Är det minst 230kW laddning som gäller 2021?
Moderator: Redaktion
Är det minst 230kW laddning som gäller 2021?
Nu kan Porsche Taycan ladda i 270kW och Tesla M3 i 250kW.
Hyundai Ioniq 5 och KIA CV kan ladda i 232kW.
Konkurrensen hårdnar.
Vad tycker ni, hur viktigt är det att kunna ladda riktigt snabbt?
Konkurrensen hårdnar.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Är det minst 230kW laddning som gäller 2021?
Tesla V3 ger 250kW.McAber skrev:Men var?
Ionity ger 350kW.
Normalt när man är hemma och laddar över natten så räcker 10kW oftast ganska fint.Zalman3 skrev:Nu kan Porsche Taycan ladda i 270kW och Tesla M3 i 250kW.
Konkurrensen hårdnar.
När man är på resa så ser jag dock gärna att man kan ladda så snabbt som möjligt. Tycker att V3, Ionity eller andra med 250kW eller mer, är trevligt när det finns. Hoppas på fler sådana.
Men dagens minimum sätter jag väl praktiskt på 150kW. Laddare med lägre effekt än så ignorerar jag på resa (om det inte är absolut nödfall). Men i framtiden så skulle ju 250 kW vara ett trevligt minimum (men tror det kommer dröja massvis med år innan det är så vanligt och utbrett att man kan lyxa att endast ladda på sådana).
Sedan så beror ju mycket mer på snitteffekten man kan ladda på över hela sessionen. Max peakeffekt får man ju oftast vid ganska låg SoC. Men å andra sidan så är det j u oftast vid låg SoC som man har mest behov att snabbt öka på energin i batterierna.
En nackdel med allt högre effekt är ju att det sliter mer på batterierna (en orsak till att man bara kör på med hög effekt vid låg SoC), och är ju viktigt att tillverkarna har koll på detta så att batterierna inte fördärvas i förtid (dåligt för både kunder/tillverkare, beroende på in/utanför garanti, men även för miljön).
Så 150 kW min vid långresor, idag med nuvarande tillgänglighet, men i framtiden hoppas jag absolut på fler SuC V3, Ionity och andra med 250 kW+.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
För mig är det faktiskt inte särskilt viktigt. Tycker dagens superchargers duger bra. Att ladda på 25 eller 40 minuter är ganska ovidkommande för min del. Nästan så 25 minuter blir lite stressigt. T ex i Löddeköpinge där det tar 5 minuter att gå bort till köpcentret. Inte en chans att man hinner med ett vettigt stopp på 25 minuter. Då får man sitta kvar och uggla i bilen istället.Zalman3 skrev:Nu kan Porsche Taycan ladda i 270kW och Tesla M3 i 250kW.
Konkurrensen hårdnar.
Ska det verkligen upplevas som ett snabbstopp får det ta absolut max 10 minuter att ladda. Ska du ha i ~80 kWh på den tiden så ska man SNITTA 480 kW. Det är vi ganska långt ifrån.
Får jag ett snitt på 100 kW så är jag mer än nöjd. Då tar det 48 minuter att ladda mina 80kWh. Tiden det tar att ladda på en 50kW-stolpe är däremot inte aktuellt. Får man typ 46kW ur en sån i praktiken så tar det 1h44min. Det är en ren katastrof. Jag tycker inte heller det är särskilt kul med delad stolpe på V2-SuC. 77kW innebär över en timmes laddtid. Men det funkar väl.
Du beskriver ett problem som få utanför elbilssfären inser tror jag. Jag upplever det på samma sätt som du. Man behöver ungefär en halvtimme på sig om man vill göra nåt vettigt under tiden bilen laddar. Tar det bara 15 minuter så sitter man oftast kvar i bilen och då blir det segt. Då vill man bara att det ska gå riktigt snabbt.
Alltså antingen mindre än 10 minuter eller 25-30 minuter går bra. Allt däremellan är dumt för man hinner inte ens gå på toaletten. Och allt över 45 min blir också segt.
