Laddkontaktsupport, så din kabel inte slits

Här säljer du tillbehör till bilar

Moderator: Redaktion

kontakten2

Inlägg av kontakten2 »

Har gjort en enkel support till laddkabeln (schukokontakten) så den inte böjs varje gång man använder den i hängande laddboxar.
Den är väldigt högupplöst (stl fil) därav det något högre styckepriset och mängden plast.

Bild

Bild

köps här http://shpws.me/Ib7D
Senast redigerad av kontakten2, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Fredriksv
Teslaägare

Re: Laddkontaktsupport, så din kabel inte slits

Inlägg av Fredriksv »

Lurigt till teslas umc då man åker på att vända kontakten beroende på jordanslutningen...
kontakten2

Inlägg av kontakten2 »

Tänker du om kontaktens pinnar är vertikala eller om du ex har en dansk jordad kontakt?
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Inte beroende på jorden, utan på vilken av de två pinnarna som är aktiv och vilken som är nollan.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
kontakten2

Inlägg av kontakten2 »

Det problemet har jag aldrig varit med om. Är det vanligt i sverige? Hade för mig det aldrig var ett problem med stabdard it nät med växelström.
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare

Inlägg av Martinen »

Det spelar ingen roll vad det är för nät.
De allra flesta enfas-laster bryr sig inte om man växlar fas och nolla, men det kan finnas vissa prylar som inte fungerar eller fungerar sämre om man vänder fas och nolla. I många länder är uttagen formade så att det inte går att växla. Har testat med teslas laddkabel, men det borde ju inte spela någon roll. Då har dom gjort ett dåligt jobb i konstruktionen.
Användarvisningsbild
TeslaMartin
Teslaägare

Inlägg av TeslaMartin »

För Teslas laddare spelar det roll.. Ger rött sken om man råkar sätta kontakten "åt fel håll", då får man vända kontakten och vips så fungerar det (alltså fas/nolla-känslig!)
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

kontakten2 skrev:
Det problemet har jag aldrig varit med om. Är det vanligt i sverige? Hade för mig det aldrig var ett problem med stabdard it nät med växelström.
Nej, IT-nät som man har i Norge t ex har ingen nolla, så där spelar det nog ingen roll. I TN-nät som vi har i Sverige spelar det dock roll för Teslas UMC.

Den UMC som levereras i Sverige har även problem med norska IT-nätet.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare

Inlägg av Martinen »

TeslaMartin skrev:
För Teslas laddare spelar det roll.. Ger rött sken om man råkar sätta kontakten "åt fel håll", då får man vända kontakten och vips så fungerar det (alltså fas/nolla-känslig!)
Hmm då har jag lyckats träffa rätt varje gång. Får testa att vända den och se om jag får varning.
Användarvisningsbild
Bjorn
Teslaägare
Referralkod: ts.la/bjrn381

Inlägg av Bjorn »

Martinen skrev:
TeslaMartin skrev:
Hmm då har jag lyckats träffa rätt varje gång. Får testa att vända den och se om jag får varning.
Ett intressant experiment, för du har väl ganska ny laddkabel, laddare (och bil), Martinen. Det kan ju vara så att de ändrat så att laddaren / kabeln inte är lika noga med vad som är nolla längre. Norge fick väl nån fixad version av laddare eller kabel för länge som. Det har sen rapporterats om problem med att använda den svenska i Norge.
Model S LR -19
Model S 85D - 15 såld
Användarvisningsbild
Bod
Teslaägare

Inlägg av Bod »

Jag har problem om jag har kontakten fel på Arlanda/Beta. Laddar bara in jag sätter i kontakten rätt.
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
Användarvisningsbild
TeslaMartin
Teslaägare

Inlägg av TeslaMartin »

Bjorn skrev:
Martinen skrev:
TeslaMartin skrev:
Ett intressant experiment, för du har väl ganska ny laddkabel, laddare (och bil), Martinen. Det kan ju vara så att de ändrat så att laddaren / kabeln inte är lika noga med vad som är nolla längre. Norge fick väl nån fixad version av laddare eller kabel för länge som. Det har sen rapporterats om problem med att använda den svenska i Norge.
Ja, testa gärna!
Min bil hämtades ut 27/4, men såklart kan ju laddkabeln vara äldre. Min är i alla fall känslig för vilket håll 230/schuko-kontakten sätts i. Blir rött ljus på laddklumpen vid fel håll.
kontakten2

