Det behövs en kvarts miljon fler laddstolpar!
Moderator: Redaktion
- NiklasTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 2511
- Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
- Referralkod: ts.la/niklas60543
Re: Det behövs en kvarts miljon fler laddstolpar!
Tvärtom när det gäller städerna. Tiden mellan att man beställer en bil till den anländer måste vara kort. En stor mängd bilar behöver cirkulera i stadskärnorna för att åstadkomma det. Mångdubbelt fler än dagens taxibilar.
Det säger ju sig själv om alternativet ska bli så populärt som det spås. Robottaxi kommer till största delen ersätta kollektivtrafik och fungera som tredjebil. Lämna ungarna på skolan. Köra dom till träning och hämta dom från kompisar när det är läggdags. Att barnfamiljerna skulle sälja bilen för att börja åka taxi är naivt.[/quote]
Där tror jag du kommer få fel om ca 10/20år. Kommer kryla a robo-taxis i städerna och väldigt väldigt många fler som bor i storstäderna kommer välja bort bilägande.
Mvh
Det säger ju sig själv om alternativet ska bli så populärt som det spås. Robottaxi kommer till största delen ersätta kollektivtrafik och fungera som tredjebil. Lämna ungarna på skolan. Köra dom till träning och hämta dom från kompisar när det är läggdags. Att barnfamiljerna skulle sälja bilen för att börja åka taxi är naivt.[/quote]
Där tror jag du kommer få fel om ca 10/20år. Kommer kryla a robo-taxis i städerna och väldigt väldigt många fler som bor i storstäderna kommer välja bort bilägande.
Mvh
- NiklasTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 2511
- Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
- Referralkod: ts.la/niklas60543
Re: Det behövs en kvarts miljon fler laddstolpar!
Litium-järnbatterier som nu finns i Kinatillverkade SR+ Model 3 är lösningen som kommer.Elbilisten skrev:"stora batterier där det behövs viktiga råvaror som litium, nickel, kobolt, mangan och grafit. De utvinns ibland under svåra förhållanden och den processen har fått mycket kritik."
Då är det ju en himla tur att katalysatorer tillverkas av returpapper och raffinaderierna inte använder kobolt för att få bort svavel. Dessutom är fracking och oljesand hälsosamt och trevligt att jobba med.
Mvh
-
- Inlägg: 7476
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Det behövs en kvarts miljon fler laddstolpar!
Som jag skrev i en annan tråd:Black skrev:.../ Ang laddstolpar så är det också konstigt att inte det finns mer vilja från mataffärer och köpcenter att locka till sig elbilskunder med mer laddmöjligheter. I tex gamla skaraborg (Skara, Lidköping, Falköping, Vara, Götene, Skövde, mm) så finns det generellt bara enstaka laddplatser på udda platser som kommunen satt upp men alla mataffärer och köpcentra mm lyser de med sin frånvaro.
Jag bor vid Ribersborg i Malmö. Här har Malmö stad tusentals parkeringsplatser längs gatorna och det står en fossilbil på varenda en. Det finns inte en enda parkering som folk med elbil kan hyra så att de vet att de kan ladda bilen över natten. Vissa brf:er har parkeringsgarage och där vet jag ju inte hur det ser ut, men på gatorna finns det typ inte en enda* elbil.
Vad görs det åt den här problematiken?
Inte ett sk#t verkar det som.
Hyfsat surrealistiskt så här ett drygt dygn innan 2021...
*Ibland kan man se en enstaka 3,S eller X. Eller E-tron. Eller Seat Mii. Men det är ärligt talat inte ofta.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
-
- Inlägg: 7476
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Det behövs en kvarts miljon fler laddstolpar!
Jag killgissade så klart!Nilp skrev:Hur kom du fram till siffran 450-750 kr/mån som rimlig?SwedishAdvocate skrev:Det finns en hel del parkeringsplatser som inte är parallellparkering. Alltså sådana som man kan köra rakt in i (eller backa in i)...Nilp skrev:Men måste det finnas laddstolpar i långa rader längs gatorna? Inte precis så,att det ligger bensinmackar i varje gathörn heller.SwedishAdvocate skrev:Det här är som sagt Ribersborg... Det finns en del dyra bilar parkerade här. Och det känns som det borde finnas rätt många här som har tillräckligt med pengar för att kunna köpa ny bil...