Alltså antingen mindre än 10 minuter eller 25-30 minuter går bra. Allt däremellan är dumt för man hinner inte ens gå på toaletten. Och allt över 45 min blir också segt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Ja, det kommer bli intressant att se vad bilarna kommer klara under nästa år.
Runt 200 om några år är inte alls omöjligt. Id3 kommer gå runt 170 i mitten av nästa år. Hyundai ioniq5 ser spännande ut.
Är det för snabbt eller inte snabbt nog? Det hela hänger på den sista procenten och laddkurvan. Tror att många kommer ha liknande som etron dvs en hög konstant laddhastighet till 80 %.(de sista 10% kommer inte gå att ladda). Är inte omöjligt att det kommer vara runt 250kw.) men det är framtiden tror mer runt 150 nästa år, definitivt över 100 men har svårt att tro över 200.
Runt 200 om några år är inte alls omöjligt. Id3 kommer gå runt 170 i mitten av nästa år. Hyundai ioniq5 ser spännande ut.
Är det för snabbt eller inte snabbt nog? Det hela hänger på den sista procenten och laddkurvan. Tror att många kommer ha liknande som etron dvs en hög konstant laddhastighet till 80 %.(de sista 10% kommer inte gå att ladda). Är inte omöjligt att det kommer vara runt 250kw.) men det är framtiden tror mer runt 150 nästa år, definitivt över 100 men har svårt att tro över 200.
Tillgänglighet är ju det absolut viktigaste, alltså att jag kan rulla in till laddaren med låg procent ansluta och glömma bilen i 30-40 minuter och sedan åka vidare. Om bilen under någon minut toppar på 150 eller 250 kW spelar egentligen ingen roll bara det laddar. Håller med om att det ofta blir tråkigt när laddningen går över 1 timme.
Men detta och räckvidd är ju saker som säljer bilar så det kommer så klart fortsätta.
Men detta och räckvidd är ju saker som säljer bilar så det kommer så klart fortsätta.
- mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Fast så fort går det ju inte i verkligheten. Jag fick t.ex. 44 kW när jag testade en V3.Zalman3 skrev:Nu kan Porsche Taycan ladda i 270kW och Tesla M3 i 250kW.
Konkurrensen hårdnar.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
- Niklas Z
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Jag lutar åt samma håll som mati och Banane. Visserligen har jag inte laddat så mycket på superchargers och det har bara varit på 150 kW-stolpar. Någon V3-SuC har jag inte stannat till vid. Det har så gott som alltid varit så att laddstopp vid SuC kombinerats med fika, lunch eller kvällsmat. Då har alltid bilen hunnit klart innan jag är klar. Vid något tillfälle har jag bara gått på toa, men även då fick bilen tillräckligt med ström för att köra vidare.
En fördel med snabbare laddning är ändå att bilarna i genomsnitt kan bli klara fortare och därmed lämna plats tidigare, vilket minskar risken för trängsel vid stora trafikhelger lite. Och det finns väl knappast någon anledning att bygga annat än V3-SuC när nya stationer anläggs.
En fördel med snabbare laddning är ändå att bilarna i genomsnitt kan bli klara fortare och därmed lämna plats tidigare, vilket minskar risken för trängsel vid stora trafikhelger lite. Och det finns väl knappast någon anledning att bygga annat än V3-SuC när nya stationer anläggs.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
mati skrev:Du beskriver ett problem som få utanför elbilssfären inser tror jag. Jag upplever det på samma sätt som du. Man behöver ungefär en halvtimme på sig om man vill göra nåt vettigt under tiden bilen laddar. Tar det bara 15 minuter så sitter man oftast kvar i bilen och då blir det segt. Då vill man bara att det ska gå riktigt snabbt.
Håller med. Finns ingen idag som laddar under 10 minuter.
Om man ändå ska äta så passar det bra att ladda till 80% på 30 minuter och 100% på 40 minuter.
Grejen att det kommer bilar med mer än 100 kWh batterier 2021.
Då är det bra om bilen kan ladda i +200 kw.