Inlägg av kontakten2 »

Har du fått provat? När jag laddar i sverige (norsk kladd) är det utan problem
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare

Inlägg av Martinen »

Japp, som många andra redan påpekat så blir den arg om man växlar fas och nolla.
Känns ju lite ovanligt att den inte reder ut detta, men det är ju enkelt åtgärdat genom att snurra ett halvt varv.
Jag har inte använt den så många gånger, men men jag har alltså lyckats få den på rätt håll varje gång. :D
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

kontakten2 skrev:
Den norska är nog av en mer förlåtande variant för att klara IT-nätet.
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

kontakten2 skrev:
Den norska UMC:n är speciell för Norge för att klara IT-nätet, detta har diskuterats flera gånger tidigare. Sannolikt har Tesla satt jordkontrollen ur spel eller gjort en betydligt enklare variant i de norska UMC:erna. Den upplevda skillnaden för oss konsumenter är att den Norska UMC:n fungerar perfekt i alla typer av nät och kan vändas hur som helst i TN-nät, medan den svenska UMC:n inte fungerar i norska IT-nät och dessutom måste vändas åt rätt håll i svenska stickkontakter. En Norsk UMC är alltså "the shit" ur konsumentperspektiv.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
kanylbullen
Teslaägare

Inlägg av kanylbullen »

Herr X skrev:
kontakten2 skrev:
Den norska UMC:n är speciell för Norge för att klara IT-nätet, detta har diskuterats flera gånger tidigare. Sannolikt har Tesla satt jordkontrollen ur spel eller gjort en betydligt enklare variant i de norska UMC:erna. Den upplevda skillnaden för oss konsumenter är att den Norska UMC:n fungerar perfekt i alla typer av nät och kan vändas hur som helst i TN-nät, medan den svenska UMC:n inte fungerar i norska IT-nät och dessutom måste vändas åt rätt håll i svenska stickkontakter. En Norsk UMC är alltså "the shit" ur konsumentperspektiv.
dock kan det ju vara så att den svenska är bättre ur ett elsäkerhetsperspektiv.

Byt till Tibber, ladda billigare och få 500 kr https://invite.tibber.com/a9a8a08d
kontakten2

Inlägg av kontakten2 »

Kan de va så enkelt den har en fasväxlare?
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

Bra grej. Enkel lösning på ett problem som många har! Snyggt!
Bild
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

Bjorn skrev:
Martinen skrev:
TeslaMartin skrev:
Min är uttagen i augusti och definitivt polkänslig = Rött ljus om man vänder shukon fel...f.ö. den enda grej jag har som inte funkar oavsett hur kontakten stoppas i... Toyota Prius "plugin-klumpen" var inte känslig för det trots samma laddeffekt från shukokontakt.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
kontakten2

Inlägg av kontakten2 »

Här kommer en betaversion utan strips

Är det någon från sverige som försökt köpa laddboxen från norge ?

Bild
Användarvisningsbild
Johnalm
Teslaägare

Inlägg av Johnalm »

Jag fick en ny laddare på SC Infra i onsdags och den blinkar rött när jag sätter den i 220V-uttaget åt fel håll...
Porsche Taycan 4S+ 2021
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Johnalm skrev:
Jag fick en ny laddare på SC Infra i onsdags och den blinkar rött när jag sätter den i 220V-uttaget åt fel håll...
har du rund knapp eller "platta" på handtaget? den som används för att öppna laddluckan?
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare

Inlägg av Martinen »

Johnalm skrev:
UMCn är beroende av att Fas och nolla sitter rätt (åtminstone den svenska UMC)
Användarvisningsbild
Johnalm
Teslaägare

Inlägg av Johnalm »

HelectriC skrev:
Johnalm skrev:
har du rund knapp eller "platta" på handtaget? den som används för att öppna laddluckan?
Jag har en platta, samma som på min förra/inbytta laddare.
Porsche Taycan 4S+ 2021
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Skriv svar