Men som sagt: Vad hjälper det när det inte finns en enda parkeringsplats med laddstolpe som man kan hyra. Men tusentals med parkeringsplatser för fossilbilar längs med gatorna... Ärligt talat fattar jag inte hur Malmö stad tänker. Är de helt... [Självcensurerat eftersom: Forumets regler...]
Bor man I stan och kör varje dag kan man väl ladda längs vägen eller i närheten av arbetsplatsen
Förslagsvis anmäler man till Malmö stad att man vill skaffa elbil, och så bygger Malmö stad om några av dessa (inom rimligt promenadavstånd) till personlig parkeringsplats med laddstolpe inom X antal månader. Sen tar de förslagsvis kanske 450-750 kr i månaden i hyra för en av de platserna exklusive elnotan. Helst bygger de ett gäng åt gången och sätter tak med solpaneler över... Tycker inte det borde vara så förb#&nat j#&la svårt...
Att hyra en plats idag i kommunalt garage i Malmö dvs tillgång till en plats inte en egen plats kostar mellan 1500-2000kr. Att Malmöstad då ska bygga om parkeringsplatser med markarbete, dra el samt laddstolpe för troligtvis hundratusentals kronor per plats låter summan lite låg...
330kr/mån är max vad bilister betalar i boendeparkering idag om man ställer bilen på gatan i Ribersborg. Och 750kr/mån kan man få parkeringsplats i garage för på liknande läge i Lund (Kommunala p-garaget vid Mejeriet.) Och om inte det är möjligt kanske det är dags att köra lite bonus-malus även när det gäller p-platser...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
-
- Inlägg: 7476
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Det behövs en kvarts miljon fler laddstolpar!
Vilket kommunalt parkeringsgarage är det?Nilp skrev:Jo jag är med på det och helst är ordet. Men bor man i stan och i ovan nämnda Ribersborg som består till,största del brf längs kommunala gator så har 90% av boende redan gjort valet att egen parkeringsplats, garanterad parkering nära bostaden (parkering på gatan om det finns plats) inte är viktigt för sin livssituation. Är dessa parametrar i topp för sina behov bor man någon annanstans. Eller hyr en plats i ett kommunalt parkeringsgarage 500m bort.Bjelke skrev:Ja man laddar ju helst bilen hemma vilket man öht aldrig gör med en fossilare...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
-
- Inlägg: 7476
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Det behövs en kvarts miljon fler laddstolpar!
Och var laddar man om man råkar jobba på en statlig myndighet som skiter fullständigt i att tillhandahålla laddplats för sina anställda? Och man vidare tycker det är tråkigt att behöva slita mer än nödvändigt på batteriet i bilen som kostar ~630+ SEK genom att snabbladda? Och dessutom tycker det är lite tråkigt att behöva stanna flera 10-tals minuter varje dag för att ladda bilen medan andra har möjlighet att ladda bilen över natten istället...Nilp skrev:Men måste det finnas laddstolpar i långa rader längs gatorna? Inte precis så,att det ligger bensinmackar i varje gathörn heller.SwedishAdvocate skrev:Det här är som sagt Ribersborg... Det finns en del dyra bilar parkerade här. Och det känns som det borde finnas rätt många här som har tillräckligt med pengar för att kunna köpa ny bil...taliz skrev:Det är främst i villaförorter du hittar de som köper nya bilar. Där har man oftast egen parkeringsplats och möjlighet att installera laddare.SwedishAdvocate skrev:Bor vid Ribersborg i Malmö. Här har Malmö stad tusentals parkeringsplatser längs gatorna och det står en fossilbil på varenda en. Det finns inte en enda parkering som folk med elbil kan hyra så att de vet att de kan ladda bilen över natten. Vissa brf:er har parkeringsgarage och där vet jag ju inte hur det ser ut, men på gatorna finns det typ inte en enda elbil.
Hyfsat surrealistiskt så här ett drygt dygn innan 2021...
De som bor i lägenhet köper mest begagnat. Dvs omställningen sker sist där av naturliga skäl.