Klart bra med höga effekter men för egen del så försöker jag lägga in ett matstopp mitt i resan och då räcker det fint med 150. Det är ju heller inte bara en toppeffekt utan även i det närmaste ett snitt upp till 80% på e-tron. Hinner oftast inte äta med familjen innan jag har 100%. Att dutta med toppeffekter vid vissa låga SoC-fönster är kanske mer för den resande säljaren än semesterresenären. Dessutom ngt som svensson inte kommer fatta eller orka tänka på. Tror att utseende på kurvan är mycket viktigare för gemene elbilist. Men, bra säljpitch i hög peakeffekt. 50 kW laddare undviker man ju. Får ses som destinationsladdare. Dock, sist jag laddade DC var i juli.
macky skrev:Klart bra med höga effekter men för egen del så försöker jag lägga in ett matstopp mitt i resan och då räcker det fint med 150. Det är ju heller inte bara en toppeffekt utan även i det närmaste ett snitt upp till 80% på e-tron. Hinner oftast inte äta med familjen innan jag har 100%. Att dutta med toppeffekter vid vissa låga SoC-fönster är kanske mer för den resande säljaren än semesterresenären. Dessutom ngt som svensson inte kommer fatta eller orka tänka på. Tror att utseende på kurvan är mycket viktigare för gemene elbilist. Men, bra säljpitch i hög peakeffekt. 50 kW laddare undviker man ju. Får ses som destinationsladdare. Dock, sist jag laddade DC var i juli.
Ja, att smådutta och stanna ofta kanske lönar sig tidsmässigt i teorin men i verkligheten gör det nog inte det. Man ska ju ta sig från sin rutt till laddare, parkera, koppla in, koppla ur och ta sig tillbaka till rutten också. Det kan lätt äta upp tidsvinsten av att ladda lite snabbare. Framförallt upplevs det krångligare.
Vad gäller E-Trons laddkurva så borde den kunna gå långt högre än 150kW också men av nån anledning är den strypt där.
- Gustafsson
- Teslaägare
Jag tycker inte du har helt rätt här. Själv ser jag mer till hur mycket sträcka jag behöver till nästa stopp. Laddar ofta bara till 60-70% eller ca 30 mil. Då kan jag utnyttja batteriets mest snabbladdande register samtidigt som jag får en bensträckare + toabesök mm med ett bra intervall. Jag skulle inte ladda längre tid om batteriet var dubbelt så stort. Däremot skulle förstås laddhastigheten öka med ett större batteri.Zalman3 skrev:mati skrev:Du beskriver ett problem som få utanför elbilssfären inser tror jag. Jag upplever det på samma sätt som du. Man behöver ungefär en halvtimme på sig om man vill göra nåt vettigt under tiden bilen laddar. Tar det bara 15 minuter så sitter man oftast kvar i bilen och då blir det segt. Då vill man bara att det ska gå riktigt snabbt.
Håller med. Finns ingen idag som laddar under 10 minuter.
Om man ändå ska äta så passar det bra att ladda till 80% på 30 minuter och 100% på 40 minuter.
Grejen att det kommer bilar med mer än 100 kWh batterier 2021.
Då är det bra om bilen kan ladda i +200 kw.
Men det beror ju på var och hur man kör lite Grand.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Jag tycker inte att det gör något med ett 40-60 minuters stopp när man kan planera in det i samband med en måltid. Problemet blir när man kör så långt att man måste ha ett ytterligare ett 20-25 minuters stopp 1,5-2 timmar senare. Då blir det ofta att man bara står vid laddaren och stampar.
- OfarligTesla
- Teslaägare
Ja snabb laddning handlar ju om att man skall få en meningsfull mängd energi på ett kort toalettstopp (säg 10 min) , då är v2 lite för seg tycker jag så det är bra att det byggs ut snabbare.
- NiklasTesla
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/niklas60543
Beror på körmönster och plånbok skulle jag säga.Zalman3 skrev:Nu kan Porsche Taycan ladda i 270kW och Tesla M3 i 250kW.
Konkurrensen hårdnar.
Skall man som jag gör ibland riva av typ 100-150mil på en dags körning är 250kw laddhastighet bra. Kommer kanske byta till bil med 4680-celler när det kommer. Drömmen är egentligen en lite mindre billigare "Model 2" med 4680celler men oklart om det kommer.
