Är det minst 230kW laddning som gäller 2021?

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Är det minst 230kW laddning som gäller 2021?

Inlägg av mikebike »

30% är för för hög SoC?
Sedan startade jag inte direkt med kallt batteri. Jag startade hemifrån med förvärmning, körde 30 minuter, och en timne senare startade jag förvärmningen och körde till Bredden.
När jag kom in var 3/8 lediga.

Det jag menar är att det är väldigt mycket som skall stämma för att man ens skall komma upp till 100 kW.
230 eller 250 kW känns rätt avlägset.

Vi får se hur det blir under Nyårshelgens långresa. Jag lär hinna värma batteriet längre tid, men jag tvivlar på att jag vågar sikta på mindre än 30% SoC vid ankomst till SuC.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

På sommaren har ju batteriet högre grundtemp, då brukar det inte krävas så mkt för att få 100kw+.
Men nu är det vinter...
Som sagt, det är ett halvt ton som ska upp i relativt hög temperatur.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Banane skrev:
martinot skrev:
Anderzzon skrev:
Banane skrev:
Du behöver inte ladda "fullt" varje gång. Kör 3-4 timmar, lunch en timme, kör 2 timmar, ta en bensträckare och gå på muggen (20 min) och kör sen 2-3 timmar tills en timmes middagsstopp och sen 2-3 timmar på kvällen. Då har du runt 100 mil på ett inte alltför krångligt sätt. Gör research på Google maps innan vilka SuC som är bra.
Jo men det är ju just det där 20 minuters stoppet som jag tycker blir lite för långt. Åker man Sthlm-Malmö med en 85D (vilket är min referens) så blir det ett stopp i Ödeshög efter knappt 2,5 timme. Nästa stopp i Markaryd blir på hela 25 minuter vilket egentligen är lite för långt för att det ska kännas naturligt.
Nu ska jag inte gnälla för mycket eftersom nästa bil lutar åt att bli en Polestar 2 och då kommer den sträckan ta ännu längre tid.
Håller med helt. Kan man minska tiden för laddstopp från 20 min till 10 min så skulle det vara en enormt stor förbättring (man blir ju hur tjock som helst om man alltid skall äta en hel måltid så fort man stannar för att ladda).
20 minuter slår du lätt ihjäl med din smartphone. Bara surfa in här...
Tesla har ju flera kul spel i bilen, samt att jag har två stycken fina Xbox-kontrollers som alltid är inkopplade liggandes i mittkonsolen, så inga problem att få tiden att gå! :D

Däremot, om man har en tid att passa, eller vill komma hem snabbare, så är det ju gott och trevligt om det finns möjlighet att ladda på 10 min. istället för 20.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

taliz skrev:
macky skrev:
Jag vidhåller att för min typ av långkörning med utgångsläge i Stockholm så är det egentligen tiden att fylla upp batteriet fullt igen som spelar roll. Eftersom det tillfället alltid är förknippat med matpaus för min och familjens del så är jag väldigt nöjd med den tiden e-tron gör detta på. Vi hinner knappt äta färdigt innan bilen är på 100%. Om det sedan skulle krävas ett stopp till så ger 10 min ca 10 nya mil till. Med ett långstopp (där tiden ändå behövs för mat) så har jag mellan 55-65 mils motorvägsräckvidd. Det är egentligen bara fjällen som typ åre som kräver två stopp och förmodligen malmö/köpenhamn. Så högre (kortvarig) laddeffekt hade gett mig nästintill inget mervärde. Men en räckvidd på 70-80 riktiga mil hade varit nice, matpaus där man vill istf Ionity. Att blanda in tider och jämföra bilar emellan är svårt, går att köra snabbare med en snålare bil alldeles säkert. Men den typen körning är inte relevant för mig och biltyperna inte i närheten att vara aktuella.
Problemet är just dom längre resorna, där man redan gjort längre stopp och bara behöver stanna för bilens skull.
Då är det trevligt om det går fortast möjligt, som det gör med en Taycan eller Model 3.
Jag själv föredrar att köra långt på nätterna, när det är lite trafik och man kan "bomba på".
Även med en Model 3 så har det stört mig någon gång att jag varit tvungen att stanna en kvart när man bara vill nå målet fortast möjligt. Hade jag suttit i en etron hade jag fått stanna mer än dubbla tiden.
Ser fram emot 4680-cellerna och en framtid där man kan köra iaf 60 mil i 160kmh utan att ladda. ;)
Håller med helt. Redan idag stör jag mig på hur många gånger man måste stanna och ladda tex. mellan Sthlm-GBG. Med vår diesel så kan man blåsa på i rejäl fart (vågar inte nämna hur fort, för då får vi en metadiskussion startad av polizei-nazi i tråden) T/R utan att tanka en enda gång på något av hållen!

