Har gjort en enkel support till laddkabeln (schukokontakten) så den inte böjs varje gång man använder den i hängande laddboxar.
Den är väldigt högupplöst (stl fil) därav det något högre styckepriset och mängden plast.
Det spelar ingen roll vad det är för nät.
De allra flesta enfas-laster bryr sig inte om man växlar fas och nolla, men det kan finnas vissa prylar som inte fungerar eller fungerar sämre om man vänder fas och nolla. I många länder är uttagen formade så att det inte går att växla. Har testat med teslas laddkabel, men det borde ju inte spela någon roll. Då har dom gjort ett dåligt jobb i konstruktionen.
För Teslas laddare spelar det roll.. Ger rött sken om man råkar sätta kontakten "åt fel håll", då får man vända kontakten och vips så fungerar det (alltså fas/nolla-känslig!)
Det problemet har jag aldrig varit med om. Är det vanligt i sverige? Hade för mig det aldrig var ett problem med stabdard it nät med växelström.
Nej, IT-nät som man har i Norge t ex har ingen nolla, så där spelar det nog ingen roll. I TN-nät som vi har i Sverige spelar det dock roll för Teslas UMC.
Den UMC som levereras i Sverige har även problem med norska IT-nätet.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
För Teslas laddare spelar det roll.. Ger rött sken om man råkar sätta kontakten "åt fel håll", då får man vända kontakten och vips så fungerar det (alltså fas/nolla-känslig!)
Hmm då har jag lyckats träffa rätt varje gång. Får testa att vända den och se om jag får varning.
Hmm då har jag lyckats träffa rätt varje gång. Får testa att vända den och se om jag får varning.
Ett intressant experiment, för du har väl ganska ny laddkabel, laddare (och bil), Martinen. Det kan ju vara så att de ändrat så att laddaren / kabeln inte är lika noga med vad som är nolla längre. Norge fick väl nån fixad version av laddare eller kabel för länge som. Det har sen rapporterats om problem med att använda den svenska i Norge.
Ett intressant experiment, för du har väl ganska ny laddkabel, laddare (och bil), Martinen. Det kan ju vara så att de ändrat så att laddaren / kabeln inte är lika noga med vad som är nolla längre. Norge fick väl nån fixad version av laddare eller kabel för länge som. Det har sen rapporterats om problem med att använda den svenska i Norge.
Ja, testa gärna!
Min bil hämtades ut 27/4, men såklart kan ju laddkabeln vara äldre. Min är i alla fall känslig för vilket håll 230/schuko-kontakten sätts i. Blir rött ljus på laddklumpen vid fel håll.
Japp, som många andra redan påpekat så blir den arg om man växlar fas och nolla.
Känns ju lite ovanligt att den inte reder ut detta, men det är ju enkelt åtgärdat genom att snurra ett halvt varv.
Jag har inte använt den så många gånger, men men jag har alltså lyckats få den på rätt håll varje gång.
Har du fått provat? När jag laddar i sverige (norsk kladd) är det utan problem
Den norska UMC:n är speciell för Norge för att klara IT-nätet, detta har diskuterats flera gånger tidigare. Sannolikt har Tesla satt jordkontrollen ur spel eller gjort en betydligt enklare variant i de norska UMC:erna. Den upplevda skillnaden för oss konsumenter är att den Norska UMC:n fungerar perfekt i alla typer av nät och kan vändas hur som helst i TN-nät, medan den svenska UMC:n inte fungerar i norska IT-nät och dessutom måste vändas åt rätt håll i svenska stickkontakter. En Norsk UMC är alltså "the shit" ur konsumentperspektiv.
Har du fått provat? När jag laddar i sverige (norsk kladd) är det utan problem
Den norska UMC:n är speciell för Norge för att klara IT-nätet, detta har diskuterats flera gånger tidigare. Sannolikt har Tesla satt jordkontrollen ur spel eller gjort en betydligt enklare variant i de norska UMC:erna. Den upplevda skillnaden för oss konsumenter är att den Norska UMC:n fungerar perfekt i alla typer av nät och kan vändas hur som helst i TN-nät, medan den svenska UMC:n inte fungerar i norska IT-nät och dessutom måste vändas åt rätt håll i svenska stickkontakter. En Norsk UMC är alltså "the shit" ur konsumentperspektiv.
dock kan det ju vara så att den svenska är bättre ur ett elsäkerhetsperspektiv.
_____________________________ Midnight Silver Model 3 LR AWD Obsidian Black Model X 75D Multicoat Red Model S 85D
Min är uttagen i augusti och definitivt polkänslig = Rött ljus om man vänder shukon fel...f.ö. den enda grej jag har som inte funkar oavsett hur kontakten stoppas i... Toyota Prius "plugin-klumpen" var inte känslig för det trots samma laddeffekt från shukokontakt.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16