Har Tesla nerfat batterikapaciteten?
Moderator: Redaktion
Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?
Jag menade att om det kommer helt ny S, så borde rimligen den 100D du är intresserad av få lite extra prutmån.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Tack för att du förklarar för en som inte begrip. Kanske bäst att ha lite is i magen, alltså.
Var dig själv, alla andra är upptagna
BMW i4 IDrive40
BMW i4 IDrive40
- lator
- Teslaägare
Frågan är ju då bara vilken som sjunker mera, den "nerfade" P85D som de har eller den "modernare" 100D som de funderar på...?taliz skrev:Jag menade att om det kommer helt ny S, så borde rimligen den 100D du är intresserad av få lite extra prutmån.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 

Den här tråden kanske inte längre handlar om huvudfrågan, men har superladdat min P85DL med 14k mil en hel del i mellandagarna. Jag förvånas över vilket bra tryck det ändå är. Betydligt mer än i vår X90. Hastigheten avtar kanske snabbare i 85 vs. 90, men givet att man har strategin att ha väldigt lite när man kommer fram till SuC så går det ändå hyfsat fort. Det är först när 70-90% ska laddas som det blir segt.
Model S P85DL+
Range Rover SDV8 Autobiography - offline, o-smart, mekanisk, skönt
lator skrev:Frågan är ju då bara vilken som sjunker mera, den "nerfade" P85D som de har eller den "modernare" 100D som de funderar på...?taliz skrev:Jag menade att om det kommer helt ny S, så borde rimligen den 100D du är intresserad av få lite extra prutmån.
En dyrare bil tappar i stort sett alltid mer i kronor än en billigare.
Grattis! Så där laddade vår bil också innan uppdateringen i oktober. Vi ser kanske som bäst 100 kW vid motsvarande range vid SuC men det faller efter 30 sekunder till 50 kW för att sedan ladda på 30, så segt är bara förnamnet. Hugo på Tesla har blandat och gett angående instruktioner för hur man ska ladda bilen. Ena stunden att bilen ska vila med låg range och nästa tips är att ladda till 100 % i fyra till fem veckor. Han anser att att är normalt och att bilen fungerar som den ska. I så fall kan de ju byta in bilen till ett bra pris och erbjuda oss en 100D!mans71 skrev:Den här tråden kanske inte längre handlar om huvudfrågan, men har superladdat min P85DL med 14k mil en hel del i mellandagarna. Jag förvånas över vilket bra tryck det ändå är. Betydligt mer än i vår X90. Hastigheten avtar kanske snabbare i 85 vs. 90, men givet att man har strategin att ha väldigt lite när man kommer fram till SuC så går det ändå hyfsat fort. Det är först när 70-90% ska laddas som det blir segt.

BMW i4 IDrive40
BMW i4 IDrive40
Ojdå, kanske inte följt tråden så noga, visste inte din bil var så illa. Inte ok. Men då borde ju ditt batteri bytas ut kan jag tycka, det kan ju ändå inte anses normalt, eller är min bil den onormala?Kriper skrev:Grattis! Så där laddade vår bil också innan uppdateringen i oktober. Vi ser kanske som bäst 100 kW vid motsvarande range vid SuC men det faller efter 30 sekunder till 50 kW för att sedan ladda på 30, så segt är bara förnamnet. Hugo på Tesla har blandat och gett angående instruktioner för hur man ska ladda bilen. Ena stunden att bilen ska vila med låg range och nästa tips är att ladda till 100 % i fyra till fem veckor. Han anser att att är normalt och att bilen fungerar som den ska. I så fall kan de ju byta in bilen till ett bra pris och erbjuda oss en 100D!mans71 skrev:Den här tråden kanske inte längre handlar om huvudfrågan, men har superladdat min P85DL med 14k mil en hel del i mellandagarna. Jag förvånas över vilket bra tryck det ändå är. Betydligt mer än i vår X90. Hastigheten avtar kanske snabbare i 85 vs. 90, men givet att man har strategin att ha väldigt lite när man kommer fram till SuC så går det ändå hyfsat fort. Det är först när 70-90% ska laddas som det blir segt.