Sedan spelar ju också batteristorlek, bilens energiförbrukning/effektivitet och din egen hastighet roll om du vill komma fram så snabbt som möjligt med elbil.
Oavsett om man använder 250kw laddning eller ej så lär dom bilarna som har den laddmöjligheten inbringa högre andrahandsvärde så funderar man på SR+ eller LR kan det vara värt att gå på LR.
Mvh
Senast redigerad av NiklasTesla, redigerad totalt 1 gånger.
- mikebike
- Teslaägare
Problemet är vilken typ av måltid som är tillgänglig vid snabbladdarna...Anderzzon skrev:Jag tycker inte att det gör något med ett 40-60 minuters stopp när man kan planera in det i samband med en måltid. Problemet blir när man kör så långt att man måste ha ett ytterligare ett 20-25 minuters stopp 1,5-2 timmar senare. Då blir det ofta att man bara står vid laddaren och stampar.
Håller med. På väg till västkusten i somras blev det ionity mariestad som enda stopp inklusive mat. Endast circlek menyn och dåligt med sittplatser men inga alternativ fanns. Var bara att hålla tillgodo.mikebike skrev:Problemet är vilken typ av måltid som är tillgänglig vid snabbladdarna...Anderzzon skrev:Jag tycker inte att det gör något med ett 40-60 minuters stopp när man kan planera in det i samband med en måltid. Problemet blir när man kör så långt att man måste ha ett ytterligare ett 20-25 minuters stopp 1,5-2 timmar senare. Då blir det ofta att man bara står vid laddaren och stampar.

mikebike skrev:Problemet är vilken typ av måltid som är tillgänglig vid snabbladdarna...Anderzzon skrev:Jag tycker inte att det gör något med ett 40-60 minuters stopp när man kan planera in det i samband med en måltid. Problemet blir när man kör så långt att man måste ha ett ytterligare ett 20-25 minuters stopp 1,5-2 timmar senare. Då blir det ofta att man bara står vid laddaren och stampar.
Vad brukar folk som kör fossilt äta på roadtrips? Vet att många hävdar att de åker till restauranger på golfklubbar o dyl. Men är det verkligen så?
Jag tycker McDonalds funkar bra. Jag brukar ganska ofta ta en av deras sallader. Ingen hälsokost det heller kanske men det är ju ingen flottbomb iaf. Man kan även ta morötter istället för strips, vatten istället för läsk... Sen är det klart att det inte är någon matupplevelse att tala om men hur många vardagsluncher är det? (Om man inte heter Edward Blom och lever för att äta).
McDonalds är i vilket fall att föredra framför Rasta o andra "vägkrogar" som serverar "husman". Där vet man aldrig vad man får. Många rätter jag fått på såna ställen är osmakliga och några direkt oätliga. Så är det inte på donken. Du vet vad du får. Det är varken gott eller äckligt och relativt prisvärt. Ner i magen med det och kör vidare. Samt att ungarna också hittar nåt de vill/kan äta.
McDonalds har ju blivit för långsamma på senare tid när de inte lagar till i förväg. Senaste två gångerna har det tagit så lång tid att vi tagit med maten till bilen och sedan ätit färdig medan jag kör vidare. Då har målet varit viktigare än resan så tiden det tar att ladda bestämde stoppets längd.
- mikebike
- Teslaägare
Vi brukar oftast ha med oss hemgjorda wraps med ägg och skagenröra när vi åker söderut. Då stannar vi vid Brahehus.Banane skrev:mikebike skrev:Problemet är vilken typ av måltid som är tillgänglig vid snabbladdarna...Anderzzon skrev:Jag tycker inte att det gör något med ett 40-60 minuters stopp när man kan planera in det i samband med en måltid. Problemet blir när man kör så långt att man måste ha ett ytterligare ett 20-25 minuters stopp 1,5-2 timmar senare. Då blir det ofta att man bara står vid laddaren och stampar.