Men som sagt: Vad hjälper det när det inte finns en enda parkeringsplats med laddstolpe som man kan hyra. Men tusentals med parkeringsplatser för fossilbilar längs med gatorna... Ärligt talat fattar jag inte hur Malmö stad tänker. Är de helt... [Självcensurerat eftersom: Forumets regler...]
Bor man I stan och kör varje dag kan man väl ladda längs vägen eller i närheten av arbetsplatsen
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: Det behövs en kvarts miljon fler laddstolpar!
Jag håller med dig i sak att det gärna får byggas mer laddmöjligheter men personligen är jag helt emot att kommun, stat ska ägna sig åt detta. Om nu behovet finns där och så kommer det att lösa sig. Ett stort hinder dock är när det finns orealistiska förhoppningar på pris/prestanda som ditt prisovan t.ex. eller när man läser andra trådar där vissa tycker att snabbladdning på +150kw ska kosta 3,50kr/kWh då kommer alla bara bli besvikna.SwedishAdvocate skrev:Jag killgissade så klart!Nilp skrev:Hur kom du fram till siffran 450-750 kr/mån som rimlig?SwedishAdvocate skrev:Det finns en hel del parkeringsplatser som inte är parallellparkering. Alltså sådana som man kan köra rakt in i (eller backa in i)...Nilp skrev:Men måste det finnas laddstolpar i långa rader längs gatorna? Inte precis så,att det ligger bensinmackar i varje gathörn heller.SwedishAdvocate skrev:Det här är som sagt Ribersborg... Det finns en del dyra bilar parkerade här. Och det känns som det borde finnas rätt många här som har tillräckligt med pengar för att kunna köpa ny bil...
Men som sagt: Vad hjälper det när det inte finns en enda parkeringsplats med laddstolpe som man kan hyra. Men tusentals med parkeringsplatser för fossilbilar längs med gatorna... Ärligt talat fattar jag inte hur Malmö stad tänker. Är de helt... [Självcensurerat eftersom: Forumets regler...]
Bor man I stan och kör varje dag kan man väl ladda längs vägen eller i närheten av arbetsplatsen
Förslagsvis anmäler man till Malmö stad att man vill skaffa elbil, och så bygger Malmö stad om några av dessa (inom rimligt promenadavstånd) till personlig parkeringsplats med laddstolpe inom X antal månader. Sen tar de förslagsvis kanske 450-750 kr i månaden i hyra för en av de platserna exklusive elnotan. Helst bygger de ett gäng åt gången och sätter tak med solpaneler över... Tycker inte det borde vara så förb#&nat j#&la svårt...
Att hyra en plats idag i kommunalt garage i Malmö dvs tillgång till en plats inte en egen plats kostar mellan 1500-2000kr. Att Malmöstad då ska bygga om parkeringsplatser med markarbete, dra el samt laddstolpe för troligtvis hundratusentals kronor per plats låter summan lite låg...
330kr/mån är max vad bilister betalar i boendeparkering idag om man ställer bilen på gatan i Ribersborg. Och 750kr/mån kan man få parkeringsplats i garage för på liknande läge i Lund (Kommunala p-garaget vid Mejeriet.) Och om inte det är möjligt kanske det är dags att köra lite bonus-malus även när det gäller p-platser...
7,90kr/kWh på Ionity är på,gränsen till för lågt. Där tycker jag man betalar för tillgängligheten t.ex.
-
- Inlägg: 7476
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Det behövs en kvarts miljon fler laddstolpar!
Det har det ju helt uppenbarligen inte gjort!Nilp skrev:.../ Om nu behovet finns där så kommer det att lösa sig. /...SwedishAdvocate skrev:Jag killgissade så klart!Nilp skrev:Hur kom du fram till siffran 450-750 kr/mån som rimlig?SwedishAdvocate skrev:Det finns en hel del parkeringsplatser som inte är parallellparkering. Alltså sådana som man kan köra rakt in i (eller backa in i)...Nilp skrev:Men måste det finnas laddstolpar i långa rader längs gatorna? Inte precis så,att det ligger bensinmackar i varje gathörn heller.
