teslan.
Finns det någon särskild anledning att inte använda förvärmning?

Jag skulle nog inte komma på tanken att sätta mig i bilen i -18 utan att värma upp den först. :?

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

fth skrev:
MWall skrev:
Idag hade vi -18 grader på morgonen och det var, utan förvärmning, omöjligt att ens rubba dörren till Teslan.

Jag skulle nog inte komma på tanken att sätta mig i bilen i -18 utan att värma upp den först. :?

/fth
Kommer ihåg den gamla goda tiden när man fick krypa via den dörr eller lucka som gick att öppna på bilen för att slå på tändningen på bilen. Sedan lämnade man bilen med motorn på tomgång en halvtimme för att sedan gå ut och skrapa rutorna innan man körde. Det var på den gamla goda tiden när det inte existerade någon biltillverkare i Kalifornien...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

TeslaM3 skrev:
MWall skrev:
Idag hade vi -18 grader på morgonen och det var, utan förvärmning, omöjligt att ens rubba dörren till Teslan. Kan inte minnas en så här lång kallperiod här. Börjar bli drygt. Ni som bor långt norrut har min sympati.
Har du lagt på något medel på dörrlisterna mot den fukt som bildas då man kör en varm bil och det är kallt ute?

Nope. Har aldrig behövts förut och det är min fjärde vinter med Model S. Egentligen inte nu heller. Skulle skjutsa barnen till skola och dagis, något vi brukar ha i3:an till men då den hade vägrat starta sin förvärmning (den gör det om man inte kör iväg med den efter typ varje schemalagd uppvärmning) så var den fullständigt nedisad med stenhård is som skrapan knappt bet på, samt även rejält med is på insidan av rutorna.

Teslan hade ett tunt lager snö på sig och ingen is på rutorna så då tänkte jag att vi kan ta den istället. Men icke. Löste sig dock genom att slå på i3:an och dra på full vindrutevärme. Så när det var dags att åka 15 minuter senare så gick det ändå bra.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

fth skrev:
MWall skrev:

/fth

Ja, se min "förklaring" ovan.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Inlägg av fth »

Svenssons skrev:
Kommer ihåg den gamla goda tiden när man fick krypa via den dörr eller lucka som gick att öppna på bilen för att slå på tändningen på bilen. Sedan lämnade man bilen med motorn på tomgång en halvtimme för att sedan gå ut och skrapa rutorna innan man körde. Det var på den gamla goda tiden när det inte existerade någon biltillverkare i Kalifornien...
Ja, jag har ju själv aldrig tidigare ägt någon "premiumbil" (en begagnad SAAB 9000 CDE med "extra allt" är nog den närmsta kandidaten innan Teslan), men min X är den överlägset bästa vinterbil jag har haft.

Jag vet inte riktigt vad som tycker den är så usel på vintern jämför med? Vad finns det i andra "premiumbilar" som inte finns i Tesla? Spolare till strålkastarna förstår jag, men i övrigt?

Det varierar väl en hel del mellan modeller och utrustningspaket, men jag har iaf uppvärmd "landningszon" för torkarbladen, uppvärmd ratt, stolsvärme, uppvärmda backspeglar, etc, jag kan faktiskt inte på rak arm komma på något som saknas. :?

Bara förvärmningen via appen (som jag förstås inte har haft i någon bil tidigare) lyfter ju bilen ett par divisioner, jag kan inte minnas när jag behövde skrapa rutan senast, jag vet inte ens om jag har någon skrapa i bilen :roll:

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare

Inlägg av Curik »

MWall skrev:
fth skrev:
MWall skrev:

/fth

Vad menar du? Du konstaterade ju tidigare att det inte gick att komma in i bilen och då hade du alltså inte förvärmt. Det är ju inte en anledning att inte använda förvärmning utan snarare tvärtom.. :)
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

Curik skrev:
MWall skrev:
fth skrev:
MWall skrev:

/fth

Vad menar du? Du konstaterade ju tidigare att det inte gick att komma in i bilen och då hade du alltså inte förvärmt. Det är ju inte en anledning att inte använda förvärmning utan snarare tvärtom.. :)
Jag hade inte förvärmt Teslan eftersom jag inte tänkte använda den. Tycker du, efter att ha läst vad jag skrev, att jag argumenterade för att inte använda förvärmning eller vad menar du?
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare

Inlägg av Curik »