Model S P85DL+
mans71 skrev:Ojdå, kanske inte följt tråden så noga, visste inte din bil var så illa. Inte ok. Men då borde ju ditt batteri bytas ut kan jag tycka, det kan ju ändå inte anses normalt, eller är min bil den onormala?Kriper skrev:Grattis! Så där laddade vår bil också innan uppdateringen i oktober. Vi ser kanske som bäst 100 kW vid motsvarande range vid SuC men det faller efter 30 sekunder till 50 kW för att sedan ladda på 30, så segt är bara förnamnet. Hugo på Tesla har blandat och gett angående instruktioner för hur man ska ladda bilen. Ena stunden att bilen ska vila med låg range och nästa tips är att ladda till 100 % i fyra till fem veckor. Han anser att att är normalt och att bilen fungerar som den ska. I så fall kan de ju byta in bilen till ett bra pris och erbjuda oss en 100D!mans71 skrev:Den här tråden kanske inte längre handlar om huvudfrågan, men har superladdat min P85DL med 14k mil en hel del i mellandagarna. Jag förvånas över vilket bra tryck det ändå är. Betydligt mer än i vår X90. Hastigheten avtar kanske snabbare i 85 vs. 90, men givet att man har strategin att ha väldigt lite när man kommer fram till SuC så går det ändå hyfsat fort. Det är först när 70-90% ska laddas som det blir segt.
Hur långt har era respektive bilar rullat?
Jag tror dessvärre din är den onormala mans71.
- AndersBosson
- Teslaägare
Min 85D med 14 k mil ligger också på ca 125 vid låg soc för att sedan långsamt gå neråt och hamna på ca 50 kw mellan 50-70%Banane skrev:mans71 skrev:Ojdå, kanske inte följt tråden så noga, visste inte din bil var så illa. Inte ok. Men då borde ju ditt batteri bytas ut kan jag tycka, det kan ju ändå inte anses normalt, eller är min bil den onormala?Kriper skrev:Grattis! Så där laddade vår bil också innan uppdateringen i oktober. Vi ser kanske som bäst 100 kW vid motsvarande range vid SuC men det faller efter 30 sekunder till 50 kW för att sedan ladda på 30, så segt är bara förnamnet. Hugo på Tesla har blandat och gett angående instruktioner för hur man ska ladda bilen. Ena stunden att bilen ska vila med låg range och nästa tips är att ladda till 100 % i fyra till fem veckor. Han anser att att är normalt och att bilen fungerar som den ska. I så fall kan de ju byta in bilen till ett bra pris och erbjuda oss en 100D!mans71 skrev:Den här tråden kanske inte längre handlar om huvudfrågan, men har superladdat min P85DL med 14k mil en hel del i mellandagarna. Jag förvånas över vilket bra tryck det ändå är. Betydligt mer än i vår X90. Hastigheten avtar kanske snabbare i 85 vs. 90, men givet att man har strategin att ha väldigt lite när man kommer fram till SuC så går det ändå hyfsat fort. Det är först när 70-90% ska laddas som det blir segt.
- HerrNilsson
- Teslaägare
Ok, ja det kanske inte är så vanligt som jag fått uppfattningen om. Trodde det gällde nästan varenda numera. Vet att det var bara enstaka förut.AndersBosson skrev:Min 85D med 14 k mil ligger också på ca 125 vid låg soc för att sedan långsamt gå neråt och hamna på ca 50 kw mellan 50-70%Banane skrev:mans71 skrev:Ojdå, kanske inte följt tråden så noga, visste inte din bil var så illa. Inte ok. Men då borde ju ditt batteri bytas ut kan jag tycka, det kan ju ändå inte anses normalt, eller är min bil den onormala?Kriper skrev:Grattis! Så där laddade vår bil också innan uppdateringen i oktober. Vi ser kanske som bäst 100 kW vid motsvarande range vid SuC men det faller efter 30 sekunder till 50 kW för att sedan ladda på 30, så segt är bara förnamnet. Hugo på Tesla har blandat och gett angående instruktioner för hur man ska ladda bilen. Ena stunden att bilen ska vila med låg range och nästa tips är att ladda till 100 % i fyra till fem veckor. Han anser att att är normalt och att bilen fungerar som den ska. I så fall kan de ju byta in bilen till ett bra pris och erbjuda oss en 100D!mans71 skrev:Den här tråden kanske inte längre handlar om huvudfrågan, men har superladdat min P85DL med 14k mil en hel del i mellandagarna. Jag förvånas över vilket bra tryck det ändå är. Betydligt mer än i vår X90. Hastigheten avtar kanske snabbare i 85 vs. 90, men givet att man har strategin att ha väldigt lite när man kommer fram till SuC så går det ändå hyfsat fort. Det är först när 70-90% ska laddas som det blir segt.