För mig hade det varit outhärdligt segt och klart ännu värre om man kört någon annan elbil än Tesla.

Ser också fram emot "Berlin-Y" med 4680. Hoppas att den har potential att ta ett kliv uppåt, och att vi även snart ser mycket fler V3-laddare i Sverige.

Utvecklingen går ivf. åt rätt håll och i positiv riktning (även om vi inte riktigt är där idag)! :D
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

mikebike skrev:
200, 230 eller 250 kW kan ju kvitta om man ändå inte ens når tvåsiffrigt.
Idag kom jag in till V3 Bredden med 30% laddning och 15 minuters förvärmning vid +5 grader och jag fick 93 kW som mest:
Screenshot_20201227-133318_Tesla.jpg
När jag laddade i Bredden på V3 senast (ca. +4 grader ute har jag för mig, men glömt exakt temp. skall jag erkänna):

Bild

Grymt glad för V3! :D
Bild
Banane

Inlägg av Banane »

martinot skrev:
Banane skrev:
martinot skrev:
Anderzzon skrev:
Banane skrev:
Du behöver inte ladda "fullt" varje gång. Kör 3-4 timmar, lunch en timme, kör 2 timmar, ta en bensträckare och gå på muggen (20 min) och kör sen 2-3 timmar tills en timmes middagsstopp och sen 2-3 timmar på kvällen. Då har du runt 100 mil på ett inte alltför krångligt sätt. Gör research på Google maps innan vilka SuC som är bra.
Jo men det är ju just det där 20 minuters stoppet som jag tycker blir lite för långt. Åker man Sthlm-Malmö med en 85D (vilket är min referens) så blir det ett stopp i Ödeshög efter knappt 2,5 timme. Nästa stopp i Markaryd blir på hela 25 minuter vilket egentligen är lite för långt för att det ska kännas naturligt.
Nu ska jag inte gnälla för mycket eftersom nästa bil lutar åt att bli en Polestar 2 och då kommer den sträckan ta ännu längre tid.
Håller med helt. Kan man minska tiden för laddstopp från 20 min till 10 min så skulle det vara en enormt stor förbättring (man blir ju hur tjock som helst om man alltid skall äta en hel måltid så fort man stannar för att ladda).
20 minuter slår du lätt ihjäl med din smartphone. Bara surfa in här...
Tesla har ju flera kul spel i bilen, samt att jag har två stycken fina Xbox-kontrollers som alltid är inkopplade liggandes i mittkonsolen, så inga problem att få tiden att gå! :D

Däremot, om man har en tid att passa, eller vill komma hem snabbare, så är det ju gott och trevligt om det finns möjlighet att ladda på 10 min. istället för 20.

