Avdragen hjulbult
Moderator: Redaktion
Re: Avdragen hjulbult
Hej Teslared!
Jag tog en sväng på Biltema idag och kollade sortimentet. Det blev lite komplettering i verktygsskåpet till jag ger mig på den igen-
Tuborg
Jag tog en sväng på Biltema idag och kollade sortimentet. Det blev lite komplettering i verktygsskåpet till jag ger mig på den igen-
Tuborg
- lator
- Teslaägare
- Inlägg: 4194
- Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
- Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.
Re: Avdragen hjulbult
Jag hade inte uppfattat att det gällde höger bakhjul... Vet inte riktigt varför jag trodde att det var ett framhjul. Hur som helst så får jag revidera min bild på det hela...Tuborg skrev:Hej!
Nu har jag inte det isärtaget och kan inte avgöra om skissen är höger eller vänster sida så att beskrivningen blir rätt. I alla fall handlar det om höger bak, för min del. De två främsta bultarna (nummer 3) som håller navet från insidan ( bilens färdriktning ) sitter tjurigt till. På bilden ser det likadant ut för alla bultarna. Jag har ingen lyft men när kommer åt en sådan kan det bli lättare. Bultarna sitter i alla fall så till att det inte finns så mycket utrymme att "knixa i sidled med spärrskaft. De sitter också väldigt tätt inpå drivaxeldamasken, så för att kunna se eller i alla fall känna så måste man ha ståhöjd och se bultarna rakt framför sig med bra belysning.
Det känns inte roligt att krypa under denna massiva klump utomhus, heller även om domkrafter och pallbockar är rejäla.

Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 

Re: Avdragen hjulbult
Det är löst nu.
Jag bytte navet idag. Inte lönt att bara byta bulten, kände jag. Navet SKF kostade knappt tusen på nätet.
Bultarna gick fint att ta sedan jag fixat ledbart spärrhandtag.
Lite tips för de som ger sig på detta.
Detta handlar om höger bak. Tvärtom om vänster skall bytas.
Jag använde lång hylsa direkt på spärrhandtaget, till de två nedersta bultarna, som jag tog bakifrån från bakänden räknat.
På samma sätt tog jag den övre bakre, fast med en liten förlängare.
Den främre övre tog jag uppifrån, där parkeringsbromsoket suttit.
Själva navet satt riktigt hårt. Där räckte inte min eller grannens avdragare till. Det blev en modell större som jag fick låna av en traktor och maskinhall.
Navet släppte inte förrän det bara var någon millimeter kvar på splinesen.
Jag fick använda järnör hela tiden för att förlänga nyckeln från start till mål. Det gick riktigt trögt i jämförelse med andra bilar där jag bytt lager.
Inget svårt men arbetskrävande.
Om ni har fler undringar så skriv.
Tack för alla tips från alla!
Mvh
Tuborg
Jag bytte navet idag. Inte lönt att bara byta bulten, kände jag. Navet SKF kostade knappt tusen på nätet.
Bultarna gick fint att ta sedan jag fixat ledbart spärrhandtag.
Lite tips för de som ger sig på detta.
Detta handlar om höger bak. Tvärtom om vänster skall bytas.
Jag använde lång hylsa direkt på spärrhandtaget, till de två nedersta bultarna, som jag tog bakifrån från bakänden räknat.
På samma sätt tog jag den övre bakre, fast med en liten förlängare.
Den främre övre tog jag uppifrån, där parkeringsbromsoket suttit.
Själva navet satt riktigt hårt. Där räckte inte min eller grannens avdragare till. Det blev en modell större som jag fick låna av en traktor och maskinhall.
Navet släppte inte förrän det bara var någon millimeter kvar på splinesen.
Jag fick använda järnör hela tiden för att förlänga nyckeln från start till mål. Det gick riktigt trögt i jämförelse med andra bilar där jag bytt lager.
Inget svårt men arbetskrävande.
Om ni har fler undringar så skriv.
Tack för alla tips från alla!
Mvh
Tuborg
Re: Avdragen hjulbult
Fy f-n... vet hur hårt det kan sitta. Hoppas jag inte behöver göra detta, då får du nog vara med på telefonen... 

Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Re: Avdragen hjulbult
Kul att det löste sig, och snyggt jobbat!Tuborg skrev:Det är löst nu.
Jag bytte navet idag. Inte lönt att bara byta bulten, kände jag. Navet SKF kostade knappt tusen på nätet.
Bultarna gick fint att ta sedan jag fixat ledbart spärrhandtag.
Lite tips för de som ger sig på detta.
Detta handlar om höger bak. Tvärtom om vänster skall bytas.
Jag använde lång hylsa direkt på spärrhandtaget, till de två nedersta bultarna, som jag tog bakifrån från bakänden räknat.
På samma sätt tog jag den övre bakre, fast med en liten förlängare.
Den främre övre tog jag uppifrån, där parkeringsbromsoket suttit.
Själva navet satt riktigt hårt. Där räckte inte min eller grannens avdragare till. Det blev en modell större som jag fick låna av en traktor och maskinhall.
Navet släppte inte förrän det bara var någon millimeter kvar på splinesen.
Jag fick använda järnör hela tiden för att förlänga nyckeln från start till mål. Det gick riktigt trögt i jämförelse med andra bilar där jag bytt lager.
Inget svårt men arbetskrävande.
Om ni har fler undringar så skriv.
Tack för alla tips från alla!
Mvh
Tuborg


NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Re: Avdragen hjulbult
Det handlar om att ha en bra avdragare, såhär med facit på hand.bonath skrev:Fy f-n... vet hur hårt det kan sitta. Hoppas jag inte behöver göra detta, då får du nog vara med på telefonen...
Sedan låg jag ute på gatan i skitväder.
Jag hade kört ut min gamla veteranare på gatan för att kunna gona mig i värmen medan jag jobbade.
Men då uppdagade jag!
Teslan är för bred för porten ett par centimneters marginal bara, med infällda backspeglar. För lite för att jag skulle våga köra in den.
Hahaha!
Det finns en anledning varför det finns Helly Hansen och fodrade overaller.
Re: Avdragen hjulbult
Hur många mil hade bilen gått med tanke på hur navet satt fast ordentligt? Antar att det inte var i axel splinsen.
Re: Avdragen hjulbult
16000 mil. Jo, det är väl axelsplinesen som navet är fastsatt i?Teslared skrev:Hur många mil hade bilen gått med tanke på hur navet satt fast ordentligt? Antar att det inte var i axel splinsen.
Re: Avdragen hjulbult
Jag undrade bara var någonstans "navet" eller lagerenheten satt fast ordentligt. I ytterdelens styrning, fastsättning, i länkarmen eller i innerdelens splines för drivaxeln?Tuborg skrev:16000 mil. Jo, det är väl axelsplinesen som navet är fastsatt i?Teslared skrev:Hur många mil hade bilen gått med tanke på hur navet satt fast ordentligt? Antar att det inte var i axel splinsen.
Kanske bara en missuppfattning av definition "navet".