Nya drivaxlar och sänkt motor

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Nya drivaxlar och sänkt motor

Inlägg av MWall »

spacecoin skrev:
Man undrar ju varför vissa bilar har detta problem så mycket mer än andra.
Är det något tillverkningsfel på en del?

Själv har har 1650 mil utan några problem. Alltid "Low".

Körstil?
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Nya drivaxlar och sänkt motor

Inlägg av MWall »

niklasha01 skrev:
spacecoin skrev:
Man undrar ju varför vissa bilar har detta problem så mycket mer än andra.
Är det något tillverkningsfel på en del?

Själv har har 1650 mil utan några problem. Alltid "Low".
Men ni som alltid kör på Low, får ni inte slitna däck på insidan?

7000+ mil på Low (Model S) = inga problem med vare sig däck eller drivaxlar. Försöker även undvika kraftiga accelerationer från låga hastigheter.
Användarvisningsbild
Yxel
Teslaägare
Inlägg: 555
Blev medlem: 02 apr 2017 17:29

Re: Nya drivaxlar och sänkt motor

Inlägg av Yxel »

niklasha01 skrev:
spacecoin skrev:
Man undrar ju varför vissa bilar har detta problem så mycket mer än andra.
Är det något tillverkningsfel på en del?

Själv har har 1650 mil utan några problem. Alltid "Low".
Men ni som alltid kör på Low, får ni inte slitna däck på insidan?
Nej Cambern sliter inte så farligt på däcken. Det är Toe som gör det. Och typ samtliga Model X rullar med Toe åt alla håll och kanter, och Teslas tekniker kan inte ställa in dem rätt.

Så mitt tips är: Kör always low för att spara drivaxlar. Då klarar bilen hårdare körning.
Ska ni leka med ludi, sätt på Very low och kör en stund innan så knutar och annat hinner bli varmt.

Åk sedan och gör en fyrhjulsinställning hos en verkstad som vet vad de håller på med. Gör inställningen på low.
Då sparar ni både däck och drivaxlar.

Min X fick nya drivaxlar och sänk motor i oktober. De skulle också ha gjort en hjulinställning. Märkte sedan att däcken slets otroligt mycket så åkte in för en hjulinställning.

Resultatet efter deras inställning.
77EA29A8-3132-4FCC-9625-61DC8D35999B.jpeg
388B2AF8-E95B-4704-9176-5199C00E0B3D.jpeg
Multicoat Red Model X P100D
Användarvisningsbild
alseC
Teslaägare
Inlägg: 125
Blev medlem: 21 nov 2017 17:49

Re: Nya drivaxlar och sänkt motor

Inlägg av alseC »

Model X 75D 28 000+ mil, Low > 85 km/t inte några drivaxelproblem än. Däckslitage innerkant bak men blivit bättre med flera justeringar.

Återkommande problem beror mer på körstil dvs eldriftens vridmoment är större än vad axlarnas knutar är gjorda för. Den som vill köra race borde fråga Tesla om de har axlar för detta?
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Nya drivaxlar och sänkt motor

Inlägg av Svenssons »

niklasha01 skrev:
spacecoin skrev:
Man undrar ju varför vissa bilar har detta problem så mycket mer än andra.
Är det något tillverkningsfel på en del?

Själv har har 1650 mil utan några problem. Alltid "Low".
Men ni som alltid kör på Low, får ni inte slitna däck på insidan?
Jag får det när jag kör på Very Low men i mycket mindre utsträckning på Low.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 8565
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Nya drivaxlar och sänkt motor

Inlägg av spacecoin »

niklasha01 skrev:
spacecoin skrev:
Man undrar ju varför vissa bilar har detta problem så mycket mer än andra.
Är det något tillverkningsfel på en del?

Själv har har 1650 mil utan några problem. Alltid "Low".
Men ni som alltid kör på Low, får ni inte slitna däck på insidan?
Inte ännu i alla fall. Ser jämt och fint ut. En hel del accel vid rödljus för att det är kul :)
Inte testat Chill tror inte det är något för mig.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14721
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Nya drivaxlar och sänkt motor

Inlägg av LarsL »

Monark1954 skrev:
Har drivaxlarna blivit sämre på nyare bilar?
Har kört 13.000 mil med 2016 års X och har inte problemet. Standard höjd för det mesta.
Har för mig 8 års garanti på drivlinan men jag kan ha fel.
Får ha koll på senaste X då det är en P men av tråden verkar P versioner vara de enda drabbade.
Är det 8 år på drivknutarna eller är det 4 år? Någon som varit inne med en ”gammal ” bil?
HX100
Inlägg: 323
Blev medlem: 18 apr 2019 13:10

Re: Nya drivaxlar och sänkt motor

Inlägg av HX100 »

Vårans bil garanti försvann efter 8000 mil hade passerat i somras och i höstas bytte vi drivaxlar, kostade 15k kontant.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14721
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Nya drivaxlar och sänkt motor

Inlägg av LarsL »

HX100 skrev:
Vårans bil garanti försvann efter 8000 mil hade passerat i somras och i höstas bytte vi drivaxlar, kostade 15k kontant.
Var det första bytet?
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19946
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Nya drivaxlar och sänkt motor

Inlägg av Bjelke »

LarsL skrev:
Monark1954 skrev:
Har drivaxlarna blivit sämre på nyare bilar?
Har kört 13.000 mil med 2016 års X och har inte problemet. Standard höjd för det mesta.
Har för mig 8 års garanti på drivlinan men jag kan ha fel.
Får ha koll på senaste X då det är en P men av tråden verkar P versioner vara de enda drabbade.
Är det 8 år på drivknutarna eller är det 4 år? Någon som varit inne med en ”gammal ” bil?
Det går väl lite olika bud där (typiskt Tesla med andra ord...) men 8 år ska väl egentligen bara gälla
batteri och motor typ... men som sagt, det varierar en del minst sagt.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Skriv svar