Det där fascinerar mig. Eftersom det bara är på längre resor man behöver stanna och ladda så blir ju osäkerheten tidsmässigt ganska osäker ändå. Vem kör 50+ mil till ett möte som man har 10 minuters marginal till? 10 minuter extra hemma? Sluta nu. Det där är usla argument. Varför är 10 minuter extra längs vägen en katastrof när du uppenbarligen har gott om tid (att liksom mig) hänga på det här forumet? Så stressad vardag kan du alltså inte ha.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

Banane skrev:

Det där fascinerar mig. Eftersom det bara är på längre resor man behöver stanna och ladda så blir ju osäkerheten tidsmässigt ganska osäker ändå. Vem kör 50+ mil till ett möte som man har 10 minuters marginal till? 10 minuter extra hemma? Sluta nu. Det där är usla argument. Varför är 10 minuter extra längs vägen en katastrof när du uppenbarligen har gott om tid (att liksom mig) hänga på det här forumet? Så stressad vardag kan du alltså inte ha.
Nu kan jag inte svara för martinot men för mig handlar det om att alltid vilja optimera allt för att få mer tid till sådant jag vill göra, så all tid som läggs i onödan är dåligt och skall undvikas (t.ex. komma till flygplatsen och sitta och vänta vid gaten i 10 min). Så jag försöker verkligen timea saker så precist det går med minsta möjliga marginal, så då vill jag inte lägga på 10 minuter i extra marginal.

Det är samma inställning som gör att jag inte behöver jobba 40 timmar i veckan (om jag inte vill) eftersom jag skapar en ganska optimerad arbetsdag, så jag är glad att jag har den inställningen.
Banane

Inlägg av Banane »

OfarligTesla skrev:
Banane skrev:

Nu kan jag inte svara för martinot men för mig handlar det om att alltid vilja optimera allt för att få mer tid till sådant jag vill göra, så all tid som läggs i onödan är dåligt och skall undvikas (t.ex. komma till flygplatsen och sitta och vänta vid gaten i 10 min). Så jag försöker verkligen timea saker så precist det går med minsta möjliga marginal, så då vill jag inte lägga på 10 minuter i extra marginal.

Det är samma inställning som gör att jag inte behöver jobba 40 timmar i veckan (om jag inte vill) eftersom jag skapar en ganska optimerad arbetsdag, så jag är glad att jag har den inställningen.

Wow. Och allt tid du får över lägger du på det här forumet?

Btw, hur upplever du stressen på väg till flygplatsen med så tajt marginal? Brukar du vänta på final call?
Användarvisningsbild
miksch
Teslaägare

Inlägg av miksch »

Til Banane:
Når vi diskuterer saker er det viktig å ikke bli for personlige. Ditt angrep på Martinot om at han jo må ha nok med tid når han bruker sin tid her i forumet er etter min mening «ikke innafor». Det er greit at du mangler argument, men med slike angrep gjør du ikke annet enn å kvæle (strype) diskusjonen.

Jeg har en kamerat som driver et firma hvor han gjør teknisk reparasjoner. Hver dag reiser han til 5-6 steder for reparasjoner, og noen ganger er en enkel reisevei til bare ett sted 200 km. Hans tidsplan er tight, og det passer ikke å bruke 1-2 timer/dag for å lade bil. Oppdragene han har må utføres mellom kl 7 og 18. Han er elbiltilhenger, men kjører dessverre fossil, og det bare pga ladetid. Samtidig finner han tid på kveldstid til å være sosial, både med venner og på nett.

Tenk litt på det før du kritiserer andre for sin tidsbruk.

Sent from my iPhone using Tapatalk
Banane

Inlägg av Banane »

miksch skrev:
Til Banane:
Når vi diskuterer saker er det viktig å ikke bli for personlige. Ditt angrep på Martinot om at han jo må ha nok med tid når han bruker sin tid her i forumet er etter min mening «ikke innafor». Det er greit at du mangler argument, men med slike angrep gjør du ikke annet enn å kvæle (strype) diskusjonen.