Bor man I stan och kör varje dag kan man väl ladda längs vägen eller i närheten av arbetsplatsen
Förslagsvis anmäler man till Malmö stad att man vill skaffa elbil, och så bygger Malmö stad om några av dessa (inom rimligt promenadavstånd) till personlig parkeringsplats med laddstolpe inom X antal månader. Sen tar de förslagsvis kanske 450-750 kr i månaden i hyra för en av de platserna exklusive elnotan. Helst bygger de ett gäng åt gången och sätter tak med solpaneler över... Tycker inte det borde vara så förb#&nat j#&la svårt...
Att hyra en plats idag i kommunalt garage i Malmö dvs tillgång till en plats inte en egen plats kostar mellan 1500-2000kr. Att Malmöstad då ska bygga om parkeringsplatser med markarbete, dra el samt laddstolpe för troligtvis hundratusentals kronor per plats låter summan lite låg...
330kr/mån är max vad bilister betalar i boendeparkering idag om man ställer bilen på gatan i Ribersborg. Och 750kr/mån kan man få parkeringsplats i garage för på liknande läge i Lund (Kommunala p-garaget vid Mejeriet.) Och om inte det är möjligt kanske det är dags att köra lite bonus-malus även när det gäller p-platser...
Uppenbarligen har vi här ytterligare ett problem som 'marknaden' inte klarar av att lösa på egen hand!
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: Det behövs en kvarts miljon fler laddstolpar!
Är väl inte så att alla privata företag erbjuder sina anställda laddplarers heller har inget med att du jobbar på statlig myndighet. Jag skrev också i närheten på arbetet inte på arbetet. Igen, jag tror du har orealistiska förväntningar på pris, prestanda och tillgänglighet. Du får nog välja en av de parametrarna.SwedishAdvocate skrev:Och var laddar man om man råkar jobba på en statlig myndighet som skiter fullständigt i att tillhandahålla laddplats för sina anställda? Och man vidare tycker det är tråkigt att behöva slita mer än nödvändigt på batteriet i bilen som kostar ~630+ SEK genom att snabbladda? Och dessutom tycker det är lite tråkigt att behöva stanna flera 10-tals minuter varje dag för att ladda bilen medan andra har möjlighet att ladda bilen över natten istället...Nilp skrev:Men måste det finnas laddstolpar i långa rader längs gatorna? Inte precis så,att det ligger bensinmackar i varje gathörn heller.SwedishAdvocate skrev:Det här är som sagt Ribersborg... Det finns en del dyra bilar parkerade här. Och det känns som det borde finnas rätt många här som har tillräckligt med pengar för att kunna köpa ny bil...taliz skrev:Det är främst i villaförorter du hittar de som köper nya bilar. Där har man oftast egen parkeringsplats och möjlighet att installera laddare.SwedishAdvocate skrev:Bor vid Ribersborg i Malmö. Här har Malmö stad tusentals parkeringsplatser längs gatorna och det står en fossilbil på varenda en. Det finns inte en enda parkering som folk med elbil kan hyra så att de vet att de kan ladda bilen över natten. Vissa brf:er har parkeringsgarage och där vet jag ju inte hur det ser ut, men på gatorna finns det typ inte en enda elbil.
Hyfsat surrealistiskt så här ett drygt dygn innan 2021...
De som bor i lägenhet köper mest begagnat. Dvs omställningen sker sist där av naturliga skäl.
Men som sagt: Vad hjälper det när det inte finns en enda parkeringsplats med laddstolpe som man kan hyra. Men tusentals med parkeringsplatser för fossilbilar längs med gatorna... Ärligt talat fattar jag inte hur Malmö stad tänker. Är de helt... [Självcensurerat eftersom: Forumets regler...]
Bor man I stan och kör varje dag kan man väl ladda längs vägen eller i närheten av arbetsplatsen
-
- Inlägg: 7476
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Det behövs en kvarts miljon fler laddstolpar!