MWall skrev:
Jag hade inte förvärmt Teslan eftersom jag inte tänkte använda den. Tycker du, efter att ha läst vad jag skrev, att jag argumenterade för att inte använda förvärmning eller vad menar du?
2021-02-09 10_49_16-TeslaClubSweden.se • Visa tråd - En Kalifornisk designmiss till.png
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

Curik skrev:
MWall skrev:

Det var en förklaring till varför jag försökte öppna dörren utan förvärmning. Suck. Ska det vara såhär? Missförstår du med flit?
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare

Inlägg av [JM] »

fth skrev:
Svenssons skrev:
Ja, jag har ju själv aldrig tidigare ägt någon "premiumbil" (en begagnad SAAB 9000 CDE med "extra allt" är nog den närmsta kandidaten innan Teslan), men min X är den överlägset bästa vinterbil jag har haft.

Jag vet inte riktigt vad som tycker den är så usel på vintern jämför med? Vad finns det i andra "premiumbilar" som inte finns i Tesla? Spolare till strålkastarna förstår jag, men i övrigt?

Det varierar väl en hel del mellan modeller och utrustningspaket, men jag har iaf uppvärmd "landningszon" för torkarbladen, uppvärmd ratt, stolsvärme, uppvärmda backspeglar, etc, jag kan faktiskt inte på rak arm komma på något som saknas. :?

Bara förvärmningen via appen (som jag förstås inte har haft i någon bil tidigare) lyfter ju bilen ett par divisioner, jag kan inte minnas när jag behövde skrapa rutan senast, jag vet inte ens om jag har någon skrapa i bilen :roll:

/fth
Kan bara hålla med ang vår X. Fyrhjulsdriften, Luftfjädringen, Förvärmningen. Kommer från en Audi A6 Allroad innan och dess luftfjädring var väl lite vassare men allt annat på teslan är 10ggr bättre.
Enda är väl lite imma/frost på insida framlyktorna samt framdörrarna som är lite tjuriga ibland. Har smörjt listerna men tycker nog det blev sämre efter det. Ska torka och prova annat fabrikat.
SW6

Inlägg av SW6 »

martinot skrev:
josve skrev:
Kan vi inte iallafall vara överens om att det finns vissa saker som inte är optimala med våra kära Teslor och vinter. (Exempelvis att handtagen fryser fast på M3an)

Jag är fullt medveten om att det kan vara snö och vinter även i Nordamerika men tycker att det är relativt uppenbart att ansvariga för design etc inte bor i ett land där det är skitväder för det mesta...
Tycker det även märks tydligt att det är "Designed in California" när man ser hur uselt vinderutetorkarautomatiken fungerar, samt att de dessutom prioriterade bort spaken för vindrutetorkarna på M3. :?

Ingen direkt bra eller smart kombo. Har man dock varit en längre stund i Kalifornien så vet man att regn ganska sällan är ett problem, och har viss förståelse för att Tesla inte sett problemen själva. :lol:

Att allt på en Tesla inte är lika väl anpassat för en nordisk vinter som en Volvo eller för en vinterresa i alperna som en Audi, är inget som direkt förvånar mig, även om jag skulle önska att det var annorlunda.
Bott flera år i Kalifornien ett stenkast från Fremont och kan säga att det där definitivt inte stämmer. Regnar flera månader om året och dessutom rejält.
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare

Inlägg av Curik »

SW6 skrev:
Bott flera år i Kalifornien ett stenkast från Fremont och kan säga att det där definitivt inte stämmer. Regnar flera månader om året och dessutom rejält.
Eller hur. Oftast åker man ju till Kalifornien just när det inte är regnsäsong. När det väl regnar så regnar det galet mycket.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Inlägg av mikebike »

Curik skrev:
SW6 skrev:
Eller hur. Oftast åker man ju till Kalifornien just när det inte är regnsäsong. När det väl regnar så regnar det galet mycket.
Det är stor skillnad mellan norra och södra Kalifornien....
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare

Inlägg av renes »

BrooklynS skrev:
Man. Måste. Sopa. Av. Snön. Från. Bilen. Först.
Om bilen står i solen så smälter snön och rinner ner även utan förvärmning. Men det är klart att det är mitt fel. Jag har försummat att gå ut före soluppgången för att sopa snö från rutan.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare

Inlägg av Curik »

mikebike skrev:
Curik skrev:
SW6 skrev:
Det är stor skillnad mellan norra och södra Kalifornien....
Men kom igen nu. Fremont snittar 406mm nederbörd per år. Det är bara 28% mindre än det jag får här i Norrköping ett vanligt år. Och nog fan regnar det här. Skillnaden är överdriven. :roll:

Och även om skillnaden vore större så brukar ingenjörer kunna tänka längre (och testa mer omfattande) än att bara designa något för förhållandena runt fabriken. Faktiskt.
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare

Inlägg av BrooklynS »

renes skrev:
BrooklynS skrev:
Om bilen står i solen så smälter snön och rinner ner även utan förvärmning. Men det är klart att det är mitt fel. Jag har försummat att gå ut före soluppgången för att sopa snö från rutan.
Om snön smälter för att det är sol så är det plusgrader. Då kommer inte det att bli centimetertjock isbildning runt vindrutetorkarna...

Ibland undrar man ju om många Teslaägare verkligen har haft bil förut. :lol:
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

BrooklynS skrev:
renes skrev:
BrooklynS skrev:
Om snön smälter för att det är sol så är det plusgrader. Då kommer inte det att bli centimetertjock isbildning runt vindrutetorkarna...

Kan vara plusgrader i solskenet men minus i skuggan. Som nu här utanför t ex.
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare

Inlägg av renes »

BrooklynS skrev:
renes skrev:
BrooklynS skrev:

När bilen står i solen blir den lätt 10-20 grader varmare än utomhustemperaturen och temperaturen i skuggan, dvs under huven.

Ibland undrar man ju om vissa verkligen varit utomhus förut. :lol:
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

:lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Lite bra tips (kör ett par timmar med värme så löser sig allt):

Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
B99

Inlägg av B99 »

Tycker att just det där var ett av TB:s mindre intressanta tester. Vem har tid att vänta i 2 timmar? Då kanske man anväder andra metoder, som att banka lite lätt på handtagen eller spruta på spolarvätska. Sen menar han att det finns springor där luften ska sippra ut och värma handtag och laddlucka, men då borde man inte ha på återcirkulering av luften?
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare

Inlägg av Remuz »

Idag -14 i Stockholm. Ser i dashcam att det är rejält med frost på rutan. Slår på maxvärme 20min innan jag ska åka. Frosten på rutan smälter, rinner ner, fryser fast.

Skulle jag skrapat rutan innan jag förväntade?

På mina 3(!) tidigare X var detta inget problem då en värmeslinga i rutan såg till att hålla isen borta på torkarbladet.

Jag har ingen aning om hur det löstes på min Toyota, men förvärmde jag den så var det iaf inte isblock istället för torkarblad.

Jag har också problem med bakrutan då bagageluckan är högre än rutan så samlas onödiga mängder is där. Där kan man nog avhjälpa det ganska enkelt med borste dock
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Referralkod: ts.la/niklas60543

Inlägg av NiklasTesla »

Remuz skrev:
Idag -14 i Stockholm. Ser i dashcam att det är rejält med frost på rutan. Slår på maxvärme 20min innan jag ska åka. Frosten på rutan smälter, rinner ner, fryser fast.

Skulle jag skrapat rutan innan jag förväntade?

På mina 3(!) tidigare X var detta inget problem då en värmeslinga i rutan såg till att hålla isen borta på torkarbladet.

Jag har ingen aning om hur det löstes på min Toyota, men förvärmde jag den så var det iaf inte isblock istället för torkarblad.

Jag har också problem med bakrutan då bagageluckan är högre än rutan så samlas onödiga mängder is där. Där kan man nog avhjälpa det ganska enkelt med borste dock
Om det väntas mycket snö ställer jag in Wiper Service Mode innan jag lämnar bilen (fungerar fint).

MVH
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare

Inlägg av Remuz »

Kom noll snö inatt dock. Detta var endast frost
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
Användarvisningsbild
Elix747
Teslaägare

Inlägg av Elix747 »

Har aldrig hänt att mina torkare fastnat för mig. Vad är skillnaden? Är det något som är ändrat efter min -19?
Har kört i mängder med olika väder oftast med förvärmning, men inte alltid. Har det kommit mycket snö så har jag sopat. Skrapa aldrig rutan med isskrapa utan värmer bort frosten. Har dock aldrig fått problem på 2 år nu. (Ifrågasätter inte att era fastnar, men undrar varför det är så olika?)
TMY LR AWD 19” Black, 2024, 7000 km
TM3 LR AWD 19” Black, 2019, 242000 km
Skriv svar