Jeg har en kamerat som driver et firma hvor han gjør teknisk reparasjoner. Hver dag reiser han til 5-6 steder for reparasjoner, og noen ganger er en enkel reisevei til bare ett sted 200 km. Hans tidsplan er tight, og det passer ikke å bruke 1-2 timer/dag for å lade bil. Oppdragene han har må utføres mellom kl 7 og 18. Han er elbiltilhenger, men kjører dessverre fossil, og det bare pga ladetid. Samtidig finner han tid på kveldstid til å være sosial, både med venner og på nett.

Tenk litt på det før du kritiserer andre for sin tidsbruk.

1-2 timmar är ju nåt annat än 10 minuter. Det är inget personligt mot just martinot dock. Har sett och hört de där argumenten förr och blir lika förundrad varje gång.
Användarvisningsbild
miksch
Teslaägare

Inlägg av miksch »

Fra mine tidligere kommentarer vet du jo at jeg gir ganske blaffen i om det er 10 eller 20 min. Samtidig ser jeg andres behov utifra de hverdaglige oppgavene de har.
Men diskusjonens utgangspunkt er jo en annen: mitt tidligere poeng var at toppeffekten ikke sier så mye om ladetid så lenge det er integralet som til slutt bestemmer ladeeffekt over tid. Det er klart at det kan bety noe for noen få å få 350 kWh over kort tid (per i dag makseffekt på CCS), men for de fleste brukere er nok effekten på 20-80 eller 30-70% kombinert med bilens forbruk som er det som avgjør valg av transportmiddel.

Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

Banane skrev:

Wow. Och allt tid du får över lägger du på det här forumet?

Btw, hur upplever du stressen på väg till flygplatsen med så tajt marginal? Brukar du vänta på final call?
Ne, jag läser forumet när jag känner för det. Alla mina dagar är egentligen uppbyggda helt på det sättet, jag gör det jag känner för.

Jag "stressar" aldrig på väg till flygplatsen, har aldrig missat något någonsin och skulle jag göra det finns det fler flyg. Sen är det klart jag är väldigt exakt i min planerade rutt och går fort, men det gör jag alltid. Brukar inte invänta final call för att inte tvinga ett helt plan att vänta bara på mig så viss tid tappar jag ju när jag väl är på planet när de sista människorna kommer på.

Oavsett ser jag det inte som något konstigt att inte vilja lägga onödigt mycket tid på saker.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

BMW kan ladda med 200kW.
BMW iX.jpg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Referralkod: ts.la/per28997

Inlägg av slugger75 »

Zalman3 skrev:
BMW kan ladda med 200kW.
BMW iX.jpg
Hoppas du har rätt!

För i bilden framgår det faktiskt bara att den laddar långsammare än 200 kW...
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Användarvisningsbild
Bernando
Teslaägare

Inlägg av Bernando »

slugger75 skrev:
Zalman3 skrev:
BMW kan ladda med 200kW.
BMW iX.jpg
Hoppas du har rätt!

För i bilden framgår det faktiskt bara att den laddar långsammare än 200 kW...
Haha, det där va ju bra märkligt. Har de råkat vända på symbolen?
MS P85 2014
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Zalman3 skrev:
BMW kan ladda med 200kW.
BMW iX.jpg
Skulle inte köpa den där om den så laddade med 2 miljoner kw. En av dom absolut fulaste bilarna jag någonsin sett.
Kill it with fire! :twisted:
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

taliz skrev:
Zalman3 skrev:
BMW kan ladda med 200kW.
BMW iX.jpg
Skulle inte köpa den där om den så laddade med 2 miljoner kw. En av dom absolut fulaste bilarna jag någonsin sett.
Ja inte är den direkt snygg...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Banane skrev:
Det där fascinerar mig. Eftersom det bara är på längre resor man behöver stanna och ladda så blir ju osäkerheten tidsmässigt ganska osäker ändå. Vem kör 50+ mil till ett möte som man har 10 minuters marginal till? 10 minuter extra hemma? Sluta nu. Det där är usla argument.
10 minuter sparat vid varje laddtillfälle är inget jag tackar nej till. Gör att det sammanlagt bara blir lite långsammare än att köra ICE. Om man åker tex. en sträcka liknande Sthlm-GBG så istället för att tappa en timme jämfört med ICE (3 x 20 min), så kanske man bara tappar en halvtimme jämfört med ICE (3 x 10 min). Det tycker jag är en positiv utveckling.