Och jag som trodde att Sverige skulle ställa om till ett hållbart transportsystem...Nilp skrev:Är väl inte så att alla privata företag erbjuder sina anställda laddplarers heller har inget med att du jobbar på statlig myndighet. Jag skrev också i närheten på arbetet inte på arbetet. Igen, jag tror du har orealistiska förväntningar på pris, prestanda och tillgänglighet. Du får nog välja en av de parametrarna.SwedishAdvocate skrev:Och var laddar man om man råkar jobba på en statlig myndighet som skiter fullständigt i att tillhandahålla laddplats för sina anställda? Och man vidare tycker det är tråkigt att behöva slita mer än nödvändigt på batteriet i bilen som kostar ~630+ SEK genom att snabbladda? Och dessutom tycker det är lite tråkigt att behöva stanna flera 10-tals minuter varje dag för att ladda bilen medan andra har möjlighet att ladda bilen över natten istället...Nilp skrev:Men måste det finnas laddstolpar i långa rader längs gatorna? Inte precis så,att det ligger bensinmackar i varje gathörn heller.SwedishAdvocate skrev:Det här är som sagt Ribersborg... Det finns en del dyra bilar parkerade här. Och det känns som det borde finnas rätt många här som har tillräckligt med pengar för att kunna köpa ny bil...taliz skrev:Det är främst i villaförorter du hittar de som köper nya bilar. Där har man oftast egen parkeringsplats och möjlighet att installera laddare.
De som bor i lägenhet köper mest begagnat. Dvs omställningen sker sist där av naturliga skäl.
Men som sagt: Vad hjälper det när det inte finns en enda parkeringsplats med laddstolpe som man kan hyra. Men tusentals med parkeringsplatser för fossilbilar längs med gatorna... Ärligt talat fattar jag inte hur Malmö stad tänker. Är de helt... [Självcensurerat eftersom: Forumets regler...]
Bor man I stan och kör varje dag kan man väl ladda längs vägen eller i närheten av arbetsplatsen
Ska vi det? Eller ska vi det inte?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: Det behövs en kvarts miljon fler laddstolpar!
Det gör den visst, du har bara fel förväntningar i relationen mellan pris, prestanda och tillgänglighet.
Omställning är väl bra om det görs på ett ansvarsfullt sätt
Omställning är väl bra om det görs på ett ansvarsfullt sätt
Re: Det behövs en kvarts miljon fler laddstolpar!
Robotaxis är en urusel idé. Det finns redan fullgoda sätt att transportera sig i städerna. Tunnelbana, buss, spårvagn, taxi... Ska det snurra runt en massa bilar istället?NiklasTesla skrev:
Där tror jag du kommer få fel om ca 10/20år. Kommer kryla a robo-taxis i städerna och väldigt väldigt många fler som bor i storstäderna kommer välja bort bilägande.
Mvh
Kanske är det nåt som är bra i USA som har betydligt sämre publika färdmedel i regel. Men här i Europa?
-
- Inlägg: 7476
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Det behövs en kvarts miljon fler laddstolpar!
Tja...Nilp skrev:Det gör den visst /...
Då har vi ett hållbart samhälle ca. någon gång i framtiden – men helt och hållet fullständigt oklart när...
För sent med andra ord.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2461
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Det behövs en kvarts miljon fler laddstolpar!
De flesta städer i Sverige har ju väldigt omfattande gatuparkeringar.
Det finns knappt inga garageplatser att få tag i.
Elbilar funkar bäst om de kan laddas när de står parkerade en längre tid, som 3-8 timmar.
De få laddplatserna som finns i många städer kommer naturligtvis inte räcka till om det blir masselbilism.
Så 250 000 nya laddstolpar med 11 kW är nog inte orimlig prognos.
Utmaningen är väl att bygga och driva dessa till ett vettigt pris för kunderna.
Vi ser ju tokiga lösningar hela tiden.
Laddgator i Stockholm har ju misslyckats än så länge.
Inga privata aktörer har nappat på Politikernas erbjudande. Det fick bli statliga Vattenfall som satte upp några stycken laddboxar.
Det finns knappt inga garageplatser att få tag i.
Elbilar funkar bäst om de kan laddas när de står parkerade en längre tid, som 3-8 timmar.
De få laddplatserna som finns i många städer kommer naturligtvis inte räcka till om det blir masselbilism.
Så 250 000 nya laddstolpar med 11 kW är nog inte orimlig prognos.
Utmaningen är väl att bygga och driva dessa till ett vettigt pris för kunderna.
Vi ser ju tokiga lösningar hela tiden.
Laddgator i Stockholm har ju misslyckats än så länge.
Inga privata aktörer har nappat på Politikernas erbjudande. Det fick bli statliga Vattenfall som satte upp några stycken laddboxar.