Det där är ju verkligen goda nyheter!HerrNilsson skrev:
Model S P85DL+
Banane skrev:Vår bil har 14 447 mil på mätaren.mans71 skrev:Ojdå, kanske inte följt tråden så noga, visste inte din bil var så illa. Inte ok. Men då borde ju ditt batteri bytas ut kan jag tycka, det kan ju ändå inte anses normalt, eller är min bil den onormala?Kriper skrev:Grattis! Så där laddade vår bil också innan uppdateringen i oktober. Vi ser kanske som bäst 100 kW vid motsvarande range vid SuC men det faller efter 30 sekunder till 50 kW för att sedan ladda på 30, så segt är bara förnamnet. Hugo på Tesla har blandat och gett angående instruktioner för hur man ska ladda bilen. Ena stunden att bilen ska vila med låg range och nästa tips är att ladda till 100 % i fyra till fem veckor. Han anser att att är normalt och att bilen fungerar som den ska. I så fall kan de ju byta in bilen till ett bra pris och erbjuda oss en 100D!mans71 skrev:Den här tråden kanske inte längre handlar om huvudfrågan, men har superladdat min P85DL med 14k mil en hel del i mellandagarna. Jag förvånas över vilket bra tryck det ändå är. Betydligt mer än i vår X90. Hastigheten avtar kanske snabbare i 85 vs. 90, men givet att man har strategin att ha väldigt lite när man kommer fram till SuC så går det ändå hyfsat fort. Det är först när 70-90% ska laddas som det blir segt.
BMW i4 IDrive40
BMW i4 IDrive40
Kanske kan vara värt att vänta in nästa uppdatering?mans71 skrev:Det där är ju verkligen goda nyheter!HerrNilsson skrev:
BMW i4 IDrive40
BMW i4 IDrive40
2020.12.48.1 har jag.Kriper skrev:Kanske kan vara värt att vänta in nästa uppdatering?mans71 skrev:Det där är ju verkligen goda nyheter!HerrNilsson skrev:
Model S P85DL+
När fick du den? Jag fick 2020.48.12.1 på julafton. Nu blir det att åka till Bredden eller Sillekrog och testa!
Hur många km har du vid 80%?
Hur många km har du vid 80%?
BMW i4 IDrive40
BMW i4 IDrive40
Någon mer som laddat ner senaste mjukvaran med 85kwh batteriet och fått snabb laddning igen?
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Ja verkligen!Kriper skrev:Kanske kan vara värt att vänta in nästa uppdatering?mans71 skrev:Det där är ju verkligen goda nyheter!HerrNilsson skrev:

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- AndersBosson
- Teslaägare
Jag har samma nu som innan, dvs 125 kw vid riktigt låg Soc sedan fallande ner till ca 50 kw vid dryga 50% Över 50% Soc har jag inte snabbladdat sedan uppdateringen men kommer göra det imorgon, uppdaterar då. (verkar inte vara någon skillnad från tidigare)Richardk skrev:Någon mer som laddat ner senaste mjukvaran med 85kwh batteriet och fått snabb laddning igen?
Heja!AndersBosson skrev:Jag har samma nu som innan, dvs 125 kw vid riktigt låg Soc sedan fallande ner till ca 50 kw vid dryga 50% Över 50% Soc har jag inte snabbladdat sedan uppdateringen men kommer göra det imorgon, uppdaterar då. (verkar inte vara någon skillnad från tidigare)Richardk skrev:Någon mer som laddat ner senaste mjukvaran med 85kwh batteriet och fått snabb laddning igen?
BMW i4 IDrive40
BMW i4 IDrive40
- Bjelke
- Teslaägare
Nu har jag hängt med tyskarna på Twitter och det är tydligen 2020.48.26 som är det magiska receptet. Har någon tankat ner ännu och testat laddhastigheten på SuC?
BMW i4 IDrive40
BMW i4 IDrive40
- Bjelke
- Teslaägare
Man kan ju inte låta bli att undra vad dom har ändrat för att kunna höja effekten igen,
Tesla har ju försvarat sänkningen väl med att det är för att skydda batteriet osv, så
exakt vad har dom ändrat nu?
Eller vet dom egentligen inte vad dom håller på med och höjer enbart av ”politiska” skäl? (isf kan det
komma en mycket bitter eftersmak senare liksom).
Eller är det helt enkelt en bugg (vore ju inte första gången)? (samma som ovan isf, kan bli surt senare)
Tesla har ju försvarat sänkningen väl med att det är för att skydda batteriet osv, så
exakt vad har dom ändrat nu?
Eller vet dom egentligen inte vad dom håller på med och höjer enbart av ”politiska” skäl? (isf kan det
komma en mycket bitter eftersmak senare liksom).
Eller är det helt enkelt en bugg (vore ju inte första gången)? (samma som ovan isf, kan bli surt senare)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- Bjelke
- Teslaägare
Jag fiskar lite efter om dom tex har gjort styrningen av kylning effektivare eller liknande 

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Steven Peeters testar SuC. Stor skillnad. Hoppas att vår P85DL reagerar på samma sätt när vi får uppdateringen.
Video of a model s previously capped at 108 kW now charging with 140 kW
Video of a model s previously capped at 108 kW now charging with 140 kW
BMW i4 IDrive40
BMW i4 IDrive40