Tycker du att det är löjligt får du höra av dig till Elon och tala om att se skall sluta utveckla batterier och SuC. :D
Banane skrev:
Det där är usla argument. Varför är 10 minuter extra längs vägen en katastrof när du uppenbarligen har gott om tid (att liksom mig) hänga på det här forumet? Så stressad vardag kan du alltså inte ha.
Lol. Snacka om att försöka dra iväg "debatten" du för till något helt annat. :lol:
Bild
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

taliz skrev:
Zalman3 skrev:
BMW kan ladda med 200kW.
BMW iX.jpg
Jo, det är synd att BMW helt tappat designkänslan. Har alltid gillat de som bilar tidigare. Den där är verkligen ingen skapelse jag skulle vilja ha på vår uppfart.

Positivt dock att de äntligen satsar stort på elektrifieringen! :)
Bild
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Referralkod: ts.la/niklas60543

Inlägg av NiklasTesla »

martinot skrev:
taliz skrev:
Zalman3 skrev:
BMW kan ladda med 200kW.
BMW iX.jpg
Jo, det är synd att BMW helt tappat designkänslan. Har alltid gillat de som bilar tidigare. Den där är verkligen ingen skapelse jag skulle vilja ha på vår uppfart.

Positivt dock att de äntligen satsar stort på elektrifieringen! :)
Dom kanske har designat den så ingen skall vilja köpa ;)

Bilar med förbränningsmotor vill dom gamla jättarna sälja (ex bättre intäkter på service).

Mvh
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare

Inlägg av mikebike »

taliz skrev:
mikebike skrev:
Idag kom jag in till V3 Bredden med 30% laddning och 15 minuters förvärmning vid +5 grader och jag fick 93 kW som mest:
Bilagan Screenshot_20201227-133318_Tesla.jpg finns inte längre
Dom är ju tänkta för långresor, dvs när du kört ett par timmar, inte 15 min...
Att värma ett halvt ton till 55c tar en stund..
Nu har jag 25 mil, anlände till Ödeshög med ungefär 20% och förvärmt batteri. Hade jag fått högre effekt på en V3, eller är det bilen som begränsar effekten?
20201229_120632.jpg

Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare

Inlägg av NiklasTesla »

mikebike skrev:
taliz skrev:
mikebike skrev:
Screenshot_20201227-133318_Tesla.jpg
Dom är ju tänkta för långresor, dvs när du kört ett par timmar, inte 15 min...
Att värma ett halvt ton till 55c tar en stund..
Nu har jag 25 mil, anlände till Ödeshög med ungefär 20% och förvärmt batteri. Hade jag fått högre effekt på en V3, eller är det bilen som begränsar effekten?
20201229_120632.jpg
Mycket troligt (kan även bero på hur fort du körde dom 25milen då det påverkar hur varmt batteriet är).

Däremot om du vill nå "peak laddhastighet" bör du komma in med ca 5% istället för 20%. Sedan är det kanske lite kallt ute just nu för att nå 250kw.

MVH
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Referralkod: ts.la/niklas42449

Inlägg av Niklas Z »

136 kW är helt OK på en V2-station.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare

Inlägg av mikebike »

Niklas Z skrev:
Fast det var bara initialt, ganska snart gick det ned till 84 kW.
När jag åt lunch såg jag att den laddade 335 km/h....

Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare

Inlägg av NiklasTesla »

mikebike skrev:
Niklas Z skrev:
Fast det var bara initialt, ganska snart gick det ned till 84 kW.
När jag åt lunch såg jag att den laddade 335 km/h....
Fullt normalt.
Skriv svar