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
Re: Det behövs en kvarts miljon fler laddstolpar!
Väldigt många resor för mig som bor i Göteborg centrum går till destinationer utanför staden. Ikea/golfbana/släkt eller vänner i förorter och dylikt. De flesta sådana resor tar ungefär 2-3 gånger längre tid med kollektivtrafik (dörr till dörr). Som barn/student fanns kanske tålamod för detta men taxi/hyrbil fyller åtminstone mina behov av effektiv transport bättre för sådana resor, och robottaxi borde bli ytterligare ett välkommet alternativ.
-
- Inlägg: 7476
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Det behövs en kvarts miljon fler laddstolpar!
Och när tror du att du vågar sätta dig i en robottaxi?...Maxerl skrev:Väldigt många resor för mig som bor i Göteborg centrum går till destinationer utanför staden. Ikea/golfbana/släkt eller vänner i förorter och dylikt. De flesta sådana resor tar ungefär 2-3 gånger längre tid med kollektivtrafik (dörr till dörr). Som barn/student fanns kanske tålamod för detta men taxi/hyrbil fyller åtminstone mina behov av effektiv transport bättre för sådana resor, och robottaxi borde bli ytterligare ett välkommet alternativ.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: Det behövs en kvarts miljon fler laddstolpar!
Hehe, bra fråga. Kollar jag på videos med Waymo's Robottaxi från Phoenix så känns det som ganska snart, men svenska väderförhållanden och Göteborgs ofta komplexa trafik gör att det nog kan dröja, man vill ju inte vara först hellerSwedishAdvocate skrev:Och när tror du att du vågar sätta dig i en robottaxi?...Maxerl skrev:Väldigt många resor för mig som bor i Göteborg centrum går till destinationer utanför staden. Ikea/golfbana/släkt eller vänner i förorter och dylikt. De flesta sådana resor tar ungefär 2-3 gånger längre tid med kollektivtrafik (dörr till dörr). Som barn/student fanns kanske tålamod för detta men taxi/hyrbil fyller åtminstone mina behov av effektiv transport bättre för sådana resor, och robottaxi borde bli ytterligare ett välkommet alternativ.

Re: Det behövs en kvarts miljon fler laddstolpar!
Finns det någon som har koll på Norges utökning gentemot Sveriges? Känns som de bygger ut konstant där. Liksom var i hela friden laddar folk som inte har Tesla när de reser genom Sverige?

Model 3 Performance Highland
- NiklasTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 2511
- Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
- Referralkod: ts.la/niklas60543
Re: Det behövs en kvarts miljon fler laddstolpar!
Tänker på ett fint citat jag läst:
Revolution är i sig självt revolutionerande.
Man ser det i detta kommentarsfält (vad billig snabbladdning med förnyelsebar el, nej det kan inte gå??? Vilket det såklart gör!).
Man ser det på bensinupproret elbilar=kolkraft och barnarbete (vilket inte behöver stämma).
Robotaxis är en dålig idé. Vilket är helt fel då dom kommer stöpa om en stor del av vägtransportsektorn med mestadels positiva effekter.
Mm mm.
Sanningen är att teknisk utvecklingen är en ständigt pågående process sedan stenålder och vi om 50år kommer titta tillbaka på denna tid som väldigt primitiv.
Mvh och gott nytt år.
Revolution är i sig självt revolutionerande.
Man ser det i detta kommentarsfält (vad billig snabbladdning med förnyelsebar el, nej det kan inte gå??? Vilket det såklart gör!).
Man ser det på bensinupproret elbilar=kolkraft och barnarbete (vilket inte behöver stämma).
Robotaxis är en dålig idé. Vilket är helt fel då dom kommer stöpa om en stor del av vägtransportsektorn med mestadels positiva effekter.
Mm mm.
Sanningen är att teknisk utvecklingen är en ständigt pågående process sedan stenålder och vi om 50år kommer titta tillbaka på denna tid som väldigt primitiv.
Mvh och gott nytt år.
-
- Inlägg: 7476
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Det behövs en kvarts miljon fler laddstolpar!
Då formulerar vi om det till en enklare fråga...NiklasTesla skrev:.../ Robotaxis är en dålig idé. Vilket är helt fel då dom kommer stöpa om en stor del av vägtransportsektorn med mestadels positiva effekter. /...