Vad brukar folk som kör fossilt äta på roadtrips? Vet att många hävdar att de åker till restauranger på golfklubbar o dyl. Men är det verkligen så?
Jag tycker McDonalds funkar bra. Jag brukar ganska ofta ta en av deras sallader. Ingen hälsokost det heller kanske men det är ju ingen flottbomb iaf. Man kan även ta morötter istället för strips, vatten istället för läsk... Sen är det klart att det inte är någon matupplevelse att tala om men hur många vardagsluncher är det? (Om man inte heter Edward Blom och lever för att äta).
McDonalds är i vilket fall att föredra framför Rasta o andra "vägkrogar" som serverar "husman". Där vet man aldrig vad man får. Många rätter jag fått på såna ställen är osmakliga och några direkt oätliga. Så är det inte på donken. Du vet vad du får. Det är varken gott eller äckligt och relativt prisvärt. Ner i magen med det och kör vidare. Samt att ungarna också hittar nåt de vill/kan äta.
På vägen hem vill vi gärna äta "med kniv och gaffel". Kruthuset i Husqvarna, eller Rudenstams. Gränna har ett par trevliga fik. Väderstad har ett utmärkt fik.
Vi stannar nästan aldrig på vägkrogar, aldrig på MacDonalds.
I nästa vecka blir det premiär för att åka elbil på denna rutt. Strategiskt så är det bäst att ladda nästan fullt i Ulricehamn, men laddstolparna ligger väldigt långt från stan (som har några hyfsade matställen).
Vi äter nog som vanligt och pausar utan mat i Ulricehamn.
Jag tycker att bra mat är viktigt och samtidigt är en bra måltid en del av reseupplevelsen för mig. Inte på golfklubbar kanske, men jag vill inte käka på McD heller. Det tycker jag är en av nackdelarna med elbil, att man inte kan stanna var man vill för att käka, dvs om man vill komma fram inom rimlig tid. Vi har ibland gjort så att vi har köpt med oss mat och sedan ätit i bilen medan vi laddade, men det är bara en nödlösning och långt ifrån trevligt.Banane skrev:Vad brukar folk som kör fossilt äta på roadtrips? Vet att många hävdar att de åker till restauranger på golfklubbar o dyl. Men är det verkligen så?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Off Grid Byggaren
Gridserve lösningen med möjlighet att välja båda lite lugnare laddning på max 90 kW och supersnabb på max 350 kW är ju inte så tokigt.
Är det planerat ett lunchstopp tycker jag minst 45 minuters laddtid får det gärna vara då, och hyfsat bra mat då jag inte gärna äter hamburgare. Men är jag på långresa, och laddstoppet endast är för att nå fram till slutdestinationen och inget annat, så kan det kännas väldigt segt med 45 minuter mot 20.
Idagsläget är dock tillgängligheten till snabbladdning som är det viktigaste för mig, som inte har tillgång till Tesla SuC. Att det överhuvudtaget finns en ledig fungerade snabbladdare där jag behöver den så får jag lov att vara nöjd.
Är det planerat ett lunchstopp tycker jag minst 45 minuters laddtid får det gärna vara då, och hyfsat bra mat då jag inte gärna äter hamburgare. Men är jag på långresa, och laddstoppet endast är för att nå fram till slutdestinationen och inget annat, så kan det kännas väldigt segt med 45 minuter mot 20.
Idagsläget är dock tillgängligheten till snabbladdning som är det viktigaste för mig, som inte har tillgång till Tesla SuC. Att det överhuvudtaget finns en ledig fungerade snabbladdare där jag behöver den så får jag lov att vara nöjd.
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
Vi gick in mot stan, sist vi laddade i Ulricehamn, över motorvägen och hittade en restaurang på vänster sida med god buffé och det föredrog vi före det nära hamburgerstället.mikebike skrev:I nästa vecka blir det premiär för att åka elbil på denna rutt. Strategiskt så är det bäst att ladda nästan fullt i Ulricehamn, men laddstolparna ligger väldigt långt från stan (som har några hyfsade matställen).
Vi äter nog som vanligt och pausar utan mat i Ulricehamn.