När kommer den första robottaxin i Sverige?
Om tre år?
Kommer det ta mer än tre år?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: Det behövs en kvarts miljon fler laddstolpar!
Det kommer inte behövas 250 000 ladduttag i Sverige det kommer behövas 2-4 miljoner uttag. En elbil funkar bäst om den laddar när den inte gör något annat, det vet alla som kört elbil ett tag. Det finns typ 5 miljoner personbilar i Sverige går en stor del av dem på el så kommer dessa behöva i princip var sitt uttag att ladda i. Nu är det ju inte något oöverkomligt problem då det säkert finns mång dubbelt med tex mobiler som också behöver laddas och ha uttag.
- NiklasTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 2511
- Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
- Referralkod: ts.la/niklas60543
Re: Det behövs en kvarts miljon fler laddstolpar!
Det är just det som är det finna med elfordon. Det finns redan miljontals med eluttag!LarsL skrev:Det kommer inte behövas 250 000 ladduttag i Sverige det kommer behövas 2-4 miljoner uttag. En elbil funkar bäst om den laddar när den inte gör något annat, det vet alla som kört elbil ett tag. Det finns typ 5 miljoner personbilar i Sverige går en stor del av dem på el så kommer dessa behöva i princip var sitt uttag att ladda i. Nu är det ju inte något oöverkomligt problem då det säkert finns mång dubbelt med tex mobiler som också behöver laddas och ha uttag.
Är nu inne på mitt tredje elfordon och räcker med jordad utomhuskontakt. Aldrig kännt behov av laddbox i sommarhuset då man kan långsamladda nattetid (bara ställ ned AMP i bilen).
Med V2G teknik kommer elbilar bli en del av lösningen genom att långsamladda off-peak och sälja tillbaka en liten del peaktid (ca 15-19 och ca 06-09). Elspotpriserna kommer på så sätt inte att diffa lika mycket under dagen som dom gör idag.
Mvh
- NiklasTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 2511
- Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
- Referralkod: ts.la/niklas60543
Re: Det behövs en kvarts miljon fler laddstolpar!
Kommer säkert ta mer än tre år innan vi ser i större skala men kan tänka mig att man på någon/några platser i Sverige kan prova inom 3år.SwedishAdvocate skrev:Då formulerar vi om det till en enklare fråga...NiklasTesla skrev:.../ Robotaxis är en dålig idé. Vilket är helt fel då dom kommer stöpa om en stor del av vägtransportsektorn med mestadels positiva effekter. /...
När kommer den första robottaxin i Sverige?
Om tre år?
Kommer det ta mer än tre år?
Mvh
Re: Det behövs en kvarts miljon fler laddstolpar!
Det som är en dålig idé är att redan nu börja anpassa sig till att robottaxis kommer vara väldigt billigt samtidigt som det inte kommer efterfrågas så många av dom.NiklasTesla skrev:Kommer säkert ta mer än tre år innan vi ser i större skala men kan tänka mig att man på någon/några platser i Sverige kan prova inom 3år.SwedishAdvocate skrev:Då formulerar vi om det till en enklare fråga...NiklasTesla skrev:.../ Robotaxis är en dålig idé. Vilket är helt fel då dom kommer stöpa om en stor del av vägtransportsektorn med mestadels positiva effekter. /...
När kommer den första robottaxin i Sverige?
Om tre år?
Kommer det ta mer än tre år?
Mvh
Re: Det behövs en kvarts miljon fler laddstolpar!
Robottaxis kommer det säkert finnas gott om, men de ersätter ju inte tunnelbana eller bussar. På tok för dålig kapacitet för att transportera människor till och från jobbet i rusningstid i större städer. Har man däremot ärenden utanför stan så absolut. Det är två olika verktyg för olika ändamål helt enkelt.
Även kollektivtrafiken har ju mycket att vinna på självkörningsfunktionalitet och eldrift. Bussar kan t.ex. gå oftare och kanske med fler linjer eftersom det blir billigare att köra dem.
Även kollektivtrafiken har ju mycket att vinna på självkörningsfunktionalitet och eldrift. Bussar kan t.ex. gå oftare och kanske med fler linjer eftersom det blir billigare att köra dem.